DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente
Cursuri Lupu&Partners

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English





(P)Scoala de Muzica PianoForte, cursuri de canto, pian si vioara pentru copii si adulti

(P)Cursuri de Limbi Straine
(P)Traduceri si Interpretariat

Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Dictionar juridic. Definitii de termeni juridici, litera S

INDEX LITERE: A   B   C   D   E   F   G   I   J   L   M   N   O   P   
R   S   T   U   V   Z   Toate litere

Actul juridic civil [4]
Contracte [4]
Drept Bancar si Financiar [12]
Drept Civil [45]
Drept Comercial [25]
Drept Funciar [5]
Drept Penal [4]
Drept Procesual Civil [7]
Drept Procesual Penal [6]
Drept Vamal [5]
Dreptul Familiei [19]
Dreptul Mediului [2]
Dreptul Muncii [14]
Dreptul Proprietatii Intelectuale si Industriale [1]
General, extins [32]
Judecata [2]
Profesia de avocat [7]
Profesii juridice [9]


S


Salariat

Orice salariat care presteaza o munca beneficiaza de conditii de munca adecvate activitatii desfasurate, de protectie sociala, de securitate si sanatate in munca, precum si de respectarea demnitatii si a constiintei sale, fara nici o discriminare.

Salariatul are, in principal, urmatoarele drepturi:
a) dreptul la salarizare pentru munca depusa;
b) dreptul la repaus zilnic si saptamanal;
c) dreptul la concediu de odihna anual;
d) dreptul la egalitate de sanse si de tratament;
e) dreptul la demnitate in munca;
f) dreptul la securitate si sanatate in munca;
g) dreptul la acces la formarea profesionala;
h) dreptul la informare si consultare;
i) dreptul de a lua parte la determinarea si ameliorarea conditiilor de munca si a mediului de munca;
j) dreptul la protectie in caz de concediere;
k) dreptul la negociere colectiva si individuala;
l) dreptul de a participa la actiuni colective;
m) dreptul de a constitui sau de a adera la un sindicat.

Salariatului ii revin, in principal, urmatoarele obligatii:
a) obligatia de a realiza norma de munca sau, dupa caz, de a indeplini atributiile ce ii revin conform fisei postului;
b) obligatia de a respecta disciplina muncii;
c) obligatia de a respecta prevederile cuprinse in regulamentul intern, in contractul colectiv de munca aplicabil, precum si in contractul individual de munca;
d) obligatia de fidelitate fata de angajator in executarea atributiilor de serviciu;
e) obligatia de a respecta masurile de securitate si sanatate a muncii in unitate;
f) obligatia de a respecta secretul de serviciu.

Drepturile si obligatiile, cadrul juridic al salariatului, sunt definite in Codul muncii
Dreptul Muncii
Detalii: Salariat

Securitatea produselor

Riscul se considera acceptabil si compatibil cu un grad inalt de protectie pentru siguranta si sanatatea consumatorilor, evaluarea riscului facandu-se in functie de urmatoarele aspecte:
a) caracteristicile produsului, ale ambalarii si ale instructiunilor de montaj si intretinere;
b) efectul asupra altor produse, impreuna cu care acesta poate fi folosit;
c) modul de prezentare a produsului, etichetarea, instructiunile de folosire si orice alte indicatii si informatii furnizate de producator;
d) categoria de consumatori expusa riscului prin folosirea produsului.

Orice operator economic este obligat sa introduca pe piata numai produse sigure pentru viata, sanatatea si securitatea consumatorilor.

Orice comerciant trebuie sa se asigure ca produsele oferite spre comercializare sunt sigure si sa informeze consumatorii asupra factorilor de risc in utilizarea si/sau consumul acestora.

Cadrul general al securitatii produselor este definit in Legea privind codul consumului, legea nr. 296/2004, republicat 2008
Drept Comercial
Detalii: Securitatea produselor

Serviciu universal

Dreptul de acces la serviciul universal reprezinta dreptul tuturor utilizatorilor finali de pe teritoriul Romaniei de a beneficia de serviciile din sfera serviciului universal, la un anumit nivel de calitate, indiferent de localizarea geografica si la tarife accesibile.

Serviciile incluse in sfera serviciului universal sunt:
  • furnizarea accesului la reteaua publica de telefonie, la un punct fix;
  • serviciul de informatii privind abonatii si punerea la dispozitie a registrelor abonatilor;
  • accesul la telefoanele publice cu plata

    Serviciul universal este reglementat de Legea nr. 304/2003 republicata 2008 si Ordin nr. 461/2009
    General, extins
    Detalii: Serviciu universal

  • Servitute aeronautica

    Conditii, restrictii, obligatii impuse de reglementarile nationale si/sau internationale, in interesul sigurantei zborului

    In scopul asigurarii sigurantei zborului se stabilesc, in conformitate cu reglementarile specifice emise de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, zone supuse servitutilor de aeronautica civila aferente aerodromurilor civile si echipamentelor serviciilor civile de navigatie aeriana.

    In zonele supuse servitutilor de aeronautica civila pot fi construite si amplasate constructii, instalatii si echipamente noi numai cu avizul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, iar in cazul aerodromurilor exploatate in comun, cu avizul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, impreuna cu Ministerul Apararii Nationale.

    Servitutea aeronautica este reglementata in Codul Aerian
    General, extins
    Detalii: Servitute aeronautica

    Sistem de climatizare

    Combinatie a tuturor componentelor necesare asigurarii unei forme de tratare a aerului în care temperatura este controlata sau poate fi coborata, dupa caz, in combinatie cu controlul ventilarii, umiditatii si puritatii aerului.

    In scopul reducerii consumului de energie si al limitarii emisiilor de dioxid de carbon, se prevede inspectia sistemelor de climatizare cu puterea nominala de peste 12 kW, la intervale de 5 ani. Inspectia sistemelor de climatizare include evaluarea randamentului si dimensionarea în raport cu necesitatile de climatizare a cladirii.

    Sistemul de climatizare este definit in Legea nr. 372/2005 privind performanta energetica a cladirilor
    General, extins
    Detalii: Sistem de climatizare

    Sistemul de informare al pietei interne

    IMI, definit conform prevederilor art. 2 lit. o) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii si libertatea de a furniza servicii in Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 68/2010, si conform prevederilor art. 37 alin. (2) din Legea nr. 200/2004 privind recunoasterea diplomelor si calificarilor profesionale pentru profesiile reglementate din Romania, cu modificarile si completarile ulterioare.

    Coordonatorul national IMI reprezinta autoritatea la nivel central, desemnata ca punct national de contact pentru cooperarea administrativa prin IMI. Utilizatorul IMI este persoana desemnata de catre o autoritate competenta sau de catre un coordonator IMI, care este inregistrata in sistemul IMI si participa la mecanismele de cooperare administrativa

    Textul complet: HG 931/2010
    Drept Comercial
    Detalii: Sistemul de informare al pietei interne

    Somatie de plata

    Legislatia in vigoare din Romania permite posibilitatea de a obtine intr-un termen relativ scurt un titlu executoriu astfel incat creditorul sa treaca la executarea creantei sale. Mai mult decat atat, formele procedurale pentru obtinerea titlului executoriu sunt simplificate.

    Somatia de plata este necesara pentru recuperarea unor datorii, creante, samd... Este unul dintre primii pasi necesari in demersurile privind recuperarea unor sume, valori. Somatia de plata se realizarea in cadrul unui proces in instanta, modalitatea de desfasurare fiind una de complexitate medie.

    Mai multe detalii pot fi gasite in Somatia de plata
    Drept Civil
    Detalii: Somatie de plata

    Stare de mobilizare

    Totalitatea masurilor extraordinare care se pot institui, in principal, in domeniile politic, economic, social, administrativ, diplomatic, juridic si militar, planificate si pregatite pe timp de pace, precum si a actiunilor desfasurate pentru aplicarea acestora, potrivit legii, la aparitia sau iminenta unei amenintari grave care poate afecta suveranitatea, independenta si unitatea statului, integritatea teritoriala a tarii si democratia constitutionala.

    Pe timpul starii de mobilizare partiala sau totala ori al starii de razboi se pot dispune, cu respectarea prevederilor Constitutiei Romaniei, republicata, masuri pentru restrangerea exercitiului unor drepturi sau libertati fundamentale.

    Starea de mobilizare totala sau partiala este reglementata in: Legea 355/2009
    General, extins
    Detalii: Stare de mobilizare

    Stare de razboi

    Totalitatea masurilor extraordinare care se pot institui, in principal, in domeniile politic, economic, social, administrativ, diplomatic, juridic si militar, in vederea exercitarii dreptului inerent al statului la autoaparare individuala sau colectiva.

    Pe timpul starii de mobilizare partiala sau totala ori al starii de razboi se pot dispune, cu respectarea prevederilor Constitutiei Romaniei, republicata, masuri pentru restrangerea exercitiului unor drepturi sau libertati fundamentale.

    Starea de razboi este reglementata in: Legea 355/2009
    General, extins
    Detalii: Stare de razboi

    Statistica oficiala

    Statistica oficiala, acopera ansamblul activitatilor organizate pentru colectarea, procesarea, analiza, diseminarea datelor statistice, dezvoltarea culturii statistice, constituirea si administrarea seriilor de date statistice oficiale realizate de:
  • autoritatile si institutiile publice, exclusiv Banca Nationala a Romaniei, cuprinzand date si informatii cu caracter demografic, social, economic, de mediu, financiar si juridic, necesare cunoasterii realitatilor economice si sociale, fundamentarii strategiilor de dezvoltare si prognozelor, a deciziilor guvernamentale si ale operatorilor economici, elaborarii cercetarilor stiintifice, informarii opiniei publice si cooperarii internationale in domeniul statistic;
  • Banca Nationala a Romaniei, pentru domeniile in care are atributii potrivit legii proprii de organizare si functionare.

    Din Sistemul statistic national fac parte:
    Institutul National de Statistica, directiile sale teritoriale si alte institutii din subordine;
    oficiile de statistica ale administratiei publice centrale guvernamentale;
    oficiile de statistica ale administratiei publice locale;
    oficiile de statistica ale altor autoritati si institutii publice, altele decat cele existente in structura Bancii Nationale a Romaniei;
    Banca Nationala a Romaniei.

    Statistica oficiala in Romania este reglementata prin Legea nr. 226/2009
    General, extins
    Detalii: Statistica oficiala

  • Statut vamal

    Statutul unei marfi ca marfa romaneasca sau straina.

    Punerea in libera circulatie confera marfurilor straine statutul vamal de marfuri romanesti.

    Marfurile puse in libera circulatie isi pierd statutul vamal de marfuri romanesti cand declaratia de punere in libera circulatie este invalidata dupa acordarea liberului de vama.

    Statutul vamal este reglementat de Codul Vamal
    Drept Vamal
    Detalii: Statut vamal

    Stramutare

    Cand una din parti are doua rude sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv printre magistratii sau asistentii judiciari ai instantei, cealalta parte poate sa ceara stramutarea pricinii la o alta instanta de acelasi grad. Stramutarea pricinii se mai poate cere pentru motive de banuiala legitima sau de siguranta publica. Banuiala se socoteste legitima de cate ori se poate presupune ca nepartinirea judecatorilor ar putea fi stirbita datorita imprejurarii pricinii, calitatii partilor ori vrajmasiilor locale.

    Constituie motive de siguranta publica acele imprejurari care creeaza presupunerea ca judecata procesului la instanta competenta ar putea produce tulburarea ordinii publice.

    Stramutarea pentru motiv de rudenie sau afinitate trebuie ceruta mai inainte de inceperea oricarei dezbateri; cea intemeiata pe banuiala legitima sau pe siguranta publica se poate cere in orice stare a pricinii. Stramutarea pentru siguranta publica se poate cere numai de catre procurorul de la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.

    Cererea de stramutare se judeca in camera de consiliu. Presedintele instantei va putea cere dosarul pricinii si sa ordone, fara citarea partilor, suspendarea judecarii pricinii, comunicand de urgenta aceasta masura instantei respective. In caz de admitere, pricina se trimite spre judecata unei alte instante de acelasi grad.

    Cerera de stramutare este reglementata in Codul de Procedura Civila al Romaniei
    Drept Procesual Civil
    Detalii: Stramutare

    Structuri de primire turistice clasificate

    Orice constructii si amenajari destinate, prin proiectare si executie, cazarii sau servirii mesei pentru turisti, impreuna cu serviciile specifice aferente.

    Structurile de primire turistice includ:
    a) structuri de primire turistice cu functiuni de cazare turistica:
  • hoteluri,
  • hoteluri-apartament,
  • moteluri,
  • hoteluri pentru tineret,
  • hosteluri,
  • vile turistice,
  • cabane,
  • bungalouri,
  • sate de vacanta,
  • campinguri,
  • apartamente sau camere de inchiriat in locuinte familiale ori in cladiri cu alta destinatie,
  • nave fluviale si maritime,
  • pensiuni turistice si pensiuni agroturistice
  • alte unitati cu functiuni de cazare turistica;

    b) structuri de primire turistice cu functiuni de alimentatie publica:
  • unitati de alimentatie din incinta structurilor de primire cu functiuni de cazare,
  • unitati de alimentatie publica situate in municipii si in statiuni turistice.

    Mai multe detalii: Hotarare nr. 709/2009
    General, extins
    Detalii: Structuri de primire turistice clasificate

  • Suspendarea contractului de munca

    Suspendarea contractului individual de munca poate interveni de drept, prin acordul partilor sau prin actul unilateral al uneia dintre parti.

    Suspendarea contractului individual de munca are ca efect suspendarea prestarii muncii de catre salariat si a platii drepturilor de natura salariala de catre angajator.

    Pe durata suspendarii pot continua sa existe alte drepturi si obligatii ale partilor decat cele prevazute la alin. (2), daca prin legi speciale, prin contractul colectiv de munca aplicabil, prin contracte individuale de munca sau regulamente interne nu se prevede altfel.

    In cazul suspendarii contractului individual de munca din cauza unei fapte imputabile salariatului, pe durata suspendarii acesta nu va beneficia de nici un drept care rezulta din calitatea sa de salariat.

    Suspendarea contractului individual de munca este reglementata in Codul Muncii
    Dreptul Muncii
    Detalii: Suspendarea contractului de munca




    Poate fi de interes si:
    Niciun link inscris in sistemul contextual
    271 de organizatii internationale interguvernamentale
    Jura Cristian,Jura Cristian

    Pret: 44.9 lei
    38.17 lei
    COMANDA ACUM

    Cautare legislatie:








    Termeni juridici, grupare tematica



    Coordonator
    Magdalena Popeanga

    Website administrat de
    Alioth Software
    Politica de securitate
    Termeni si conditii
     RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
    108 useri online

    Useri autentificati: