Codul de reglementare a continutului audiovizual. Decizia nr. 220/2011 a Consiliului National al Audiovizualului - CNA
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 174 din 11 martie 2011
Avand in vedere dubla calitate a Consiliului National al Audiovizualului, de garant al interesului public si de unica autoritate
de reglementare in domeniul programelor audiovizuale,
convinsi ca libertatea de exprimare si asigurarea accesului neingradit la orice informatie de interes public constituie
fundamente esentiale ale unei societati democratice, asigurandu-se totodata un nivel ridicat de protectie a obiectivelor de interes
general, in special protectia minorilor si a demnitatii umane,
tinand seama de faptul ca exercitarea dreptului la libera exprimare comporta indatoriri si responsabilitati,
convinsi ca libertatea de exprimare constituie unul dintre fundamentele esentiale ale unei societati democratice, motiv
pentru care presa audiovizuala trebuie sa beneficieze de o protectie deosebita,
convinsi, totodata, ca libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viata particulara a persoanei si nici
dreptul la propria imagine,
tinand cont de obligatiile care revin prin lege Consiliului National al Audiovizualului de a stabili norme de reglementare cu
privire la protectia minorilor, apararea demnitatii umane, exercitarea dreptului la replica, asigurarea informarii corecte si a
pluralismului, la responsabilitatile culturale ale furnizorilor de servicii media audiovizuale, precum si cu privire la comunicarile
audiovizuale comerciale si noncomerciale,
tinand cont de responsabilitatea atribuita prin lege Consiliului National al Audiovizualului de a asigura, in programele
audiovizuale, protectia dezvoltarii fizice, mentale si morale a minorilor, inclusiv in comunicatiile audiovizuale comerciale,
convinsi ca masurile luate pentru protectia minorilor trebuie sa fie corelate cu dreptul fundamental la libertatea de expresie,
astfel cum a fost stabilit in Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, si ca scopul unor astfel de masuri, cum ar fi utilizarea
sistemelor de control parental sau a etichetarii programelor, trebuie sa asigure un nivel adecvat de protectie a dezvoltarii fizice,
mentale si morale a minorilor,
interesati in cel mai inalt grad de cresterea si educarea copilului in spiritul valorilor si al idealurilor democratice, proclamate
de Conventia Organizatiei Natiunilor Unite cu privire la drepturile copilului si de Conventia europeana a drepturilor omului, convinsi
ca furnizorii de servicii mass-media audiovizuale aflati sub jurisdictia Romaniei trebuie sa se supuna interdictiei diseminarii
pornografiei,
avand in vedere obligatiile care revin Consiliului National al Audiovizualului si furnizorilor de servicii media audiovizuale
in protejarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului, in general, si faptul ca incalcarea acestora poate aduce prejudicii
interesului public,
tinand cont de necesitatea respectarii principiilor liberei concurente, protectiei vietii, sanatatii, securitatii si intereselor
economice ale consumatorilor, precum si a mediului,
avand in vedere obligatia furnizorilor de servicii media audiovizuale de a informa publicul prin prezentarea corecta si
impartiala a faptelor si a evenimentelor si obligatia Consiliului National al Audiovizualului de a asigura respectarea exprimarii
pluraliste de idei si opinii, precum si pluralismul surselor de informare a publicului,
avand in vedere necesitatea asigurarii de servicii media audiovizuale accesibile persoanelor cu dizabilitati si persoanelor
in varsta, prin limbajul semnelor, subtitrare, audiodescriere si alte modalitati tehnice ce vor fi oferite de tehnologia digitala,
avand in vedere cerintele minime cerute in cadrul Uniunii Europene pentru productiile audiovizuale europene, considerate
drept un mijloc de promovare a operelor europene si a productiei independente,
avand in vedere dezvoltarea in televiziunea europeana a noilor tehnici de publicitate, compatibile cu dispozitiile Directivei
2010/13/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 10 martie 2010 privind coordonarea anumitor dispozitii stabilite prin acte
cu putere de lege sau acte administrative in cadrul statelor membre cu privire la furnizarea de servicii mass-media audiovizuale
(Directiva serviciilor mass-media audiovizuale), tinand cont de faptul ca evolutiile in domeniul comercial si tehnologic ofera publicului
o mai mare posibilitate de alegere si o mai mare responsabilitate in utilizarea serviciilor media audiovizuale,
tinand cont de necesitatea reglementarii comunicarii comerciale referitoare la medicamente, tratamente medicale si
suplimente alimentare,
tinand cont de interzicerea prin lege a oricarei forme de comunicare comerciala audiovizuala pentru medicamente si
tratamente medicale disponibile numai pe baza de prescriptie medicala, precum si de necesitatea stabilirii unor conditii stricte si
a unui control efectiv in publicitatea la medicamente si tratamente medicale,
avand in vedere necesitatea stabilirii unor criterii stricte privind publicitatea la produsele alcoolice,
tinand cont de efectele nocive ale consumului de droguri si alcool asupra minorilor, in special, dar si asupra societatii, in
general, si de faptul ca aceasta este o problema de interes public,
in temeiul art. 17 alin. (1) lit. d) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
membrii Consiliului National al Audiovizualului adopta urmatoarea decizie:
Titlul I - Dispozitii generale
Art. 1 (1) In sensul prezentului cod de reglementare a
continutului audiovizual, denumit in continuare cod, termenii si
expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) difuzare — punerea la dispozitia publicului de programe
audiovizuale in cadrul unui serviciu de radio sau de televiziune
ori al unui serviciu media la cerere; prin difuzare se intelege, de
asemenea, si comunicarea, in cadrul unui serviciu media
audiovizual, de semne, semnale, texte, sunete, informatii,
mesaje de orice natura;
b) minor — persoana care nu a implinit varsta de 18 ani;
c) productie audiovizuala cu caracter obscen — ansamblu
de imagini, sunete, cuvinte, gesturi sau comportamente imorale,
indecente, licentioase, sexuale explicite ori sugerate, care prin
semnificatia lor aduc ofensa pudorii, precum si orice alte forme
de manifestare indecenta;
d) productie audiovizuala de fictiune — creatie artistica
audiovizuala din categoriile opere cinematografice, radiofonice
si de televiziune, filme de animatie, opere dramatice si
dramatico-muzicale, opere coregrafice si pantomime, productii
si videoclipuri muzicale.
(2) Sunt aplicabile, de asemenea, definitiile prevazute la
art. 1 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare
Legea audiovizualului.
(3) Daca in continutul normei nu se specifica altfel,
dispozitiile codului sunt aplicabile atat programelor difuzate in
cadrul serviciilor de televiziune si radiodifuziune, cat si celor
furnizate printr-un serviciu media audiovizual la cerere, denumit
si video on demand.
Titlul II - Protectia minorilor
Capitolul I - Respectarea drepturilor minorului in programele audiovizuale
Art. 2 Furnizorii de servicii media audiovizuale au
obligatia sa respecte principiul interesului superior al minorului.
Art. 3 (1) Minorul are dreptul la protejarea imaginii si a
vietii sale intime, private si familiale.
(2) Conditiile de participare a minorului la un program
audiovizual trebuie sa tina seama de sensibilitatea si
vulnerabilitatea specifice varstei, in general, si de personalitatea
minorului, in particular.
(3) Dreptul minorului la respectarea vietii private si la propria
imagine prevaleaza in fata necesitatii de informare, cu atat mai
mult in cazul minorului aflat in situatii dificile.
(4) In productiile audiovizuale minorul nu poate fi folosit sau
expus de catre parinti, rude, reprezentanti legali, avocati sau
alte persoane responsabile de cresterea si ingrijirea lui, in
scopul de a obtine pentru ei avantaje de orice fel sau de a
influenta deciziile autoritatilor publice.
Art. 4 (1) Este interzisa difuzarea oricaror indicii care ar
putea duce la identificarea minorului in varsta de pana la 14 ani,
in situatia in care acesta este victima a unui abuz sexual sau
este acuzat de comiterea unor infractiuni ori a fost martor la
savarsirea acestora.
(2) In situatia in care minorul in varsta de pana la 14 ani este
victima a unor infractiuni, altele decat situatiile prevazute la
alin. (1), sau a fost supus unor abuzuri fizice ori psihice,
difuzarea de imagini sau declaratii este posibila numai cu
acceptul minorului, precum si cu acordul scris al parintilor, al
altui reprezentant legal ori, dupa caz, al persoanei in grija careia
se afla minorul.
(3) In situatia in care minorul in varsta de pana la 14 ani a
fost supus de catre parinti ori reprezentantii legali la abuzuri
fizice sau psihice, difuzarea de imagini ori declaratii este posibila
numai cu acceptul minorului, precum si cu acordul scris al
parintelui care nu este presupusul autor al abuzului sau, dupa
caz, al unei autoritati responsabile cu protectia minorului.
Art. 5 (1) Nu pot fi difuzate reconstituiri de infractiuni,
abuzuri sau evenimente dramatice in care sunt folositi copii in
varsta de pana la 14 ani.
(2) Furnizorii de servicii media audiovizuale nu pot difuza
interviuri si declaratii ale minorului in varsta de pana la 14 ani in
legatura cu evenimente dramatice, din comunitate sau din
familie, la care acesta a fost martor.
Art. 6 (1) Minorul cu varsta cuprinsa intre 14 si 16 ani
acuzat de comiterea unei infractiuni sau victima a unei infractiuni
ori abuzat fizic, psihic sau sexual poate fi prezentat in
programele de stiri, in emisiuni de dezbateri sau reportaje
audiovizuale, cu indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii:
a) existenta consimtamantului scris al acestuia;
b) existenta prealabila a consimtamantului parintilor sau al
reprezentantului legal, in forma scrisa;
c) asistarea pe parcursul transmisiei sau al inregistrarii de
catre un parinte ori de catre reprezentantul legal, respectiv de
catre avocat in cazul cercetarii penale sau arestarii. Minorul nu
poate fi asistat de catre parintele presupus autor al abuzului.
(2) In cazul minorului cu varsta cuprinsa intre 16 si 18 ani
acuzat de comiterea unei infractiuni, sunt necesare acordul
explicit al acestuia si asistarea sa de catre avocat in situatia in
care este cercetat penal, retinut sau arestat.
(3) In cazul minorului cu varsta cuprinsa intre 16 si 18 ani
care este victima sau martor la comiterea unor infractiuni ori
care a fost abuzat fizic, psihic sau sexual, sunt necesare:
a) acordul explicit al acestuia;
b) eliminarea oricaror elemente care pot duce la identificarea
minorului, la solicitarea acestuia, a parintilor sau a
reprezentantului legal.
Art. 7 (1) Minorul, parintii sau reprezentantul legal trebuie
sa fie informati cu privire la drepturile lor inainte de filmare sau
de inregistrare.
(2) Participarea minorului in varsta de pana la 14 ani la
programe audiovizuale, altele decat evenimentele culturale si
competitiile sportive, este posibila numai cu acceptul acestuia,
precum si cu consimtamantul scris al parintilor sau, dupa caz, al
reprezentantului legal.
Art. 8 Este interzisa, in cadrul programelor de stiri, al
dezbaterilor sau al reportajelor, difuzarea de imagini ori de
fotografii ale corpului minorului decedat.
Art. 9 (1) Este interzisa difuzarea de programe al caror
scop principal este exploatarea aspectului fizic al minorului sau
expunerea acestuia in ipostaze nepotrivite varstei.
(2) Dupa ora 22,00 este interzisa difuzarea in direct de
programe audiovizuale la care participa minori in varsta de pana
la 14 ani, cu exceptia evenimentelor culturale si a competitiilor
sportive.
(3) Radiodifuzorii sunt obligati sa difuzeze la principalul
buletin de stiri din prime-time, precum si la buletinele de stiri
difuzate in urmatoarele 24 de ore imaginile si datele minorilor
disparuti, la solicitarea inspectoratelor de politie.
(4) In cadrul sistemului national de alerta/rapire/disparitie a
minorului, serviciile de radiodifuziune si televiziune generaliste
si de stiri sunt obligate sa difuzeze, intr-un interval de timp de
3 pana la 8 ore de la solicitarea autoritatilor in drept si in
conditiile agreate cu acestea, informatiile privind minorii rapiti
sau disparuti.
Art. 10 Furnizorii de servicii media audiovizuale nu pot
difuza interviuri si declaratii in care minorului ii sunt solicitate
pareri referitoare la probleme intime de familie sau care ii
depasesc puterea de judecata.
Art. 11 Este interzisa orice referire peiorativa sau
discriminatorie la originea etnica, nationalitatea, rasa ori religia
minorului, precum si la un eventual handicap al acestuia.
Capitolul II - Clasificarea programelor audiovizuale in vederea protectiei minorilor
Art. 12 (1) Programele audiovizuale care pot afecta
dezvoltarea fizica, mentala sau morala a minorilor pot fi difuzate
numai daca vizionarea este restrictionata printr-un sistem de
acces conditionat.
(2) In lipsa unui sistem de acces conditionat, difuzarea
programelor prevazute la alin. (1) se poate face numai in
intervalul orar permis, potrivit clasificarii programului in functie
de continutul acestuia.
Art. 13 In cadrul serviciilor media audiovizuale la cerere,
programele care ar putea afecta dezvoltarea fizica, mentala sau
morala a minorilor pot fi puse la dispozitie numai daca se asigura
masuri de restrictionare a accesului printr-un sistem de control
parental, astfel ca minorii sa nu poata vedea ori auzi, in mod
normal, programele respective.
Art. 14 (1) Inainte de inceperea difuzarii unui program din
categoria celor prevazute la art. 12, radiodifuzorii au obligatia
de a informa publicul cu privire la genul, clasificarea programului
si motivul principal de restrictionare a vizionarii acestuia, potrivit
criteriilor prevazute la art. 19 alin. (2).
(2) Radiodifuzorii au obligatia sa solicite ca publicarea
programelor de radio si de televiziune sa fie insotita de semnele
de avertizare prevazute la art. 22—27.
(3) Obligatia de informare mentionata la alin. (1) revine si
furnizorilor de servicii media la cerere, in cataloagele de
programe.
Art. 15 (1) Este interzisa difuzarea in intervalul orar
6,00—20,00 de programe audiovizuale de studio sau realizate
in direct in care se fumeaza, se consuma bauturi alcoolice ori se
prezinta acte de comportament obscen.
(2) In programele audiovizuale este interzisa ilustrarea unei
informatii cu imagini de natura pornografica.
Art. 16 (1) Este interzisa difuzarea productiilor
audiovizuale care incurajeaza consumul de droguri.
(2) In stiri si reportaje este interzisa prezentarea de detalii
privind consumul de droguri.
(3) Operele cinematografice care contin scene privind
consumul de droguri pot fi difuzate numai dupa ora 22,00.
Art. 17 In intervalul orar 6,00—22,00 nu pot fi difuzate
programe, altele decat productiile audiovizuale de fictiune, care
contin descrieri ori reconstituiri ale unor omucideri/sinucideri,
mutilari/automutilari sau tehnici criminale ori practici oculte.
Art. 18 Nu pot fi difuzate in intervalul orar 6,00—23,00
productii care prezinta:
a) violenta fizica, psihica sau de limbaj, in mod repetat;
b) scene de sex, limbaj sau comportament obscen;
c) persoane in ipostaze degradante;
d) lupte libere nereglementate de federatii sportive nationale
sau internationale.
Art. 19 (1) Criteriile in functie de care se clasifica
programele difuzate au drept scop asigurarea protectiei
minorului si informarea publicului cu privire la continutul
acestora.
(2) Responsabilitatea clasificarii programelor revine
radiodifuzorilor si furnizorilor de servicii media la cerere, in
conformitate cu urmatoarele criterii:
a) numarul si natura scenelor violente, precum si caracterul
gratuit sau indispensabil al acestora, raportat la genul si
subiectul programului;
b) utilizarea violentei si rolul acesteia in rezolvarea
problemelor;
c) modalitatea de tratare prin imagini a scenelor de violenta,
tipul de plan utilizat, realismul reprezentarii, rolul coloanei sonore
in a genera frica ori angoasa;
d) contextul in care este prezentat consumul de droguri si
alcool;
e) numarul si natura scenelor de nuditate, reprezentarea
actului sexual;
f) psihologia personajelor si reperele morale pe care acestea
le ofera copiilor sau adolescentilor;
g) tipologia eroilor, scopul actiunii acestora, gradul de
recurgere la violenta;
h) prezenta si rolul minorilor in scene de violenta;
i) prezentarea femeii in ipostaze degradante;
j) numarul si intensitatea scenelor de violenta casnica;
k) calitatea si tipologia limbajului;
l) genul sau tema programului.
Art. 20 In clasificarea productiilor audiovizuale de fictiune
furnizorii de servicii media audiovizuale se vor ghida si dupa
clasificarea stabilita de producator sau, dupa caz, dupa cea in
care productia de fictiune a fost difuzata in alte tari, evitand
incadrarea cel mai putin restrictiva, in situatia in care aceasta
este singulara.
Art. 21 Categoriile in care se clasifica programele, in
functie de criteriile precizate la art. 19 alin. (2), sunt urmatoarele:
a) programe accesibile tuturor categoriilor de public, fara
restrictii sau semne de avertizare;
b) programe care pot fi vizionate de minorii in varsta de pana
la 12 ani numai cu acordul parintilor sau impreuna cu familia,
denumite in continuare programe AP (acord parental);
c) programe interzise minorilor sub 12 ani, denumite in
continuare programe 12;
d) programe interzise minorilor sub 15 ani, denumite in
continuare programe 15;
e) programe interzise minorilor, altele decat cele
pornografice, care in Statele Unite ale Americii si in tarile din
Uniunea Europeana sunt interzise publicului sub 18 ani, filme
horror, erotice, de o violenta extrema, programe sponsorizate
de producatorii de bauturi spirtoase, denumite in continuare
programe 18;
f) programe interzise minorilor, filme si emisiuni pornografice
al caror scop principal este prezentarea in detaliu a actului
sexual, a modalitatilor de satisfacere a dorintelor sexuale sau
programe in care se prezinta un act sexual real, indiferent de
modalitatea de filmare, denumite in continuare programe 18+.
Art. 22 (1) Programele AP se difuzeaza insotite de un
semn de avertizare reprezentand un cerc de culoare alba, iar in
interiorul acestuia, pe fond transparent, majusculele AP (acord
parental) de culoare alba.
(2) Dimensiunea semnului de avertizare va fi de minimum
30 de puncte in format SD, definitie standard, respectiv 60 in
format HD, inalta definitie.
Art. 23 (1) Programele 12 se difuzeaza numai dupa ora
20,00 si vor fi insotite permanent de un semn de avertizare
reprezentand un cerc de culoare alba, iar in interiorul acestuia,
pe fond transparent, numarul 12 de culoare alba.
(2) Dimensiunea semnului de avertizare va fi de minimum
30 de puncte in format SD, definitie standard, respectiv 60 in
format HD, inalta definitie.
Art. 24 (1) Programele 15 se difuzeaza numai in intervalul
orar 22,00—6,00 si vor fi insotite permanent de un semn de
avertizare reprezentand un cerc de culoare alba, iar in interiorul
acestuia, pe fond transparent, numarul 15 de culoare alba.
(2) Dimensiunea semnului de avertizare va fi de minimum
30 de puncte in format SD, definitie standard, respectiv 60 in
format HD, inalta definitie.
Art. 25 (1) Programele 18 se difuzeaza numai in intervalul
orar 24,00—6,00 si vor fi insotite permanent de un semn de
avertizare reprezentand un cerc de culoare alba, iar in interiorul
acestuia, pe fond transparent, numarul 18 de culoare alba.
(2) Dimensiunea semnului de avertizare va fi de minimum
30 de puncte in format SD, definitie standard, respectiv 60 in
format HD, inalta definitie.
Art. 26 Semnul de avertizare corespunzator trebuie expus
pe toata durata programului.
Art. 27 (1) Programele 18+ nu pot fi difuzate de catre
furnizori de servicii media audiovizuale aflati sub jurisdictia
Romaniei.
(2) Distribuitorii de servicii media audiovizuale pot
retransmite serviciile de programe 18+ numai in intervalul orar
1,00—5,00, in urmatoarele situatii:
a) codat in cadrul unor pachete optionale special dedicate
adultilor, in sistem analogic;
b) restrictionat prin intermediul unui sistem de control
parental, in sistem digital.
(3) Serviciile de programe 18+ pot fi comercializate numai la
solicitarea abonatului, in pachete care contin exclusiv astfel de
programe, si neconditionat de achizitia altor pachete de servicii.
(4) Pachetele de servicii care includ programe 18+ nu pot fi
comercializate in conditii mai avantajoase decat cele in care
sunt comercializate pachetele de servicii care nu contin astfel
de programe.
(5) Sistemul de control parental prevazut la alin. (2) lit. b)
trebuie sa satisfaca urmatoarele cerinte minimale:
a) sa permita accesul la programele si serviciile de programe
restrictionate minorilor in baza unui cod personal format din cel
putin 4 cifre; cifrele nu trebuie sa fie vizibile pe ecran in
momentul tastarii;
b) sa fie perfect sincronizat cu programele din aceasta
categorie, sa ramana activ pe toata perioada in care se ofera
aceste categorii de programe, iar accesul sa fie reblocat in orice
situatie in care se modifica contextul vizionarii (schimbarea
programului, trecerea sistemului de receptie in stare de veghe,
schimbarea decodorului sau a cartelei de acces, dupa
realimentarea cu tensiune);
c) in cadrul instructiunilor de utilizare, distribuitorul de servicii
trebuie sa explice, in termeni simpli si clari, modul de functionare
a sistemului de control parental, necesitatea stabilirii codului
personal de acces si pastrarii confidentialitatii acestuia;
d) in momentul punerii in functiune a sistemului de receptie,
distribuitorul de servicii are obligatia sa stabileasca, impreuna
cu abonatul, codul personal de acces pentru fiecare dintre
serviciile de programe restrictionate minorilor; se recomanda
evitarea stabilirii codului "1234" sau a unui cod format din
aceeasi cifra.
Art. 28 Difuzarea anunturilor promotionale pentru
programele AP, 12, 15 si 18 se va face cu semnul de avertizare
corespunzator.
Art. 29 (1) Programele de stiri si de actualitati se supun
cerintelor de protectie a minorilor si vizionarii in familie.
(2) In cazul difuzarii unor scene de violenta sau cu impact
emotional negativ, avertizarea verbala a publicului este
obligatorie; radiodifuzorii nu pot prezenta scene de violenta in
mod repetat in cadrul aceleiasi productii audiovizuale.
(3) Imaginile care prezinta executii, oameni ucisi sau
voluntari ai mortii, indiferent de motivatia acestora, se difuzeaza
numai in cazuri temeinic justificate.
Titlul III - Protectia demnitatii umane si a dreptului la propria imagine
Art. 30 Furnizorii de servicii media audiovizuale au
obligatia sa respecte drepturile si libertatile fundamentale ale
omului, viata privata, onoarea si reputatia, precum si dreptul la
propria imagine.
Art. 31 In sensul prezentului cod, sunt considerate a fi de
interes public justificat orice probleme, fapte sau evenimente
care influenteaza societatea sau o comunitate, in special cu
privire la:
a) prevenirea sau probarea savarsirii unei fapte cu incidenta
penala;
b) protejarea sanatatii sau sigurantei publice;
c) semnalarea unor afirmatii inselatoare sau a unor cazuri
de incompetenta care afecteaza publicul.
Art. 32 (1) Niciun drept conferit prin lege nu poate fi
exercitat intr-un mod excesiv si nerezonabil, contrar buneicredinte,
in scopul de a vatama sau de a pagubi pe altul ori
profitand de ignoranta sau de buna-credinta a persoanelor.
(2) Nu orice interes al publicului trebuie satisfacut, iar simpla
invocare a dreptului la informare nu poate justifica incalcarea
dreptului la viata privata.
(3) Dreptul la propria imagine nu trebuie sa impiedice aflarea
adevarului in probleme de interes public justificat.
Art. 33 (1) Orice persoana are dreptul la respectarea vietii
private si de familie, a domiciliului si a corespondentei.
(2) Informatiile privind adresa unei persoane sau a familiei
sale si numerele lor de telefon nu pot fi dezvaluite fara
permisiunea acestora; utilizarea datelor cu caracter personal
este permisa in conditiile legii speciale.
(3) Este interzisa difuzarea de stiri, dezbateri, anchete sau de
reportaje audiovizuale care constituie imixtiuni in viata privata
si de familie a persoanei, fara acordul acesteia.
(4) Fac exceptie de la prevederile alin. (3) situatiile in care
sunt intrunite cumulativ urmatoarele conditii:
a) existenta unui interes public justificat;
b) existenta unei legaturi semnificative si clare intre viata
privata si de familie a persoanei si interesul public justificat.
Art. 34 (1) Orice persoana are dreptul la propria imagine.
(2) Este interzisa difuzarea imaginii sau vocii persoanei aflate
intr-un spatiu privat, fara acordul scris al acesteia.
(3) Este interzisa difuzarea de imagini care prezinta
interioare ale unui spatiu privat, fara acordul scris al celui care
il ocupa in mod legal.
(4) Fac exceptie de la prevederile alin. (2) si (3) situatiile in
care imaginile difuzate surprind fapte care prezinta un interes
public justificat.
Art. 35 Este interzisa difuzarea convorbirilor ori a
imaginilor inregistrate cu microfoane si camere de luat vederi
ascunse, cu exceptia situatiei in care inregistrarile astfel obtinute
nu puteau fi realizate in conditii normale, iar continutul lor
prezinta un interes public justificat.
Art. 36 Inregistrarile audio si/sau video destinate
programelor de divertisment, inclusiv cele cu camera ascunsa,
nu pot fi difuzate decat cu respectarea cumulativa a
urmatoarelor conditii:
a) persoanele care au facut obiectul filmarii/inregistrarii sa
isi dea acordul scris pentru difuzare;
b) sa nu provoace iritare sau suferinta ori sa nu puna
persoana in situatii injositoare sau de risc.
Art. 37 Imaginile inregistrate cu camere de luat vederi
ascunse se difuzeaza insotite permanent de un marcaj grafic ce
simbolizeaza o camera de luat vederi, conform modelului
prezentat in anexa nr. 1, care face parte integranta din prezentul
cod.
Art. 38 Difuzarea inregistrarilor convorbirilor telefonice
sau a corespondentei provenite din surse confidentiale ori a
caror credibilitate nu este suficient verificata este permisa numai
daca acestea prezinta un interes public justificat si sunt insotite
de punctul de vedere al persoanei vizate.
Art. 39 In cazul situatiilor prevazute la art. 33 alin. (4),
art. 34 alin. (4), art. 35, 38 si ori de cate ori se invoca interesul
public justificat pentru a difuza productii audiovizuale care pot
aduce atingere drepturilor si libertatilor fundamentale ale unei
persoane, difuzarea trebuie insotita de punctul de vedere al
persoanei in cauza; in situatia in care persoana refuza sa
prezinte un punct de vedere, radiodifuzorii sunt obligati sa
precizeze acest fapt.
Art. 40 (1) In virtutea dreptului la propria imagine, in cazul
in care in programele audiovizuale se aduc acuzatii unei
persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale,
acestea trebuie sustinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au
dreptul sa intervina pentru a-si exprima punctul de vedere; daca
acuzatiile sunt aduse de furnizorul de servicii media
audiovizuale, acesta trebuie sa respecte principiul audiatur et
altera pars; in situatia in care persoana vizata refuza sa prezinte
un punct de vedere, trebuie sa se precizeze acest fapt.
(2) Moderatorii programelor au obligatia sa solicite ferm
interlocutorilor sa probeze afirmatiile acuzatoare sau sa indice,
cel putin, probele care le sustin, pentru a permite publicului sa
evalueze cat de justificate sunt acuzatiile.
(3) Moderatorii programelor au obligatia sa nu foloseasca si
sa nu permita invitatilor sa foloseasca un limbaj injurios sau sa
instige la violenta.
(4) Este interzisa utilizarea cu rea-credinta a numelui,
imaginii, vocii sau asemanarii cu o alta persoana in programele
audiovizuale.
(5) Orice referire peiorativa la adresa persoanelor in varsta
sau cu dizabilitati, precum si punerea acestora in situatii ridicole
ori umilitoare sunt interzise in cadrul programelor audiovizuale.
Art. 41 (1) Furnizorii de servicii media audiovizuale nu pot
difuza:
a) imagini ale persoanei aflate in situatia de victima, fara
acordul acesteia;
b) imagini ale persoanei fara discernamant sau decedate,
fara acordul familiei;
c) imagini care exploateaza sau scot in evidenta traumele ori
traumatismele unei persoane. Fac exceptie cazurile umanitare,
pentru difuzarea carora este necesar acordul persoanei in
cauza sau al familiei.
(2) In cazul martorilor la comiterea unei infractiuni, la
solicitarea acestora, difuzarea imaginilor se va realiza cu
asigurarea protectiei depline a identitatii lor.
Art. 42 (1) Este interzisa difuzarea de imagini sau de
inregistrari cu persoane aflate in stare de retinere, arest sau
care executa o pedeapsa privativa de libertate, fara acordul
acestora, avand in vedere ca orice persoana acuzata sau
cercetata pentru savarsirea unei infractiuni este prezumata
nevinovata atat timp cat nu a fost condamnata printr-o hotarare
judecatoreasca definitiva.
(2) In cadrul programelor audiovizuale nu pot fi oferite, direct
sau indirect, recompense si nu pot fi facute promisiuni de
recompensare a persoanelor care ar putea depune marturie in
instante judecatoresti.
Art. 43 (1) Radiodifuzorii trebuie sa evite sa aduca
atingere dreptului la un proces echitabil ori interesului legitim al
oricareia dintre partile unor cauze aflate pe rol in justitie sau in
curs de cercetare, prin comentariile si luarile de pozitie proprii
sau ale invitatilor, inclusiv ale avocatilor partilor.
(2) Radiodifuzorii nu pot difuza emisiuni realizate sau
moderate de catre persoane invinuite sau inculpate in care se
discuta aspecte legate de cazul personal aflat in cercetare sau
pe rolul instantelor de judecata.
(3) Radiodifuzorii nu pot difuza emisiuni realizate sau
moderate de catre membri activi ai barourilor de avocati, in care
se dezbat cazuri aflate in cercetare ori pe rolul instantelor de
judecata.
Art. 44 (1) Nu pot fi difuzate inregistrari realizate si puse
la dispozitia furnizorilor de servicii media audiovizuale de catre
autoritatile politienesti sau judiciare, indiferent de suportul
informatic utilizat, fara acordul persoanelor care sunt victime ale
unor infractiuni, fara acordul familiilor acestora sau, dupa caz, al
reprezentantilor legali.
(2) Nu poate fi dezvaluita in niciun mod identitatea
persoanelor care sunt victime ale infractiunilor privitoare la viata
sexuala; se excepteaza situatiile in care victimele si-au dat
acordul scris, sub conditia respectarii limitelor de identificare
stabilite prin acord.
Art. 45 (1) Orice persoana are dreptul la respectarea
intimitatii in momente dificile, cum ar fi o pierdere ireparabila sau
o nenorocire.
(2) In cazul situatiilor de suferinta umana, al dezastrelor
naturale, accidentelor sau al actelor de violenta, furnizorii de
servicii media audiovizuale au obligatia de a respecta imaginea
si demnitatea persoanelor aflate in astfel de situatii.
Art. 46 (1) Difuzarea informatiilor si/sau imaginilor
persoanelor aflate sub tratament in unitatile de asistenta
medicala, precum si a datelor cu caracter personal privind
starea de sanatate este permisa numai cu acordul persoanei
sau, in cazul in care persoana este fara discernamant ori
decedata, cu acordul familiei sau al apartinatorilor.
(2) Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligatia de a
respecta demnitatea si anonimatul persoanelor cu tulburari
psihice.
(3) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) si (2) situatii de
interes public justificat.
Art. 47 (1) Este interzisa difuzarea in programele
audiovizuale a oricaror forme de manifestari antisemite sau
xenofobe.
(2) Este interzisa in programele audiovizuale orice
discriminare pe considerente de rasa, religie, nationalitate, sex,
orientare sexuala sau etnie.
Art. 48 Sunt interzise in programele audiovizuale
prezentarea apologetica a regimurilor totalitare, nazist si
comunist, a autorilor crimelor si abuzurilor acestor regimuri,
precum si denigrarea victimelor acestora.
Titlul IV - Dreptul la replica si la rectificare
Capitolul I - rocedura exercitarii dreptului la replica si la rectificare
Art. 49 Orice persoana fizica sau juridica ale carei drepturi
sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea in cadrul
unui program audiovizual a unor fapte neadevarate beneficiaza
de dreptul la replica.
Art. 50 (1) Dreptul la replica nu poate fi solicitat:
a) pentru opinii si judecati de valoare exprimate sau pentru
a emite opinii si judecati de valoare;
b) in situatia in care radiodifuzorii au respectat principiul
audiatur et altera pars;
c) in situatia in care se solicita replica la replica;
d) in cazul in care radiodifuzorul raspunde acuzatiilor unei
persoane, cu conditia sa nu afecteze drepturile sau interesele
legitime ale unui tert.
(2) Respectarea principiului audiatur et altera pars
presupune conditii nediscriminatorii de exprimare in cadrul
aceluiasi program.
Art. 51 (1) Orice persoana fizica sau juridica ale carei
drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea in
cadrul unui program audiovizual a unor informatii eronate
beneficiaza de dreptul la rectificare.
(2) Rectificarea nu poate fi solicitata in cazul in care eroarea
nu este evidenta si semnificativa.
Art. 52 (1) Persoana care se considera lezata de
prezentarea in cadrul unui program audiovizual a unor fapte
neadevarate sau informatii eronate, denumita in continuare
solicitant, poate cere radiodifuzorului, in termen de cel mult
15 zile de la data difuzarii acestuia, revizionarea sau reaudierea
programului in cauza.
(2) Radiodifuzorul are obligatia de a asigura accesul la
revizionarea ori la reaudierea programului in termen de 24 de
ore de la data primirii unei solicitari scrise, fie direct, la sediul
radiodifuzorului, fie indirect, prin inmanarea unei copii video sau
audio, dupa caz.
(3) In cazul in care solicitantul este minor in varsta de pana
la 14 ani, cererea de revizionare sau de reaudiere va fi semnata
de parinti ori de reprezentantul legal; pentru minorul cu varsta
cuprinsa intre 14 si 18 ani, cererea va fi semnata de acesta si de
parinti sau de reprezentantul legal.
(4) Minorul va fi asistat la revizionari sau la reaudieri de
parinti ori de reprezentantul legal.
Art. 53 (1) In termen de cel mult 15 zile de la data difuzarii
emisiunii in care s-a produs lezarea, solicitantul unui drept la
replica sau la rectificare va transmite in scris, la sediul postului
care a difuzat programul incriminat, o cerere care va contine,
dupa caz, urmatoarele:
a) numele si adresa acestuia, numarul de telefon sau
coordonatele oricarui alt mijloc care sa faca posibila contactarea
sa rapida si eficienta;
b) denumirea emisiunii si data difuzarii;
c) faptele neadevarate pentru care se solicita dreptul la
replica sau informatiile eronate pentru care se solicita
rectificarea;
d) motivarea cererii;
e) textul replicii, care trebuie sa se refere numai la faptele
neadevarate contestate.
(2) In cazul minorului in varsta de pana la 14 ani, cererea va
fi semnata de parinti sau de reprezentantul legal; pentru minorul
cu varsta intre 14 si 18 ani, cererea va fi semnata de acesta si
de parinti sau de reprezentantul legal.
Art. 54 (1) Cererea de drept la replica/rectificare va fi
inregistrata de radiodifuzor, cu precizarea datei si orei primirii, iar
solicitantului i se va inmana o dovada scrisa in acest sens.
(2) In cazul in care radiodifuzorul refuza sa inregistreze
cererea, solicitantul se poate adresa direct Consiliului National
al Audiovizualului, denumit in continuare Consiliul, in termen de
cel mult 30 de zile de la data difuzarii programului care a produs
lezarea.
Art. 55 Radiodifuzorul poate refuza exercitarea dreptului
la replica sau la rectificare in urmatoarele situatii:
a) cererea nu a fost trimisa in termenul si in conditiile
prevazute la art. 53;
b) radiodifuzorul detine dovezi care probeaza adevarul
faptelor prezentate sau, dupa caz, este indeplinita una dintre
conditiile prevazute la art. 50 si art. 51 alin. (2);
c) lungimea textului replicii depaseste cu mult necesarul
dreptului la replica si persoana lezata nu accepta scurtarea
textului.
Art. 56 (1) In termen de doua zile de la primirea cererii,
radiodifuzorul este obligat sa comunice, in scris, solicitantului
fie ziua si ora difuzarii dreptului la replica sau a rectificarii, fie
motivul refuzului.
(2) Refuzul motivat va preciza in mod obligatoriu posibilitatea
solicitantului de a se adresa Consiliului in termen de cel mult
30 de zile de la data difuzarii programului care a produs lezarea.
Art. 57 (1) Dreptul la replica va fi difuzat gratuit, fara
comentarii ale radiodifuzorului, in termen de maximum 3 zile de
la data aprobarii cererii, in aceleasi conditii in care drepturile sau
interesele legitime ale persoanei au fost lezate: in cadrul
aceluiasi interval orar, al aceleiasi emisiuni, in limitele aceleiasi
durate si cu precizarea emisiunii in care s-a produs lezarea.
(2) Daca urmatoarea editie a emisiunii in care s-a produs
lezarea este programata intr-un termen mai lung de 7 zile,
calculat de la data aprobarii cererii, dreptul la replica se
difuzeaza in maximum 3 zile de la aceasta data, in acelasi
interval orar si cu precizarea emisiunii in care s-a produs
lezarea.
(3) Dreptul la replica se exercita fie prin difuzarea pe post a
interventiei directe a persoanei lezate, fie prin difuzarea unei
inregistrari realizate de radiodifuzor sau de solicitant;
inregistrarea realizata de solicitant trebuie sa corespunda
standardelor tehnice utilizate de radiodifuzor.
(4) In situatia in care solicitantul este de acord, dreptul la
replica poate fi difuzat si sub forma unui text scris.
Art. 58 (1) Dreptul la rectificare se exercita prin difuzarea
gratuita pe post, in termen de maximum 3 zile de la data
aprobarii cererii, in acelasi interval orar, a unor precizari prin
care radiodifuzorul corecteaza informatiile eronate care au
produs lezarea, mentionand emisiunea in care au fost
prezentate informatiile eronate si data difuzarii ei.
(2) Forma rectificarii trebuie convenita in prealabil cu
persoana lezata.
Capitolul II - Sesizarea Consiliului National al Audiovizualului
Art. 59 Solicitantul caruia i s-a refuzat de catre
radiodifuzor dreptul la replica ori la rectificare se poate adresa
Consiliului in termen de maximum 30 de zile de la data difuzarii
programului care a produs lezarea.
Art. 60 Sesizarea, insotita de intreaga documentatie
referitoare la cererile de acordare a dreptului la replica sau la
rectificare, se inregistreaza la Registratura Consiliului.
Art. 61 Consiliul este obligat sa se pronunte asupra
sesizarii in termen de cel mult 7 zile de la data inregistrarii ei.
Art. 62 In cazul in care Consiliul da castig de cauza
solicitantului, radiodifuzorul va duce la indeplinire decizia
Consiliului in termen de cel mult 3 zile de la data comunicarii ei.
Art. 63 Acordarea dreptului la replica sau la rectificare nu
impiedica persoana ale carei drepturi sau interese legitime au
fost lezate sa se adreseze instantelor judecatoresti.
Titlul V - Asigurarea informarii corecte si a pluralismului
Art. 64 (1) In virtutea dreptului fundamental al publicului
la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie sa
respecte urmatoarele principii:
a) asigurarea unei distinctii clare intre fapte si opinii;
b) informarea cu privire la un fapt sau un eveniment sa fie
corecta, verificata si prezentata in mod impartial si cu bunacredinta.
(2) In cazul in care informatiile prezentate se dovedesc a fi
eronate in mod semnificativ, furnizorul de servicii media
audiovizuale trebuie sa aduca rectificarile necesare in cel mai
scurt timp si in conditii similare de difuzare.
(3) In cazul in care informatia provine din surse confidentiale
sau a caror credibilitate nu este suficient verificata, se va
mentiona explicit acest fapt.
Art. 65 In emisiunile de stiri si dezbateri, radiodifuzorii
trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
a) rigoare si acuratete in redactarea si prezentarea stirilor;
b) intre subiectul tratat si imaginile ce insotesc comentariul
sa existe o conexiune reala;
c) titlurile si textele afisate pe ecran sa reflecte cat mai fidel
esenta faptelor si datelor prezentate;
d) in cazul difuzarii unor reconstituiri sa se mentioneze in
mod clar acest lucru;
e) in cazul prezentarii de inregistrari provenind din surse
externe redactiei, sa se precizeze acest lucru;
f) in enuntarea unor ipoteze sau a unor relatii de cauzalitate
privind producerea unor eventuale catastrofe, sa se solicite si
punctul de vedere al autoritatii publice abilitate.
Art. 66 (1) In programele de stiri si dezbateri informarea
in probleme de interes public, de natura politica, economica,
sociala sau culturala, trebuie sa respecte urmatoarele principii:
a) asigurarea impartialitatii, echilibrului si favorizarea liberei
formari a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de
vedere aflate in opozitie, in perioada in care problemele sunt in
dezbatere publica;
b) evitarea oricaror forme de discriminare.
(2) Prezentarea principalelor puncte de vedere aflate in
opozitie se asigura, de regula, in cadrul aceleiasi emisiuni, iar in
mod exceptional, in emisiunile urmatoare; in cazul in care cei
solicitati refuza sa participe sau sa isi precizeze punctul de
vedere, acest fapt trebuie mentionat pe post; absenta punctului
de vedere al uneia dintre parti nu exonereaza
realizatorul/moderatorul de asigurarea impartialitatii.
Art. 67 In exercitarea dreptului lor de a-si exprima opinii
sau puncte de vedere in legatura cu subiecte de interes public,
prezentatorii si moderatorii trebuie sa asigure o separare clara
a opiniilor de fapte si nu trebuie sa profite de aparitia lor
constanta in programe intr-un mod care sa contravina
exigentelor de asigurare a impartialitatii.
Art. 68 Radiodifuzorii nu pot difuza emisiuni de stiri si
dezbateri prezentate sau moderate de oameni politici care detin
functii sau demnitati publice ori purtatori de cuvant ai institutiilor
publice, precum si de persoane desemnate public sa candideze
sau care si-au anuntat public intentia de a candida la alegerile
locale, parlamentare sau prezidentiale.
Art. 69 (1) In programele de stiri radiodifuzorii trebuie sa
asigure o prezentare echilibrata a reprezentantilor puterii si
opozitiei, tinand cont de ponderea partidelor parlamentare, de
importanta temelor aflate in dezbatere si, dupa caz, de
reprezentarea partidelor la nivel local.
(2) In emisiunile de dezbatere numarul reprezentantilor
puterii si ai opozitiei trebuie sa fie egal.
Art. 70 In cadrul programelor de stiri si dezbateri care
abordeaza probleme de interes public privind minoritatile etnice,
religioase sau sexuale se va prezenta si un punct de vedere al
acestora.
Art. 71 (1) Prezentarea sondajelor de opinie va fi insotita
in mod obligatoriu de urmatoarele informatii:
a) denumirea celor care au solicitat si a celor care au realizat
sondajul;
b) perioada in care a fost efectuat sondajul si metodologia
utilizata;
c) dimensiunea esantionului si marja maxima de eroare.
(2) Indiferent de modalitatea de interogare a publicului,
televotul sau sondajul propriu, de genul vox pop, organizat si
prezentat de catre furnizorul de servicii media audiovizuale,
trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
a) sa nu ofere recompense persoanelor chestionate;
b) sa nu incalce dispozitiile art. 30;
c) sa difuzeze, in cadrul invitatiei adresate publicului de a
participa la televot sau la sondaj, precum si la prezentarea
rezultatelor, mentiunea " televotul/sondajul nu este reprezentativ
pentru opinia publica si nu are valoarea unui sondaj de opinie" ,
afisata lizibil pe o durata de minimum 5 secunde, in conditiile
art. 94.
(3) In cazul invocarii raspunsurilor primite din partea
publicului pe o anumita tema, radiodifuzorii vor mentiona
numarul total de mesaje primite, indiferent de mijloacele de
comunicare utilizate.
(4) Comunicarea in cadrul unui program a numerelor de apel
ale serviciilor de telefonie trebuie sa respecte dispozitiile alin. (1)
lit. a) si c) si alin. (2) si (3) ale art. 92, precum si dispozitiile
art. 94.
Art. 72 Radiodifuzorii trebuie sa precizeze calitatea
politica a persoanelor care isi exprima punctele de vedere in
probleme de interes public.
Art. 73 Este interzisa difuzarea de productii audiovizuale
in care sunt promovate cazuri de vindecare a unor boli grave cu
ajutorul tratamentelor conventionale sau neconventionale, daca
diagnosticul si actele medicale care il atesta nu au fost certificate
de Colegiul Medicilor din Romania ori de institutii similare din
strainatate.
Art. 74 Informatiile difuzate in cazurile de rapiri sau
deturnari nu trebuie sa aduca prejudicii eforturilor depuse pentru
solutionarea lor si sa puna in pericol viata persoanelor in cauza.
Art. 75 (1) Relatarile despre dezastre sau tragedii
colective trebuie sa fie realizate cu decenta si discernamant,
fara a induce panica.
(2) Radiodifuzorii nu trebuie sa repete nejustificat imaginile
socante.
(3) Radiodifuzorii au obligatia de a prezenta si pozitia
exprimata de autoritatile publice abilitate.
(4) Este interzisa dezvaluirea de catre radiodifuzori a
identitatii victimelor pana la comunicarea oficiala a acesteia.
Art. 76 (1) Informatiile si comunicatele oficiale ale
autoritatilor publice cu privire la dezastre, la starea de urgenta
sau la starea de asediu se difuzeaza integral si cu prioritate.
(2) Decretul de instituire a starii de asediu sau a starii de
urgenta se difuzeaza pe posturile de radio si de televiziune in cel
mult doua ore de la semnare si repetat in primele 24 de ore de
la instituirea starii de asediu sau de urgenta.
(3) Informatiile cu privire la starea de asediu sau la starea de
urgenta, cu exceptia celor referitoare la dezastre, se dau
publicitatii numai cu avizul autoritatilor militare.
(4) Pe timpul starii de asediu sau al starii de urgenta
radiodifuzorii sunt obligati sa transmita, cu prioritate, mesajele
autoritatilor militare, la cererea acestora.
Art. 77 (1) Radiodifuzorii care dau publicitatii date,
informatii, avertizari si prognoze meteorologice sunt obligati sa
precizeze sursa de informare.
(2) Serviciile publice de radio si de televiziune sunt obligate
sa comunice, in mod repetat, avertizarile referitoare la
fenomenele meteorologice periculoase.
Art. 78 (1) Prezenta siglei serviciului de programe de
televiziune pe intreaga durata a difuzarii, cu exceptia timpului
afectat publicitatii, este obligatorie.
(2) Orice transmisiune in direct va fi insotita permanent de
mentiunea " Direct" .
(3) La difuzarea in reluare a programelor se va face
mentiunea " Reluare" pe intreaga durata a difuzarii acestora, cu
exceptia operelor cinematografice.
(4) La difuzarea unor imagini si/sau inregistrari sonore de
arhiva se va face datarea acestora ori mentiunea " Arhiva" .
(5) Nu este permisa prezentarea ca transmisiune directa a
programelor inregistrate.
(6) Radiodifuzorii au obligatia de a instiinta publicul daca
interpretarea unor piese muzicale este play-back.
Art. 79 Furnizorii de servicii media audiovizuale vor
asigura, gradual, pana la 1 ianuarie 2015, accesibilitatea la
principala emisiune informativa televizata a persoanelor cu
deficiente de auz.
Art. 80 Furnizorii de servicii media audiovizuale au
obligatia sa nu utilizeze in programe impulsuri audio si video
subliminale, de natura electronica si informatica, ce pot influenta
publicul.
Art. 81 Radiodifuzorii au obligatia de a respecta
programul anuntat; fac exceptie situatiile de forta majora.
Art. 82 In cazul transmisiei unei competitii sportive, cu
exceptia competitiilor UEFA si FIFA, furnizorii de servicii media
audiovizuale au obligatia de a afisa permanent competitorii,
scorul si minutul.
Titlul VI - Responsabilitati culturale
Art. 83 Furnizorii de servicii media audiovizuale au
obligatia de a asigura respectarea normelor ortografice,
ortoepice si morfologice ale limbii romane, stabilite de Academia
Romana.
Art. 84 Serviciile media audiovizuale trebuie sa reflecte
diversitatea spatiului cultural romanesc si european.
Art. 85 Radiodifuzorii aflati in jurisdictia Romaniei au
obligatia de a asigura in cadrul fiecarui serviciu de programe de
televiziune indeplinirea urmatoarelor cerinte:
a) sa rezerve operelor europene, astfel cum sunt definite la art. 1^1 din Legea audiovizualului, minimum 50% din timpul de
difuzare, cu exceptia timpului consacrat informatiilor,
manifestarilor sportive, jocurilor, publicitatii, precum si serviciilor
de teletext si teleshopping;
b) sa rezerve operelor europene create de producatori
independenti cel putin 10% din timpul de difuzare, cu exceptia
timpului consacrat informatiilor, manifestarilor sportive, jocurilor,
publicitatii, precum si serviciilor de teletext si teleshopping, sau
cel putin 10% din bugetul lor de programe;
c) respectarea structurii programelor aprobate de Consiliu.
Art. 86 Sunt exceptate de la prevederile art. 85 lit. a) si b)
serviciile de programe de televiziune care indeplinesc simultan
urmatoarele conditii:
a) au o audienta potentiala de pana la 3% din populatia
recenzata a tarii;
b) nu difuzeaza filme artistice de lung metraj si seriale pentru
televiziune;
c) continutul serviciului de programe este exclusiv de interes
local.
Art. 87 Dispozitiile art. 23 din Legea audiovizualului
privind promovarea operelor audiovizuale europene se vor
aplica in mod corespunzator serviciilor media la cerere, potrivit
specificului acestor servicii.
Art. 88 Radiodifuzorii aflati in jurisdictia Romaniei prezinta
semestrial Consiliului un raport, conform modelului prezentat in
anexa nr. 2, care face parte integranta din prezentul cod.
Titlul VII - Emisiuni interactive, jocuri si concursuri
Art. 89 (1) Jocurile de noroc pot fi difuzate in cadrul unui
program audiovizual sau pot fi subiect al unei comunicari
comerciale audiovizuale numai daca sunt autorizate in conditiile
legii.
(2) Este interzisa difuzarea de jocuri-concurs cu castiguri de
orice fel, prin intermediul liniilor telefonice sau al altor sisteme de
telecomunicatie, televiziune ori radio, prin care se conditioneaza
obtinerea unor avantaje materiale ca rezultat al raspunsurilor
formulate la intrebari adresate publicului si care presupun o taxa
de participare.
(3) Programele audiovizuale care contin jocuri de noroc se
supun conditiilor de protectie a minorilor prevazute in cap. II
" Clasificarea programelor in vederea protectiei minorilor" din
titlul II " Protectia minorilor" .
(4) Jocurile de noroc nu pot fi incluse in programele adresate
minorilor si nici nu este permisa incitarea acestora sa participe
la astfel de jocuri.
(5) Jocurile de noroc trebuie sa respecte regulile informarii
corecte, iar regulamentul lor de desfasurare trebuie sa fie clar si
adus la cunostinta in mod corespunzator.
(6) La inceputul si pe parcursul desfasurarii programului,
publicul va fi informat, vizual si auditiv, despre caracterul jocului,
conditiile de participare si de tarifare, modalitatile de acces si de
atribuire a castigurilor.
(7) Anterior programarii difuzarii jocului, furnizorii de servicii
media audiovizuale au obligatia sa aduca la cunostinta
Consiliului datele principale din licenta sub care acesta este
organizat.
(8) Este interzisa solicitarea insistent adresata publicului de
a participa la joc.
Art. 90 (1) Nu pot fi difuzate emisiuni interactive in care:
a) publicul apeleaza la vrajitori si prezicatori sau la activitati
interzise prin lege;
b) se atribuie castiguri in produse ori servicii pentru care este
interzisa prin lege comunicarea comerciala audiovizuala.
(2) Este interzisa prezentarea sau oferirea de consultatii si
tratamente medicale neavizate de Colegiul Medicilor in
emisiunile interactive.
(3) Sunt interzise programele erotice interactive.
Art. 91 (1) Concursurile interactive pot fi difuzate in cadrul
programelor audiovizuale numai daca sunt indeplinite cumulativ
urmatoarele conditii:
a) au drept scop exclusiv fidelizarea, divertismentul sau
educarea publicului;
b) sunt inserate numai in programe educative si de
divertisment sau sunt difuzate ca emisiuni-concurs;
c) nu presupun taxa de participare directa sau disimulata,
cum ar fi suprataxa perceputa de serviciile de telefonie cu
valoare adaugata;
d) respecta regulile informarii corecte;
e) castigurile sau premiile sunt atribuite in baza unui
regulament adus la cunostinta publicului.
(2) Este interzisa descrierea calitatii produselor sau a
serviciilor oferite ca premii in cadrul unui concurs interactiv, cu
exceptia marcii si a valorii.
(3) Fac exceptie de la prevederile alin. (2) produsele sau
serviciile culturale.
(4) Este interzisa oferirea de premii in bani sau cadouri
nepotrivite varstei minorilor in concursurile interactive destinate
acestora.
Art. 92 (1) Comunicarea in cadrul unui program a
numerelor de apel ale serviciilor de telefonie, in scopul invitarii
publicului de a participa la un joc de noroc sau concurs
interactiv, trebuie sa respecte urmatoarele cerinte:
a) sa puna la dispozitia publicului informatii clare privind
tariful aplicat de furnizor pe unitatea de timp, incluzand taxa pe
valoarea adaugata si, dupa caz, toate taxele suplimentare;
b) sa informeze corect publicul cu privire la conditiile si
modalitatea de a intra in posesia premiului oferit, inclusiv
eventualele costuri suplimentare;
c) in situatia in care tariful se aplica in mod automat din
momentul formarii numarului (apel fara raspuns), acest lucru va
fi adus la cunostinta publicului pe parcursul emisiunii, periodic,
atat sub forma scrisa, cat si oral.
(2) In cadrul serviciilor de programe de televiziune, tariful
aplicat de furnizorul de servicii de telefonie va fi prezentat lizibil,
pe intreaga durata de afisare a numarului de apel, utilizandu-se
caractere cu dimensiuni identice cu cele ale numarului de apel.
(3) In cadrul serviciilor de programe de radiodifuziune
sonora, tariful aplicat de furnizorul de servicii de telefonie va fi
precizat imediat dupa comunicarea numarului de apel, astfel
incat sa fie clar perceput de radioascultator.
(4) In cazul concursurilor cu premii care in mod normal
implica o durata a apelului mai mare de 3 minute, publicul va fi
informat in conditiile prevazute la alin. (2) si (3) privind afisarea
tarifului aplicat.
Titlul VIII - Comunicari comerciale audiovizuale
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 93 Comunicarile comerciale audiovizuale trebuie sa
respecte, indiferent de forma si de durata, principiile de protectie
a minorului, de informare corecta a publicului, de respectare a
demnitatii umane, de asigurare a unei concurente loiale.
Art. 94 In scopul unei informari corecte, orice informatie
sau avertizare continuta intr-o comunicare comerciala
audiovizuala se difuzeaza astfel incat aceasta sa fie clar
perceputa de public, in special prin asigurarea urmatoarelor
masuri:
a) sa fie prezentata static, lizibil si pe o durata suficienta, in
cazul informatiei difuzate sub forma de videotext; dimensiunea
caracterelor trebuie sa fie de minimum 17 puncte in format SD,
definitie standard, respectiv 32 in format HD, inalta definitie;
b) sa fie redata la viteza normala de citire.
Art. 95 In sensul prezentului titlu, prin reminder se
intelege clipul publicitar sub forma prescurtata care indeplineste
cumulativ urmatoarele conditii:
a) este o parte, o continuare si/sau o completare a aceleiasi
campanii publicitare la un anumit produs sau serviciu, realizata
in cadrul aceluiasi serviciu media audiovizual;
b) reaminteste publicului elemente din mesajul difuzat in
spotul principal al campaniei publicitare;
c) are o durata de maximum 10 secunde.
Art. 96 (1) Comunicarile comerciale pentru convorbiri
telefonice erotice, precum si pentru produse si servicii cu
destinatie sexuala sunt interzise.
(2) Comunicarile comerciale pentru publicatii, filme ori
spectacole erotice se difuzeaza in aceleasi conditii cu cele
stabilite pentru programele 18.
(3) Este interzisa difuzarea oricarei forme de comunicare
comerciala sau de promovare a produselor cu caracter
pornografic.
Capitolul II - Sponsorizare
Art. 97 (1) Programul audiovizual sponsorizat trebuie sa
poata fi clar identificat ca atare de catre public.
(2) Anunturile de sponsorizare, prin care se mentioneaza
existenta acordului de sponsorizare a unui program audiovizual,
trebuie sa fie in mod clar separate de publicitate, sa prezinte
numai numele, marca, imaginea, activitatea sau produsele
sponsorului si sa nu incurajeze in mod direct cumpararea sau
inchirierea de produse ori servicii, mai ales prin mentiuni
exprese cu caracter promotional la produsele sau serviciile
sponsorului sau ale unui tert.
(3) Anuntul de sponsorizare poate fi facut prin:
a) referire verbala si/sau scrisa;
b) insert grafic;
c) ecran partajat.
(4) Prin insert grafic se intelege reprezentarea, statica sau
in miscare, cu sau fara sunet, a marcii, astfel cum aceasta este
definita potrivit legii, a siglei sau a altui simbol prin care se
identifica sponsorul ori imaginea unui produs reprezentativ al
acestuia.
(5) Inserturile grafice si ecranul partajat nu trebuie sa
afecteze integritatea editoriala a programului; ecranul partajat
va include mentiunea " Sponsor" /" Sponsori" pe intreaga durata a
difuzarii acestuia.
(6) Anunturile de sponsorizare difuzate in interiorul
programului nu pot depasi 30 de secunde pentru fiecare
perioada de 30 de minute a duratei programate.
(7) In situatia prezentei in programul audiovizual sponsorizat
a reprezentantilor sponsorilor, referirile la sponsori nu trebuie sa
depaseasca 30 de secunde pentru fiecare sponsor.
(8) In situatia in care un program audiovizual este
sponsorizat de mai multi sponsori, radiodifuzorul trebuie sa
anunte toti sponsorii cel putin la sfarsitul programului.
(9) In anuntul sponsorului nu trebuie sa existe nicio
conexiune cu publicitatea difuzata ori cu plasarea de produse
referitoare la produsele sau serviciile sponsorului.
(10) In cazul autopromovarii emisiunilor sponsorizate, se pot
prezenta, la sfarsitul spotului, pe o durata de maximum
5 secunde, marcile sponsorilor.
(11) Anuntul de autopromovare a unui program sponsorizat
care face referire la marcile sponsorilor poate fi difuzat de
maximum 5 ori pe zi.
Art. 98 (1) Nu pot fi sponsorizate emisiuni de stiri si
dezbateri pe teme politice.
(2) Nicio emisiune nu poate fi sponsorizata de producatori
de tutun.
(3) Este interzisa difuzarea in intervalul orar 6,00—22,00 a
emisiunilor sponsorizate de companiile al/a caror nume sau
marca este identic/identica cu numele ori marca unei bauturi
spirtoase.
(4) Emisiunile/Programele audiovizuale nu pot fi
sponsorizate de catre persoane fizice ori juridice care au ca
obiect principal de activitate fabricarea sau vanzarea de produse
ori furnizarea de servicii a caror publicitate este interzisa.
Art. 99 (1) Nu trebuie sa existe nicio conexiune intre
numele, marca sau imaginea sponsorului si denumirea
emisiunii.
(2) Emisiunile destinate minorilor nu pot fi sponsorizate de
catre persoane fizice sau juridice a caror activitate principala
este fabricarea ori comercializarea bauturilor alcoolice, a
produselor si tratamentelor medicale sau a suplimentelor
alimentare, precum si de catre cele care organizeaza jocuri si
concursuri interzise minorilor.
Capitolul III - Plasarea de produse
Art. 100 (1) Prin plasare de produse se intelege orice
forma de comunicare comerciala audiovizuala constand in
includerea unui produs, serviciu sau a marcii acestora ori in
referirea la acestea, prin inserarea in cadrul unui program, in
schimbul unei plati sau contraprestatii.
(2) Plasarea de produse se semnaleaza, la inceputul si la
sfarsitul programului, precum si la reluarea dupa fiecare pauza
publicitara, prin mentiunea " Acest program contine/a continut
plasare de produse." , precum si prin simbolul " PP" de culoare
alba pe fond negru, afisate lizibil, cu o dimensiune de minimum
30 de puncte in format SD, definitie standard, respectiv 60 in
format HD, inalta definitie, si pentru o durata de minimum
5 secunde.
(3) Mentiunea scrisa prevazuta la alin. (2) va fi eliminata
dupa o perioada de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentului
cod.
(4) Plasarea de produse nu exclude sponsorizarea si/sau
difuzarea de publicitate pentru aceleasi produse sau servicii, in
cadrul aceluiasi program, cu respectarea dispozitiilor art. 97
alin. (9), precum si a celorlalte conditii impuse de Legea
audiovizualului.
Capitolul IV - Publicitate si teleshopping
Sectiunea 1 - Dispozitii generale
Art. 101 Este interzisa orice forma de promovare a unor
produse sau a unor servicii care sugereaza publicului ori il
instiga sa renunte la alte produse sau servicii similare ori
asemanatoare identificabile.
Art. 102 (1) Este interzisa publicitatea care nu este
conforma cu dispozitiile legale.
(2) Publicitatea pentru profesiile liberale se poate face cu
respectarea normelor de conduita care reglementeaza profesiile
respective.
Art. 103 (1) Este interzisa difuzarea de emisiuni, altele
decat teleshoppingul, in care sunt promovate bunuri sau servicii
individualizate care pot fi identificate de public prin marca,
producator ori prin modalitati de comercializare.
(2) Aceste restrictii nu se refera la denumirea companiilor
producatoare de bunuri sau prestatoare de servicii, precum si
la produsele si serviciile culturale.
Art. 104 Sunt interzise publicitatea si teleshoppingul in
care se utilizeaza practici comerciale inselatoare sau practici
comerciale agresive.
Art. 105 (1) Publicitatea sau teleshoppingul care se refera
la o oferta speciala trebuie sa indice, in mod clar si neechivoc,
perioada de valabilitate a ofertei in care se aplica pretul special
sau alte conditii specifice ori, daca este cazul, faptul ca oferta
speciala se refera la stocul de bunuri sau pachetul de servicii
disponibil.
(2) In cazul publicitatii ce include concursuri pentru
promovarea unui produs sau serviciu se vor preciza perioada
de desfasurare a concursului si regulamentul acestuia.
Art. 106 (1) Calupurile publicitare trebuie separate clar,
sonor si vizual, de programele audiovizuale, prin coperte neutre.
(2) In cadrul unui calup publicitar poate fi difuzat un singur
grupaj de autopromovare.
(3) Pentru asigurarea conditiilor de identificare si separare,
precizate la alin. (1), spoturile publicitare si de teleshopping se
difuzeaza cu respectarea urmatoarelor reguli:
a) calupurile publicitare trebuie separate clar, sonor si vizual,
de programele audiovizuale, prin coperte neutre, cu mentiunea
" Publicitate" ;
b) telepromovarea trebuie semnalata clar, sonor si vizual, si
insotita pe intreaga durata de difuzare de mentiunea
" Publicitate" , afisata lizibil, cu o dimensiune de minimum
30 de puncte in format SD, definitie standard, respectiv 60
in format HD, inalta definitie, si pe o durata de minimum
5 secunde;
c) mentiunea scrisa prevazuta la lit. b) va fi eliminata dupa o
perioada de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei decizii
si va fi inlocuita cu simbolul " P" , afisat in aceleasi conditii de
lizibilitate;
d) se interzice difuzarea de publicitate si de teleshopping in
care apar prezentatori ai emisiunilor de stiri.
Sectiunea 2 - Ecranul partajat
Art. 107 (1) Publicitatea pe ecran partajat se difuzeaza
cu respectarea urmatoarelor conditii cumulative:
a) sa fie clar separata de continutul editorial printr-o divizare
a suprafetei ecranului, obtinuta prin afisarea spoturilor
publicitare intr-o fereastra publicitara distincta de fereastra
editoriala; pentru a nu altera programul principal nu trebuie
modificat raportul de aspect al imaginii acestuia, iar suprafata
ferestrei publicitare nu trebuie sa depaseasca suprafata ferestrei
editoriale;
b) sa fie usor de identificat prin afisarea mentiunii
" Publicitate" , pe toata durata difuzarii acesteia.
(2) Este interzisa difuzarea de publicitate:
a) in mod simultan pe doua sau mai multe ferestre partajate;
b) pe crawl.
(3) Este interzisa difuzarea publicitatii pe ecran partajat in
urmatoarele categorii de programe audiovizuale:
a) programe destinate minorilor;
b) programe de stiri, precum si de dezbateri politice.
(4) Timpul de difuzare a publicitatii pe ecran partajat intra in
calculul limitei orare de 12 minute.
Sectiunea 3 - Publicitatea virtuala
Art. 108 (1) Publicitatea virtuala se poate difuza numai in
cadrul transmisiunii unor evenimente sportive, culturale sau
expozitionale, cu respectarea urmatoarelor conditii cumulative:
a) sa existe acordul organizatorului evenimentului respectiv
si al titularilor de drepturi;
b) sa nu aduca atingere integritatii, valorii si/sau specificului
evenimentului in care este plasata, sa nu fie stridenta si
obositoare din punct de vedere vizual;
c) telespectatorii sa fie informati asupra utilizarii acestui
procedeu publicitar, la inceputul transmisiei evenimentului si
dupa fiecare pauza, prin mentiunea " acest program contine
publicitate virtuala" , afisata lizibil pe o durata de minimum
5 secunde.
(2) In cazul evenimentelor sportive, publicitatea virtuala
poate sa fie plasata pe suprafata de joc in timpul jocului, in
pauza acestuia si dupa sfarsitul sau. De asemenea, publicitatea
virtuala poate fi plasata si in spatiile situate in afara suprafetei
de joc destinate de catre organizatorul competitiei plasarii de
panouri publicitare.
Sectiunea 4 - Exceptii. Spoturi izolate
Art. 109 (1) Radiodifuzorii pot difuza in timpul transmisiei
unei competitii sportive inserturi grafice, cu respectarea
urmatoarelor conditii cumulative:
a) insertul grafic se difuzeaza numai in momentul in care se
inlocuieste un jucator sau cand se modifica scorul;
b) durata unui insert sa nu depaseasca 10 secunde, iar
durata totala de difuzare pe intreaga transmisie sa nu
depaseasca doua minute;
c) insertul grafic sa fie plasat deasupra sau sub zona de
difuzare a informatiei prevazute la lit. a) si sa nu depaseasca
dimensiunile acesteia.
(2) Dimensiunea casetei grafice a insertului grafic, gradul
acesteia de transparenta si zona in care aceasta se plaseaza pe
ecran se vor alege astfel incat sa nu se aduca atingere
integritatii sau valorii competitiei sportive in care este plasata.
Art. 110 (1) In cadrul serviciilor de programe de
televiziune se pot difuza spoturi publicitare izolate numai daca
pauzele disponibile pentru inserarea spoturilor intre partile unui
program, cum ar fi pauzele dintre rundele unui meci de box sau
de tenis, sunt foarte scurte.
(2) Spotul izolat se difuzeaza in urmatoarele conditii
cumulative:
a) durata spotului sa nu depaseasca 30 de secunde;
b) sa fie insotit pe toata durata difuzarii de un marcaj cat mai
vizibil, constand in majuscula " P" incadrata intr-un cerc cu
suprafata transparenta, cu dimensiunea de minimum 30 de
puncte in format SD, definitie standard, respectiv 60 in format
HD, inalta definitie, amplasat in partea din dreapta jos a
ecranului.
Art. 111 Radiodifuzorii pot difuza in timpul transmisiunilor
sportive minispoturi de publicitate, cu respectarea cumulativa a
urmatoarelor conditii:
a) durata minispotului sa nu depaseasca 10 secunde;
b) sa fie maximum doua minispoturi pe repriza;
c) sa fie inserate in momentele de intrerupere naturala a
jocului;
d) sa fie insotite pe toata durata difuzarii de un marcaj cat
mai vizibil, constand in majuscula " P" incadrata intr-un cerc cu
suprafata transparenta, cu dimensiunea de minimum 30 de
puncte in format SD, definitie standard, respectiv 60 in format
HD, inalta definitie, amplasat in partea din dreapta jos a
ecranului.
Art. 112 (1) In mod exceptional, in cadrul serviciilor de
programe de televiziune se poate difuza, in intervalul orar
20,00—6,00, in alte situatii decat cele precizate la art. 110, un
spot publicitar izolat, cu respectarea regulilor de inserare a
publicitatii.
(2) In cazul publicitatii pentru bauturi spirtoase, spotul
publicitar izolat va fi difuzat numai in intervalul orar 23,00—6,00.
Sectiunea 5 - Publicitate la alcool
Art. 113 (1) In intervalul orar 6,00—22,00 este interzisa
orice forma de publicitate la bauturi spirtoase.
(2) In sensul prezentului cod, bauturile spirtoase sunt cele
definite potrivit reglementarilor in vigoare ale Uniunii Europene.
Art. 114 Este interzisa difuzarea de spoturi publicitare la
alcool in care apar minori.
Art. 115 Este interzisa difuzarea spoturilor de
autopromovare si a concursurilor de fidelizare care contin referiri
la numele sau la marca unei bauturi spirtoase; in cadrul
concursurilor nu pot fi oferite ca premii bauturi spirtoase.
Art. 116 Calupurile publicitare in care se promoveaza
bauturi spirtoase se vor incheia cu avertismentul sonor si vizual:
" Consumul excesiv de alcool dauneaza grav sanatatii."
Sectiunea 6 - Publicitate la alimente
Art. 117 Publicitatea la produsele alimentare trebuie sa
respecte urmatoarele conditii:
a) sa nu incurajeze consumul excesiv de alimente;
b) sa nu sugereze renuntarea la consumul de fructe, legume
sau de alimente naturale;
c) sa respecte dispozitiile Regulamentului (CE)
nr. 1.924/2006 al Parlamentului European si al Consiliului din
20 decembrie 2006 privind mentiunile nutritionale si de sanatate
inscrise pe produsele alimentare, precum si dispozitiile legislatiei
nationale in vigoare referitoare la aceste produse.
Art. 118 In cazul in care publicitatea pentru sucuri si
bauturi racoritoare este ilustrata cu fructe si/sau legume, se va
preciza in procente cantitatea de fructe si/sau legume continuta
de produs.
Art. 119 (1) In cazul utilizarii la fabricarea produselor
alimentare numai a aromelor de fructe si legume, se interzice
ilustrarea proprietatilor produsului cu imagini de fructe.
(2) In cazul utilizarii exclusive a aromelor, acest fapt va fi
mentionat in spoturile de publicitate, scris si verbal, prin
sintagma " cu gust de ..." sau, dupa caz, " cu aroma de ..." .
Art. 120 (1) Sub rezerva derogarilor prevazute de
legislatia comunitara si nationala aplicabile apelor minerale
naturale si produselor alimentare destinate unei alimentatii
speciale, informatiile referitoare la produsele alimentare nu
trebuie sa atribuie unui produs alimentar proprietati de
prevenire, de tratament si de vindecare a unei boli umane si nu
trebuie sa evoce astfel de proprietati.
(2) Nu se vor atribui alimentelor proprietati pe care acestea
nu le poseda.
(3) In publicitatea pentru alimente adresata minorilor este
interzisa folosirea celebritatilor, personalitatilor sau medicilor.
Publicitatea la alimente adresata minorilor este definita in
conformitate cu codul de autoreglementare al Consiliului Roman
pentru Publicitate, depozitar al Codului etic pentru publicitatea
adresata copiilor referitoare la produse alimentare.
(4) In cadrul calupurilor publicitare ce promoveaza alimente
radiodifuzorii trebuie sa difuzeze alternativ unul dintre
urmatoarele mesaje de avertizare:
a) " Pentru o viata sanatoasa, consumati zilnic fructe si
legume." ;
b) " Pentru o viata sanatoasa, faceti miscare cel putin 30 de
minute in fiecare zi." ;
c) " Pentru o viata sanatoasa, consumati zilnic minimum 2 litri
de lichide." ;
d) " Pentru o viata sanatoasa, respectati mesele principale
ale zilei." ;
e) " Pentru sanatatea dumneavoastra evitati excesul de sare,
zahar si grasimi."
(5) Toate mesajele de avertizare prevazute la alin. (4) se
difuzeaza alternativ pe parcursul unei zile, cate un mesaj inserat
la sfarsitul unuia dintre calupurile publicitare din cadrul fiecarei
ore date din intervalul orar 6,00—22,00. In perioada in care
difuzeaza un spot noncomercial recomandat de Consiliu,
radiodifuzorii pot renunta la difuzarea mesajelor de avertizare
prevazute la alin. (4).
Sectiunea 7 - Publicitate la produse medicale, suplimente alimentare, alimente cu destinatie nutritionala speciala
Art. 121 Prin publicitate audiovizuala pentru produse
medicale se intelege orice forma de promovare destinata sa
stimuleze distribuirea, consumul sau vanzarea medicamentelor
si a dispozitivelor medicale.
Art. 122 (1) Sunt interzise publicitatea si teleshoppingul
pentru produsele si tratamentele medicale care necesita
prescriptie medicala.
(2) Pot fi difuzate numai materialele publicitare avizate de
Agentia Nationala a Medicamentului si a Dispozitivelor
Medicale, in conformitate cu dispozitiile cuprinse in cap. VIII
" Publicitatea" si cap. IX " Informarea publicului" din titlul XVII
" Medicamentul" al Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul
sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) In programele audiovizuale nu pot fi recomandate
medicamente identificate prin marca sau denumire comerciala,
tratamente medicale, farmacii, cabinete medicale si medicodentare.
Art. 123 Sunt interzise publicitatea si teleshoppingul la
medicamente care contin substante definite ca stupefiante sau
psihotrope.
Art. 124 (1) Promovarea medicamentelor in serviciile
media audiovizuale va include in mod obligatoriu urmatoarele:
a) denumirea produsului;
b) denumirea comuna, daca produsul contine un singur
ingredient activ;
c) indicatia terapeutica (afectiunile pentru care se foloseste
produsul medicamentos);
d) avertizarea sonora " Acesta este un medicament. Cititi cu
atentie prospectul." ;
e) avertizarea scrisa prevazuta la art. 800 alin. (1) lit. b) din
Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), publicitatea in
forma prescurtata (reminder) va include cel putin avertizarea
prevazuta la alin. (1) lit. d), sub forma scrisa.
(3) Avertizarea mentionata la alin. (1) lit. d) se va difuza in
conditii care sa asigure o perceptie clara a mesajului, printr-o
pronuntare normala, neaccelerata.
(4) Avertizarile mentionate la alin. (1) lit. e) si la alin. (2) se vor
difuza in conditiile prevazute la art. 94.
Art. 125 Este interzisa difuzarea de publicitatea si de
teleshopping pentru produse de larg consum care invoca avize
sau recomandari medicale; fac exceptie produsele destinate
igienei.
Art. 126 (1) Este interzisa difuzarea de publicitate si
teleshopping pentru medicamente si tratamente medicale sau
suplimente alimentare prezentate sau recomandate de
personalitati ale vietii publice, culturale, stiintifice, sportive ori de
alte persoane, care, datorita celebritatii lor, pot incuraja
consumul acestor produse sau tratamente.
(2) Este interzisa difuzarea de publicitate si teleshopping in
care personal medical sau farmacisti recomanda ori avizeaza
produse alimentare destinate minorilor, produse si tratamente
medicale sau suplimente alimentare.
(3) Este interzisa difuzarea de publicitate si teleshopping
pentru produse medicale, tratamente medicale sau suplimente
alimentare, daca prezentarile contin recomandari ori avize ale
asociatiilor medicale.
Art. 127 (1) Este interzisa difuzarea de publicitate pentru
produse medicale, tratamente medicale sau suplimente
alimentare in emisiuni destinate minorilor ori in pauzele
publicitare care preceda sau urmeaza unor astfel de emisiuni.
(2) Producatorii si distribuitorii de produse si tratamente
medicale sau suplimente alimentare nu pot sponsoriza
programele ori emisiunile destinate minorilor.
(3) Publicitatea si teleshoppingul la produse si tratamente
pentru probleme de natura sexuala nu pot fi difuzate decat in
intervalul orar 22,00—6,00.
Art. 128 Este interzisa mentionarea in publicitate sau in
teleshopping a unor indicatii terapeutice referitoare la boli
precum:
a) tuberculoza;
b) bolile cu transmisie sexuala;
c) alte boli infectioase grave;
d) cancer si alte boli tumorale;
e) insomnia cronica;
f) diabet si alte boli metabolice.
Art. 129 Publicitatea la medicamente nu trebuie sa
contina nicio mentiune care:
a) sa dea impresia ca o consultatie medicala sau o
interventie chirurgicala nu este necesara, in special prin oferirea
unor sugestii de diagnostic ori de tratament la distanta;
b) sa sugereze ca efectul tratamentului cu medicamentul
respectiv este garantat, nu este insotit de reactii adverse sau ca
efectul este mai bun ori echivalent cu cel al altui tratament sau
medicament;
c) sa sugereze ca starea de sanatate a subiectului poate fi
imbunatatita prin utilizarea medicamentului respectiv;
d) sa sugereze ca starea de sanatate a subiectului poate fi
afectata daca nu se utilizeaza medicamentul; aceasta interdictie
nu se aplica campaniilor de vaccinare prevazute la art. 799
alin. (4) din Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile
ulterioare;
e) sa se adreseze exclusiv sau in special minorilor;
f) sa sugereze ca medicamentul este un aliment, produs
cosmetic sau alt produs de consum;
g) sa sugereze ca siguranta sau eficacitatea medicamentului
este datorata faptului ca acesta este natural;
h) sa poata, printr-o descriere sau reprezentare detaliata a
unui caz, sa duca la o autodiagnosticare eronata;
i) sa ofere, in termeni inadecvati, alarmanti sau inselatori,
asigurari privind vindecarea;
j) sa foloseasca, in termeni inadecvati, alarmanti sau
inselatori, reprezentari vizuale ale schimbarilor in organismul
uman cauzate de boli sau leziuni ori de actiuni ale
medicamentelor asupra organismului uman sau a unei parti a
acestuia.
Art. 130 (1) Este interzisa difuzarea de publicitate si
teleshopping la produse si tratamente naturiste, care, dupa caz,
nu sunt insotite de avertizarea, sonora si scrisa:
a) " Produs neatestat medical" ;
b) " Metoda neatestata medical" .
(2) Publicitatea si teleshoppingul la produsele homeopate
trebuie sa includa in mod obligatoriu avertizarea: " Acesta este
un produs homeopat. Cititi cu atentie prospectul/informatiile de
pe ambalaj."
(3) Durata avertizarii mentionate la alin. (1), respectiv
alin. (2), va fi de minimum 3 secunde si aceasta va fi difuzata la
sfarsitul spotului publicitar; pe posturile de televiziune
avertizarea va fi prezentata atat sonor, cat si vizual.
(4) In cazul reminderului, textul precizat la alin. (2) va fi
prezentat pe parcursul difuzarii spotului publicitar, in conditii care
sa asigure o perceptie clara a mesajului, conform dispozitiilor
art. 94.
Art. 131 (1) Publicitatea si teleshoppingul la suplimentele
alimentare vor include in mod obligatoriu avertizarea: " Acesta
este un supliment alimentar. Cititi cu atentie
prospectul/informatiile de pe ambalaj."
(2) Durata avertizarii mentionate la alin. (1) va fi de minimum
3 secunde si aceasta va fi difuzata la sfarsitul spotului publicitar;
pe posturile de televiziune avertizarea va fi prezentata atat
sonor, cat si vizual.
(3) In cazul reminderului, textul precizat la alin. (1) va fi
prezentat pe parcursul difuzarii spotului publicitar, in conditii care
sa asigure o perceptie clara a mesajului, conform dispozitiilor
art. 94.
Art. 132 (1) Publicitatea si teleshoppingul trebuie sa
respecte dispozitiile cuprinse in normele privind alimentele cu
destinatie nutritionala speciala.
(2) Publicitatea si teleshoppingul la alimentele utilizate in
dietele cu valoare energetica redusa pentru scaderea greutatii
nu trebuie sa faca nicio referire la ritmul sau la pierderea in
greutate sau la reducerea senzatiei de foame ori la cresterea
senzatiei de satietate determinate de utilizarea lor, cu exceptia
mentiunilor referitoare la satietate permise de Regulamentul
(CE) nr. 1.924/2006 al Parlamentului European si al Consiliului.
(3) In cazul alimentelor si al bauturilor cu cantitati calorice
scazute, daca sunt prezentate ca o parte a regimului de slabire,
se va indica faptul ca produsul respectiv poate conduce la
pierderea de greutate numai ca parte a unei diete ce controleaza
caloriile/energia.
(4) In cazul produselor special elaborate pentru a fi utilizate
in diete cu restrictii calorice, care, conform instructiunilor
producatorului, inlocuiesc in totalitate sau in parte aportul
alimentar zilnic, acestea trebuie promovate sub numele de
" substitut alimentar complet pentru slabit" sau " substitut
alimentar partial pentru slabit" .
Art. 133 (1) Publicitatea si teleshoppingul la produsele si
tratamentele pentru slabit ori pentru mentinerea greutatii
corporale trebuie sa includa avertizarea, sonora si scrisa:
" Consultati medicul inainte de a urma dieta."
(2) Fac exceptie de la dispozitiile alin. (1):
a) medicamentele;
b) produsele alimentare care poarta mentiuni autorizate
conform dispozitiilor art. 13 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (CE)
nr. 1.924/2006 al Parlamentului European si al Consiliului.
Art. 134 (1) Publicitatea si teleshoppingul pentru
produsele sau tratamentele pentru slabit ori pentru mentinerea
greutatii corporale trebuie sa respecte urmatoarele conditii:
a) sa avertizeze publicul printr-un insert scris si/sau sonor ca
produsul nu se adreseaza minorilor;
b) sa nu fie difuzate in emisiunile pentru minori sau in
pauzele publicitare care preceda ori urmeaza unor astfel de
emisiuni;
c) sa nu se adreseze in mod direct persoanelor obeze si sa
nu includa exemple in care vorbesc sau apar persoane care ar
fi fost obeze inainte de a utiliza produsele ori serviciul carora li
se face publicitate.
(2) Fac exceptie de la dispozitiile alin. (1) mentiunile
referitoare la satietate permise de Regulamentul (CE)
nr. 1.924/2006 al Parlamentului European si al Consiliului.
Sectiunea 8 - Emisiuni de teleshopping
Art. 135 (1) Emisiunea de teleshopping consta in
difuzarea catre public a unor oferte de comercializare directa
privind furnizarea contra cost a unor bunuri sau servicii, inclusiv
bunuri imobiliare, drepturi si obligatii, care pot fi dobandite numai
printr-un contract la distanta.
(2) In sensul prezentului cod, prin contract la distanta se
intelege contractul de furnizare de produse sau servicii, incheiat
intre un comerciant si un consumator, in cadrul unui sistem de
vanzare organizat de catre comerciant, care utilizeaza in mod
exclusiv, inainte si la incheierea acestui contract, una sau mai
multe tehnici de comunicatie la distanta.
(3) Ofertele difuzate trebuie sa respecte prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 130/2000 privind protectia
consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la
distanta, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
si ale Ordonantei Guvernului nr. 85/2004 privind protectia
consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la
distanta privind serviciile financiare, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare.
(4) Mentiunea " Teleshopping" va fi afisata pe toata durata
emisiunii.
Art. 136 Este interzisa adresarea directa catre minori a
ofertelor comerciale.
Art. 137 (1) Emisiunea de teleshopping trebuie
identificata ca atare si separata clar de programele audiovizuale,
sonor si vizual, prin coperte neutre.
(2) Emisiunea de teleshopping nu poate contine si nu poate
fi intrerupta pentru difuzarea de spoturi publicitare.
(3) Nu pot fi difuzate emisiuni de teleshopping in care
publicului i se prezinta servicii oferite de vrajitori si prezicatori
sau activitati interzise prin lege.
Art. 138 Dispozitiile art. 137 alin. (1) si (2) nu se aplica
serviciilor de programe dedicate exclusiv teleshoppingului.
Sectiunea 9 - Publicitatea politica
Art. 139 Publicitatea, pozitiva sau negativa, in legatura
cu partide politice, oameni politici, mesaje politice este interzisa,
cu exceptia perioadelor de campanie electorala.
Art. 140 (1) In perioada campaniei electorale, furnizorii
de servicii media audiovizuale pot insera publicitate politica
numai in calupuri separate si marcate corespunzator.
(2) Publicitatea politica trebuie sa fie asumata in mod explicit,
prin prezentare ori continut, de catre candidati sau competitorii
electorali.
Sectiunea 10 - Campanii noncomerciale
Art. 141 Sunt considerate mesaje noncomerciale:
a) anuntul de interes public asumat de catre o institutie sau
autoritate publica, in cadrul unei actiuni de alerta, avertizare si
informare a publicului derulate in conditiile legii si care nu
promoveaza propria imagine a institutiei;
b) campania sociala derulata de catre o asociatie sau
fundatie legal constituita, in cadrul unei actiuni cu caracter
exclusiv social, necomercial, adresata societatii sau comunitatii;
c) apelul in scop caritabil derulat in cadrul unei activitati
filantropice cu caracter umanitar, in scopul sprijinirii unor
persoane aflate in dificultate; apelul trebuie sa precizeze
persoana sub responsabilitatea careia se colecteaza si se
utilizeaza bunurile si fondurile banesti donate.
Art. 142 Mesajele noncomerciale nu se includ in calculul
duratei legale alocate publicitatii si trebuie sa respecte
urmatoarele conditii cumulative:
a) difuzarea mesajelor sa fie gratuita, fara obligatie de
contrapartida directa sau indirecta;
b) mesajele sa fie grupate si separate de alte mesaje
publicitare si identificate intre coperte cu mentiunea
" Mesaj/mesaje de interes public" ;
c) mesajele sa nu contina nicio referire de natura comerciala;
siglele sponsorilor pot fi prezentate numai in apeluri caritabile la
sfarsitul spotului si nu trebuie sa depaseasca durata cumulata
de 3 secunde.
Art. 143 (1) Emisiunile teledon trebuie sa precizeze la
inceputul si sfarsitul acestora persoana/persoanele sub
responsabilitatea careia/carora se colecteaza si se utilizeaza
bunurile si fondurile banesti donate, precum si datele de contact
ale acesteia/acestora.
(2) In cazul campaniilor care presupun colectarea de fonduri
de la public pentru un obiectiv anume, furnizorii de servicii media
audiovizuale au obligatia de a informa publicul cu privire la
rezultatele concrete ale acestor campanii.
Titlul IX - Sanctiuni si dispozitii finale
Art. 144 (1) Nerespectarea prevederilor art. 16 alin. (1),
ale art. 27, 47 si 48, ale art. 90 alin. (1) si (3), ale art. 96, precum
si nerespectarea prevederilor legale privind acordarea dreptului
la replica se sanctioneaza conform dispozitiilor art. 90 alin. (2)
din Legea audiovizualului.
(2) Nerespectarea prevederilor celorlalte articole ale
prezentei decizii, precum si refuzul ducerii la indeplinire a
dispozitiilor referitoare la acordarea rectificarii se sanctioneaza
conform dispozitiilor art. 91 din Legea audiovizualului.
(3) In individualizarea sanctiunii Consiliul va tine cont, dupa
caz, de urmatoarele aspecte:
a) gravitatea faptei si efectele acesteia;
b) sanctiunile primite anterior, pe o perioada de cel mult un
an, si modul in care furnizorul de servicii s-a raportat la acestea;
c) ziua din saptamana si intervalul de difuzare a emisiunii in
cauza;
d) durata emisiunii;
e) audienta inregistrata.
Art. 145 La data intrarii in vigoare a prezentei decizii se
abroga Decizia membrilor Consiliului National al Audiovizualului
nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a continutului
audiovizual, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 338 din 14 aprilie 2006, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Anexe
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|