RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ
Decizia nr. 37 din 14 decembrie 2009 cu privire la interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 47 din
Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine
publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii, cu modificarile si
completarile ulterioare, raportat la art. 13 din acelasi act normativ, cu referire la posibilitatea acordarii indemnizatiei de dispozitiv
lunare in cuantum de 25% din salariul de baza tuturor functionarilor publici si personalului contractual care isi desfasoara activitatea
in domeniul administratiei publice locale.
RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ din 14-12-2009
|
|
RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ Decizia nr. 37 din 14 decembrie 2009 cu privire la interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 47 din
Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine
publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii, cu modificarile si
completarile ulterioare, raportat la art. 13 din acelasi act normativ, cu referire la posibilitatea acordarii indemnizatiei de dispozitiv
lunare in cuantum de 25% din salariul de baza tuturor functionarilor publici si personalului contractual care isi desfasoara activitatea
in domeniul administratiei publice locale.
Publicata in Monitorul Oficial nr. 217/2010 - M. Of. 217 / 7 aprilie 2010
|
| Dosar nr. 23/2009
Sub presedintia doamnei judecator Lidia Barbulescu, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie,
Inalta Curte de Casatie si Justitie, constituita in Sectii Unite, in conformitate cu dispozitiile art. 25 lit. a) din Legea
nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, s-a intrunit pentru a examina recursul in interesul legii declarat de procurorul
general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie cu privire la interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 47 din
Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine
publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii, cu modificarile si
completarile ulterioare, raportat la art. 13 din acelasi act normativ, cu referire la posibilitatea acordarii indemnizatiei de dispozitiv
lunare in cuantum de 25% din salariul de baza tuturor functionarilor publici si personalului contractual care isi desfasoara activitatea
in domeniul administratiei publice locale.
Sectiile Unite au fost constituite cu respectarea dispozitiilor art. 34 din Legea nr. 304/2004, republicata, fiind prezenti 67 de
judecatori din 103 aflati in functie.
Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a fost reprezentat de procuror Antoaneta
Florea — procuror sef al Biroului de reprezentare din cadrul Sectiei judiciare — Serviciul judiciar civil.
Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a sustinut recursul in
interesul legii, punand concluzii pentru admiterea acestuia in sensul de a se stabili ca indemnizatia de dispozitiv lunara in cuantum
de 25% din salariul de baza, prevazuta de art. 13 din Legea nr. 138/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, se acorda
functionarilor publici si personalului contractual care isi desfasoara activitatea in cadrul Ministerului Administratiei si Internelor si
in institutiile publice din subordinea acestuia, precum si personalului care isi desfasoara activitatea in serviciile comunitare din
subordinea consiliilor locale si a prefecturilor care au beneficiat de acest drept salarial si inainte de transfer sau detasare din cadrul
fostului Minister de Interne.
SECTIILE UNITE,
deliberand asupra recursului in interesul legii, constata
urmatoarele:
In practica instantelor de judecata s-a constatat ca nu exista
un punct de vedere unitar cu privire la interpretarea si aplicarea
dispozitiilor art. 47 din Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si
alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de
aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum
si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste
institutii, cu modificarile si completarile ulterioare, raportat la
art. 13 din acelasi act normativ, cu referire la posibilitatea
acordarii indemnizatiei de dispozitiv lunare in cuantum de 25%
din salariul de baza tuturor functionarilor publici si personalului
contractual care isi desfasoara activitatea in domeniul
administratiei publice locale.
Astfel, unele instante au admis actiunile formulate de
functionarii publici si personalul contractual care isi desfasoara
activitatea in domeniul administratiei publice locale si au obligat
primariile si consiliile locale la alocarea, calcularea si plata catre
reclamanti a drepturilor banesti reprezentand indemnizatia de
dispozitiv lunara in cuantum de 25% din salariul de baza.
In motivarea acestei solutii s-a retinut ca sunt incidente
dispozitiile art. 13 din Legea nr. 138/1999, cu modificarile si
completarile ulterioare, potrivit carora cadrele militare in
activitate, militarii angajati pe baza de contract si salariatii civili
beneficiaza de o indemnizatie de dispozitiv lunara de 25% din
solda de functie, solda de grad, solda de merit, indemnizatia de
comanda si gradatii, respectiv din salariul de baza.
S-a retinut, de asemenea, ca ulterior aparitiei Legii
nr. 138/1999, Ministerul de Interne si Ministerul Administratiei
Publice s-au reorganizat prin comasare, formand Ministerul
Administratiei si Internelor si, prin Ordinul ministrului
administratiei si internelor nr. 496/2003 pentru modificarea si
completarea Ordinului ministrului de interne nr. 275/2002 privind
aplicarea prevederilor legale referitoare la salarizarea
personalului militar si civil din Ministerul de Interne, s-a dispus ca
indemnizatia de dispozitiv se acorda si personalului civil care isi
desfasoara activitatea in domeniul administratiei publice, fara a
distinge intre administratia publica centrala si cea locala.
Totodata, in ordinul mentionat a fost definita sintagma
„personal civil”, continuta de art. 47 din Legea nr. 138/1999 ca
reprezentand functionarii publici si personalul contractual din
Ministerul Administratiei si Internelor, prevazandu-se ca acest
personal beneficiaza de drepturile stabilite prin Legea
nr. 138/1999, cu exceptia celui din domeniul administratiei
publice, care beneficiaza doar de dreptul prevazut la art. 13 din
aceeasi lege, precum si de drepturile prevazute in
reglementarile in vigoare aplicabile salariatilor omologi din
sectorul bugetar.
Alte instante, dimpotriva, au respins actiunile avand ca obiect
plata indemnizatiei de dispozitiv reglementata de art. 13 din
Legea nr. 138/1999, formulate de functionarii publici si
personalul contractual care isi desfasoara activitatea in
administratia publica locala.
In motivare s-a aratat ca Legea nr. 138/1999, astfel cum
rezulta din insusi titlul ei, stabileste modalitatea de salarizare si
acordare a altor drepturi numai pentru personalul militar din
institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si
siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale
personalului civil din aceste institutii.
Astfel, potrivit prevederilor art. 47 din legea mentionata,
numai personalul civil din ministerele si institutiile centrale
enumerate in art. 1 beneficiaza de unele drepturi prevazute de
acest act normativ, iar conform art. 49, personalul civil care
desfasoara activitati in conditii similare cu cele ale cadrelor
militare beneficiaza de primele, sporurile si indemnizatiile
acordate acestora.
S-a aratat, de asemenea, ca prevederile din Legea
nr. 138/1999 si din Ordinul ministrului administratiei si internelor
nr. 496/2003 referitoare la indemnizatia de dispozitiv in cuantum
de 25% din salariul de baza nu sunt aplicabile si altor categorii
de functionari publici si personal angajat pe baza de contract
care isi desfasoara activitatea in administratia publica locala,
Ministerul Administratiei si Internelor neavand nicio atributie in
privinta salarizarii acestor categorii profesionale, intrucat
administratia publica locala nu face parte din structurile acestui
minister.
S-a apreciat, prin recursul in interesul legii, ca aceste din
urma instante au interpretat si aplicat corect dispozitiile legii.
In legatura cu aceasta problema de drept, in privinta careia
s-a constatat ca instantele nu au un punct de vedere unitar, se
retin urmatoarele:
In conformitate cu art. 1 din Legea nr. 138/1999 „dispozitiile
prezentei legi se aplica personalului militar si civil din cadrul
Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de Interne,
Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii
Externe, Serviciului de Protectie si Paza, Serviciului de
Telecomunicatii Speciale si Ministerului Justitiei”.
Art. 13 din Legea nr. 138/1999 prevede: „cadrele militare in
activitate, militarii angajati pe baza de contract si salariatii civili
beneficiaza de o indemnizatie de dispozitiv lunara de 25% din
solda de functie, solda de grad, solda de merit, indemnizatia de
comanda si gradatii, respectiv din salariul de baza.”
Prin prevederile art. 47 din aceeasi lege se arata ca
„personalul civil din ministerele si institutiile centrale prevazute
la art. 1 beneficiaza de drepturile salariale reglementate in
legislatia aplicabila in sectorul bugetar si de unele drepturi
salariale prevazute de prezenta lege”, iar art. 49 stipuleaza ca
„personalul civil din ministerele si institutiile centrale prevazute
la art. 47, care desfasoara activitati in conditii similare cu cele ale
cadrelor militare, beneficiaza de primele, sporurile si
indemnizatiile acordate acestora, potrivit prevederilor aplicabile
cadrelor militare in activitate”.
Dispozitiile legale sus-mentionate contin o enumerare
limitativa si sunt aplicabile personalului militar si civil din
institutiile mentionate la art. 1 din lege, astfel ca nu exista niciun
temei pentru ca drepturile salariale suplimentare constand in
indemnizatia de dispozitiv lunara de 25% din salariul de baza
sa poata fi recunoscute si acordate tuturor functionarilor publici
si personalului contractual din administratia publica locala.
Aceste dispozitii legale nu au devenit aplicabile functionarilor
publici si personalului contractual din administratia publica locala
nici dupa ce Ministerului Administratiei si Internelor i-au fost
stabilite unele atributii in domeniul administratiei publice caci
stabilirea respectivelor atributii nu semnifica includerea
administratiei publice locale in structurile acestui minister, pentru
a se putea considera ca Ordinul ministrului administratiei si
internelor nr. 496/2003 ar fi privit si aceste categorii profesionale.
Prin acte normative succesive, ca urmare a unor
reorganizari, denumirea Ministerului de Interne a fost schimbata
de mai multe ori in decursul timpului, ocazie cu care s-a dispus
si asupra atributiilor acestui minister, precum si cu privire la
institutii publice si structuri ce urmau sa isi desfasoare activitatea
in subordinea sa si, desigur, cu privire la situatia personalului
sau si al acelor institutii.
Astfel, conform prevederilor art. 14 alin. (1) lit. a) si b) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/2003 privind
organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si
Internelor (in prezent abrogata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea si functionarea
Ministerului Administratiei si Internelor, aprobata cu modificari
prin Legea nr. 15/2008, cu modificarile si completarile
ulterioare), acestui minister rezultat prin unificarea fostului
Minister de Interne cu fostul Minister al Administratiei i s-au
stabilit atributii atat in domeniul administratiei publice, cat si in
cel al ordinii si sigurantei publice, iar potrivit dispozitiilor art. 17
alin. (2) si (3) din acelasi act normativ, personalul Ministerului
de Interne si cel al Ministerului Administratiei a fost transferat in
interesul serviciului si numit pe functii la Ministerul Administratiei
si Internelor, in conditiile legii, beneficiind de drepturile dobandite
anterior, conform legislatiei, precum si, in limita bugetului
aprobat, de indemnizatii si sporuri specifice institutiilor din
sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala.
Cu aceasta ocazie, personalul din cadrul Inspectoratului
General pentru Situatii de Urgenta, Inspectoratului National
pentru Evidenta Persoanelor si Directiei Generale de
Pasapoarte, care a activat anterior in domeniul ordinii si
sigurantei publice din fostul Minister de Interne, a fost transferat
in domeniul administratiei publice centrale din subordinea Ministerului Administratiei si Internelor, potrivit dispozitiilor art. 11
alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/2003.
Ulterior, conform prevederilor art. 2 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor masuri de
reorganizare in cadrul administratiei publice centrale, aprobata
prin Legea nr. 98/2008, cu modificarile si completarile ulterioare,
a fost infiintat Ministerul Internelor si Reformei Administrative,
prin reorganizarea Ministerului Administratiei si Internelor, in
subordinea noului minister fiind trecute institutiile centrale
mentionate in art. 13 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 30/2007, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 15/2008, cu modificarile si completarile ulterioare.
Totodata, potrivit prevederilor art. 18 alin. (2) si (3) din
aceasta din urma ordonanta de urgenta, personalul ministerului
reorganizat a fost transferat in interesul serviciului, cu
mentinerea functiilor detinute si a drepturilor salariale dobandite
anterior, la ministerul rezultat din reorganizare.
In urma acestei masuri, in domeniul administratiei publice din
Ministerul Internelor si Reformei Administrative a fost transferat
personalul din structurile prevazute la art. 13 alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2007, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 15/2008, cu modificarile si completarile
ulterioare.
In prezent, in urma reorganizarii Ministerului Internelor si
Reformei Administrative dispuse prin art. 1 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 221/2008 pentru stabilirea unor masuri
de reorganizare in cadrul administratiei publice centrale,
aprobata prin Legea nr. 186/2009, a avut loc din nou infiintarea
Ministerului Administratiei si Internelor, iar conform art. 21 din
ordonanta, acesta a preluat personalul ministerului reorganizat,
personal care si-a mentinut nivelul salarizarii prevazut prin
actele normative in vigoare, asa cum se arata in art. 22 alin. (7)
din acelasi act normativ.
Pe parcursul succesiunii de acte normative care au vizat
reorganizarea aceluiasi minister, mai exact in baza art. 9 alin. (4)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/2003, a fost emis
Ordinul ministrului administratiei si internelor nr. 496/2003
privind modificarea Ordinului ministrului de interne nr. 275/2002
pentru aplicarea prevederilor legale referitoare la salarizarea
personalului militar si civil din Ministerul de Interne.
Din examinarea dispozitiilor ordinului se observa va acesta a
fost emis, printre altele, in vederea clarificarii unor aspecte
privind modalitatea de salarizare a personalului civil transferat in
domeniul administratiei publice din structurile aflate in
subordinea fostului Minister de Interne, deoarece Ordinul
ministrului de interne nr. 275/2002 fusese adoptat anterior
reorganizarii ministerului, astfel ca se referea numai la
personalul civil din institutiile cu activitate in domeniul ordinii
publice.
Potrivit pct. 9.2 din ordin: „Indemnizatia de dispozitiv se
acorda si personalului care isi desfasoara activitatea in
domeniul administratiei publice”, iar la pct. 31.1 se arata ca „prin
personal civil se intelege functionarii publici si personalul
contractual din Ministerul Administratiei si Internelor”.
La acelasi punct al ordinului se precizeaza ca „personalul
civil din Ministerul Administratiei si Internelor beneficiaza de
drepturile stabilite prin prezenta lege, cu exceptia celui din
domeniul administratiei publice, care beneficiaza doar de dreptul
prevazut de art. 13 din lege, precum si de cele prevazute in
reglementarile in vigoare aplicabile salariatilor analogi din
sectorul bugetar”.
Asadar, prin dispozitiile acestui ordin nu s-a acordat dreptul
salarial constand in indemnizatia de dispozitiv altui personal civil
(functionari publici si personal contractual) din domeniul
administratiei publice, decat cel aflat in subordinea Ministerului
Administratiei si Internelor, in conditiile in care, asa cum s-a
mentionat anterior, acestui minister i-au fost stabilite atributii atat
in domeniul ordinii si sigurantei publice, cat si in cel al
administratiei publice.
Ordinul ministrului administratiei si internelor nr. 496/2003 nu
s-a referit si nici nu se putea referi la vreo categorie de personal
din administratia publica locala, caci autoritatile prin care
aceasta se realizeaza nu se afla in raport de subordonare nici
fata de Ministerul de Interne, nici fata de vreo alta autoritate a
statului, ci functioneaza potrivit principiilor descentralizarii,
autonomiei locale si deconcentrarii serviciilor publice, asa cum
se stabileste prin art. 120 alin. 1 din Constitutia Romaniei,
republicata, si art. 2 alin. (1) din Legea administratiei publice
locale nr. 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Asa cum s-a aratat, prin ordonantele de urgenta ce au fost
mentionate se stabileste ca functionarii publici si personalul
contractual ce au beneficiat de indemnizatia de dispozitiv lunara
cat timp au fost incadrati la Ministerul Administratiei si Internelor
vor continua sa aiba respectivul drept si dupa transferul lor in
structurile administratiei publice centrale din subordinea acestui
minister.
Ulterior, conform prevederilor art. 18 alin. (2) si (3) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2007, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 15/2008, cu modificarile si completarile
ulterioare, personalul fostului Minister al Administratiei si
Internelor a fost transferat in interesul serviciului la Ministerul
Internelor si Reformei Administrative cu mentinerea functiilor
detinute si a drepturilor salariale dobandite anterior.
Pe de alta parte, potrivit dispozitiilor art. 4 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 84/2001 privind infiintarea si
functionarea serviciilor publice comunitare de evidenta a
persoanelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 372/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel
cum a fost modificat prin art. I pct. 2 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 50/2004 pentru modificarea si completarea unor
acte normative in vederea stabilirii cadrului organizatoric si
functional corespunzator desfasurarii activitatilor de eliberare si
evidenta a cartilor de identitate, actelor de stare civila,
pasapoartelor simple, permiselor de conducere si certificatelor
de inmatriculare a vehiculelor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 520/2004, cu modificarile si
completarile ulterioare, au fost infiintate in subordinea consiliilor
locale ale comunelor, oraselor si municipiilor servicii publice
comunitare locale de evidenta a persoanelor, prin reorganizarea
compartimentelor de stare civila din aparatul propriu al consiliilor
locale si al formatiunilor locale de evidenta a populatiei din
structura Ministerului Administratiei si Internelor.
Potrivit art. 241 alin. (2) din acelasi act normativ, astfel cum
a fost modificat prin art. II pct. 1 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 71/2005 pentru modificarea si completarea unor
acte normative in vederea stabilirii cadrului organizatoric si
functional corespunzator desfasurarii activitatilor de eliberare si
evidenta a cartilor de identitate, actelor de stare civila,
pasapoartelor simple, permiselor de conducere si certificatelor
de inmatriculare a vehiculelor, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 349/2005, personalul serviciilor comunitare de evidenta a
persoanelor este detasat de la Ministerul Administratiei si
Internelor, in conditiile legii, pastrandu-si toate drepturile anterior
dobandite.
Solutii legislative similare au fost adoptate si prin Ordonanta
Guvernului nr. 83/2001 privind infiintarea, organizarea si
functionarea serviciilor publice comunitare pentru eliberarea si
evidenta pasapoartelor simple si serviciilor publice comunitare
regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 362/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, in sensul ca personalul
acestor servicii comunitare organizate in cadrul prefecturilor
judetene si al Prefecturii Municipiului Bucuresti, in baza art. 15^1
si 15^2 din actul normativ mentionat, este transferat din structura
Ministerului Administratiei si Internelor, pastrandu-si toate
drepturile anterior dobandite.
Astfel fiind, in afara de militarii si salariatii civili (functionari
publici si personal contractual) din Ministerul Internelor si Reformei Administrative (in prezent Ministerul Administratiei si
Internelor) si din institutiile publice aflate in subordinea
ministerului, indemnizatia de dispozitiv prevazuta de art. 13
raportat la art. 47 din Legea nr. 138/1999, cu modificarile si
completarile ulterioare, se acorda si urmatoarelor categorii de
personal:
personalului civil al serviciilor comunitare de evidenta a
persoanelor care sunt organizate si functioneaza in subordinea
consiliilor locale, in temeiul dispozitiilor cu caracter special ale
art. 241 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 84/2001, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 372/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, in considerarea faptului
ca este incadrat la Ministerul Administratiei si Internelor (fost
Ministerul Internelor si Reformei Administrative) si este detasat
la aceste servicii comunitare, pastrandu-si toate drepturile
anterior dobandite;
personalului civil al serviciilor comunitare pentru eliberarea
si evidenta pasapoartelor simple si al serviciilor publice
comunitare regim permise de conducere si inmatriculare a
vehiculelor organizate in cadrul prefecturilor judetene si al
Prefecturii Municipiului Bucuresti in temeiul dispozitiilor cu
caracter special ale art. 15^1 si 15^2 din Ordonanta Guvernului
nr. 83/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 362/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, in
considerarea faptului ca isi pastreaza toate drepturile dobandite
anterior transferului din structura Ministerului Administratiei si
Internelor la aceste servicii comunitare.
Prin urmare, este evident faptul ca nu pot beneficia de
indemnizatia de dispozitiv alte categorii de functionari publici sau
personal contractual care, desi la un moment dat au avut
beneficiul acestui drept salarial, in considerarea faptului ca au
facut parte din structuri ale Ministerului Administratiei si
Internelor, dar care in prezent nu se mai incadreaza in niciuna
dintre ipotezele juridice prezentate.
De asemenea, este evident faptul ca nu pot beneficia de
indemnizatia de dispozitiv toti functionarii publici si personalul
contractual din cadrul autoritatilor administratiei publice locale,
intrucat nici aceste categorii de personal nu se incadreaza in
vreuna dintre ipotezele juridice prezentate.
Daca legiuitorul ar fi dorit acordarea indemnizatiei de
dispozitiv de 25% din salariul de baza tuturor functionarilor
publici si personalului contractual din administratia publica
locala, ar fi prevazut in mod expres o atare posibilitate.
Nu se poate sustine ca exista discriminare, in sensul
dispozitiilor art. 14 din Conventia Europeana a Drepturilor
Omului si art. 16 din Constitutia Romaniei, republicata, in ceea
ce priveste salarizarea functionarilor publici si personalului
contractual transferat in structurile administratiei publice,
institutiile publice si organele de specialitate ale administratiei
publice centrale din subordinea Ministerului Administratiei si
Internelor, precum si a celui detasat, respectiv transferat in
serviciile publice comunitare din subordinea consiliilor locale ori
a prefecturilor si celelalte categorii de functionari publici si
personal contractual care isi desfasoara activitatea in alte
institutii si servicii publice din administratia locala, intrucat
personalul care a lucrat in structurile fostului Minister de Interne
a beneficiat de sporul de dispozitiv, iar prin prevederile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 63/2003, ale Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 30/2007, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 15/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, si
ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 221/2008, aprobata
prin Legea nr. 186/2009, acte normative succesive care au
reglementat masuri de reorganizare a acestui minister, s-a
prevazut ca personalul din cadrul sau isi pastreaza drepturile
dobandite anterior.
Curtea Europeana a Drepturilor Omului, in jurisprudenta sa
constanta, legata de aplicarea garantiei instituita de art. 14 din
Conventie, a subliniat ca o diferenta de tratament are natura
discriminatorie numai daca nu se bazeaza pe o justificare
rezonabila si obiectiva, adica nu urmareste un scop legitim sau
daca nu exista un raport de proportionalitate intre mijloacele
folosite si scopul urmarit.
De asemenea, Curtea a statuat ca statele dispun de o
anumita marja de apreciere pentru a determina daca si in ce
masura diferentele dintre situatiile analoage sunt de natura sa
justifice un tratament diferit, iar autoritatile nationale competente
raman libere sa aleaga masurile pe care le socotesc potrivite
pentru atingerea unui scop legitim.
Or, in esenta, acordarea de catre legiuitor a acestui drept
salarial categoriilor profesionale ce au fost aratate isi are
justificarea in complexitatea si gradul de dificultate al sarcinilor
de serviciu, precum si al responsabilitatilor ce le revin.
Totodata, este evident ca nu ne aflam in prezenta unor
situatii analoage tratate diferentiat.
In consecinta, in temeiul dispozitiilor art. 25 lit. a) din Legea
nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 329 alin. 2 si 3
din Codul de procedura civila, urmeaza a se admite recursul in
interesul legii si a se decide in sensul considerentelor de mai
sus. DECIZIE
Pentru aceste motive
In numele legii
DECID:
Admit recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
Dispozitiile art. 13 raportat la art. 47 din Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din
institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale
personalului civil din aceste institutii se interpreteaza in sensul ca indemnizatia de dispozitiv lunara in cuantum de 25% din salariul
de baza, prevazuta de art. 13 din acest act normativ, se acorda functionarilor publici si personalului contractual care isi desfasoara
activitatea in cadrul Ministerului Administratiei si Internelor si in institutiile publice din subordinea ministerului, precum si personalului
care isi desfasoara activitatea in serviciile comunitare din subordinea consiliilor locale si a prefecturilor care au beneficiat de acest
drept salarial si inainte de transfer sau detasare din cadrul fostului Minister de Interne.
Obligatorie, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de procedura civila.
Pronuntata in sedinta publica astazi, 14 decembrie 2009.
|
|
Sectiune Decizii neconstitutionalitate (NC) si Recursuri admise in interesul legii (RIL)
Termeni juridici, grupare tematica
|