DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  


Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ

Decizia nr. 23 din 12 mai 2008 cu privire la aplicarea dispozitiilor art. 40 si 41 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, ale art. 42 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2006 si ale art. 41 din Ordonanta Guvernului nr. 6/2007

RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ din 12-05-2008
Curtea Constitutionala
Anul 2016 [4 decizii]
Anul 2015 [17 decizii]
Anul 2014 [23 decizii]
Anul 2013 [10 decizii]
Anul 2012 [25 decizii]
Anul 2011 [17 decizii]
Anul 2010 [30 decizii]
Anul 2009 [36 decizii]
Anul 2008 [3 decizii]
Anul 2007 [36 decizii]
Anul 2006 [15 decizii]
Anul 2005 [11 decizii]
Anul 2004 [8 decizii]
Anul 2003 [14 decizii]
TOATE [249 decizii]
Recursuri in interesul Legii, recursuri ICCJ
Anul 2015 [2 decizii]
Anul 2014 [13 decizii]
Anul 2013 [16 decizii]
Anul 2012 [16 decizii]
Anul 2011 [23 decizii]
Anul 2010 [8 decizii]
Anul 2009 [28 decizii]
Anul 2008 [46 decizii]
Anul 2007 [71 decizii]
Anul 2006 [31 decizii]
Anul 2005 [18 decizii]
Anul 2004 [1 decizii]
Anul 2003 [3 decizii]
TOATE [276 decizii]
Cautare decizii:    



RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ
Decizia nr. 23 din 12 mai 2008 cu privire la aplicarea dispozitiilor art. 40 si 41 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, ale art. 42 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2006 si ale art. 41 din Ordonanta Guvernului nr. 6/2007


Publicata in Monitorul Oficial nr. 895/2008 - M. Of. nr. 895 / 30 dec. 2008

Dosar nr. 6/2008

Sub presedintia domnului profesor universitar dr. Nicolae Popa, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie,

Sectiile Unite ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie, in conformitate cu dispozitiile art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, s-au intrunit pentru a examina recursul in interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, cu privire la aplicarea dispozitiilor art. 40 si 41 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pe anul 2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 76/2005, ale art. 42 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 417/2006, si ale art. 41 din Ordonanta Guvernului nr. 6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pana la intrarea in vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare si alte drepturi ale functionarilor publici, precum si cresterile salariale care se acorda functionarilor publici in anul 2007, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 232/2007, referitor la posibilitatea functionarilor publici din cadrul instantelor si parchetelor de a beneficia, incepand cu data de 1 ianuarie 2005, de anumite drepturi banesti reglementate de legislatia specifica personalului auxiliar de specialitate.

Sectiile Unite au fost constituite cu respectarea dispozitiilor art. 34 din Legea nr. 304/2004, republicata, fiind prezenti 88 de judecatori din totalul de 115 aflati in functie.

Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a fost reprezentat de procurorul Antoaneta Florea.

Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a sustinut recursul in interesul legii, punand concluzii pentru admiterea acestuia in sensul de a se stabili ca functionarii publici din cadrul instantelor si parchetelor nu beneficiaza de drepturile banesti reglementate de legislatia specifica personalului auxiliar de specialitate din cadrul instantelor si al parchetelor de pe langa acestea.


SECTIILE UNITE,



deliberand asupra recursului in interesul legii, constata urmatoarele:

Prin recursul in interesul legii nr. 4.214/c/814/2007 din 26 februarie 2008, declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, se invedereaza ca in practica judiciara nu exista un punct de vedere unitar cu privire la interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 40 si 41 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pe anul 2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 76/2005, ale art. 42 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 417/2006, si ale art. 41 din Ordonanta Guvernului nr. 6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pana la intrarea in vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare si alte drepturi ale functionarilor publici, precum si cresterile salariale care se acorda functionarilor publici, in anul 2007, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 232/2007, referitor la posibilitatea functionarilor publici din cadrul instantelor si parchetelor de a beneficia, incepand cu data de 1 ianuarie 2005, de anumite drepturi banesti reglementate de legislatia specifica personalului auxiliar de specialitate.

In acest sens se precizeaza:

I. Unele instante de judecata au considerat ca, in aplicarea prevederilor art. 40 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, functionarii publici sunt indreptatiti sa beneficieze de sporurile sau de alte drepturi salariale prevazute de legislatia specifica autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara activitatea.

Totodata, s-a apreciat ca acest text de lege are caracter obligatoriu si vine in completarea drepturilor generale stabilite pentru toate categoriile de functionari publici, in considerarea unui tratament nediscriminatoriu, in conditiile aceluiasi loc de munca.

II. Potrivit altei practici, actiunile reclamantilor - functionari publici au fost admise numai in parte, fiindu-le acordate doar acele sporuri sau drepturi banesti care sunt prevazute exclusiv de legislatia care reglementeaza salarizarea personalului auxiliar din instante si parchete si care nu se regasesc in legislatia specifica functionarilor publici.

In motivarea acestui punct de vedere s-a considerat ca, in cazul in care legislatia care reglementeaza drepturile salariale ale functionarilor publici prevede sporuri sau drepturi care au acelasi continut cu cele prevazute de legislatia specifica autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara activitatea, acestea nu se vor putea acorda decat o singura data, respectiv in temeiul legislatiei care reglementeaza drepturile salariale ale functionarilor publici, si nu in temeiul legislatiei specifice autoritatii publice in care isi desfasoara activitatea, deoarece in caz contrar s-ar realiza o discriminare pozitiva, in sensul ca functionarilor publici le-ar fi acordate mai multe drepturi decat personalului auxiliar care functioneaza in cadrul acelei autoritati, ceea ce este inadmisibil.

III. In fine, alte instante au respins actiunile reclamantilor functionari publici din cadrul instantelor si parchetelor, iar in motivare s-a argumentat ca, incepand cu anul 2005, drepturile salariale cuvenite functionarilor publici au fost reglementate de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 76/2005.

Aceste din urma instante au interpretat si au aplicat corect dispozitiile legii.

In cadrul instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea functioneaza, de regula, magistrati, personal auxiliar de specialitate, functionari publici si personal contractual (care desfasoara activitati administrative, de gospodarire, intretinere-reparatii si de deservire).

Potrivit art. 31 din Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici, republicata: *(1) Pentru activitatea desfasurata functionarii publici au dreptul la un salariu compus din:

a) salariul de baza;

b) sporul pentru vechime in munca;

c) suplimentul postului;

d) suplimentul corespunzator treptei de salarizare.

(2) Functionarii publici beneficiaza de prime si de alte drepturi salariale, in conditiile legii.

(3) Salarizarea functionarilor publici se face in conformitate cu prevederile legii privind stabilirea sistemului unitar de salarizare pentru functionarii publici.*

Aceasta dispozitie legala consacra, deci, principiul sistemului unitar de salarizare pentru functionarii publici, indiferent de autoritatea, institutia publica sau unitatea bugetara in care isi desfasoara activitatea.

In aceste conditii, functionarii publici din cadrul instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea nu pot fi salarizati diferit de functionarii publici din celelalte autoritati si institutii bugetare.

Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 privind stabilirea sistemului unitar de salarizare a functionarilor publici, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 640 din 8 decembrie 2000, s-a stabilit un sistem de salarizare pentru functionarii publici, inclusiv pentru functionarii publici care aveau statute proprii, aprobate prin legi speciale, in masura in care acestea nu dispuneau altfel.

S-a urmarit crearea unui sistem unitar de salarizare aplicabil tuturor functionarilor publici, necesitatea restrangerii costurilor administratiei publice, crearea unei ierarhii a sistemului de salarizare, pe categorii, clase si grade, si stabilirea unui raport just intre partea fixa si partea variabila a salariului, care sa tina seama de activitatea depusa si de importanta ei.

Pentru activitatea depusa functionarii publici aveau dreptul la salariu care se compunea dintr-o parte fixa, reprezentand salariul de baza pe categorii, clase si grade profesionale, si o parte variabila, compusa din sporuri si indemnizatii la salariul de baza.

De asemenea, functionarii publici beneficiau de premii, recompense, stimulente si alte drepturi mentionate la cap. IV si V ale actului normativ respectiv.

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 a fost insa abrogata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii judecatoresti, aprobata cu modificari prin Legea nr. 386/2001, si apoi respinsa prin Legea nr. 725/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 794 din 13 decembrie 2001.

Prin art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 s-a prevazut ca salariul de baza si celelalte drepturi salariale ale functionarilor publici se stabilesc, in continuare, potrivit prevederilor Legii nr. 154/1994 privind sistemul de stabilire a salariului de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sistemul bugetar, cu modificarile si completarile ulterioare, si, dupa caz, ale altor acte normative in vigoare, aplicabile in sistemul bugetar.

Drepturile de natura salariala ale functionarilor publici au fost ulterior reglementate prin mai multe acte normative, cum ar fi: Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 192/2002 privind reglementarea drepturilor de natura salariala ale functionarilor publici, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 228/2003, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 123/2003 privind cresterile salariale ce se vor acorda personalului din sectorul bugetar, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 164/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/2004 privind Statutul personalului vamal, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 243/2004, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2004 privind unele masuri in domeniul functiei publice, aprobata prin Legea nr. 9/2005, Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptie, cu modificarile si completarile ulterioare etc.

De asemenea, au fost adoptate o serie de ordonante ale Guvernului referitoare la cresteri salariale pentru functionarii publici din diverse domenii de activitate.

Incepand cu anul 2005, salarizarea functionarilor publici s-a facut potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.091 din 23 noiembrie 2004, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 76/2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 324 din 18 aprilie 2005.

Conform art. 1 alin. (2) din acest act normativ, adoptarea sistemului de salarizare a functionarilor publici a avut in vedere crearea premiselor pentru implementarea din anul 2006 a sistemului unitar de salarizare a functionarilor publici, crearea unei ierarhizari a sistemului de salarizare pe categorii, clase, grade profesionale si salarizarea in raport cu activitatea depusa, cu importanta si complexitatea atributiilor si responsabilitatilor prevazute in fisa postului.

Sistemul de salarizare cuprindea salariile de baza, sporurile, premiile, stimulentele si alte drepturi.

Salariile de baza au fost stabilite in functie de nivelul studiilor necesare exercitarii functiei publice si in raport cu categoria si, dupa caz, cu gradul profesional al functiei publice, precum si in raport cu nivelul la care se presta activitatea, respectiv la nivel central sau local, pentru fiecare grad profesional al functiei publice de executie existand 3 trepte de salarizare.

Functionarii publici beneficiau de: indemnizatii de conducere, salarii de merit, spor de vechime in munca, spor pentru activitatea desfasurata in timpul noptii, spor pentru orele prestate peste durata normala a timpului de lucru, spor pentru titlul stiintific de doctor, daca isi desfasurau activitatea in domeniul pentru care aveau titlul stiintific respectiv, premii lunare si un premiu anual, stimulente pentru activitatea de confiscare, valorificare de bunuri si incasarea de penalitati, un concediu de odihna platit in raport cu vechimea in munca, concedii platite in cazul unor evenimente familiale deosebite, indemnizatii de delegare si detasare, indemnizatii de instalare, concedii de studii etc. Totodata, unii functionari publici beneficiau de un spor de confidentialitate pentru activitatea prestata in cadrul unor anumite institutii ale administratiei publice centrale.

Potrivit art. 40 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, functionarii publici beneficiau de sporurile sau de alte drepturi salariale prevazute de legislatia specifica autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara activitatea.

Aceste dispozitii au fost preluate de art. 42 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 417/2006, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 951 din 24 noiembrie 2006, precum si de art. 41 din Ordonanta Guvernului nr. 6/2007, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 232/2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 474 din 16 iulie 2007.

Incepand cu anul 2006, functionarii publici au beneficiat, in plus fata de drepturile salariale prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, de sporuri pentru conditii vatamatoare si sporuri pentru conditii periculoase de munca, iar cei din cadrul Oficiului pentru Migratia Fortei de Munca, care participa la selectia si recrutarea fortei de munca pentru lucrul in strainatate, de un spor de pana la 5% din salariul de baza.

In ceea ce priveste salarizarea personalului puterii judecatoresti, aceasta a fost stabilita initial prin Legea nr. 52/1991 cu privire la salarizarea personalului din organele judecatoresti.

Dispozitii referitoare la salarizarea acestui personal se gaseau si in Legea nr. 56/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale judecatorilor Curtii Supreme de Justitie, ale magistratilor asistenti si ale celorlalte categorii de personal, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 55/1997, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 126/2000.

Un nou sistem de salarizare pentru autoritatea judecatoreasca s-a stabilit prin Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii judecatoresti, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 83/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 425 din 1 septembrie 2000, aprobata cu modificari prin Legea nr. 339/2001.

Acest act normativ avea mai multe capitole, el reglementand si salarizarea personalului din laboratoarele de expertiza criminalistica, a personalului Institutului National al Magistraturii, personalului din serviciile de reintegrare sociala si supraveghere, precum si a personalului din Directia Generala a Penitenciarelor, din unitatile subordonate acesteia, din Serviciul Independent de Protectie si Anticoruptie, din Directia medicala si unitatile sanitare subordonate, precum si a personalului din Ministerul Justitiei care coordona si controla aceste institutii.

Capitolul I al legii avea mai multe sectiuni, una reglementand salarizarea si alte drepturi ale magistratilor, iar alta salarizarea personalului auxiliar de specialitate si a altor categorii de personal, drepturile salariale, precum si alte drepturi comune intregului personal fiind prevazute in cap. V al actului normativ respectiv.

Incepand cu anul 2003, salarizarea si alte drepturi ale magistratilor au fost stabilite prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 177/2002 privind salarizarea si alte drepturi ale magistratilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 347/2003, personalul auxiliar de specialitate din cadrul instantelor judecatoresti si parchetelor de pe langa acestea continuand sa fie salarizat conform Legii nr. 50/1996 si Legii nr. 56/1996.

Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea si alte drepturi ale judecatorilor, procurorilor si altor categorii de personal din sistemul justitiei, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 45/2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 169 din 9 martie 2007, s-au reglementat salarizarea si alte drepturi ale membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, ale judecatorilor de la Inalta Curte de Casatie si Justitie, de la curtile de apel, tribunale si judecatorii, ale procurorilor de la parchetele de pe langa aceste instante, ale magistratilor asistenti de la Inalta Curte de Casatie si Justitie, ale personalului de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor, potrivit Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si salarizarea si unele drepturi ale asistentilor judiciari.

Potrivit art. 2 din acest act normativ, salarizarea si celelalte drepturi ale judecatorilor, ale procurorilor, ale personalului asimilat acestora si ale magistratilor asistenti se stabilesc tinandu-se seama de locul si rolul justitiei in statul de drept, de raspunderea, complexitatea si riscurile functiei, de incompatibilitatile si interdictiile prevazute de lege pentru aceste categorii de personal.

Potrivit art. 59 din Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea, stabilirea drepturilor si indatoririlor personalului auxiliar se face tinandu-se seama de locul si rolul acestuia in desfasurarea activitatii de justitie, de raspunderea si complexitatea fiecarei functii, de interdictiile si incompatibilitatile prevazute de lege pentru persoanele care sunt incadrate in institutiile publice.

De asemenea, conform art. 60 din acelasi act normativ: *(1) Pentru activitatea desfasurata personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea are dreptul la o salarizare stabilita in raport cu nivelul instantei sau parchetului, cu functia detinuta, cu vechimea in munca si in specialitate, precum si cu alte criterii prevazute de lege.*

(2) Abrogat

*(3) Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea beneficiaza de salarii de baza, spor de vechime, prime si de alte drepturi salariale, in conditiile legii.

(4) Salarizarea personalului auxiliar de specialitate, a functionarilor publici si a personalului contractual din cadrul instantelor judecatoresti, parchetelor de pe langa acestea, precum si din cadrul Ministerului Justitiei, Institutului National al Magistraturii si Scolii Nationale de Grefieri se stabileste prin lege speciala.

(5) Pana la intrarea in vigoare a legii speciale de salarizare, raman aplicabile in continuare dispozitiile legale referitoare la salarizarea personalului prevazut la alin. (4).*

Incepand cu anul 2007, salarizarea personalului auxiliar de specialitate din cadrul instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea a fost stabilita prin Ordonanta Guvernului nr. 8/2007, aprobata cu modificari prin Legea nr. 247/2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 485 din 19 iulie 2007.

Aceasta ordonanta reglementeaza salarizarea si alte drepturi ale personalului auxiliar de specialitate din cadrul instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea, astfel cum este definit la art. 3 din Legea nr. 567/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv grefieri, grefieri statisticieni, grefieri documentaristi, grefieri arhivari, grefieri registratori, grefieri informaticieni, agenti procedurali, aprozi si soferi.

In ceea ce priveste salarizarea personalului contractual al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea ea este reglementata de actele normative privind sistemul de stabilire a salariilor de baza din sectorul bugetar.

Se observa, deci, vointa legiuitorului de a stabili in cadrul puterii judecatoresti sisteme de salarizare pe categorii de personal, unul pentru magistrati si altul pentru personalul auxiliar de specialitate, functionarii publici si personalul contractual fiind retribuit in baza unor acte normative care se aplica, in general, in toate domeniile de activitate unde este incadrat un astfel de personal.

Totodata, chiar daca pana in prezent nu a fost adoptata o lege a sistemului unitar de salarizare a functionarilor publici, este evidenta intentia legiuitorului de a salariza dupa aceleasi criterii aceasta categorie de personal, indiferent de autoritatea, institutia publica sau unitatea bugetara in care isi desfasoara activitatea.

Pentru ca sporurile sau alte drepturi salariale sa fie specifice unei autoritati sau institutii publice, trebuie ca aceste drepturi sa fie acordate numai personalului autoritatii respective si de ele sa beneficieze intregul personal.

Drept urmare, actele normative care reglementeaza salarizarea doar a unei anumite categorii de personal, cum ar fi magistratii sau personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si parchetelor de pe langa acestea, nu indeplinesc cerinta de a constitui o *legislatie specifica autoritatii sau institutiei publice* in care functionarii publici isi desfasoara activitatea.

Aceste acte normative fiind de stricta interpretare, dispozitiile lor sunt aplicabile numai categoriei de personal la care se refera si nu intregului personal, astfel incat, in lipsa unei prevederi exprese, nu pot fi extinse si la alte categorii de personal din cadrul autoritatii sau institutiei publice.

Pe de alta parte, marea majoritate a sporurilor si altor drepturi salariale acordate magistratilor sau personalului auxiliar de specialitate sunt prevazute si de legislatia care reglementeaza salarizarea functionarilor publici, astfel incat ele nu mai pot fi acordate inca o data acestei categorii de personal sau in procentele din salariul de baza specificate pentru magistrati ori personalul auxiliar.

Este de necontestat faptul ca atributiile, conditiile de incadrare si specificul muncii personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si parchetelor sunt total diferite de cele ale functionarilor publici, astfel incat acestia din urma nu pot beneficia de aceleasi sporuri sau drepturi salariale acordate in mod expres de lege numai unei anumite categorii de personal a puterii judecatoresti.

Ca atare, prin art. 40 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 76/2005, art. 42 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 417/2006, si art. 41 din Ordonanta Guvernului nr. 6/2007, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 232/2007, legiuitorul nu a inteles sa completeze salarizarea functionarilor publici cu drepturile salariale prevazute de lege pentru o anumita categorie de personal din sistemul judiciar.
DECIZIE


In consecinta, in baza dispozitiilor art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, si ale art. 329 alin. 2 si 3 din Codul de procedura civila, urmeaza a se admite recursul in interesul legii si a se stabili ca dispozitiile legale mentionate mai sus se interpreteaza in sensul ca functionarii publici din cadrul instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea nu beneficiaza de drepturile banesti reglementate de legislatia specifica personalului auxiliar de specialitate din cadrul instantelor si al parchetelor.


PENTRU ACESTE MOTIVE
In numele legii

DECID



Admit recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.

Dispozitiile art. 40 si 41 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pe anul 2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 76/2005, ale art. 42 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 417/2006, si ale art. 41 din Ordonanta Guvernului nr. 6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pana la intrarea in vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare si alte drepturi ale functionarilor publici, precum si cresterile salariale care se acorda functionarilor publici in anul 2007, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 232/2007, se interpreteaza in sensul ca:

Functionarii publici din cadrul instantelor si parchetelor nu beneficiaza de drepturile banesti reglementate de legislatia specifica personalului auxiliar de specialitate din cadrul instantelor si al parchetelor de pe langa acestea.

Obligatorie, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de procedura civila.

Pronuntata in sedinta publica astazi, 12 mai 2008.






Sectiune Decizii neconstitutionalitate (NC) si Recursuri admise in interesul legii (RIL)





Termeni juridici, grupare tematica




Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
80 useri online

Useri autentificati: