DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  


Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ

Decizia nr. 45 din 10 noiembrie 2008 cu privire la aplicarea dispozitiilor art. 14^1, raportate la dispozitiile art. 13 si 14 din Legea nr. 44/1994

RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ din 10-11-2008
Curtea Constitutionala
Anul 2016 [4 decizii]
Anul 2015 [17 decizii]
Anul 2014 [23 decizii]
Anul 2013 [10 decizii]
Anul 2012 [25 decizii]
Anul 2011 [17 decizii]
Anul 2010 [30 decizii]
Anul 2009 [36 decizii]
Anul 2008 [3 decizii]
Anul 2007 [36 decizii]
Anul 2006 [15 decizii]
Anul 2005 [11 decizii]
Anul 2004 [8 decizii]
Anul 2003 [14 decizii]
TOATE [249 decizii]
Recursuri in interesul Legii, recursuri ICCJ
Anul 2015 [2 decizii]
Anul 2014 [13 decizii]
Anul 2013 [16 decizii]
Anul 2012 [16 decizii]
Anul 2011 [23 decizii]
Anul 2010 [8 decizii]
Anul 2009 [28 decizii]
Anul 2008 [46 decizii]
Anul 2007 [71 decizii]
Anul 2006 [31 decizii]
Anul 2005 [18 decizii]
Anul 2004 [1 decizii]
Anul 2003 [3 decizii]
TOATE [276 decizii]
Cautare decizii:    



RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ
Decizia nr. 45 din 10 noiembrie 2008 cu privire la aplicarea dispozitiilor art. 14^1, raportate la dispozitiile art. 13 si 14 din Legea nr. 44/1994


Publicata in Monitorul Oficial nr. 230/2009 - M. Of. nr. 230 / 8 aprilie 2009



Dosar nr. 23/2008

Sub presedintia domnului prof. univ. dr. Nicolae Popa, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie,

Inalta Curte de Casatie si Justitie, constituita in Sectii Unite, in sedinta din 13 octombrie 2008 a luat in examinare recursul in interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, cu privire la interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 14^1, raportate la dispozitiile art. 13 si 14 din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, republicata, astfel cum a fost completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/2004, aprobata prin Legea nr. 210/2004, referitoare la recalcularea rentei veteranilor de razboi carora le-au fost acordate ordine si medalii pentru faptele de arme savarsite pe campul de lupta, incepand cu luna martie 2004.

Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a fost reprezentat de procurorul Antoaneta Florea.

In concluziile sale, reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a cerut admiterea recursului in interesul legii in sensul de a se stabili ca renta lunara a veteranilor de razboi carora le-au fost acordate ordine si medalii pentru faptele de arme savarsite pe campul de lupta, prevazuta la art. 13 si 14 din Legea nr. 44/1994, republicata, se recalculeaza incepand cu data de 1 martie 2004, dupa caz, in functie de nivelul soldei de grad si/sau al soldei de functie la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii Nationale.

In vederea deliberarii, a fost amanata pronuntarea pentru astazi, 10 noiembrie 2008, cand


SECTIILE UNITE,



deliberand asupra recursului in interesul legii, constata urmatoarele:

In practica instantelor de judecata nu exista un punct de vedere unitar in legatura cu interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 14^1, raportate la prevederile art. 13 si 14 din Legea nr. 44/1994, privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, republicata, astfel cum a fost completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/2004, aprobata prin Legea nr. 210/2004 referitoare la recalcularea rentei veteranilor de razboi, carora le-au fost acordate ordine si medalii pentru faptele de arme savarsite pe campul de lupta, incepand cu luna martie 2004.

Astfel, unele instante au stabilit ca renta lunara a veteranilor de razboi carora le-au fost acordate ordine si medalii pentru faptele de arme savarsite pe campul de lupta se recalculeaza incepand de la data de 1 martie 2004 in raport cu solda de grad si solda de functie (cumulate) la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii Nationale.

S-a retinut ca prin completarea Legii nr. 44/1994 care face distinctie intre diferite ordine si medalii acordate, fiecare tip de decoratie beneficiind de o anumita categorie de renta, cu baze de calcul diferite, s-a urmarit, astfel cum se arata si in expunerea de motive a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12 din 23 martie 2004, aplicarea unui tratament egal tuturor veteranilor de razboi a caror contributie adusa pentru apararea tarii este unanim recunoscuta. Totodata aceste instante au retinut ca din interpretarea gramaticala a prevederilor art. 14^1 din lege reiese in mod evident intentia legiuitorului ca baza de calcul (solda) pentru stabilirea rentei lunare cuvenita veteranilor de razboi sa fie alcatuita atat din solda de grad, cat si din solda de functie (cumulate) la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii Nationale, diferentierile fiind determinate doar de procentele prevazute in art. 13 si 14 din Legea nr. 44/1994.

Alte instante au stabilit, dimpotriva, ca renta lunara a veteranilor de razboi prevazuti la art. 13 si 14 din Legea nr. 44/1994, republicata, se recalculeaza, incepand cu data de 1 martie 2004, dupa caz, in functie de nivelul soldei de grad si/sau al soldei de functie la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii Nationale.

Aceste instante au retinut ca dispozitiile art. 13 si 14 din Legea nr. 44/1994, republicata, instituie 4 categorii de veterani de razboi, in functie de ordinele si medaliile care le-au fost conferite, stabilind drepturi distincte pentru fiecare categorie in parte, si ca prin introducerea art. 14^1 prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/2004 nu s-a modificat modul de stabilire al rentei lunare, ci aceste prevederi legale au fost completate in sensul ca la determinarea cuantumului rentei de care beneficiaza veteranii de razboi se iau in calcul, dupa caz, solda de grad si/sau solda de functie la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii Nationale, indiferent de sistemul public sau militar de asigurari sociale.

Aceste din urma instante au interpretat si aplicat corect dispozitiile legii.

In conformitate cu prevederile art. 13 alin. 1 lit. a) si b) si alin. 2 din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 783 din 28 octombrie 2002: *Veteranii de razboi, carora le-au fost acordate ordine si medalii pentru faptele de arme savarsite pe campul de lupta, beneficiaza de urmatoarele drepturi, daca nu le-au primit prin alte legi de improprietarire de la data decorarii pana in prezent si dovedesc cu acte legale dreptul solicitat:

a) (...)

- cei decorati cu Ordinul Mihai Viteazul, de o renta lunara echivalenta cu solda de baza a unui sublocotenent, compusa din solda de grad si solda de functie la minim;

- cei decorati cu Ordinul Virtutea Aeronautica cu spade, clasa Cavaler, de o renta lunara echivalenta cu solda de grad a unui sublocotenent;

b) cei decorati cu Ordinul Steaua Romaniei cu spade si panglica de Virtute Militara sau cu Ordinul Steaua Romaniei cu spade, Ordinul Virtutea Aeronautica cu spade, Ordinul Coroana Romaniei cu spade si panglica de Virtute Militara sau Ordinul Coroana Romaniei cu spade, Ordinul Crucea Regina Maria, Medalia Virtutea Militara de Razboi, Medalia Virtutea Maritima, Medalia Virtutea Aeronautica sau Medalia Aeronautica, Medalia Serviciul Credincios cu spade, Medalia Barbatie si Credinta cu spade, Crucea Serviciul Credincios cu spade, Crucea Meritul Sanitar si Medalia Virtutea Ostaseasca (...) beneficiaza de o renta lunara echivalenta cu 75% din solda de grad a unui sublocotenent.*

De asemenea, potrivit art. 14 din aceeasi lege: *Veteranii de razboi care nu sunt decorati cu ordine, medalii sau cruci de razboi prevazute la art. 13 alin. 1 lit. a) si b), dar carora le-a fost conferita Medalia «Crucea comemorativa al celui de-al doilea razboi mondial 1941-1945» beneficiaza de o renta lunara echivalenta cu 25% din solda de grad a unui sublocotenent.*

Prin art. I pct. 4 din Legea nr. 303/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, procentul in baza caruia se calculeaza renta lunara a veteranilor de razboi carora le-a fost conferita Medalia *Crucea comemorativa al celui de-al doilea razboi mondial 1941-1945* a fost modificat de la 25% la 50%.

Totodata, prin articolul unic din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/2004, aprobata prin Legea nr. 210/2004, dupa art. 14 din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, republicata, s-a introdus un nou articol, art. 14^1, cu urmatorul cuprins: *Incepand cu luna martie 2004, renta lunara prevazuta la art. 13 si 14 se calculeaza, dupa caz, in functie de nivelul soldei de grad si al soldei de functie la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii Nationale, stabilite conform legii.*

Dispozitiile art. 13 si 14 din Legea nr. 44/1994, republicata, instituie 4 ipoteze juridice cu privire la calculul rentei de care beneficiaza veteranii de razboi, dupa cum urmeaza:

1. renta lunara echivalenta cu solda de baza a unui sublocotenent compusa din solda de grad si solda de functie la minim. Beneficiaza de aceasta renta veteranii de razboi decorati cu Ordinul Mihai Viteazul [art. 13 lit. a) teza a doua din lege];

2. renta lunara echivalenta cu solda de grad a unui sublocotenent. Beneficiaza de aceasta renta veteranii de razboi decorati cu Ordinul Virtutea Aeronautica cu spade, clasa Cavaler [art. 13 lit. a) teza a treia din lege];

3. renta lunara echivalenta cu 75% din solda de grad a unui sublocotenent. Beneficiaza de aceasta renta veteranii de razboi decorati conform art. 13 lit. b) din lege;

4. renta lunara echivalenta cu 50% din solda de grad a unui sublocotenent. Beneficiaza de aceasta renta veteranii de razboi carora le-a fost conferita Medalia *Crucea comemorativa al celui de-al doilea razboi mondial, 1941-1945* (art. 14 din lege).

Cu alte cuvinte, prin art. 13 si 14 din Legea nr. 44/1994, republicata, este reglementat modul de calcul al rentei lunare de care beneficiaza veteranii de razboi, pe cand dispozitiile art. 14^1 din acelasi act normativ instituie numai baza de calcul a rentei lunare, si anume solda (de grad si de functie, dupa caz, circumstantiere prevazuta in mod expres) unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii Nationale.

Astfel, cum se arata in expunerea de motive a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/2004, prin introducerea art. 14^1 in Legea nr. 44/1994, republicata, s-a urmarit aplicarea unui tratament egal tuturor veteranilor de razboi, intrucat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 2/2004 au fost reglementate doua cuantumuri diferite ale soldei de grad a unui sublocotenent, unul pentru Ministerul Apararii Nationale si altul pentru celelalte sisteme militare.

In momentul adoptarii Legii nr. 44/1994, renta lunara cuvenita veteranilor de razboi se stabilea prin raportare fie la solda unui sublocotenent din Ministerul Apararii Nationale, fie la solda unui sublocotenent din cadrul Ministerului Internelor si Reformei Administrative.

Scopul urmarit prin introducerea art. 14^1 in Legea nr. 44/1994, republicata, nu a fost acela de a egaliza pe toti veteranii de razboi sub aspectul cuantumului rentei la care acestia sunt indreptatiti, in sensul de a se calcula pentru toti, indiferent de decoratia primita, o renta raportata la cumulul dintre solda de grad si solda de functie a unui sublocotenent, ci de a introduce ca unic element de referinta pentru determinarea rentelor solda unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii Nationale, indiferent de sistemul militar din care provin veteranii de razboi.

Pana in luna martie 2004 soldele de grad si soldele de functie ale unui sublocotenent, in raport cu care se stabileau rentele lunare cuvenite veteranilor de razboi, dupa distinctiile prevazute la art. 13 si 14 din Legea nr. 44/1994, republicata, aveau aceeasi valoare, atat in sistemul de aparare nationala, cat si in celelalte sisteme militare.

Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 2/2004 a fost completata Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii, majorandu-se valoarea de referinta sectoriala, incepand cu luna martie 2004, si, drept urmare, majorandu-se si nivelul soldei de grad si al soldei de functie ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii Nationale.

In consecinta, dupa intrarea in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 2/2004 au fost stabilite doua cuantumuri diferite ale soldei de grad a unui sublocotenent, unul pentru Ministerul Apararii Nationale si altul pentru celelalte sisteme militare, si, drept urmare, incepand cu 1 martie 2004 ar fi beneficiat de un nou cuantum al rentei lunare numai veteranii de razboi proveniti din sistemul apararii nationale, fapt care ar fi determinat o aplicare discriminatorie a Legii nr. 44/1994, republicata, si o incalcare a principiului constitutional al egalitatii in drepturi.

Daca prin adoptarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/2004 s-ar fi urmarit ca la stabilirea cuantumului rentei lunare cuvenite veteranilor de razboi sa se ia in calcul cumulul soldei de grad si al celei de functie ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii Nationale, atunci prin ordonanta s-ar fi procedat la modificarea sau completarea art. 13 si 14 din Legea nr. 44/1994, republicata, si nu la introducerea unui nou articol, respectiv art. 14^1.

In plus, in situatia in care intentia legiuitorului ar fi fost aceea ca baza de calcul a rentei cuvenite veteranilor de razboi sa se determine in raport cu ambele solde cumulate, atunci, odata cu modificarea procentului prevazut de art. 14 din Legea nr. 44/1994, republicata, prin art. I pct. 4 din Legea nr. 303/2007, s-ar fi modificat si modul de raportare a acestuia, adaugandu-se la solda de grad a unui sublocotenent si solda de functie.

In consecinta, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/2004 a inlaturat doar diferentierea nejustificata a rentelor lunare cuvenite veteranilor de razboi, dupa 1 martie 2004, in functie de apartenenta acestora la un sistem sau altul de asigurari sociale.

Astfel fiind, rezulta cu evidenta faptul ca veteranii de razboi decorati cu ordinele si medaliile prevazute la art. 13 si 14 din Legea nr. 44/1994, republicata, beneficiaza de o renta lunara care se calculeaza conform acelorasi dispozitii, fie in raport cu solda de grad, fie in raport cu solda de baza (compusa din solda de grad si solda de functie), dar, in ambele situatii, art. 14^1 din lege instituie o baza de calcul unica, si anume solda - dupa caz, de grad si/sau de functie - unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii Nationale.

Calculul rentei lunare cuvenite veteranilor de razboi prin raportare la solda de grad si solda de functie, cumulate, ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii Nationale se realizeaza numai in ipoteza reglementata de art. 13 lit. a) teza a doua din Legea nr. 44/1994, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si anume numai in cazul veteranilor de razboi decorati cu Ordinul Mihai Viteazul pentru faptele de arme savarsite pe campul de lupta.

Ca atare, in temeiul dispozitiilor art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, precum si ale art. 329 din Codul de procedura civila, urmeaza sa se admita recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si sa se stabileasca ca dispozitiile art. 14^1, raportate la dispozitiile art. 13 si 14 din Legea nr. 44/1994, republicata, astfel cum a fost completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/2004, aprobata prin Legea nr. 210/2004, se interpreteaza in sensul ca renta lunara cuvenita veteranilor de razboi se calculeaza conform prevederilor art. 13 si 14 din lege, in raport cu solda de grad si/sau solda de functie, dupa caz, ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii Nationale.
DECIZIE





PENTRU ACESTE MOTIVE
In numele legii

DECID



Admit recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si stabilesc:

Dispozitiile art. 14^1, raportate la dispozitiile art. 13 si 14 din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, republicata, astfel cum a fost completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/2004, aprobata prin Legea nr. 210/2004, se interpreteaza in sensul ca renta lunara se calculeaza conform prevederilor art. 13 si 14 din lege, in raport cu solda de grad si/sau solda de functie, dupa caz, ale unui sublocotenent din Ministerul Apararii Nationale.

Obligatorie, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de procedura civila.

Pronuntata in sedinta publica, astazi, 10 noiembrie 2008.






Sectiune Decizii neconstitutionalitate (NC) si Recursuri admise in interesul legii (RIL)





Termeni juridici, grupare tematica




Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
22 useri online

Useri autentificati: