DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ

Decizie nr. 18 din 10 decembrie 2012 referitoare la interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 85 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice

RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ din 10-12-2012
Curtea Constitutionala
Anul 2016 [4 decizii]
Anul 2015 [17 decizii]
Anul 2014 [23 decizii]
Anul 2013 [10 decizii]
Anul 2012 [25 decizii]
Anul 2011 [17 decizii]
Anul 2010 [30 decizii]
Anul 2009 [36 decizii]
Anul 2008 [3 decizii]
Anul 2007 [36 decizii]
Anul 2006 [15 decizii]
Anul 2005 [11 decizii]
Anul 2004 [8 decizii]
Anul 2003 [14 decizii]
TOATE [249 decizii]
Recursuri in interesul Legii, recursuri ICCJ
Anul 2015 [2 decizii]
Anul 2014 [13 decizii]
Anul 2013 [16 decizii]
Anul 2012 [16 decizii]
Anul 2011 [23 decizii]
Anul 2010 [8 decizii]
Anul 2009 [28 decizii]
Anul 2008 [46 decizii]
Anul 2007 [71 decizii]
Anul 2006 [31 decizii]
Anul 2005 [18 decizii]
Anul 2004 [1 decizii]
Anul 2003 [3 decizii]
TOATE [276 decizii]
Cautare decizii:    



RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ
Decizie nr. 18 din 10 decembrie 2012 referitoare la interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 85 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice


Publicata in Monitorul Oficial nr. 41/2013 - M. Of. 41 / 18 ianuarie 2013

INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE
COMPLETUL COMPETENT SA JUDECE RECURSUL IN INTERESUL LEGII

Dosar nr. 13/2012


Completul competent sa judece recursul in interesul legii ce formeaza obiectul Dosarului nr. 13/2012 este constituit conform dispozitiilor art. 414^4 alin. 3 din Codul de procedura penala, modificat si completat prin Legea nr. 202/2010 privind unele masuri pentru accelerarea solutionarii proceselor, raportat la dispozitiile art. 272 din Regulamentul privind organizarea si functionarea administrativa a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare.

Sedinta completului este prezidata de doamna Livia Doina Stanciu, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie.

Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie este reprezentat de doamna Gabriela Scutea, procuror adjunct al procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.

La sedinta de judecata participa magistratul-asistent din cadrul Sectiilor Unite, doamna Alina Gabriela Paun, desemnat in conformitate cu dispozitiile art. 273 din Regulamentul privind organizarea si functionarea administrativa a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare.

Inalta Curte de Casatie si Justitie - Completul competent sa judece recursul in interesul legii a luat in examinare recursul in interesul legii, formulat de catre procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie prin Sesizarea nr. 7.738/2.276/III-5/2012, cu privire la incadrarea juridica a faptei de conducere pe drumurile publice a unui autovehicul in ipoteza in care autorizatia provizorie de circulatie si-a incetat valabilitatea si avand aplicate placute cu numarul provizoriu expirat.

Reprezentantul procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a sustinut recursul in interesul legii, invederand ca examenul jurisprudentei penale actuale a evidentiat doua orientari cu privire la acest aspect si, prin urmare, caracterul neunitar al practicii judiciare:

Potrivit primei orientari jurisprudentiale, unele instante au considerat ca fapta inculpatului de a conduce pe drumurile publice un autoturism neinmatriculat, avand aplicate placute cu numere provizorii de circulatie a caror valabilitate era expirata, intruneste elementele constitutive ale infractiunilor prevazute de art. 85 alin. (1) si art. 85 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, aflate in concurs ideal.

In aceeasi ipoteza - conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul neinmatriculat, avand aplicate placute cu numere provizorii de circulatie expirate - alte instante au retinut numai infractiunea prevazuta de art. 85 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu motivarea ca infractiunea prevazuta de art. 85 alin. (2) vizeaza o alta situatie premisa decat expirarea termenului de valabilitate a numerelor provizorii, si anume aplicarea unui numar imaginar sau a altui numar decat cel atribuit unui autovehicul inmatriculat.

A fost aratata opinia procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, in sensul primei orientari jurisprudentiale; astfel, numarul provizoriu de circulatie semnifica luarea in evidenta a autovehiculului de catre autoritatea competenta, reprezentand deci expresia starii de inmatriculare, si, prin urmare, folosirea lui dupa expirarea valabilitatii este contrara realitatii si apta sa induca in eroare, transformandu-l intr-un numar fals de inmatriculare, in sensul art. 85 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, doamna judecator Livia Doina Stanciu, a declarat dezbaterile inchise, iar completul de judecata a ramas in pronuntare asupra recursului in interesul legii.


INALTA CURTE,


deliberand asupra recursului in interesul legii, constata urmatoarele:

1. Problema de drept ce a generat practica neunitara

Prin recursul in interesul legii formulat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie s-a aratat ca in practica judiciara nationala nu exista un punct de vedere unitar vizand incadrarea juridica a faptei de punere in circulatie sau conducere pe drumurile publice a unui autovehicul in ipoteza in care autorizatia de circulatie provizorie si-a incetat valabilitatea si avand aplicate placute cu numarul provizoriu de circulatie expirat.

2. Examenul jurisprudential

Prin recursul in interesul legii se arata ca, in urma verificarii jurisprudentei la nivel national, a fost relevata o practica neunitara, in sensul ca au fost evidentiate doua orientari in problema vizand incadrarea juridica a faptei de punere in circulatie sau conducere pe drumurile publice a unui autovehicul in ipoteza in care autorizatia de circulatie provizorie si-a incetat valabilitatea si avand aplicate placute cu numarul provizoriu de circulatie expirat.

3. Solutiile pronuntate de instantele judecatoresti

3.1. Intr-o prima orientare a practicii, unele instante au apreciat ca fapta inculpatului de a conduce pe drumurile publice un autoturism neinmatriculat, avand aplicate placute cu numere provizorii de circulatie a caror valabilitate era expirata, intruneste elementele constitutive ale infractiunilor prevazute de art. 85 alin. (1) si art. 85 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, aflate in concurs ideal.

S-a sustinut ca un numar provizoriu de circulatie expirat este de natura sa induca in eroare organele de politie aflate in exercitiul supravegherii traficului rutier, care nu vor opri spre verificare un autoturism neinmatriculat ce are montate placute cu numarul de inmatriculare expirat, spre deosebire de situatia acelor autoturisme neinmatriculate in circulatie care nu au montate in continuare numere de inmatriculare provizorii expirate.

In acest sens s-a mai argumentat ca numarul de inmatriculare (permanent ori provizoriu) este un element de identificare a participantilor la trafic, necesar pentru depistarea autorilor unor infractiuni sau abateri rutiere, astfel incat lipsa lui sau lipsa corespondentei lui cu realitatea impiedica aplicarea corecta si prompta a legii; desi exista o singura actiune - conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul - in raport cu imprejurarile concrete in care s-a savarsit (autovehicul neinmatriculat si cu numere provizorii expirate), sunt intrunite elementele constitutive a doua infractiuni, in concurs ideal.

3.2. Intr-o a doua orientare a practicii, in aceeasi ipoteza - conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul neinmatriculat, avand aplicate placute cu numere provizorii de circulatie expirate - alte instante au retinut numai infractiunea prevazuta de art. 85 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu motivarea ca infractiunea prevazuta de art. 85 alin. (2) vizeaza o alta situatie premisa decat expirarea termenului de valabilitate a numerelor provizorii, si anume aplicarea unui numar imaginar sau a altui numar decat cel atribuit unui autovehicul inmatriculat.

S-a sustinut ca ipoteza in care autorizatia de circulatie provizorie si-a incetat valabilitatea nu reprezinta o falsificare a numarului de inmatriculare, intrucat acest fapt presupune o operatiune fizica, mecanica, de modificare sau de confectionare a unor elemente care sa creeze aparenta unor numere de inmatriculare valabile.

4. Opinia procurorului general

Solutia propusa de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie este in sensul orientarii jurisprudentiale potrivit careia punerea in circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul in ipoteza in care autorizatia de circulatie si-a incetat valabilitatea si avand aplicate placute cu numarul provizoriu expirat intruneste elementele constitutive ale infractiunilor prevazute de art. 85 alin. (1) si art. 85 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in concurs ideal.

In sustinerea punctului de vedere exprimat s-a apreciat, din interpretarea dispozitiilor legale referitoare la inmatricularea si inregistrarea vehiculelor, ca un autovehicul se considera neinmatriculat atunci cand nu a fost luat in evidenta de catre organul competent si nu s-a eliberat certificat de inmatriculare, ca nu sunt socotite neinmatriculate autovehiculele pentru care s-au eliberat autorizatii de circulatie provizorii, in conditiile art. 13 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si art. 23 alin. (4) din Regulamentul de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.391/2006, cu modificarile ulterioare.

S-a apreciat ca numarul de inmatriculare este expresia starii de inmatriculare a autovehiculului la care se refera si, atunci cand numarul aplicat pe un autovehicul nu are corespondent intr-o inscriere reala in evidentele autoritatii competente sa opereze inmatricularea, este considerat fals.

S-a mai apreciat ca esential sub aspectul existentei infractiunii de conducere pe drumurile publice a unui autovehicul cu numar fals de inmatriculare este faptul ca numarul aplicat pe autovehicul nu are corespondent intr-o inscriere actuala in evidentele autoritatii competente sa efectueze inmatricularea, fiind deci contrar realitatii si apt sa induca in eroare.

S-a retinut, de asemenea, ca, potrivit dispozitiilor referitoare la inmatricularea si radierea autovehiculelor din evidenta circulatiei, numarul de inmatriculare poate fi folosit in mod legal numai cata vreme starea de inmatriculare subzista.

Numarul provizoriu de circulatie semnifica luarea in evidenta a autovehiculului de catre autoritatea competenta, reprezentand deci expresia starii de inmatriculare, si, prin urmare, folosirea lui dupa expirarea valabilitatii este contrara realitatii si apta sa induca in eroare, transformandu-l intr-un numar fals de inmatriculare, in sensul art. 85 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel, s-a concluzionat ca activitatea de conducere pe drumurile publice a unui autovehicul in situatia in care autorizatia de circulatie si-a incetat valabilitatea si avand placute cu numarul provizoriu expirat intruneste elementele constitutive ale infractiunilor prevazute de art. 85 alin. (1) si art. 85 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in concurs ideal.

5. Raportul asupra recursului in interesul legii

Proiectul de solutie propus prin raportul intocmit in cauza a vizat prima solutie identificata de examenul jurisprudential, in sensul ca punerea in circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul in ipoteza in care autorizatia provizorie de circulatie si-a incetat valabilitatea si avand aplicate placute cu numarul provizoriu de circulatie expirat intruneste elementele constitutive ale infractiunilor prevazute de art. 85 alin. (1) si art. 85 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in concurs ideal.

S-a argumentat ca numarul de inmatriculare este expresia inmatricularii autovehiculului la care se refera, astfel ca, atunci cand numarul aplicat pe un autovehicul nu are corespondent intr-o inscriere reala in evidentele organelor competente sa opereze inmatricularea, acesta este considerat fals.

In literatura de specialitate s-a sustinut ca de esenta infractiunii de conducere pe drumurile publice a unui autovehicul cu numar fals de inmatriculare este faptul ca *numarul aplicat pe autovehicul nu are corespondent intr-o inscriere actuala in evidentele autoritatii competente sa efectueze inmatricularea*.

In aceste conditii, numarul astfel aplicat fiind contrar realitatii, este apt sa induca in eroare.

Asadar, opinia unanima conturata in doctrina este aceea ca numarul obtinut legal, cu ocazia unei inmatriculari precedente, dar radiat la data punerii in circulatie sau conducerii pe drumurile publice, are toate caracterele unui numar fals de inmatriculare.

Dispozitiile referitoare la inmatricularea si radierea autovehiculelor din circulatie prevad ca numarul de inmatriculare poate fi folosit, in mod legal, cat timp subzista starea de inmatriculare.

Odata cu radierea autovehiculului din evidenta organului la care a fost inmatriculat, numarul de inmatriculare isi pierde semnificatia, adica inceteaza sa mai fie expresia starii de inmatriculare si devine astfel un numar de inmatriculare fals.

Prin similitudine toate aceste argumente sustin si ipoteza numarului provizoriu expirat.

In considerarea acelorasi argumente se poate afirma ca numarul provizoriu de circulatie reprezinta expresia starii de inmatriculare.

Folosirea lui in aceste conditii, deci dupa expirarea valabilitatii, este contrara realitatii si apta sa induca in eroare, transformandu-l intr-un numar fals, in sensul art. 85 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

6. Inalta Curte

Inalta Curte apreciaza ca fapta constand in punerea in circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul pe care sunt aplicate placute cu numarul provizoriu de circulatie expirat si in conditiile in care autorizatia de circulatie provizorie si-a incetat valabilitatea intruneste numai elementele constitutive ale infractiunii prevazute in art. 85 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Cu privire la necesitatea incriminarii si la continutul infractiunilor reglementate in art. 85 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se impun urmatoarele precizari:

Obligatia de inmatriculare a vehiculelor este prevazuta in art. 12 alin. (1) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, conform caruia orice vehicul care circula pe drumurile publice trebuie sa fie inmatriculat ori inregistrat, dupa caz, si sa poarte placute cu numarul de inmatriculare sau inregistrare.

Totodata, potrivit art. 13 alin. (3) din actul normativ mentionat, *pana la inmatriculare, vehiculele prevazute la alin. (1) pot circula cu numere provizorii, pe baza unei autorizatii speciale eliberate de autoritatea competenta*.

Legiuitorul a incriminat in art. 85 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, - punerea in circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul neinmatriculat sau neinregistrat, iar in art. 85 alin. (2) din acelasi act normativ - punerea in circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul cu numar fals de inmatriculare sau de inregistrare.

Elementul material al fiecareia dintre aceste infractiuni consta in doua actiuni alternative, carora li se asociaza insa cate o cerinta esentiala specifica. Astfel, ambele infractiuni prevazute de art. 85 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se comit fie prin punerea in circulatie, fie prin conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul.

Deosebirea consta in aceea ca pentru existenta infractiunii prevazute la art. 85 alin. (1) este necesar ca autovehiculul sa fie neinmatriculat, iar pentru existenta infractiunii de la art. 85 alin. (2) trebuie ca autovehiculul sa aiba un numar fals de inmatriculare, aceasta indiferent daca autovehiculul respectiv este sau nu inmatriculat.

Din interpretarea dispozitiilor legale referitoare la inmatricularea si inregistrarea vehiculelor, un autovehicul se considera neinmatriculat atunci cand nu a fost luat in evidenta de catre organul competent - pe baza verificarii actului de proprietate si a starii tehnice - si nu s-a eliberat un certificat de inmatriculare. Nu sunt socotite neinmatriculate autovehiculele pentru care s-au eliberat autorizatii de circulatie provizorii, in conditiile art. 13 alin. (3) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si art. 23 alin. (4) din Regulamentul de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.391/2006, cu modificarile ulterioare.

Dificultatea stabilirii incadrarii juridice a faptei de punere in circulatie sau conducerii pe drumurile publice a unui autovehicul pe care sunt aplicate placute cu numarul provizoriu de circulatie expirat este generata insa de imprejurarea ca legislatia rutiera nu defineste intelesul notiunii de *numar fals de inmatriculare*, opiniile exprimate de jurisprudenta fiind consecinta interpretarii in mod diferit a acestei sintagme.

Astfel, referitor la sensul exact si limitele firesti ale expresiei mentionate, s-a pus problema daca aceasta notiune vizeaza doar numarul plasmuit sau alterat ori cel care corespunde altui autoturism decat cel pe care este montat sau daca numarul fals de inmatriculare poate fi considerat si numarul provizoriu emis in baza unei autorizatii speciale care, la data punerii in circulatie sau a conducerii pe drumurile publice, nu mai avea valabilitate.

Intr-o opinie s-a sustinut ca numarul fals de inmatriculare este cel care nu are o corespondenta reala in evidentele autoritatii competente (intra in aceasta categorie numerele contrafacute, alterate, cele care apartin altor autoturisme sau pentru care autorizatia provizorie de circulatie a expirat).

Intr-o a doua opinie s-a sustinut ca numarul provizoriu pentru care a expirat autorizatia de circulatie nu poate fi considerat falsificat, intrucat nu este contrafacut sau alterat si, desi este expirat, nu se poate sustine ca el nu are o corespondenta in realitate, pentru ca apare in evidentele autoritatilor competente, permitand identificarea autoturismului, astfel incat, intr-o asemenea situatie, nu se poate retine decat infractiunea prevazuta de art. 85 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv punerea in circulatie a autoturismului sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul neinmatriculat sau neinregistrat.

Pe de alta parte, legiuitorul a inteles sa faca o distinctie neta intre categoriile de numere pe care le poate avea un autovehicul si ca nu toate aceste numere sunt de inmatriculare sau de inregistrare pentru a atrage incidenta art. 85 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel, potrivit art. 23 si art. 25 alin. (1) din Regulamentul de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.391/2006, cu modificarile ulterioare, exista urmatoarele categorii de numere:
  • numar de inmatriculare - compus din indicativul judetului sau al municipiului Bucuresti, numarul de ordine, format din cifre arabe, si o combinatie de trei litere cu caractere latine majuscule;
  • numar de inmatriculare temporara - pentru care la indicativul judetului sau al municipiului Bucuresti si numarul de ordine se adauga luna si anul in care expira valabilitatea inmatricularii;
  • numar de inmatriculare pentru probe - compus din indicativul judetului sau al municipiului Bucuresti, numarul de ordine si inscrisul *PROBE*;
  • numar de inregistrare - ce se atribuie doar vehiculelor inregistrate la consiliile locale si care se compune din denumirea localitatii si denumirea abreviata a judetului, scrisa cu caractere latine majuscule, precum si dintr-un numar de ordine, format din cifre arabe;
  • numar de autorizare provizorie a circulatiei - compus din indicativul judetului sau al municipiului Bucuresti si numarul de ordine.

    Potrivit dispozitiilor sus-enuntate, rezulta ca in materia circulatiei vehiculelor pe drumurile publice exista trei tipuri de numere de inmatriculare, un numar de inregistrare si un numar de autorizare provizorie a circulatiei.

    Legiuitorul a inteles sa incrimineze prin dispozitiile art. 85 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, doar cazurile in care vehiculul are numar fals de inmatriculare sau inregistrare, iar nu si cazul in care acest numar este cel atribuit prin autorizarea provizorie de circulatie (ipoteza supusa dezlegarii problemei de drept prin recursul in interesul legii).

    In acest sens, dispozitiile art. 85 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, vizeaza acele situatii in care s-a intervenit in vreun fel asupra numarului de inmatriculare al unui autoturism inmatriculat in realitate, fie prin confectionarea unui numar sau imitarea unui numar autentic, fie prin modificarea aspectului sau mentiunilor unui asemenea numar, creandu-se astfel o aparenta necorespunzatoare adevarului, precum si situatia in care autoturismul este sau nu inmatriculat, dar poarta placuta de inmatriculare a altui vehicul.

    Or, un numar de inmatriculare provizoriu expirat nu poate fi asimilat, prin analogie, cu un numar fals de inmatriculare, in conditiile in care nu a existat o falsificare cu intentie a acestuia, in sensul celor aratate anterior.

    Imprejurarea ca dreptul de circulatie al autoturismului se limita doar la o anumita perioada de timp, dupa care fie nu au mai fost intreprinse, fie nu au mai fost definitivate demersurile necesare inmatricularii respectivului autoturism, nu echivaleaza cu falsificarea numarului provizoriu de inmatriculare, numarul mentionat in acea autorizatie nu se transforma intr-unul fals, ci autoturismul in cauza devine unul neinmatriculat.

    Pe de alta parte, prin incriminarea prevazuta de art. 85 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, legiuitorul a avut in vedere posibilitatea faptuitorului de a se sustrage urmaririi in cazul savarsirii unei infractiuni datorita imposibilitatii de identificare a autoturismului. Or, folosind numarul corespunzator inmatricularii provizorii, autoturismul poate fi identificat, intrucat numarul respectiv nu se mai atribuie altui autoturism.

    In acest fel, identificarea autoturismului se face in aceleasi conditii ca si in cazul inmatricularii definitive.

    O situatie similara se regaseste si in privinta reglementarii actelor de identitate ale cetatenilor romani.

    Si in cazul acestor acte de identitate, depasirea termenului de valabilitate si utilizarea acelui act nu conduce la constatarea faptului ca actul este falsificat, ci atrage doar o raspundere contraventionala.

    Daca s-ar imbratisa punctul de vedere contrar, ar insemna ca simpla depasire a termenului de valabilitate a cartilor de identitate si prezentarea acestor carti de identitate a caror valabilitate a expirat, de catre titularii lor, organelor in drept ar constitui infractiunea de fals privind identitatea.
    DECIZIE


    Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 414^4 si 414^5 din Codul de procedura penala, astfel cum a fost modificat si completat prin Legea nr. 202/2010,


    INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE
    In numele legii

    DECIDE:




    Admite recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si, in consecinta: In interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 85 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, stabileste ca:

    Punerea in circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul pe care sunt aplicate placute cu numarul provizoriu de circulatie expirat, iar autorizatia de circulatie provizorie si-a incetat valabilitatea, intruneste numai elementele constitutive ale infractiunii prevazute in art. 85 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

    Obligatorie, potrivit art. 414^5 alin. 4 din Codul de procedura penala.

    Pronuntata in sedinta publica, astazi, 10 decembrie 2012.






  • Sectiune Decizii neconstitutionalitate (NC) si Recursuri admise in interesul legii (RIL)





    Termeni juridici, grupare tematica




    Coordonator
    Magdalena Popeanga

    Website administrat de
    Alioth Software
    Politica de securitate
    Termeni si conditii
     RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
    144 useri online

    Useri autentificati: