DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ

Decizia nr. 40 din 22 septembrie 2008 cu privire la interpretarea dispozitiilor art. 77 alin. (2) raportat la art. 43 alin. (1) si (2) din Legea nr. 19/2000

RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ din 22-09-2008
Curtea Constitutionala
Anul 2016 [4 decizii]
Anul 2015 [17 decizii]
Anul 2014 [23 decizii]
Anul 2013 [10 decizii]
Anul 2012 [25 decizii]
Anul 2011 [17 decizii]
Anul 2010 [30 decizii]
Anul 2009 [36 decizii]
Anul 2008 [3 decizii]
Anul 2007 [36 decizii]
Anul 2006 [15 decizii]
Anul 2005 [11 decizii]
Anul 2004 [8 decizii]
Anul 2003 [14 decizii]
TOATE [249 decizii]
Recursuri in interesul Legii, recursuri ICCJ
Anul 2015 [2 decizii]
Anul 2014 [13 decizii]
Anul 2013 [16 decizii]
Anul 2012 [16 decizii]
Anul 2011 [23 decizii]
Anul 2010 [8 decizii]
Anul 2009 [28 decizii]
Anul 2008 [46 decizii]
Anul 2007 [71 decizii]
Anul 2006 [31 decizii]
Anul 2005 [18 decizii]
Anul 2004 [1 decizii]
Anul 2003 [3 decizii]
TOATE [276 decizii]
Cautare decizii:    



RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ
Decizia nr. 40 din 22 septembrie 2008 cu privire la interpretarea dispozitiilor art. 77 alin. (2) raportat la art. 43 alin. (1) si (2) din Legea nr. 19/2000


Publicata in Monitorul Oficial nr. 334/2009 - M. Of. nr. 334 / 20 mai 2009

Dosar nr. 16/2008

Sub presedintia domnului profesor univ. dr. Nicolae Popa, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie,

Inalta Curte de Casatie si Justitie, constituita in Sectii Unite, in conformitate cu dispozitiile art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, s-a intrunit pentru a examina recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si Colegiul de conducere al Curtii de Apel Timisoara cu privire la aplicarea dispozitiilor art. 77 alin. (2) raportat la art. 43 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, referitor la stabilirea stagiului complet de cotizare utilizat pentru determinarea punctajului mediu anual in operatiunile de recalculare a pensiilor in sistemul public, pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 iulie 1977-31 martie 2001 in baza Legii nr. 3/1977 si care si-au desfasurat activitatea in grupe speciale de munca.

Sectiile Unite au fost constituite cu respectarea dispozitiilor art. 34 din Legea nr. 304/2004, republicata, fiind prezenti 81 de judecatori din totalul de 115 aflati in functie.

Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a fost reprezentat de procurorul Antoaneta Florea.

Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a sustinut recursul in interesul legii, solicitand admiterea acestuia, cerand sa se decida in sensul ca stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual pentru persoanele ale caror drepturi la pensie s-au deschis in intervalul 1 iulie 1977-31 martie 2001 si care si-au desfasurat activitatea in grupe speciale de munca este cel reglementat de art. 14 din Legea nr. 3/1977.


SECTIILE UNITE,



deliberand asupra recursului in interesul legii, constata urmatoarele:

Instantele judecatoresti nu au un punct de vedere unitar cu privire la aplicarea dispozitiilor art. 77 alin. (2) raportat la art. 43 din Legea nr. 19/2000 referitor la stabilirea stagiului complet de cotizare utilizat pentru determinarea punctajului mediu anual in operatiunile de recalculare a pensiilor in sistemul public, pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 iulie 1977-31 martie 2001 in baza Legii nr. 3/1977 si care si-au desfasurat activitatea in grupe speciale de munca.

Astfel, unele instante s-au pronuntat in sensul ca persoanele pensionate in baza Legii nr. 3/1977 si care si-au desfasurat activitatea in conditii speciale beneficiaza la determinarea punctajului mediu de un stagiu de cotizare de 20 de ani, conform art. 43 alin. (1) din Legea nr. 19/2000.

In motivarea acestui punct de vedere s-a retinut ca dispozitiile art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat statueaza ca recalcularea pensiilor se efectueaza cu respectarea prevederilor Legii nr. 19/2000.

Or, potrivit art. 43 alin. (1) si anexei nr. 4 la Legea nr. 19/2000, persoanele care si-au desfasurat activitatea in conditii speciale beneficiaza la determinarea punctajului mediu de un stagiu de cotizare de 20 de ani.

S-a mai relevat ca, chiar daca art. 2 alin. (3) din Normele metodologice de evaluare a pensiilor din sistemul public, stabilite in fostul sistem al asigurarilor sociale de stat potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, in vederea recalcularii in conformitate cu Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operatiunilor de evaluare in vederea recalcularii pensiilor din sistemul public, stabilite in fostul sistem al asigurarilor sociale de stat potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, in conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000, prevede ca pentru persoanele ale caror drepturi la pensie s-au deschis in perioada 1 iulie 1977-31 martie 2001 stagiul de cotizare este cel prevazut de Legea nr. 3/1977, alin. 4 al acestui articol deroga de la alineatul anterior si face referire la pensiile stabilite de acte normative cu caracter special, iar art. 43 alin. 1 si anexa nr. 4 la lege au caracter special.

S-a mai sustinut ca o alta interpretare contrara acestor dispozitii legale ar conduce la infrangerea principiului inserat in preambulul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 4/2005, conform caruia la munca egala se acorda aceeasi pensie, si ar lipsi de eficienta art. 2 al aceluiasi act normativ ce prevede ca recalcularea pensiilor se efectueaza cu respectarea Legii nr. 19/2000, lege care prevede reducerea stagiului de cotizare.

Alte instante, dimpotriva, au considerat ca pentru persoanele pensionate in baza Legii nr. 3/1977 stagiul de cotizare, in vederea determinarii punctajului mediu, este cel prevazut de legea in vigoare la data pensionarii.

In acest sens s-a retinut ca, pentru persoanele pensionate sub imperiul Legii nr. 3/1977, drepturile de pensie se recalculeaza prin determinarea punctajului mediu anual, astfel cum se dispune prin art. 2 alin. (1) din Normele metodologice de evaluare a pensiilor din sistemul public, stabilite in fostul sistem al asigurarilor sociale de stat potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, in vederea recalcularii in conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, norme aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.550/2004.

Potrivit acestor norme, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezinta vechimea integrala in munca, prevazuta de legislatia in vigoare la data deschiderii dreptului la pensia de care persoana beneficiaza sau care i se cuvine la data inceperii operatiunii de evaluare.

De asemenea, alin. (3) al aceluiasi articol prevede ca, pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in intervalul 1 iulie 1977-31 martie 2001, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual va fi cel reglementat de Legea nr. 3/1977.

Prin urmare, singurele facilitati oferite de Legea nr. 3/1977 persoanelor care au lucrat in grupa I sau II de munca sunt acordarea sporului de grupa si posibilitatea pensionarii inainte de implinirea varstei standard de pensionare, dispozitiile art. 14 din acest act normativ neavand semnificatia reducerii stagiului de cotizare utilizat la recalcularea pensiei.

Ca atare, este lipsita de relevanta imprejurarea ca, potrivit dispozitiilor art. 43 si art. 77 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, stagiul de cotizare complet a fost stabilit la 20 de ani pentru aceste grupe de munca.

Aceste din urma instante au interpretat si au aplicat corect dispozitiile legii.

Noua legislatie privind sistemul public de pensii are ca principiu general stabilirea cuantumului pensiei cuvenite fiecarui titular prin luarea in considerare a intregii activitati si a drepturilor salariale realizate pe tot parcursul timpului ce se considera perioada de cotizare.

Pentru fiecare luna si intreaga perioada ce constituie vechime in munca ori este asimilata acesteia, se stabileste punctajul corespunzator in raport cu drepturile salariale obtinute, iar prin inmultirea punctului de pensie, prevazut in legea anuala a bugetului asigurarilor sociale de stat, cu punctajul mediu realizat se calculeaza cuantumul pensiei cuvenite fiecarui titular.

Pensia pentru limita de varsta se acorda asiguratilor care indeplinesc, cumulativ, la data pensionarii, conditiile privind varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare realizat in sistemul public [art. 41 alin. (1) din Legea nr. 19/2000].

Varsta standard de pensionare, respectiv varsta la care se poate solicita inscrierea la pensie, este de 60 de ani pentru femei si de 65 de ani pentru barbati.

Atingerea varstei standard de pensionare se va realiza in termen de 13 ani de la data intrarii in vigoare a legii, prin cresterea varstelor de pensionare, pornindu-se de la 57 de ani pentru femei si de la 62 de ani pentru barbati, conform esalonarii prevazute in anexa nr. 3 [art. 41 alin. (2)].

Stagiul minim de cotizare atat pentru femei, cat si pentru barbati este de 15 ani. Cresterea stagiului minim de cotizare de la 10 ani la 15 ani se va realiza in termen de 13 ani de la data intrarii in vigoare a l

egii, conform esalonarii prevazute in anexa nr. 3 [art. 41 alin. (3)].

Stagiul complet de cotizare este de 30 de ani pentru femei si de 35 de ani pentru barbati [art. 41 alin. (4)].

Potrivit art. 160 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, vechimea in munca recunoscuta pentru stabilirea pensiilor pana la intrarea in vigoare a prezentei legi constituie stagiu de cotizare.

Pentru persoanele care au lucrat in conditii deosebite de munca legiuitorul a instituit norme speciale referitoare la varsta de pensionare si la stagiul de cotizare, stabilind, dupa caz, luarea ori neluarea in calcul a perioadelor asimilate stagiului de cotizare.

Astfel, prin art. 43 alin. (1) si (2) din Legea nr. 19/2000 s-a prevazut ca asiguratii care si-au desfasurat activitatea in locurile de munca prevazute la art. 20 alin. (1) lit. a) si care au realizat un stagiu de cotizare de cel putin 20 de ani in aceste conditii beneficiaza de pensie pentru limita de varsta incepand cu varsta de 45 de ani.

Asiguratii care si-au desfasurat activitatea in locurile de munca prevazute la art. 20 alin. (1) lit. c) si d) si care au realizat un stagiu de cotizare de cel putin 25 de ani beneficiaza de pensia pentru limita de varsta cu reducerea varstelor standard de pensionare cu 15 ani.

Este vorba de personalul unitatilor miniere, care isi desfasoara activitatea in subteran cel putin 50% din timpul normal de munca in fiecare luna [art. 20 alin. (1) lit. a)], de cei care si-au desfasurat activitatea ca personal navigant in aviatia civila prevazut in anexa nr. 1 [art. 20 alin. (1) lit. c)] sau in una dintre profesiile ce tin de activitatea artistica, prevazute in anexa nr. 2 la lege [art. 20 alin. (1) lit. d)].

Potrivit art. 44 din Legea nr. 19/2000, asiguratii mentionati la art. 20 alin. (1) lit. a), c) si d) care au realizat stagii de cotizare mai mici decat cele prevazute la alin. (1) si (2) ale art. 43 beneficiaza de pensii pentru limita de varsta cu reducerea proportionala a varstelor standard de pensionare, in conditiile realizarii stagiilor totale de cotizare necesare conform prevederilor cuprinse in anexele nr. 4 si 5.

De asemenea, conform art. 77 alin. (1)-(3) al aceluiasi act normativ, punctajul mediu anual realizat de asigurat in perioada de cotizare se determina prin impartirea numarului de puncte rezultat din insumarea punctajelor anuale realizate de asigurat in perioada de cotizare la necesarul de ani corespunzator stagiului complet de cotizare, prevazut in anexa nr. 3.

In situatia asiguratilor prevazuti la art. 43 si 47, la stabilirea punctajului mediu anual conform alin. (1) se iau in considerare stagiile de cotizare prevazute la aceste articole.

In situatiile prevazute la art. 44, la stabilirea punctajului mediu anual al asiguratilor conform alin. (1) se iau in considerare stagiile totale de cotizare necesare prevazute in anexele nr. 4 si 5.

Incepand cu data de 1 octombrie 2004, pensiile din sistemul public, stabilite in fostul sistem al asigurarilor sociale de stat potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, au fost evaluate in vederea recalcularii in conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000.

Evaluarea s-a efectuat prin determinarea punctajului mediu anual aferent fiecarei pensii aflate in plata sau cuvenite, in conformitate cu prevederile legale.

Metodologia de efectuare a evaluarii a fost prevazuta in Normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.550/2004.

Potrivit art. 2 din aceste norme metodologice, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezinta vechimea integrala in munca prevazuta de legislatia in vigoare la data deschiderii dreptului la pensie de care persoana beneficiaza sau care i se cuvine la data inceperii operatiunilor de evaluare.

Pentru persoanele ale caror drepturi la pensie s-au deschis anterior datei de 1 iulie 1977, data intrarii in vigoare a Legii nr. 3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de stat si asistenta sociala, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual pentru toate categoriile de pensii va fi de 20 de ani pentru femei si de 25 de ani pentru barbati.

Pentru persoanele ale caror drepturi la pensie s-au deschis in intervalul 1 iulie 1977-31 martie 2001, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual va fi cel reglementat de Legea nr. 3/1977.

Pentru persoanele beneficiare de pensii stabilite in conditiile prevazute de acte normative cu caracter special, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual este vechimea in munca necesara deschiderii dreptului de pensie prevazuta de aceste acte normative.

Prin data deschiderii dreptului la pensie se intelege data la care persoana in cauza a fost inscrisa la categoria de pensie de care beneficiaza sau care i se cuvine la data inceperii operatiunilor de evaluare (art. 3 din normele metodologice).

In art. 14 din Legea nr. 3/1977 se prevedea ca pentru persoanele care au lucrat efectiv cel putin 20 de ani in locuri care, potrivit legii, se incadrau in grupa I de munca sau cel putin 25 de ani in grupa II de munca, la stabilirea pensiei se lua in calcul, pentru fiecare an lucrat in aceste grupe, cate:

a) un an si 6 luni pentru grupa I de munca;

b) un an si 3 luni pentru grupa II de munca.

Pe aceasta baza persoanele care au lucrat in grupele I si II de munca aveau dreptul, la cerere, sa fie pensionate la implinirea varstei de:

a) 52 de ani pentru grupa I si 57 de ani pentru grupa II, barbatii;

b) 50 de ani pentru grupa I si 52 de ani pentru grupa II, femeile.

Persoanele care indeplineau conditiile prevazute la alin. 1 erau pensionate, la cerere, la 50 de ani, atat barbatii, cat si femeile din grupa I de munca, si la 55 de ani barbatii sau 50 de ani femeile din grupa II de munca.

De asemenea, potrivit art. 16 din acelasi act normativ, persoanele care au lucrat cel putin 5 ani in grupele I si II de munca aveau dreptul sa li se ia in calculul vechimii in munca, pentru fiecare an lucrat in aceste grupe: un an si 6 luni pentru grupa I sau un an si 3 luni pentru grupa II. In aceste cazuri nu se reducea limita varstei de pensionare.

Cu alte cuvinte, asiguratii care si-au desfasurat activitatea in grupe speciale de munca, determinate ca atare prin ordine ale Ministerului Sanatatii, si ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 iulie 1977-31 martie 2001 au beneficiat atat de reducerea varstei legale de pensionare, cat si de majorarea vechimii in munca, deci a perioadei de contributie, denumita in actuala reglementare stagiu de cotizare.

Cele stabilite de unele instante, in sensul ca acestei categorii de asigurati ii sunt aplicabile dispozitiile art. 43 din Legea nr. 19/2000 si ale anexei nr. 4 la aceasta lege ca *act normativ special* la care fac trimitere prevederile art. 2 alin. (4) din normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.550/2004, sunt consecinta unei interpretari gresite a prevederilor legale, intrucat Legea nr. 19/2000 reprezinta o lege generala, actul normativ-cadru in domeniul pensiilor si al drepturilor de asigurari sociale.

In ceea ce priveste principiul inscris in expunerea de motive a Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, potrivit caruia *la conditii egale de pensionare, pensii egale, indiferent de anul iesirii la pensie*, acesta nu poate fi aplicat in cauza atat timp cat in lege nu exista o prevedere expresa potrivit careia si persoanelor care au lucrat in grupele speciale de munca si s-au pensionat anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000 li se aplica acest act normativ pentru determinarea stagiului de cotizare si, in raport de acesta, a punctajului mediu anual realizat de asigurat in perioada de cotizare.

Aceasta interpretare decurge si din dispozitiile art. 4 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005, potrivit carora determinarea punctajului mediu anual si a cuantumului fiecarei pensii se face pe baza datelor, elementelor si informatiilor din documentatiile de pensii aflate in pastrarea caselor teritoriale de pensii, cu respectarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operatiunilor de evaluare in vederea recalcularii pensiilor din sistemul public, stabilite in fostul sistem al asigurarilor sociale de stat potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, in conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000.

Ca atare, aplicabilitatea prevederilor normelor metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.550/2004 este intarita si confirmata de norma de trimitere din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005.

Totodata, potrivit art. 1 din Codul civil si art. 15 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata, legea dispune numai pentru viitor, ea nu are putere retroactiva.

In aceste conditii, este evident ca legea noua, respectiv Legea nr. 19/2000 nu se poate aplica decat situatiilor ivite dupa intrarea ei in vigoare, deci persoanelor ale caror drepturi la pensie s-au deschis dupa data de 1 aprilie 2001, nu si persoanelor pensionate sub imperiul Legii nr. 3/1977.

Ca atare, pentru asiguratii care au lucrat in conditii speciale de munca si ale caror drepturi la pensie s-au deschis in intervalul 1 iulie 1977-31 martie 2001, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual este cel reglementat de art. 14 din Legea nr. 3/1977.

In consecinta, in temeiul art. 329 din Codul de procedura civila si al art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, Sectiile Unite urmeaza sa admita recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si de Colegiul de conducere al Curtii de Apel Timisoara si sa decida ca dispozitiile art. 77 alin. (2) raportat la art. 43 alin. (1) si (2) din Legea nr. 19/2000 se interpreteaza in sensul ca stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual pentru persoanele ale caror drepturi la pensie s-au deschis in intervalul 1 iulie 1977-31 martie 2001 si care si-au desfasurat activitatea in grupe speciale de munca este cel reglementat de art. 14 din Legea nr. 3/1977.
DECIZIE





PENTRU ACESTE MOTIVE
In numele legii

DECID



Admit recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si de Colegiul de conducere al Curtii de Apel Timisoara.

Dispozitiile art. 77 alin. (2) raportat la art. 43 alin. (1) si (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale se interpreteaza in sensul ca stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in intervalul 1 iulie 1977-31 martie 2001 si care si-au desfasurat activitatea in grupe speciale de munca este cel reglementat de art. 14 din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de stat si asistenta sociala.

Obligatorie, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de procedura civila.

Pronuntata in sedinta publica, astazi, 22 septembrie 2008.






Sectiune Decizii neconstitutionalitate (NC) si Recursuri admise in interesul legii (RIL)





Termeni juridici, grupare tematica




Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
130 useri online

Useri autentificati: