DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  


Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Decizie neconstitutionalitate

Decizia nr. 417 din 3 iulie 2014 referitoare la sesizarea de neconstitutionalitate a Hotararii Parlamentului Romaniei nr.24/2014 privind desemnarea membrilor Consiliului de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune

Decizie neconstitutionalitate din 03-07-2014
Curtea Constitutionala
Anul 2016 [4 decizii]
Anul 2015 [17 decizii]
Anul 2014 [23 decizii]
Anul 2013 [10 decizii]
Anul 2012 [25 decizii]
Anul 2011 [17 decizii]
Anul 2010 [30 decizii]
Anul 2009 [36 decizii]
Anul 2008 [3 decizii]
Anul 2007 [36 decizii]
Anul 2006 [15 decizii]
Anul 2005 [11 decizii]
Anul 2004 [8 decizii]
Anul 2003 [14 decizii]
TOATE [249 decizii]
Recursuri in interesul Legii, recursuri ICCJ
Anul 2015 [2 decizii]
Anul 2014 [13 decizii]
Anul 2013 [16 decizii]
Anul 2012 [16 decizii]
Anul 2011 [23 decizii]
Anul 2010 [8 decizii]
Anul 2009 [28 decizii]
Anul 2008 [46 decizii]
Anul 2007 [71 decizii]
Anul 2006 [31 decizii]
Anul 2005 [18 decizii]
Anul 2004 [1 decizii]
Anul 2003 [3 decizii]
TOATE [276 decizii]
Cautare decizii:    



Decizie neconstitutionalitate
Decizia nr. 417 din 3 iulie 2014 referitoare la sesizarea de neconstitutionalitate a Hotararii Parlamentului Romaniei nr.24/2014 privind desemnarea membrilor Consiliului de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune


Publicata in Monitorul Oficial nr. 535/2014 - M. Of. 535 / 18 iulie 2014



1. Pe rol se afla solutionarea sesizarii referitoare la neconstitutionalitatea Hotararii Parlamentului Romaniei nr.24/2014 privind desemnarea membrilor Consiliului de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune.

2. Cu Adresa nr.2/2.933 din 18 iunie 2014, secretarul general al Camerei Deputatilor a trimis Curtii Constitutionale sesizarea formulata de grupurile parlamentare ale Partidului National Liberal si Partidului Democrat Liberal, in conformitate cu prevederile art.146 lit.l) din Constitutie si art.27 din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, pentru exercitarea controlului de constitutionalitate asupra Hotararii Parlamentului Romaniei nr.24/2014 privind desemnarea membrilor Consiliului de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune.

3. Sesizarea de neconstitutionalitate a fost inregistrata la Curtea Constitutionala sub nr.2.651 din 18 iunie 2014 si constituie obiectul Dosarului nr.587L/2/2014.

4. La sesizare s-a anexat lista cuprinzand semnaturile deputatilor si senatorilor. Potrivit acestei liste, autorii sesizarii de neconstitutionalitate sunt urmatorii: Alexe Costel, Alexe Florin-Alexandru, Andronache Gabriel, Baisanu Stefan-Alexandru, Berci Vasile, Budurescu Daniel-Stamate, Buican Cristian, Calimente Mihaita, Cataniciu Steluta-Gustica, Cazan Mircea-Vasile, Chereches Florica, Chirtes Ioan-Cristian, Cocei Erland, Costin Gheorghe, Cozmanciuc Corneliu-Mugurel, Craciunescu Grigore, Cristian Horia, Cupsa Ioan, Dobos Anton, Dobre Victor-Paul, Dobrinescu Traian, Dolha Mircea, Dolha Nechita-Stelian, Dontu Mihai Aurel, Dragomir Gheorghe, Gheorghe Andrei Daniel, Gireada DumitruVerginel, Gorghiu Alina-Stefania, Grecea Maria, Guran Virgil, Harau Eleonora-Carmen, Iane Daniel, Lupu Mihai, Manea Victor-Gheorghe, Mironescu Razvan Horia, Motreanu Dan-Stefan, Nicoara RomeoFlorin, Nicolaescu Gheorghe- Eugen, Nicolescu Theodor-Catalin, Oros Nechita-Adrian, Palar Ionel, Pardau Dumitru, Pargaru Ion, Pocora Cristina-Ancuta, Popa Octavian Marius, Rosca Mircea, Sapunaru Nini, Scarlat George, Scutaru Adrian-George, Simedru Dan-Coriolan, Stirbu Gigel-Sorinel, Stroe Ionut Marian, Surdu Raluca, Surugiu Iulian-Radu, Tamaian Ioan, Tigaeru Rosca Laurentiu, Tocut DanLaurentiu, Uioreanu Elena-Ramona, Ursarescu Dorinel, Varga Lucia-Ana, Varga Vasile, Voicu MihaiAlexandru, Zamfir Daniel-Catalin, Zlati Radu, Gheorghe Tinel, Urcan Ionas-Florin, Popescu DanCristian, Man Mircea, Teodorescu Catalin-Florin, Radulescu Romeo, Laza-Matiuta Liviu, Roman Cristian-Constantin, Militaru Lucian, Gudu Vasile, Lubanovici Mircea, Ialomitianu Gheorghe, Paul MariaAndreea, Stoica Stefan-Bucur, Nazare Alexandru, Vladu Iulian, Samartinean Cornel-Mircea, Oltean Ioan, Popoviciu Alin-Augustin-Florin, Canacheu Costica, Culetu Danut, Boghicevici Claudia, Obreja Marius-Lucian, Popa Ion, Popescu Dumitru-Dian, Tapu Nazare-Eugen, Tataru Nelu, Oprea MarioOvidiu, Cotescu Marin-Adranel, Atanasiu Teodor, Miron Vasilica-Steliana, Ghise Ioan, Dobritoiu Corneliu, Iliescu Lucian, Grigoras Viorel, Barbu Tudor, Luchian Ion, Campeanu Mariana, RoscaStanescu Sorin-Stefan, Hasotti Puiu, Tudor Doina-Anca, Chiuariu Tudor-Alexandru, Vosganian Varujan, Pasca Liviu-Titus, Popa Mihaela, Neagu Nicolae, Mora Akos-Daniel, Motoc Octavian, Paran Dorin, Ardelean Ben-Oni, Oprea Dumitru, Pascan Emil-Marius, Blaga Vasile, Flutur Gheorghe, Dinca Marinica, Florian Daniel-Cristian, Badea Viorel-Riceard, Marian Dan-Mihai, Tise Alin-Paunel, Igas TraianConstantin, Chiru Gigi-Christian, Peres Alexandru, Popa Nicolae-Vlad.

5. Autorii sesizarii considera neconstitutionala Hotararea Parlamentului Romaniei nr.24/2014 privind desemnarea membrilor Consiliului de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune, deoarece contravine prevederilor constitutionale ale art.1 alin.(3) si (5). In acest sens, sustin ca aceasta hotarare incalca dispozitiile art.19 alin.(2) lit.a) din Legea nr.41/1994 privind organizarea si functionarea Societatii Romane de Radiodifuziune si Societatii Romane de Televiziune, conform carora, pentru desemnarea membrilor Consiliului de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune, respectiv al Societatii Romane de Televiziune, *grupurile parlamentare reunite din cele doua Camere inainteaza propuneri pentru 8?locuri, potrivit configuratiei politice si ponderii lor in Parlament.* Autorii sesizarii, considerand ca nu a fost respectat *principiul configuratiei politice si al ponderii in Parlament*, arata ca, in temeiul acestor dispozitii de lege, si avand in vedere *faptul ca grupurile reunite ale Partidului National Liberal au o pondere de 25% din totalul numarului de parlamentari,* ar fi trebuit *sa inainteze doua propuneri pentru functia de membru al Consiliului de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune*. Prin Hotararea nr.24 din 16 iunie 2014, *Partidului National Liberal i s-a alocat doar o singura functie de membru al acestui Consiliu de administratie*, ignorandu-se astfel dispozitiile legii, ceea ce este contrar *principiilor constitutionale referitoare la statul de drept si la respectarea legilor*. In acest sens, invoca Decizia Curtii Constitutionale nr.783 din 26 septembrie 2012 referitoare la sesizarea de neconstitutionalitate a Hotararii Parlamentului Romaniei nr.28/2012 privind desemnarea membrilor Consiliului de administratie al Societatii Romane de Televiziune.

6. In temeiul art.27 alin.(2) din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, au fost solicitate punctele de vedere ale birourilor permanente ale Senatului si Camerei Deputatilor asupra sesizarii de neconstitutionalitate.

7. Biroul permanent al Senatului, prin Adresa nr.XXXV/3.437 din 25 iunie 2014, inregistrata la Curtea Constitutionala sub nr.2.791 din 25 iunie 2014, a comunicat punctul sau de vedere, in sensul respingerii sesizarii de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibila. Astfel, arata ca *autorii sesizarii nu invoca in mod efectiv incalcarea unei dispozitii expres prevazute de Legea fundamentala, ci sustin incalcarea unui principiu constitutional prin prisma nerespectarii unui text de lege. Or, o asemenea imprejurare, in care prevederea a carei nerespectare se invoca are valoare infraconstitutionala, fiind de domeniul legii, competenta Curtii Constitutionale vizeaza exclusiv organizarea si functionarea autoritatilor si institutiilor de rang constitutional*. In acest sens, invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale, concretizata in deciziile nr.53/2011, nr.54/2011, nr.727/2012 si nr.41/2014.

8. Cu Adresa nr.2/3.129 din 24 iunie 2014, inregistrata la Curtea Constitutionala sub nr.2.768 din 24 iunie 2014, Presedintele Camerei Deputatilor a transmis punctul de vedere al Biroului permanent al Camerei Deputatilor, aprobat cu votul majoritatii membrilor prezenti. Biroul permanent al Camerei Deputatilor considera, ca si Biroul permanent al Senatului, ca sesizarea de neconstitutionalitate este inadmisibila, deoarece *autorii sesizarii nu invoca in mod efectiv incalcarea unei dispozitii expres prevazute de Legea fundamentala, ci sustin incalcarea unui principiu constitutional prin prisma nerespectarii unui text de lege. Or, o asemenea imprejurare, in care prevederea a carei nerespectare se invoca are valoare infraconstitutionala, fiind de domeniul legii, competenta Curtii Constitutionale vizeaza exclusiv organizarea si functionarea autoritatilor si institutiilor de rang constitutional*.

9. In temeiul art.76 din Legea nr.47/1992, au fost solicitate presedintilor Camerei Deputatilor si Senatului documentele din care sa rezulte configuratia politica a Parlamentului, ca urmare a alegerilor parlamentare din decembrie 2012, procesul-verbal din 16 iunie 2014 al sedintei comune a Comisiei pentru cultura, arte, mijloace de informare in masa a Camerei Deputatilor si Comisiei pentru cultura si media a Senatului, avizul comun privind desemnarea candidatilor pentru Consiliul de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune, precum si documentele din care sa rezulte negocierile dintre grupurile parlamentare referitoare la propunerile pentru membrii acestui consiliu de administratie.

10. Presedintele Senatului, cu Adresa nr.XXXV/3.503 din 27 iunie 2014, inregistrata la Curtea Constitutionala sub nr?2.844 din 27 iunie 2014, a transmis urmatoarele documente:
  • Avizul comun al comisiilor pentru cultura din Camera Deputatilor si Senat cu privire la desemnarea candidatilor pentru Consiliul de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune, inregistrat la Biroul permanent al Senatului cu nr.843 din 16 iunie 2014, in copie conforma cu originalul;
  • Componenta numerica a grupurilor parlamentare constituite in Senat la data de 16 iunie 2014.

    11. De asemenea, Presedintele Senatului, prin Adresa nr.I/1.032 din 2 iulie 2014, inregistrata la Curtea Constitutionala sub nr.2.946 din 2 iulie 2014, informeaza Curtea Constitutionala ca Senatul Romaniei nu detine documente din care sa rezulte negocierile dintre grupurile parlamentare referitoare la propunerile pentru membrii Consiliului de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune.

    12. Presedintele Camerei Deputatilor, cu Adresa nr.XXXV/3.503 din 27 iunie 2014, inregistrata la Curtea Constitutionala sub nr.2.844 din 27 iunie 2014, a transmis urmatoarele documente:
  • Componenta numerica a grupurilor parlamentare constituite in Camera Deputatilor si a deputatilor neafiliati la data de 24 iunie 2014;— Avizul comun al celor doua comisii pentru cultura ale Parlamentului Romaniei cu privire la desemnarea candidatilor pentru Consiliul de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune, din care rezulta numarul candidatilor propusi de fiecare grup parlamentar;
  • Procesul-verbal al lucrarilor Comisiei pentru cultura, arte, mijloace de informare in masa din zilele de 16, 17, 18 si 19 iunie 2014.

    13. Presedintele Camerei Deputatilor, prin Adresa nr.2/3.295 din 3 iulie 2014, inregistrata la Curtea Constitutionala sub nr.2.967 din 3 iulie 2014, arata ca *la Secretariatul general al Camerei Deputatilor nu este inregistrat un document scris din care sa rezulte ca au avut loc negocieri intre grupurile parlamentare pentru nominalizarea candidatilor pentru Consiliul de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune.

    14. La dosar, liderul Grupului parlamentar al Partidului National Liberal, deputatul George Scutaru transmite Curtii Constitutionale, in copie, urmatoarele documente:
  • stenogramele sedintelor birourilor permanente reunite ale Camerei Deputatilor si Senatului din 25 martie 2014 si 10 iunie 2014;
  • Minuta de sedinta a liderilor de grup din Camera Deputatilor si Senat din data de 4 iunie 2014.


    CURTEA,
    examinand sesizarea, punctele de vedere ale Biroului permanent al Senatului si Biroului permanent al Camerei Deputatilor, lucrarile si documentele depuse la dosar, raportul intocmit de judecatorul-raportor, Hotararea Parlamentului Romaniei nr.24/2014, prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.47/1992, retine urmatoarele:

    15. Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art.146 lit.l) din Constitutie, precum si ale art.1, art.2 alin.(1), art.10, art.27 si art.28 din Legea nr.47/1992, sa se pronunte asupra sesizarii de neconstitutionalitate.

    16. Obiectul sesizarii de neconstitutionalitate il constituie Hotararea Parlamentului Romaniei nr.24/2014 privind desemnarea membrilor Consiliului de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.443 din 17 iunie 2014, cu urmatorul cuprins: *In temeiul prevederilor art.67 din Constitutia Romaniei, republicata, si ale art.20 alin.(1) si (2) din Legea nr.41/1994 privind organizarea si functionarea Societatii Romane de Radiodifuziune si Societatii Romane de Televiziune, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
    Parlamentul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    Articol unic
    Se desemneaza in Consiliul de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune, pentru o perioada de 4 ani, incepand cu data de 29 iunie 2014, membrii titulari si membrii supleanti prevazuti in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.

    Aceasta hotarare a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta comuna din 16 iunie 2014.


    ANEXA - Componenta Consiliului de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune


    I. Membri titulari II. Membri supleanti
    1. Mirela Ioana Fugaru 1. Maria-Denise Theodoru
    2. Virgil Daniel Ilie 2. Lavinia Nicoleta Ghisa
    3. Ruxandra Sararu 3. Stefania Birlibescu
    4. Alexandru Ducu Bertzi 4. Alexandru Iulian Muraru
    5. Radu Alexandru Feldman 5. Ioan Chiorean
    6. Alina Stanciu 6. Monica Magdalena Ghinet
    7. Demeter András István 7. Ágoston Hugó
    8. Alexandra Dumitrascu 8.
    9. Maria Toghina 9.
    10. Ovidiu Miculescu 10. Gabriel Croitoru
    11. Nicoleta Viorica Balaci 11. Marius Dorian Tanase
    12. Adrian Doros 12. Mihai Vasile Maiorescu
    13. Ana Florea 13. Maria Dobrescu*


    17. Autorii sesizarii sustin ca aceasta hotarare contravine prevederilor constitutionale ale art.1 alin.(3) si (5), care au urmatorul cuprins:
    *(3) Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori supreme, in spiritul traditiilor democratice ale poporului roman si idealurilor Revolutiei din decembrie 1989, si sunt garantate.
    [...]
    (5) In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie.*

    18. Analizand sesizarea de neconstitutionalitate, Curtea retine ca, potrivit Legii nr.41/1994 privind organizarea si functionarea Societatii Romane de Radiodifuziune si Societatii Romane de Televiziune, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.636 din 27 decembrie 1999, Societatea Romana de Radiodifuziune este o persoana juridica infiintata ca serviciu public autonom de interes national. Chiar daca denumirea persoanei juridice, mai precis forma de organizare a serviciului public de radiodifuziune, nu este cuprinsa in mod expres in textul Constitutiei, serviciul ca atare, precum si activitatea pe care acesta il presteaza sunt prevazute in mod expres de art.31 alin.(5) din Constitutie. Totodata, controlul parlamentar asupra acesteia, precum si obligatia de a fi organizata potrivit unei legi organice sunt prevazute tot prin textul Constitutiei.

    19. Prin urmare, datorita faptului ca existenta acestui serviciu public este prevazuta de art.31 alin.(5) din Constitutie, se confera acestuia o importanta constitutionala, astfel incat hotararile Parlamentului care vizeaza organizarea si functionarea acestuia pot fi supuse controlului de constitutionalitate chiar daca actul normativ pretins incalcat are valoare infraconstitutionala. Astfel a retinut Curtea Constitutionala prin Decizia nr.783 din 26 septembrie 2012 referitoare la sesizarea de neconstitutionalitate a Hotararii Parlamentului Romaniei nr.28/2012 privind desemnarea membrilor Consiliului de administratie al Societatii Romane de Televiziune, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.684 din 3 octombrie 2012.

    20. In cauza de fata, autorii sesizarii sustin ca Hotararea Parlamentului Romaniei nr.24/2014 incalca art.1 alin.(3) si (5) din Constitutie prin raportare la dispozitiile art.19 alin.(2) lit.a) din Legea nr.41/1994, potrivit carora *Listele de candidati se inainteaza birourilor permanente ale celor doua Camere, dupa cum urmeaza:
    a) grupurile parlamentare reunite din cele doua Camere inainteaza propuneri pentru 8 locuri, potrivit configuratiei politice si ponderii lor in Parlament.*

    21. Potrivit informatiilor comunicate, la data de 16 iunie 2014, in Parlamentul Romaniei, din numarul de 573 de parlamentari, din care 404 deputati si 169 senatori, 142 de parlamentari, din care 95 de deputati si 47 senatori, apartin Grupului parlamentar al Partidului National Liberal. In aceste conditii, din cele 8 locuri alocate grupurilor parlamentare, 1,98 locuri apartin Grupului parlamentar al Partidului National Liberal, potrivit art.19 alin.(1) lit.a) din Legea nr.41/1994.

    22. Trecand la examinarea documentelor comunicate in temeiul art.27 alin.(2) si art.76 din Legea nr.47/1992, Curtea constata ca, dupa finalizarea audierilor candidatilor propusi de grupurile parlamentare, membrii celor doua comisii ale Parlamentului reunite in sedinta comuna din data de 16 iunie 2014 au avizat favorabil candidaturile persoanelor audiate si, conform art.19 alin.(5) din Legea nr.41/1994, au propus plenului Parlamentului Romaniei, spre aprobare, lista candidatilor nominalizati pentru Consiliul de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune. Prin hotararea supusa prezentului control de constitutionalitate, Plenul Parlamentului a aprobat aceasta lista, desemnand membrii Consiliului de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune, asa cum au propus comisiile de specialitate in sedinta comuna.

    23. Curtea retine ca in privinta candidatilor nominalizati la nivelul grupurilor parlamentare reunite din cele doua Camere ale Parlamentului au fost audiati la comisiile de specialitate candidatii propusi de acestea, Partidul National Liberal formuland o singura propunere, desi dispozitiile art.19 alin.(2) lit.a) din Legea nr.41/1994 ii impuneau sa formuleze doua propuneri pentru a respecta configuratia politica si ponderea in Parlament.

    24. Curtea retine ca art.19 alin.(2) lit.a din Legea nr.41/1994 nu a fost respectat de Grupul parlamentar al Partidului National Liberal, care era obligat, conform ponderii proprii in Parlament, sa propuna doua persoane pentru Consiliul de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune. In legatura cu acest aspect, Curtea constata ca, in temeiul prevederilor constitutionale si dispozitiilor regulamentare, Plenul reunit al Parlamentului trebuia sa ia act de lipsa indeplinirii conditiilor legale referitoare la intocmirea listei candidatilor nominalizati pentru Consiliul de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune si, in virtutea plenitudinii sale decizionale, sa hotarasca in sensul remedierii viciului de legalitate, fie prin aprobarea unei liste de candidati propusi conform art.19 alin.(2) lit.a) din Legea nr.41/1994, fie, amanand votul final, prin retrimiterea raportului la comisiile de specialitate in scopul intocmirii unei liste de candidati care sa respecte configuratia politica a Parlamentului. Or, Plenul reunit al Parlamentului, aproband si insusindu-si ceea ce au propus comisiile de specialitate in sedinta comuna, desi avea obligatia de a infirma raportul acestor comisii, a adoptat Hotararea nr.24 din 16 iunie 2014, act care produce efecte juridice, cu incalcarea prevederilor constitutionale.25. Pe de alta parte, Curtea constata ca dispozitiile art.19 alin.(2) lit.a) din Legea nr.41/1994 nu pot face obiectul negocierilor politice, fiind obligatorii atat pentru grupurile parlamentare care fac propunerile, cat si pentru plenul Parlamentului care decide, fapt justificat prin aceea ca prin aceasta hotarare s-a stabilit componenta serviciului public de radio, serviciul care isi gaseste consacrare constitutionala in art.31 alin.(5).

    26. Intrucat principiul legalitatii este de rang constitutional, Curtea constata ca Hotararea Parlamentului Romaniei nr.24/2014 privind desemnarea membrilor Consiliului de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune a fost adoptata cu incalcarea dispozitiilor art.19 alin.(1) lit.a) din Legea nr.41/1994, ceea ce are drept consecinta nesocotirea prevederilor constitutionale ale art.1 alin.(3) si (5).

    27. Avand in vedere criticile formulate, precum si cele constatate prin prezenta decizie, potrivit art.147 alin.(4) din Constitutie, Hotararea Parlamentului Romaniei nr.24/2014 isi inceteaza efectele juridice in privinta celor 8 candidati desemnati de catre grupurile parlamentare la data publicarii prezentei decizii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

    28. Curtea retine ca, potrivit jurisprudentei sale constante, puterea de lucru judecat ce insoteste actele jurisdictionale, deci si deciziile Curtii Constitutionale, se ataseaza nu numai dispozitivului, ci si considerentelor pe care se sprijina acesta. Astfel, atat considerentele, cat si dispozitivul deciziilor Curtii Constitutionale sunt general obligatorii, potrivit dispozitiilor art.147 alin.(4) din Constitutie, si se impun cu aceeasi forta tuturor subiectelor de drept.

    29. Pentru considerentele expuse, in temeiul art.146 lit.l) din Constitutie, al art.1, art.3, art.10 si art.27 din Legea nr.47/1992, cu majoritate de voturi,
    DECIZIE





    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii

    DECIDE:
    Admite sesizarea de neconstitutionalitate formulata de grupurile parlamentare ale Partidului National Liberal si Partidului Democrat Liberal si constata ca Hotararea Parlamentului Romaniei nr.24/2014 privind desemnarea membrilor Consiliului de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune este neconstitutionala.

    Definitiva si general obligatorie.

    Decizia se comunica Camerei Deputatilor si Senatului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

    Pronuntata in sedinta din 3 iulie 2014.


    OPINIE SEPARATA


    In dezacord cu solutia adoptata cu vot majoritar, consider ca sesizarea referitoare la neconstitutionalitatea Hotararii Parlamentului Romaniei nr.24/2014 privind desemnarea membrilor Consiliului de Administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune trebuia respinsa ca fiind inadmisibila pentru urmatoarele motive:

    1. Autorii sesizarii sustin ca nu au fost respectate prevederile art.19 alin.(2) lit.a) din Legea nr.41/1994 privind organizarea si functionarea Societatii Romane de Radiodifuziune si Societatii Romane de Televiziune potrivit carora:
    *Listele de candidati se inainteaza birourilor permanente ale celor doua Camere, dupa cum urmeaza:
    a) grupurile parlamentare reunite din cele doua Camere inainteaza propuneri pentru 8 locuri, potrivit configuratiei politice si ponderii lor in Parlament*
    .

    Autorii sesizarii contesta ca *In opinia noastra, prevederile art.19 alin.(2) lit.a) din Legea nr.41/1994 nu au fost respectate* fiindca *in etapa inaintarii propunerilor pentru locurile de membrii ai Consiliului de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune nu s-a respectat configuratia politica si ponderea grupurilor reunite ale Partidului National Liberal in Parlament*.

    Autorii sustin ca au *o pondere de 25% din totalul numarului de parlamentari* si astfel *s-ar cuveni sa inainteze doua propuneri*.

    Fata de aceasta pondere *conform Hotararii nr.24 din 16 iunie 2014 Partidului National Liberal i sa alocat doar o singura functie* si astfel *principiul configuratiei politice si al ponderii in Parlament nu a mai fost respectat.*

    2. Din analiza textului de lege, dar si din motivarea autorilor sesizarii reiese cat se poate de clar ca *propunerile se inainteaza de catre grupurile parlamentare*, deci grupurile parlamentare ale Partidului National Liberal trebuia sa inainteze cel putin doua propuneri pentru Consiliul de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune. Or grupurile parlamentare ale Partidului National Liberal au inaintat o singura propunere in persoana domnului Alexandru Ducu Bertzi, care a si fost ales in consiliu.

    3. Hotararea nr.24/2014 a fost aprobata, prin vot, de catre Parlamentul Romaniei, in sedinta comuna din 16 iunie 2014, pe baza propunerilor anterior depuse de grupurile parlamentare, propuneri care au fost discutate si candidatii au fost audiati in comisiile reunite pentru cultura, arte, mijloace de informare in masa.

    4. Din avizul comun privind desemnarea candidatilor pentru Consiliul de Administratie reiese ca propunerile de candidati din partea grupurilor parlamentare au fost votati in unanimitatea celor 28 de parlamentari prezenti si nu s-a pus problema unor contestatii privind numarul de propuneri din partea grupurilor parlamentare, iar plenul a votat cu 332 voturi pentru lista si 49?impotriva, fara ca la vreuna dintre sedinte, comisie sau plen, grupul parlamentar al Partidului National Liberal sa fi venit cu inca o propunere.

    5. Nerespectand prevederile legii prin faptul ca au inaintat o singura propunere, si votand in continuare lista, care continea o singura propunere din partea Partidului National Liberal, consider ca prin introducerea sesizarii autorii invoca propria culpa in nerespectarea prevederilor legale, care stabilesc in sarcina grupurilor parlamentare inaintarea propunerilor, potrivit configuratiei politice si ponderii lor in Parlament.

    In aceste conditii sesizarea este inadmisibila.


    OPINIE SEPARATA


    Nu suntem de acord cu solutia pronuntata prin Decizia nr.417 din 3 iulie 2014 cu votul majoritatii membrilor Curtii Constitutionale si apreciem ca sesizarea de neconstitutionalitate a Hotararii Parlamentului Romaniei nr.24/2014 privind desemnarea membrilor Consiliului de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune trebuia respinsa pentru urmatoarele motive:

    1. In opinia majoritara se considera ca hotararea criticata este nelegala intrucat au fost incalcate prevederile art.19 alin.(2) lit.a) din Legea nr.41/1994 potrivit carora *grupurile parlamentare reunite din cele doua Camere inainteaza propuneri pentru 8 locuri, potrivit configuratiei politice si ponderii lor in Parlament*, iar prin aceasta au fost nesocotite prevederile art.1 alin.(3) si (5) din Constitutie.

    2. Aceasta concluzie este nefundamentata si se bazeaza pe o interpretare formala, tehnicista a unui text din lege fara a tine seama de prerogativele Parlamentului la punerea in aplicare a legii, de practica parlamentara mai ales aceea in exercitarea functiei sale de numiri a unor persoane in functii de demnitate publica.

    3. Intreaga activitate parlamentara se desfasoara, printre altele, si potrivit principiului *majoritatea decide, opozitia se exprima*, principiu impus de natura electiva a mandatului reprezentativ si al caracterului pluralist al Camerelor Parlamentului.

    Regula majoritatii functioneaza atat in procesul legislativ, cat si in exercitarea altor functii ale Parlamentului. Acest principiu asigura atat eficienta concreta a oricarei forme a democratiei, cat si legitimitatea vointei majoritatii degajate din procesul electoral.

    Desigur, acest principiu nu trebuie interpretat si aplicat ca o forma de dictatura a majoritatii.

    4. Si in practica parlamentara din Romania mecanismul de *cautare* a majoritatilor necesare adoptarii hotararilor presupune utilizarea permanenta a dialogului intre majoritate si opozitie, asocierea chiar conjuncturala intre diferite grupuri, intre anumite optiuni, toate acestea neexcluzand compromisurile.

    Asigurarea configuratiei si a ponderii politice nu poate fi realizata matematic in conformitate stricta cu fractiile rezultate din calculul aritmetic al algoritmurilor prevazute. Nu de putine ori suma fractiilor rotunjite dau rezultate mai mari decat algoritmurile calculate initial. Aceste situatii, aparent insurmontabile, impun cu necesitate purtarea unor negocieri si realizarea unor compromisuri pentru a rezulta o solutie, desigur legala.

    Din acest motiv, consultarile, negocierile si compromisurile prevazute de altfel si in regulamentele Camerelor si in Regulamentul sedintelor comune dau nastere unor liste cu propuneri de nominalizari prezentate Plenului, care reflecta renuntari ale unor grupuri in favoarea altuia, la neparticiparea unor grupuri la constituirea unor organisme in schimbul participarii lor la constituirea altor organisme.

    5. In aplicarea si interpretarea prevederilor art.19 alin.(2) lit.a) din Legea nr.41/1994 trebuia tinut cont de dispozitiile cuprinse la art.2 alin.(1), art.61 alin.(1) si art.69 din Actul fundamental al tarii, texte care consacra suveranitatea poporului exercitata prin organele sale reprezentative, pozitia Parlamentului ca organ reprezentativ suprem al poporului roman si mandatul reprezentativ al deputatilor si senatorilor carora nu li se poate impune un mandat imperativ.

    Potrivit acestor prevederi, orice propunere sau raport prezentat Plenului unei Camere sau Plenului reunit al celor doua Camere se adopta prin votul liber exprimat al parlamentarilor. Plenurile Camerelor, plenul Camerelor reunite, ca de altfel si comisiile parlamentare nu pot fi obligate sa voteze intr-un anumit fel.

    6. Situatia de fapt care a declansat contestarea hotararii a fost retinuta inexact si incomplet in cuprinsul prezentei decizii.

    Chiar daca din cuprinsul documentelor scrise depuse la dosarul cauzei rezulta existenta unor dispute provocate de grupurile parlamentare ale Partidului National Liberal in Birourile Permanente reunite, exista alte documente scrise din care rezulta doua lucruri esentiale neevocate in considerentele deciziei, dar care demonstreaza indubitabil acordul initial al Partidului National Liberal cu privire la reprezentarea sa propusa in raportul comisiilor de specialitate.

    Ambele documente sunt de natura a demonstra netemeinicia sesizarii de neconstitutionalitate.

    Primul document este procesul-verbal al sedintei comune a Comisiilor de specialitate din cele doua Camere din care rezulta ca membrii acestora au avizat in unanimitate (inclusiv parlamentarii P.N.L. membri ai Comisiei) candidatii, astfel cum ei au fost propusi de grupurile parlamentare (inclusiv de grupul parlamentar P.N.L.).

    Al doilea document — care este si mai puternic — il reprezinta propunerea scrisa a grupului P.N.L., prin care a fost nominalizat un singur candidat ca membru titular si un singur candidat ca supleant.

    Grupurile P.N.L. din cele doua Camere nu au dovedit si nici nu au sustinut macar faptul ca ar fi fost impiedicate sa depuna o propunere cu 2 candidati.

    Pentru toate aceste motive consideram ca sesizarea trebuia respinsa ca neintemeiata.

    7. Decizia adoptata de catre Curte este criticabila si datorita discordantei care exista intre dispozitivul acesteia, de pe o parte, si obiectul sesizarii si considerentele acesteia, pe de alta parte.

    Intr-adevar, obiectul sesizarii si al considerentelor deciziei l-a constituit exclusiv desemnarea de catre Parlament a celor 8?membri titulari si a celor 8 membri supleanti propusi de grupurile politice parlamentare si nu a vizat desemnarea membrilor nominalizati de catre salariati.






  • Sectiune Decizii neconstitutionalitate (NC) si Recursuri admise in interesul legii (RIL)





    Termeni juridici, grupare tematica




    Vezi reducerile de azi la televizoare 4k.

    Aici gasesti cele mai noi si ieftine telefoane mobile



    Coordonator
    Magdalena Popeanga

    Website administrat de
    Alioth Software
    Politica de securitate
    Termeni si conditii
     RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
    12 useri online

    Useri autentificati: