A | Abitatie | Drept real, varietate a uzufructului, ce poarta asupra unei case Drept Civil Detalii: Abitatie | Abtinere | Obligatie a judecatorului de a nu se pronunta intr-o cauza in care exista suspiciuni in ceea ce priveste obiectivitatea sa, in conditiile expres prevazute de lege Judecata Detalii: Abtinere | Accesiune | Mod de dobandire a proprietatii, derivat, intre vii, care consta in incorporarea unui lucru mai putin important intr-unul mai important.
Art. 488 Cod civil: "tot ce se uneste si se incorporeaza cu lucrul se cuvine proprietarului lucrului." Drept Civil Detalii: Accesiune | Act juridic | Manifestare de vointa exprimata in vederea producerii de efecte juridice
Exista doua acceptiuni ale actului juridic:
negotium juris, ce semnficia intelegerea propriu-zisa dintre parti
instrumentum probationes, ce semnifica inscrisul in care este evidentiata intelegerea Drept Civil Detalii: Act juridic | Acte cu titlu oneros | Acte in care fiecare parte procura celeilalte un avantaj numai in schimbul unui alt avantaj echivalent.
Exemple de acte cu titlu oneros: vanzarile, inchirierile, imprumuturile cu dobanda, contractul de munca (C. Hamangiu, Drept Civil Roman). Drept Civil Detalii: Acte cu titlu oneros | Acte mortis causa | Acte ce au ca scop producerea efectelor numai dupa moartea autorilor lor.
Actele mortis causa se mai numesc si acte de ultima vointa si sunt menite, in general, sa produca si sa reglementeze transmiterea bunurilor autorului dupa moartea sa.
Tipul principal al actelor mortis causa este testamentul, act unilateral care nu produce efecte cat timp autorul traieste, insa are efect asupra transmiterii bunurilor acestuia din ziua decesului (C. Hamangiu, Drept Civil Roman).
Drept Civil Detalii: Acte mortis causa | Actionar semnificativ | Persoana fizica, persoana juridica sau grupul de persoane care actioneaza in mod concertat si care detine direct sau indirect o participatie de cel putin 10% din capitalul social al unei societati comerciale sau din drepturile de vot, ori o participatie care permite exercitarea unei influente semnificative asupra luarii deciziilor in adunarea generala sau in consiliul de administratie, dupa caz.
Membrii consiliului de administratie al societatilor admise la tranzactionare pe o piata reglementata pot fi alesi prin metoda votului cumulativ. La cererea unui actionar semnificativ, alegerea pe baza acestei metode se va face in mod obligatoriu.
Mai multe detalii in acest sens pot fi gasite in Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, consolidata. Legea pietei de capital Drept Comercial Detalii: Actionar semnificativ | Actiunea penala | Actiunea penala are ca obiect tragerea la raspundere penala a persoanelor care au savarsit infractiuni.
Actiunea penala se pune in miscare prin actul de inculpare prevazut de lege.
Actiunea penala se poate exercita in tot cursul procesului penal.
Actiunea penala este reglementata prin Codul de Procedura Penala Drept Procesual Penal Detalii: Actiunea penala | Adoptie internationala | adoptia in care adoptatorul sau familia adoptatoare si copilul ce urmeaza sa fie adoptat au resedinta obisnuita in state diferite, iar, in urma incuviintarii adoptiei, copilul urmeaza sa aiba aceeasi resedinta obisnuita cu cea a adoptatorului
Adoptiile internationale au fost interzise mult timp, in ultima perioada.
Prevederile noii Legi 233/2011, care modifica regimul juridic al adoptiei, a introdus, insa, posibilitatea ca familiile de cetateni romani, cu domiciliul in strainatate, sa poata adopta copii din Romania. Prevederile legii au intrat in vigoare in data de 7 aprilie 2012.
Mai multe despre adoptiile internationale: Legea 233/2011, adoptiile internationale Dreptul Familiei Detalii: Adoptie internationala | Afin | Ruda prin alianta Drept Civil Detalii: Afin | Amenda | Sanctiune penala, administrativa, civila ... samd, ce consta in plata unei sume de bani, aplicata in urma incalcarii unei norme legale. General, extins Detalii: Amenda | Angajator | Angajatorul are, in principal, urmatoarele drepturi:
a) sa stabileasca organizarea si functionarea unitatii;
b) sa stabileasca atributiile corespunzatoare pentru fiecare salariat, in conditiile legii;
c) sa dea dispozitii cu caracter obligatoriu pentru salariat, sub rezerva legalitatii lor;
d) sa exercite controlul asupra modului de indeplinire a sarcinilor de serviciu;
e) sa constate savarsirea abaterilor disciplinare si sa aplice sanctiunile corespunzatoare, potrivit legii, contractului colectiv de munca aplicabil si regulamentului intern.
Angajatorului in revin, in principal, urmatoarele obligatii:
a) sa informeze salariatii asupra conditiilor de munca si asupra elementelor care privesc desfasurarea relatiilor de munca;
b) sa asigure permanent conditiile tehnice si organizatorice avute in vedere la elaborarea normelor de munca si conditiile corespunzatoare de munca;
c) sa acorde salariatilor toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de munca aplicabil si din contractele individuale de munca;
d) sa comunice periodic salariatilor situatia economica si financiara a unitatii;
e) sa se consulte cu sindicatul sau, dupa caz, cu reprezentantii salariatilor in privinta deciziilor susceptibile sa afecteze substantial drepturile si interesele acestora;
f) sa plateasca toate contributiile si impozitele aflate in sarcina sa, precum si sa retina si sa vireze contributiile si impozitele datorate de salariati, in conditiile legii;
g) sa infiinteze registrul general de evidenta a salariatilor si sa opereze inregistrarile prevazute de lege;
h) sa elibereze, la cerere, toate documentele care atesta calitatea de salariat a solicitantului;
i) sa asigure confidentialitatea datelor cu caracter personal ale salariatilor.
Drepturile si obligatiile, cadrul juridic al angajatorului, sunt definite in Codul muncii Dreptul Muncii Detalii: Angajator | Anulabila, proprietate | Proprietate dobandita in temeiul unui act translativ de proprietate anulabil (lovit de nulitate relativa). Drept Civil Detalii: Anulabila, proprietate | Apel | Cale de atac
Actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei General, extins Detalii: Apel | Apelant | Persoana ce a facut apel impotriva unei sentinte sau incheieri judecatoresti General, extins Detalii: Apelant | Arbitraj | Persoanele care au capacitatea deplina de exercitiu al drepturilor pot conveni sa solutioneze pe calea arbitrajului litigiile patrimoniale dintre ele, in afara de acelea care privesc drepturi asupra carora legea nu permite a se face tranzactie.
Arbitrajul poate fi incredintat, prin conventia arbitrala, uneia sau mai multor persoane, investite de parti sau in conformitate cu acea conventie sa judece litigiul si sa pronunte o hotarare definitiva si obligatorie pentru ele. Arbitrul unic sau, dupa caz, arbitrii investiti constituie, in sensul dispozitiilor de fata, tribunalul arbitral.
Arbitrajul se organizeaza si se desfasoara potrivit conventiei arbitrale, incheiata conform cu prevederile cap. II. Sub rezerva respectarii ordinii publice sau a bunelor moravuri, precum si a dispozitiilor imperative ale legii, partile pot stabili prin conventia arbitrala sau prin act scris incheiat ulterior, fie direct, fie prin referire la o anumita reglementare avand ca obiect arbitrajul, normele privind constituirea tribunalului arbitral, numirea, revocarea si inlocuirea arbitrilor, termenul si locul arbitrajului, normele de procedura pe care tribunalul arbitral trebuie sa le urmeze in judecarea litigiului, inclusiv procedura unei eventuale concilieri prealabile, repartizarea intre parti a cheltuielilor arbitrale, continutul si forma hotararii arbitrale si, in general, orice alte norme privind buna desfasurare a arbitrajului. In lipsa unor asemenea norme, tribunalul arbitral va putea reglementa procedura de urmat asa cum va socoti mai potrivit. Daca nici tribunalul arbitral nu a stabilit aceste norme, se vor aplica dispozitiile ce urmeaza.
Partile pot conveni ca arbitrajul sa fie organizat de o institutie permanenta de arbitraj sau de o terta persoana.
Arbitrajul este definit in Codul de Procedura Civila al Romaniei
De asemeni, arbitrajul institutionalizat este reglementat prin: Reguli de Procedura Arbitrala ale Curtii de Arbitraj Comercial International Drept Procesual Civil Detalii: Arbitraj | Arbitraj institutionalizat | Arbitrajul institutionalizat consta in incredintarea, prin conventia arbitrala, unui tribunal arbitral din cadrul Curtii de Arbitraj sa judece un litigiu determinat si sa pronunte o hotarare definitiva si obligatorie pentru parti, potrivit prezentelor reguli.
Arbitrul unic sau, dupa caz, totalitatea arbitrilor investiti constituie, in sensul prezentelor reguli, tribunalul arbitral al Curtii de Arbitraj.
Solutionarea litigiului revine exclusiv tribunalului arbitral.
In intreaga procedura arbitrala trebuie sa se asigure partilor, sub sanctiunea nulitatii hotararii arbitrale, egalitatea de tratament, respectarea dreptului de aparare si a principiului contradictorialitatii.
Arbitrajul institutionalizat este reglementat prin: Reguli de Procedura Arbitrala ale Curtii de Arbitraj Comercial International
Drept Comercial Detalii: Arbitraj institutionalizat | Arenda | Suma de bani platita de arendar proprietarului bunului in schimbul cedarii temporare a dreptului de exploatare a acestuia Drept Civil Detalii: Arenda | Ascendent | Ruda in linie dreapta dintr-o generatie anterioara Drept Civil Detalii: Ascendent | Asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale | O asigurare de persoane, face parte din sistemul de asigurari sociale, este garantata de stat si cuprinde raporturi specifice prin care se asigura protectia sociala a salariatilor impotriva diminuarii sau pierderii capacitatii de munca si decesului acestora ca urmare a accidentelor de munca si a bolilor profesionale.
Asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale se fundamenteaza pe urmatoarele principii:
a) asigurarea este obligatorie pentru toti cei ce utilizeaza forta de munca angajata cu contract individual de munca;
b) riscul profesional este asumat de cei ce beneficiaza de rezultatul muncii prestate;
c) constituirea resurselor de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale din contributii diferentiate in functie de risc, suportate de angajatori sau de persoanele fizice care incheie asigurare, potrivit prevederilor prezentei legi;
d) cresterea rolului activitatii de prevenire in vederea reducerii numarului accidentelor de munca si al bolilor profesionale;
e) solidaritatea sociala, prin care participantii la sistemul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale isi asuma reciproc obligatii si beneficiaza de drepturi pentru prevenirea, diminuarea sau eliminarea riscurilor prevazute de lege;
f) asigurarea unui tratament nediscriminatoriu pentru beneficiarii drepturilor prevazute de lege;
g) asigurarea transparentei in utilizarea fondurilor;
h) repartitia fondurilor in conformitate cu obligatiile ce revin sistemului de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale prin prezenta lege.
Asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale este reglementata in Legea 346/2002 republicata 2009 Dreptul Muncii Detalii: Asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale | Asistenta judiciara gratuita | In cazurile prevazute de lege, barourile asigura asistenta judiciara in urmatoarele forme:
a) in cauzele penale, in care apararea este obligatorie potrivit dispozitiilor Codului de procedura penala;
b) in orice alte cauze decat cele penale, ca modalitate de acordare a ajutorului public judiciar, in conditiile legii;
c) asistenta judiciara prin avocat, acordata la solicitarea organelor administratiei publice locale.
In cazuri de exceptie, daca drepturile persoanei lipsite de mijloace materiale ar fi prejudiciate prin intarziere, decanul baroului poate aproba acordarea cu titlu gratuit a asistentei de specialitate juridica.
Mai multe detalii pot fi regasite in OUG nr. 159/2008, precum si Legea nr. 51/1995 Profesia de avocat Detalii: Asistenta judiciara gratuita | Asociatie de proprietari | Forma de asociere autonoma si nonprofit a majoritatii proprietarilor dintr-un condominiu.
Asociatia de proprietari are drept scop administrarea si gestionarea proprietatii comune care, pe langa drepturi, impune obligatii pentru toti proprietarii.
Asociatia de proprietari se infiinteaza prin acordul scris a cel putin jumatate plus unu din numarul proprietarilor apartamentelor si spatiilor cu alta destinatie decat aceea de locuinta, din cadrul unei cladiri.
Cererea pentru dobandirea personalitatii juridice a asociatiei de proprietari, impreuna cu statutul, acordul de asociere si procesul-verbal al adunarii generale de constituire se depun si se inregistreaza la organul financiar local in a carui raza teritoriala se afla cladirea.
Asociatia de proprietari este definita in Legea nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari Drept Civil Detalii: Asociatie de proprietari | Audit financiar | activitatea efectuata de auditorii financiari in vederea exprimarii unei opinii asupra situatiilor financiare sau a unor componente ale acestora, exercitarea altor misiuni de asigurare si servicii profesionale potrivit standardelor internationale de audit si altor reglementari adoptate de Camera Auditorilor Financiari din Romania, denumita in continuare Camera.
Auditul financiar cuprinde si auditul statutar, desfasurat potrivit legii.
Activitatea de audit financiar este reglementata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicata, modificata prin Legea nr. 26/2010 Drept Bancar si Financiar Detalii: Audit financiar | Autentificare notariala | Pentru autentificarea unui act, notarul public verifica si stabileste, in prealabil, identitatea partilor.
Partile pot fi reprezentate la autentificare printr-un mandatar cu procura speciala autentica.
Cand notarul public are indoieli cu privire la deplinatatea facultatilor mintale ale vreuneia dintre parti, procedeaza la autentificare numai daca un medic specialist atesta in scris ca partea poate sa-si exprime in mod valabil consimtamantul in momentul incheierii actului.
Pentru a lua consimtamantul partilor, dupa citirea actului, notarul public le va intreba daca au inteles continutul acestuia si daca cele cuprinse in act exprima vointa lor.
Pentru motive temeinice, notarul public poate lua separat, dar in aceeasi zi, consimtamantul partilor care figureaza in act. In acest caz, in incheierea de incuviintare a autentificarii se va mentiona ora si locul luarii consimtamantului fiecarei parti.
Profesii juridice Detalii: Autentificare notariala | Autoritate vamala | Autoritate investita, in principal, cu aplicarea reglementarilor vamale.
La trecerea frontierei de stat, marfurile, mijloacele de transport si orice alte bunuri sunt supuse controlului vamal si aplicarii reglementarilor vamale numai de autoritatea vamala.
Autoritatea vamala are o sigla ale carei caracteristici se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
Autoritatea vamala exercita, in cadrul politicii vamale a statului, atributiile conferite prin reglementarile vamale pentru realizarea controlului vamal al marfurilor introduse sau scoase din tara. Ea are dreptul sa efectueze controlul vamal al mijloacelor de transport si al marfurilor, precum si al bunurilor si valorilor apartinand persoanelor fizice, prezentate la introducerea sau scoaterea lor din tara.
Autoritatea vamala este definita in Codul Vamal Drept Vamal Detalii: Autoritate vamala | Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei | Institutie publica autonoma de interes national, cu personalitate juridica, cu patrimoniu propriu, in coordonarea directa a viceprimministrului, prin preluarea Agentiei Romane pentru Conservarea Energiei din cadrul Ministerului Economiei, agentie care se desfiinteaza.
Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei elaboreaza, stabileste si urmareste aplicarea ansamblului de reglementari obligatorii la nivel national, necesar functionarii sectorului si pietei energiei electrice, precum si a gazelor naturale, in conditii de eficienta energetica, concurenta, transparenta si protectie a consumatorilor si exercita atributiile stabilite prin lege.
Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei indeplineste atributiile si competentele prevazute in Legea gazelor nr. 351/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, si in Ordonanta Guvernului nr. 22/2008 privind eficienta energetica si promovarea utilizarii la consumatorii finali a surselor regenerabile de energie sau prin alte acte normative in vigoare.
Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei este reglementata de HG nr. 1428/2009 General, extins Detalii: Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei | Autoritatea Nationala pentru Cetatenie | Autoritatea asigura aplicarea procedurii legale de acordare, redobandire, renuntare si retragere a cetateniei romane.
Autoritatea are urmatoarele functii principale:
a) indeplineste prevederile legale cu privire la acordarea, redobandirea, renuntarea si retragerea cetateniei romane;
b) desfasoara, prin structurile de specialitate, activitate de consiliere cu privire la problemele in materie de cetatenie, precum si cu privire la drepturile si obligatiile ce decurg din calitatea de cetatean european, in conditiile regulamentului de organizare si functionare stabilit prin ordin al ministrului justitiei;
c) propune Ministerului Justitiei si participa la elaborarea proiectelor de acte normative care vizeaza domeniul sau de activitate.
Organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Cetatenie: OUG 5/2010
Drept Civil Detalii: Autoritatea Nationala pentru Cetatenie | Autoritatea Nationala pentru Protectia Familiei si a Drepturilor Copilului | Organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, prin preluarea atributiilor Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului, ale Centrului Pilot de Asistenta si Protectie a Victimelor Violentei in Familie, ale Centrului de Informare si Consultanta pentru Familie si ale Agentiei Nationale pentru Protectia Familiei.
Obiectivele Autoritatii sunt:
a) promovarea si respectarea drepturilor si libertatilor civile ale copiilor;
b) monitorizarea respectarii drepturilor copilului la nivel national;
c) responsabilizarea familiei pentru cresterea, ingrijirea si educarea propriilor copii;
d) responsabilizarea comunitatilor locale pentru prevenirea separarii copilului de parinti si sustinerea familiilor pentru cresterea, ingrijirea si educarea propriilor copii;
e) protectia unor grupuri vulnerabile de copii si tineri care necesita o protectie speciala;
f) dezvoltarea sistemului de servicii destinate protectiei copilului la nivel national;
g) indrumarea metodologica in domeniul sau de competenta a activitatii directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului care functioneaza in subordinea consiliilor judetene si, respectiv, in subordinea consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, precum si a activitatii serviciilor publice de asistenta sociala;
h) elaborarea si implementarea politicilor in domeniul protectiei familiei si a drepturilor copilului;
i) promovarea valorilor familiale, a intelegerii si intrajutorarii in familie, prevenirea si combaterea violentei in relatiile dintre membrii sai;
j) sprijinirea membrilor de familie aflati in dificultate ca urmare a actelor de violenta in familie;
k) initierea si coordonarea parteneriatelor sociale, in scopul prevenirii si combaterii violentei in familie.
Pentru realizarea obiectivelor in domeniul protectiei familiei si a drepturilor copilului, Autoritatea are urmatoarele functii principale:
a) de strategie, prin care se asigura fundamentarea si aplicarea strategiilor si a programelor in domeniul protectiei copilului si familiei;
b) de monitorizare a respectarii drepturilor copilului;
c) de promovare a drepturilor copilului si a valorilor familiale;
d) de colectare, analiza si evaluare a datelor si informatiilor privind drepturile copilului si apararea si consolidarea familiei;
e) de reprezentare, prin care se asigura, in numele statului roman, reprezentarea pe plan intern si extern;
f) de administrare, prin care se asigura gestionarea bunurilor din domeniul public si privat al statului pe care le are in administrare sau in folosinta, dupa caz, si de gestionare a bugetelor si a fondurilor alocate;
g) de autoritate de stat, prin care se asigura urmarirea aplicarii reglementarilor in domeniul propriu de activitate;
h) de control al modului in care sunt respectate drepturile copilului, ale tinerilor care beneficiaza de o masura de protectie speciala, in care este sprijinita familia si sunt aplicate reglementarile din domeniul propriu de activitate
Functionarea si organizarea autoritatea sunt reglementate de: HG nr. 1385/2009 Dreptul Familiei Detalii: Autoritatea Nationala pentru Protectia Familiei si a Drepturilor Copilului | Avocatul Poporului | Institutia Avocatul Poporului are drept scop apararea drepturilor si libertatilor cetatenilor in raporturile acestora cu autoritatile publice.
In activitatea sa, avocatul poporului este independent fata de orice autoritate publica. In exercitarea atributiilor sale, avocatul poporului nu se substituie autoritatilor publice.
Avocatul poporului nu poate fi supus nici unui mandat imperativ sau reprezentativ. Nimeni nu il poate obliga pe avocatul poporului sa se supuna instructiunilor sau dispozitiilor sale.
Avocatul poporului este numit de Senat pe o durata de 4 ani. Mandatul avocatului poporului poate fi reinnoit o singura data.
Institutia Avocatului Poporului este reglementata de Legea nr. 35/1997 privind organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului Drept Civil Detalii: Avocatul Poporului |
Poate fi de interes si: Niciun link inscris in sistemul contextual | Dictionar enciclopedic de comunicare si termeni asociati Coord. Marian Petcu
 84.15 lei COMANDA ACUM
| |
|
|
Termeni juridici, grupare tematica
|