DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  


Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Decizie nr. 1228/2008 privind scutirea tronsonului romanesc al gazoductului Nabucco de la prevederile legislatiei referitoare la accesul tertilor la sistemele de transport al gazelor naturale si de la metodologiile de tarifare



[Materialul de fata a fost preluat din Indaco Legenet legenet.indaco.ro]

Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 488 din 01/07/2008

Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei

Avand in vedere:
  • prevederile art. 22 - Noua infrastructura din Directiva 2003/55/CE privind reglementarile comune pentru piata interna in sectorul gazelor naturale si de abrogare a Directivei 98/30/CE;
  • dispozitiile art. 691-696, 698 si 699 din Legea gazelor nr. 351/2004, cu modificarile si completarile ulterioare,
    luand in considerare:
  • cererea Companiei Nabucco Gas Pipeline International GmbH Austria de scutire a tronsonului romanesc al gazoductului Nabucco de la aplicarea prevederilor legislatiei referitoare la accesul tertilor la sisteme, precum si de la aplicarea metodologiilor de tarifare;
  • Memorandumul de intelegere privind exercitarea dreptului de prioritate asupra rezervarii de capacitate pe conducta Nabucco, incheiat la data de 8 aprilie 2008 intre Societatea Nationala de Transport Gaze Naturale "Transgaz" - S.A. si Societatea Nationala de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A.,
    in temeiul dispozitiilor art. 3 alin. (3) din Regulamentul de organizare si functionare al Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 410/2007,

    presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei emite prezenta decizie.

    Art. 1
    Se acorda scutire de la prevederile legislatiei referitoare la accesul tertilor la sistemele de transport al gazelor naturale si de la metodologiile de tarifare tronsonului romanesc al gazoductului Nabucco, in urmatoarele conditii:
    a) Perioada de aplicare a scutirii este de 25 de ani de la data la care devine operational primul tronson al gazoductului Nabucco, conform descrierii proiectului aferent acestuia, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta decizie.
    b) Dupa 20 de ani de la data inceperii operarii primului tronson al gazoductului Nabucco, metodologia de tarifare inaintata de compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH spre aprobare Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei sau acelei autoritati administrative careia i s-a transferat aceasta competenta va fi reexaminata. Autoritatea competenta poate solicita Companiei Nabucco Gas Pipeline International GmbH sau succesoarei de drept a acesteia modificarea metodologiei de tarifare pentru urmatorii 5 ani. Tarifele de utilizare pentru tronsonul romanesc al gazoductului Nabucco, calculate conform metodologiei modificate, se vor aplica contractelor incheiate dupa data intrarii in vigoare a acestor modificari.
    c) In situatia in care Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH decide implementarea proiectului, aceasta are obligatia sa deruleze cel putin o oferta publica de contractare a capacitatilor (procedura de sezon deschis), inainte de inceperea lucrarilor de constructie a gazoductului Nabucco, in termen de 5 ani de la data la care scutirea a fost acordata in statele membre ale Uniunii Europene, traversate de gazoductul Nabucco, fiind aprobata de Comisia Europeana, sau pana la data de 31 decembrie 2014.
    d) Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH sau succesoarea de drept a acesteia are obligatia sa notifice Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei sau autoritatea administrativa careia i s-a transferat aceasta competenta cu privire la orice modificare a structurii actionariatului companiei, raportat la situatia descrisa in cererea de scutire, precum si cu privire la orice operatiune de modificare statutara a companiilor actionare. Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei sau autoritatea administrativa careia i s-a transferat aceasta competenta impreuna cu toti ceilalti factori implicati vor analiza efectele modificarilor notificate asupra competitiei pe piata. In cazul in care modificarea conduce la intarirea unei pozitii dominante a Companiei Nabucco Gas Pipeline International GmbH in Romania sau in tarile vecine, Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei sau autoritatea administrativa careia i s-a transferat aceasta competenta va proceda la limitarea capacitatii deja rezervate sau care urmeaza a fi rezervata pe gazoductul Nabucco, astfel incat sa contracareze efectele negative asupra concurentei. In cazul in care modificarea actionariatului este notificata autoritatilor de concurenta ale Uniunii Europene, conform reglementarilor comunitare, nu este necesara informarea autoritatii nationale competente in sectorul energetic.
    e) In cazul in care tarifele de utilizare a gazoductului Nabucco pe teritoriul Romaniei difera cu mai mult de 10% fata de tarifele medii ale sistemelor de transport asemanatoare de pe teritoriul Uniunii Europene, Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH sau succesoarea de drept a acesteia este obligata sa modifice metodologia de tarifare aprobata sau sa elaboreze o noua metodologie. Metodologia de tarifare modificata sau nou-elaborata se supune aprobarii Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei sau autoritatii administrative careia i s-a transferat aceasta competenta, inainte de intrarea acesteia in vigoare. Tarifele de utilizare pentru tronsonul romanesc al gazoductului Nabucco, calculate conform metodologiei modificate sau noii metodologii, se vor aplica contractelor incheiate dupa data intrarii in vigoare a acestor metodologii.
    f) Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH va inainta spre aprobare Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei sau autoritatii administrative careia i s-a transferat aceasta competenta metodologia de tarifare, precum si orice modificare ori revizuire a acesteia, inainte de intrarea in vigoare.
    g) In cazul in care se constata ca in urma ofertei publice de contractare a capacitatilor (procedura de sezon deschis) solicitarile ferme pentru rezervari de capacitate depasesc capacitatea maxima disponibila de 25,5 miliarde mc/an, Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH este obligata sa extinda capacitatea gazoductului la nivelul solicitarilor, in conditiile in care aceasta extindere este tehnic posibila si economic fezabila.

    Art. 2
    (1) Scutirea prevazuta la art. 1 se limiteaza la maximum 50% din capacitatea totala anuala disponibila tehnic, dar nu mai mult de 15 miliarde m3/an.
    (2) Metodologia de tarifare aprobata de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei se aplica in mod egal si nediscriminatoriu tuturor utilizatorilor gazoductului Nabucco.

    Art. 3
    Prezenta decizie isi inceteaza valabilitatea in cazul in care tronsonul romanesc nu a fost pus in functiune in termen de 5 ani de la data acordarii scutirii in statele membre ale Uniunii Europene traversate de gazoductul Nabucco si a obtinerii aprobarii Comisiei Europene sau cel mai tarziu la data de 31 decembrie 2014.

    Art. 4
    Prezenta decizie se comunica Comisiei Europene, impreuna cu toate informatiile relevante, de catre Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei.

    Art. 5
    Prezenta decizie se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.


    ANEXA - DESCRIEREA PROIECTULUI GAZODUCTULUI NABUCCO


    Prin Adresa nr. 937 din 11 aprilie 2007 Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH a adresat Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei o cerere privind exceptarea de la aplicarea prevederilor Legii gazelor nr. 351/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, privind accesul tertilor la sistemele de transport si de la aplicarea metodologiei de tarifare a tronsonului romanesc al gazoductului Nabucco.
    Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH este o companie cu personalitate juridica proprie, inregistrata in Austria la data de 12 iulie 2007 in Registrul firmelor (Registrul comertului) (FN 295857 i), in conformitate cu prevederile legale specifice, si are sediul in Viena.
    In conformitate cu proiectul prezentat de Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH, gazoductul Nabucco va asigura transportul si livrarea gazelor provenind din Iran, Irak si zona Marii Caspice si Orientul Mijlociu catre Uniunea Europeana, fara a exclude si posibilitatea unor livrari de gaze naturale provenind din Rusia. Traseul conductei strabate Turcia de la est la vest, apoi Bulgaria, Romania si Ungaria, avand punctul final in Austria, langa Viena. Primele livrari sunt prevazute a avea loc in 2012. Capacitatea de transport vizata este de 25,5 miliarde mc/an, cu posibilitatea de crestere pana la 31 miliarde mc/an. Investitia pentru realizarea gazoductului Nabucco la capacitatea maxima mentionata anterior este estimata la cca. 5 miliarde euro (la nivelul anului 2004).

    1. Documente prezentate
    In sustinerea cererii sale, Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH a prezentat Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei urmatoarele documente:
  • harta rutei gazoductului Nabucco, inclusiv hartile detaliate ale fiecarei tari;
  • specificatiile tehnice ale gazoductului Nabucco;
  • descrierea principiilor si a metodei de determinare a tarifului de utilizare a gazoductului;
  • structura gazoductului Nabucco si pricipiile de contractare a capacitatii intr-un singur punct - One-Stop Shop;
  • declaratia-standard de intentie a clientilor de transport;
  • cerintele de baza ale contractelor-standard de transport;
  • descrierea procedurii de ofertare publica pentru admiterea de noi actionari;
  • descrierea procedurii de ofertare publica (Open-Season) referitoare la capacitatea pentru actionari, intreprinderile aferente ale actionarilor, intreprinderile de stat care actioneaza in calitate de distribuitori publici;
  • descrierea procedurii de ofertare publica (Open-Season) referitoare la capacitatea pentru alti clienti de transport;
  • "Principiile lui Nabucco Gas Pipeline International GmbH";
  • Rezumatul studiului de fezabilitate financiara, elaborat de ABN Amro;
  • Analiza de risc facuta de catre ABN Amro;
  • Raportul de concurenta facut de catre Boston Consulting Group.

    2. Baza legala de acordare a exceptarii
    Potrivit reglementarilor legale in vigoare, cererea Nabucco Gas Pipeline International GmbH are la baza prevederile din Legea gazelor nr. 351/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, privind accesul la noua infrastructura, in care sunt prevazute urmatoarele:
    "Art. 691

    (1) Noile infrastructuri majore pentru gaze naturale, respectiv interconectarile dintre statele membre, instalatiile GNL si instalatiile de depozitare, pot fi scutite, la cerere, de prevederile legislatiei in vigoare, referitoare la accesul tertilor la sistemele de transport, distributie, depozitare si la conductele din amonte, precum si de metodologiile de tarifare, in urmatoarele conditii:
    a) investitia trebuie sa intareasca concurenta in furnizarea de gaze naturale si sa sporeasca siguranta furnizarii;
    b) nivelul de risc legat de investitie este de asa natura incat investitia sa nu se realizeze decat daca se acorda o scutire;
    c) infrastructura trebuie sa fie in proprietatea unei persoane juridice care este separata cel putin in privinta formei sale juridice de operatorii de sistem in ale caror sisteme se va construi infrastructura;
    d) se percep tarife pentru utilizatorii infrastructurii respective;
    e) scutirea nu influenteaza negativ concurenta, functionarea eficienta a pietei interne a gazelor naturale sau functionarea eficienta a sistemului reglementat la care este conectata infrastructura.
    (2) Prevederile alin. (1) se aplica si cresterilor semnificative de capacitate a infrastructurilor existente, precum si modificarilor acestor infrastructuri care permit dezvoltarea unor noi surse de furnizare de gaze naturale.

    Art. 692
    ANRGN hotaraste asupra scutirilor prevazute la art. 691, adoptand o decizie motivata corespunzator. Decizia ANRGN se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

    Art. 693
    Scutirea poate acoperi in intregime sau partial noua infrastructura, infrastructura existenta cu capacitate semnificativ marita sau modificarea infrastructurii existente.

    Art. 694
    La luarea deciziei de acordare a unei scutiri se ia in considerare, dupa caz, necesitatea de a impune conditii referitoare la durata scutirii si accesul nediscriminatoriu la conducta de interconectare.

    Art. 695
    La luarea deciziei privind conditiile prevazute la art. 694 se vor avea in vedere, in principal, durata contractelor, capacitatea suplimentara ce va fi construita sau modificarea capacitatii existente, orizontul de timp al proiectului si conditiile nationale.

    Art. 696
    La acordarea unei scutiri, ANRGN poate decide asupra regulilor si mecanismelor pentru gestionarea si alocarea capacitatii, in cazul in care acestea nu impiedica punerea in aplicare a contractelor pe termen lung.
    ...............................................................................................................................

    Art. 698
    Decizia de scutire se comunica fara intarziere de ANRGN Comisiei Europene, impreuna cu toate informatiile relevante.

    Art. 699
    Informatiile prevazute la art. 698 trebuie sa cuprinda, in principal:
    a) motivele detaliate pe baza carora autoritatea de reglementare sau statul membru a acordat scutirea, inclusiv informatiile financiare care justifica necesitatea scutirii;
    b) analiza efectuata in privinta efectului asupra concurentei si functionarii eficiente a pietei interne a gazelor naturale rezultand din acordarea scutirii;
    c) motivele pentru perioada de timp si partea din capacitatea totala a infrastructurii gazelor naturale respective pentru care s-a acordat scutirea;
    d) in cazul in care scutirea se refera la o conducta de interconectare, rezultatul consultarii cu statele membre respective sau cu autoritatile de reglementare;
    e) contributia infrastructurii la diversificarea furnizarii de gaze naturale."

    3. Descrierea proiectului gazoductului Nabucco
    Urmatoarele societati sunt parteneri ai proiectului conductei de gaz natural Nabucco:
  • BOTAS Petroleum Pipeline Corporation (BOTAS) este cea mai importanta societate de transport turceasca, activa in domeniul transportului de petrol si gaze naturale prin intermediul conductelor, precum si in domeniul afacerilor de comert.
  • Bulgargaz-Holding EAD, cu sediul in Sofia, este o societate inscrisa de capital aflata in proprietatea exclusiva a Republicii Bulgaria, care detine 100% din capitalul sucursalei Bulgargaz EAD (distribuitor public de gaz natural) si Bulgartransgaz EAD (transportul prin conducte la distanta, tranzit si inmagazinare de gaz natural).
  • MOL Hungarian Oil and Gas Company (MOL Plc.) este un concern integrat de petrol si gaze naturale cu sediul in Ungaria, ale carui actiuni sunt detinute in totalitate de investitori institutionalizati interni si internationali. Societatea de transport la distanta al gazului natural MOL Natural Gas Transmission Plc. se afla 100% in proprietatea lui MOL Plc.
  • S.N.T.G.N. TRANSGAZ - S.A. este societatea nationala de transport la distanta al gazului natural in Romania si are ca actionar majoritar statul roman.
  • OMV Gas & Power GmbH (OGI) este o sucursala 100% a OMV Aktiengesellschaft (societate pe actiuni), a Societatii Holding a concernului integrat de petrol si gaze naturale. OMV AG se afla cu 50,9% din actiuni in proprietate privata, 31,5% sunt detinute de OIAG (Osterreichische Industrieholding AG) si 17,6% de IPIC (International Petroleum Investment Company). Activitatile de baza ale lui OMV Aktiengesellschaft (societate pe actiuni) cuprind explorarea si productia, rafinarea si valorificarea de petrol si gaze naturale. Intr-o prima etapa de desprindere OMV AG a cedat activitatile referitoare la gaze naturale in anul 2001 catre OMV Gas GmbH (OGG). In anul 2006 OMV Gas a transpus in practica o noua structura organizatorica: OGI s-a infiintat ca societate Holding pentru toate activitatile referitoare la gazele naturale in interiorul lui OMV. Sub acest acoperamant se gasesc societati-surori separate pentru vanzarea si valorificarea gazului natural (EconGas GmbH), precum si pentru transportul prin conducte la distanta si inmagazinarea gazului (OGG). Petitionara Nabucco Gas Pipeline International GmbH este in proportie de 20% sucursala a OGI.
  • RWE Supply and Trading GmbH este o sucursala 100% a RWE AG. Initial a fost parte in proiect, incepand cu data de 5 martie 2008, RWE Gas Midstream GmhH, sucursala 100% a RWE AG. Din data de 1 aprilie 2008, prin fuziunea RWE Gas Midstream GmhH cu RWE Trading GmbH, a rezultat RWE Supply and Trading GmbH care, in calitate de succesoare univerala, a preluat toate contractele RWE Gas Midstream GmhH.
    Partenerii Nabucco intentioneaza transpunerea in practica a proiectului gazoductului Nabucco; acesta inseamna construirea unei retele de conducte de gaz natural, care va uni marile rezerve de gaze naturale existente la granitele Turciei in Marea Caspica si in Orientul Apropiat cu pietele europene. In acest scop, un gazoduct va traversa teritoriile statale ale celor 5 parteneri Nabucco, si anume Turcia, Bulgaria, Romania, Ungaria si Austria (tarile Nabucco), si va ajunge la nodul de gaze naturale Baumgarten din Austria.
    In continuare partenerii Nabucco au convenit sa infiinteze o societate comuna, Nabucco Gas Pipeline International GmbH (S.R.L.), raspunzatoare de valorificarea capacitatii gazoductului Nabucco si de operarea infrastructurii si intretinerea ei, prin intermediul celor 5 societati nationale, societati Nabucco nationale.
    Nabucco Gas Pipeline International GmbH (S.R.L), cu sediul la Viena, este petenta in procedura de fata.
    Partenerii Nabucco au realizat un studiu de fezabilitate, care a dus la concluzia ca proiectul este realizabil tehnic si economic si din punct de vedere bancar este finantabil. Avandu-se la baza studiul de fezabilitate, s-a decis construirea gazoductului in doua etape. La inceput se va construi intregul traseu nou de la granita turceasca pana la Baumgarten (Austria), iar in a doua etapa de constructie se vor edifica noi statii de compresoare pentru sporirea capacitatii.
    Petenta intentioneaza sa inceapa constructia gazoductului de la granita de est a Turciei pana la statia finala de gaz austriaca Baumgarten in anul 2009. Constructia gazoductului va avea loc in etape. Darea in functiune a primului tronson (8 miliarde m3) este planificata pentru 2012.
    Urmatoarele etape de constructie vor conduce la sporirea capacitatii gazoductului la 15,7 miliarde m3/an (dare in functiune in 2014), 25,5 miliarde m3/an (dare in functiune in 2017), iar in constructia finala la 31 miliarde m3/an (dare in functiune in 2020).
    Pentru implementarea proiectului Nabucco sunt supuse discutiei doua variante.
    Varianta A - Construirea unei conducte noi intre Ankara si Baumgarten si folosirea retelei existente in Turcia intre granita de est si Ankara. In acest caz capacitatea infrastructurii existente va fi asigurata contractual prin Nabucco Gas Pipeline International GmbH de catre BOTAS pe baza de durata si exclusiv pentru conducta de gaze naturale Nabucco, pana la o cantitate de 25,5 miliarde m3/an (respectiv cantitate maxima construibila la 31,0 miliarde m3/an) ca capacitate de transport maxima planificata. Gazoductul de la Ankara in Turcia si pana la nodul Baumgarten in Austria are o lungime totala de circa 2.000 km.
    Varianta B - Construirea unei conducte cu totul noi intre granita de est a Turciei si Baumgarten in Austria.
    Pentru varianta B este prevazut urmatorul plan, in doua etape.
    B1: In prima faza de constructie, care va incepe in anul 2009, se va acoperi traseul planificat intre Ankara si Baumgarten; aceasta corespunde construirii unei conducte cu o lungime de circa 2.000 km. Dupa incheierea acestei faze se vor folosi pe o perioada temporara de 2 ani instalatiile existente de conducte intre granita Turcia/Georgia, respectiv Turcia/Iran si Ankara, pentru legarea noii conducte la granitele turcesti. Prin aceasta vor fi posibile darea in functiune si valorificarea gazoductului in anul 2012 cu o capacitate a gazoductului la inceput de 8 miliarde m3/an, in timp ce in paralel se va definitiva restul constructiei gazoductului. Instalatiile de conducte existente se vor intari cu statii noi de compresoare.
    B2: In a doua faza de constructie, care va dura din 2012 pana la sfarsitul lui 2013, se va construi un tronson complet nou de conducta pe o lungime de 1.300 km de la granita Georgia/Turcia, respectiv Iran/Turcia, pana la Ankara. Capacitatea totala a conductei se va ridica la 15,7 miliarde m3/an.
    Conducta de gaz de la granita Georgia/Turcia si de la granita Iran/Turcia pana la nodul Baumgarten in Austria are o lungime totala de circa 3.300 km.
    In cerere se specifica faptul ca gazul natural de la granitele turcesti va proveni in cea mai mare parte din Azerbaidjan (pana la 10-14 miliarde m3/an), din Iran (pana la 10-20 miliarde m3/an), precum si din Irak si Egipt (impreuna circa 8-10 miliarde m3/an). Gazul natural poate proveni si din sursele de-a lungul traseului gazoductului Nabucco, printre altele Romania si Bulgaria.
    Pentru varianta A, se estimeaza de catre partenerii proiectului, costurile totale pentru construirea unei conducte cu totul noi pe intregul traseu de la Ankara/Turcia pana la nodul Baumgarten in Austria se ridica la 3,0 miliarde euro.
    Pentru varianta B, se estimeaza de catre partenerii proiectului, costurile totale pentru construirea unei conducte cu totul noi pe intregul traseu de la granita Georgia/Turcia si granita Iran/Turcia pana la nodul Baumgarten in Austria se ridica la 4,6 miliarde euro.
    Aceste costuri au fost calculate pe baza preturilor din 2004 si nu contin costurile de finantare si eventualele adaptari de preturi de la momentul achizitionarii. Estimarea costurilor de catre partenerii Nabucco se bazeaza pe anexa nr. 2 la Cererea Companiei Nabucco Gas Pipeline International GmbH Austria de scutire a tronsonului romanesc al gazoductului Nabucco de la aplicarea prevederilor legislatiei referitoare la accesul tertilor la sisteme, precum si de la aplicarea metodologiilor de tarifare (specificatii tehnice ale gazoductului Nabucco). In aceasta se specifica faptul ca baza de evaluare pentru costurile proiectului se ridica la 4,453 miliarde euro, cu o exactitate de +12%-10% si pentru costurile de proiect planificate pe un interval de confidenta de 90% raman de marimea de 4,6 miliarde euro.
    Gazoductul Nabucco se va amplasa pentru o functionare in modul Reverse Flow, aceasta inseamna contra directiei de scurgere tehnic date. Acest Reverse Flow poate fi pe viitor o varianta posibila, daca pentru aceasta va exista o cerere pe piata.
    Nabucco Gas Pipeline International GmbH (S.R.L.) va realiza inaintea inceperii constructiei fiecarei faze a gazoductului o procedura de stabilire a necesarului de capacitate (procedura Open-Season). Etapele de constructie se vor adapta corespunzator la rezultatele fiecarei proceduri Open-Season.
    Nabucco Gas Pipeline International GmbH pleaca de la premisa ca, in scopul finantarii proiectului, trebuie valorificata intreaga capacitate a gazoductului prin intermediul contractelor de scurta si lunga durata. Nabucco Gas Pipeline International GmbH (S.R.L.) va pastra 10% din capacitatea totala pentru cerinte de scurta durata si, in cazul in care capacitatea ramasa nu va fi in totalitate folosita prin contracte de lunga durata, o va oferi pentru acoperirea cererii de scurta durata. Invers, daca capacitatea de scurta durata prin procedura Open-Season nu va fi in totalitate folosita, Nabucco Gas Pipeline International GmbH (S.R.L.) va oferi aceste capacitati pentru contracte de lunga durata.
    Procedura Open-Season se va expune prin aducerea la cunostinta pe pagina de internet a lui Nabucco. Open-Season ramane deschisa pentru actionarii Nabucco Gas Pipeline International GmbH, intreprinderile aferente lor, precum si pentru clientii de transport.
    Intr-un prim stadiu Nabucco Gas Pipeline International GmbH (S.R.L) va contacta asociatii Nabucco, intreprinderile aferente lor, precum si intreprinderi de stat care actioneaza in calitate de distribuitori publici in tarile tranzitate de conducta de gaz natural Nabucco, care si-au exprimat interesul la transportul de gaz prin Nabucco sau preconizeaza a avea interese in acest sens. Pentru aceasta procedura Open-Season se vor rezerva 50% din fiecare capacitate tehnica maxima disponibila pe an, totusi nu mai mult de 15 miliarde m3/an, in momentul in care s-a atins capacitatea finala de 31 miliarde m3/an.
    Intr-un al doilea stadiu societatea Nabucco Gas Pipeline International GmbH va contacta comform procedurii cerute pentru realizarea unei proceduri Open-Season potentialii clienti de transport.
    Daca dupa al doilea Open-Season va ramane capacitate nealocata, se va proceda la o alta procedura de alocare printr-un al treilea Open-Season.
    Nabucco Gas Pipeline International GmbH se afla direct in proprietatea partenerilor Nabucco, in aceeasi proportie. Nabucco Gas Pipeline International GmbH este, de asemenea, proprietara si societatea finantatoare a celor 5 societati nationale Nabucco, care vor fi raspunzatoare de functionarea si intretinerea gazoductului Nabucco si care se vor infiinta in fiecare tara respectiva.
    Tronsoanele gazoductului care se intind pe teritoriul statal ale tarilor Nabucco se afla in proprietatea societatilor nationale Nabucco respective. Societatile nationale Nabucco sunt, cel putin din punctul de vedere al formei juridice, separate de operatorul de retea in ale carui retele se va edifica infrastructura.
    In vederea finantarii investitiilor, Nabucco Gas Pipeline International GmbH pune la dispozitia fiecarei societati nationale Nabucco mijloace financiare (de exemplu, prin plati in avans si/sau credite de tranzitare). Aceste societati nationale Nabucco acorda companiei Nabucco Gas Pipeline International GmbH, pe baza de contracte de transport, drepturi de transport si capacitati de transport contra unei sume de bani sau inchiriaza capacitati de transport Companiei Nabucco Gas Pipeline International GmbH.
    Nabucco Gas Pipeline International GmbH va incheia cu toti clientii de transport, inclusiv cu parteneri Nabucco si intreprinderile adiacente lor, intr-un mod nediscriminatoriu, in conformitate cu conditiile generale aprobate, contracte de transport.
    Valorificarea capacitatii totale a sistemului de conducte Nabucco va avea loc prin Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH, prin intermediul unui "One-Stop-Shop"; aceasta inseamna faptul ca clientii de transport vor avea, in ceea ce priveste problemele de transport pe tot traseul gazoductului, o unica persoana de contact si un singur partener contractual.
    Nabucco Gas Pipeline International GmbH va aplica pentru toti clientii de transport, inclusiv pentru partenerii Nabucco si intreprinderile aferente acestora, aceeasi metoda de tarifare atasata cererii in mod nediscriminatoriu.
    Tariful de baza s-a dedus de catre petenta plecand de la premisa unei investitii pentru 25,5 miliarde m3/an si a unei perioade de amortizare de 25 de ani.
    Metoda de calcul al tarifului se bazeaza pe costuri si tine cont la calcularea tarifului (tarif initial) de o simulare financiara a Companiei Nabucco Gas Pipeline International GmbH si de un model de finantare pentru a demonstra capacitatea bancara a proiectului.
    In simulatia financiara se vor adapta parametrii, costurile de capital, costurile de intretinere, costurile de finantare, gradul de indatorare si de solicitare a capacitatii planificate la distanta de transport corespunzatoare, impozitul pe profit si dividende si corespunzator tarifului si valorii scopului simulatiei a unei rente de capital propriu (cota de dobanda interna) de marimea 13% dupa impozit.
    Metoda prevede ca dupa 20 de ani sa aiba loc o examinare a metodei de tarifare, daca tarifele gazoductului Nabucco difera cu mai mult de +/-10% in comparatie cu tarifele medii ale sistemelor de transport asemanatoare de pe teritoriul Uniunii Europene. Nabucco Gas Pipeline International GmbH este in acest caz obligata la modificarea, respectiv elaborarea din nou a metodei de tarifare. Modificari ale tarifului influenteaza doar contractele care au fost incheiate dupa ramanerea definitiva a aprobarii deciziei de exceptie.
    Utilizatorii de retea care intentioneaza sa revanda capacitatea alocata prin contract si nefolosita pe piata secundara sau sa o inchirieze sunt indreptatiti sa o faca. Nabucco Gas Pipeline International GmbH va initia un "afisier" pentru o piata secundara care va trebui folosita de toti utilizatorii de retea care vor oferi capacitati.
    In cazul nefolosirii capacitatii alocate prin contract de catre un utilizator de sistem si al pasilor contractuali in cazul unei suprasolicitari contractuale Nabucco Gas Pipeline International GmbH va pune la dispozitie capacitatea alocata contractual, dar fizic nefolosita pe piata principala (principiul Use-it-or-lose-it; UIOLI). Nabucco Gas Pipeline International GmbH estimeaza curentul de gaz care se presupune pe baza de nominalizari, in momentul in care acestea sunt disponibile. Diferenta dintre capacitatea legata intreruptibila si capacitatea nominalizata va fi pusa la dispozitia pietei drept capacitate intreruptibila pe principiu de scurta durata cu o zi inainte.
    Beneficiarul initial al capacitatii nu pierde drepturile sale asupra capacitatii, ci ramane in continuare indreptatit sa foloseasca integral in continuare capacitatea sa legata contractual prin procesul de nominalizare/renominalizare.
    In situatia in care beneficiarul de capacitate initial va mari din nou nominarea sa clientii de transport care au cumparat "capacitatea UIOLI - intreruptibila" se vor intrerupe. Potrivit principiului UIOLI exista pentru beneficiarul initial de capacitate o tentatie financiara sa vanda direct pe piata secundara capacitatea nefolosita.
    Beneficiarul initial de capacitate trebuie sa plateasca integral suma pentru capacitatea alocata contractual, pentru ca drepturile sale intreruptibile de capacitate nu se modifica. Pretul capacitatii intreruptibile va reflecta posibilitatea unei intreruperi.
    Nabucco Gas Pipeline International GmbH va face posibil comertul cu capacitatea alocata si nefolosita cel putin pe baza principiului de o luna in avans si pe baza principiului intreruptibilitatii.
    Nabucco Gas Pipeline International GmbH va prelua in contractul-standard de transport o conditie care ii da posibilitatea legala sa valorifice capacitatea nefolosita eliberata potrivit cerintelor managementului de suprasolicitare si ale alocarii capacitatii.
    a) Context national
    Strategia energetica a Romaniei pentru perioada 2007-2020, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 1.069/2007, prevede la cap. 4 "Obiectivele dezvoltarii sectorului energetic si masurile preconizate pentru atingerea acestora", subcap. 4.9 "Securitatea energetica - element esential al dezvoltarii economice", titlul 4.9.1 "Proiecte strategice" urmatoarele:
    "Proiectul Nabucco are drept scop conectarea si valorificarea rezervelor de gaze naturale din zona Marii Caspice si din Orientul Mijlociu cu pietele europene, prin construirea unei conducte pe teritoriul celor 5 tari (Turcia, Bulgaria, Romania, Ungaria, Austria) si care sa aiba ca punct de plecare granita Turciei cu Georgia si ca punct final nodul tehnologic Baumgarten din Austria. Lungimea totala a conductei este de 3.282 km, din care 457 km pe teritoriul Romaniei, iar constructia conductei urmeaza a se realiza in intervalul 2008-2011.
    Se preconizeaza ca volumul de gaze ce urmeaza a fi transportat in anul 2011 este de 8 miliarde mc, cu o crestere liniara pana la 25,5 miliarde mc in anul 2030. Potentialul de import al Romaniei din aceasta sursa este apreciat la 2-5 miliarde mc/an. Finantarea proiectului si derularea investitiei se vor desfasura in regim privat.
    Intrucat pana in prezent nu exista un coridor de livrare intre sursele avute in vedere si zonele-tinta de consum, Nabucco poate oferi o sursa de gaze naturale catre piata europeana de gaze naturale si astfel va juca un rol important in cresterea gradului de competitivitate a pietelor de gaze europene in promovarea procesului de liberalizare a acestor piete, inclusiv in tarile in curs de aderare.
    Proiectul Nabucco va determina cresterea securitatii in aprovizionarea cu gaze naturale pentru Europa, diversificarea surselor de aprovizionare cu gaze, accesul la rezervele importante de gaze naturale din zona Marii Caspice si din Orientul Mijlociu pentru pietele europene.
    Acest proiect inseamna stimularea competitiei pe piata interna de gaze, intarirea rolului de tara tranzitata de coridoare majore energetice de transport pentru pietele din Europa Centrala si de Vest, stimularea industriilor conexe care vor contribui la realizarea proiectului, prin implicarea companiilor romanesti furnizoare de produse si servicii, inclusiv crearea de noi locuri de munca.
    Ideea construirii unei conducte transcontinentale a venit in contextul actual al scaderii constante a livrarilor de gaze din Marea Nordului. Cresterea dependentei de gazele naturale rusesti si cresterea pretului la gazul lichefiat produs in tarile din nordul Africii au fost un semnal de alarma pentru identificarea de noi solutii viabile in domeniul aprovizionarii cu gaze.
    Proiectul Nabucco va asigura securitatea aprovizionarii Europei cu gaze naturale, prin diversificarea surselor de energie. Proiectul beneficiaza atat de sprijinul Uniunii Europene, care a numit un coordonator de proiect, cat si de cel al institutiilor financiare internationale (BEI, IFC si BERD sunt gata sa sustina proiectul cu fonduri corespunzatoare)."
    b) Context international
    Atat autoritatea de reglementare din Austria (E-Control), cat si autoritatea de reglementare din Ungaria (HEO) au acordat exceptare, in conformitate cu legislatiile nationale corespunzatoare.




    Poate fi de interes si:
    Legea 174/2014 privind aprobarea OUG 35/2014 pentru completarea Legii energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012
    HG 816/2014 pentru modificarea anexei la HG 511/2014 privind stabilirea pretului de achizitie a gazelor naturale din productia interna pentru piata reglementata de gaze naturale. Hotararea 816/2014
    Legea 127/2014 pentru modificarea si completarea Legii energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012 si a Legii petrolului nr. 238/2004. Lege nr. 127/2014
    Ordin 54/2014 privind unele masuri pentru dezvoltarea pietei gazelor naturale
    OUG 6/2014 privind exercitarea drepturilor si indeplinirea obligatiilor ce decurg din calitatea de actionar al statului la Compania Nationala de Transport al Energiei Electrice Transelectrica ? S.A. si la Societatea Nationala de Transport Gaze Natura
    HG 811/2013 pentru modificarea si completarea HG 831/2010 privind aprobarea strategiei de privatizare prin oferta publica a Societatii Nationale de Gaze Naturale Romgaz – S.A. Medias si a mandatului institutiei publice implicate in derularea acestui
    OG 5/2013 privind stabilirea unor masuri speciale de impozitare a activitatilor cu caracter de monopol natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural. Ordonanta nr. 5/2013
    OG 6/2013 privind instituirea unor masuri speciale pentru impozitarea exploatarii resurselor naturale, altele decat gazele naturale. Ordonanta 6/2013
    OG 7/2013 privind instituirea impozitulul asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale. Ordonanta 7/2013
    Legea 12/2012 pentru modificarea art. 3 din Legea gazelor nr. 351/2004. Lege nr. 12/2012
    Legea de ratificare a Acordului privind Proiectul Nabucco. Legea nr. 57/2010
    Legea 332/2009 pentru aprobarea OUG nr. 54/2009 privind stabilirea unor masuri temporare in domeniul gazelor naturale. Lege nr. 332/2009
    OUG nr. 164/2008, ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2005 privind protectia mediului
    Ordin nr. 122/2008 pentru aprobarea Regulamentului privind activitatea de informare a consumatorilor casnici de energie electrica si gaze naturale
    Conditii generale de contractare a serviciilor de distributie a gazelor naturale din 2005, republicate 2008
    Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii gazelor nr. 351/2004, oug nr. 122/2007
    Ordonanta de urgenta privind modificarea si completarea Legii energiei electrice nr. 13/2007 si Legii gazelor nr. 351/2004, oug nr. 33/2007
    Metodologie privind schimbarea furnizorului de catre consumatorii casnici de gaze naturale, ordin nr. 47/2007
    Lege privind masuri pentru asigurarea sigurantei în aprovizionarea cu gaze naturale, legea nr. 346/2007
    Ordin nr. 56/2008 privind aprobarea Metodologiei pentru trecerea de la facturarea cantitatilor de gaze naturale in unitati volumetrice la facturarea in unitati de energie


    Cautare legislatie:



    -------------
    Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
    -------------


    Alte reglementari




    Termeni juridici, grupare tematica




  • Vezi reducerile de azi la televizoare 4k.

    Aici gasesti cele mai noi si ieftine telefoane mobile



    Coordonator
    Magdalena Popeanga

    Website administrat de
    Alioth Software
    Politica de securitate
    Termeni si conditii
     RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
    33 useri online

    Useri autentificati: