DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  


Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Decizie neconstitutionalitate

Decizia nr. 1598 din 14 decembrie 2011 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a Legii pentru completarea art. 7 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii

Decizie neconstitutionalitate din 14-12-2011
Curtea Constitutionala
Anul 2016 [4 decizii]
Anul 2015 [17 decizii]
Anul 2014 [23 decizii]
Anul 2013 [10 decizii]
Anul 2012 [25 decizii]
Anul 2011 [17 decizii]
Anul 2010 [30 decizii]
Anul 2009 [36 decizii]
Anul 2008 [3 decizii]
Anul 2007 [36 decizii]
Anul 2006 [15 decizii]
Anul 2005 [11 decizii]
Anul 2004 [8 decizii]
Anul 2003 [14 decizii]
TOATE [249 decizii]
Recursuri in interesul Legii, recursuri ICCJ
Anul 2015 [2 decizii]
Anul 2014 [13 decizii]
Anul 2013 [16 decizii]
Anul 2012 [16 decizii]
Anul 2011 [23 decizii]
Anul 2010 [8 decizii]
Anul 2009 [28 decizii]
Anul 2008 [46 decizii]
Anul 2007 [71 decizii]
Anul 2006 [31 decizii]
Anul 2005 [18 decizii]
Anul 2004 [1 decizii]
Anul 2003 [3 decizii]
TOATE [276 decizii]
Cautare decizii:    



Decizie neconstitutionalitate
Decizia nr. 1598 din 14 decembrie 2011 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a Legii pentru completarea art. 7 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii


Publicata in Monitorul Oficial nr. 924/2011 - M. Of. 924 / 27 decembrie 2011

Curtea Constitutionala a fost sesizata de Presedintele Romaniei, in temeiul dispozitiilor art. 146 lit. a) din Constitutia Romaniei si ale art. 15 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, asupra neconstitutionalitatii Legii pentru completarea art. 7 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii.

La sesizare au fost anexate, in copie, Legea pentru completarea art. 7 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, cererea de reexaminare asupra Legii pentru completarea art. 7 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, formulata de Presedintele Romaniei, fisa proiectului de lege, precum si dezbaterile din 15 noiembrie 2011 din cadrul Camerei Deputatilor asupra raportului Comisiei pentru administratie publica privind cererea de reexaminare formulata de Presedintele Romaniei.

Sesizarea a fost trimisa Curtii Constitutionale prin Adresa nr. 2.269 din 28 noiembrie 2011 si formeaza obiectul Dosarului nr. 1.420A/2011.

Prin aceasta sesizare, Presedintele Romaniei solicita Curtii sa se pronunte asupra constitutionalitatii Legii pentru completarea art. 7 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, considerand ca aceasta prezinta vicii de neconstitutionalitate extrinseca, in sensul infrangerii prevederilor constitutionale ale art. 76 alin. (1) si art. 77 alin. (3), prin prisma procedurii legislative de adoptare, deoarece reglementeaza relatii sociale din domeniul legii organice, astfel ca trebuia adoptata cu votul majoritatii membrilor Camerei Deputatilor.

In conformitate cu dispozitiile art. 16 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, sesizarea a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a transmite punctele lor de vedere.

Presedintele Senatului, prin Adresa nr. I 824 din 12 decembrie 2011, inregistrata la Curtea Constitutionala sub nr. 6.913 din 12 decembrie 2011, a comunicat punctul sau de vedere asupra sesizarii de neconstitutionalitate in care solicita admiterea acesteia, considerand-o intemeiata pentru motivele invocate de autorii sesizarii.

Guvernul a comunicat punctul sau de vedere cu Adresa nr. 5/6.989 din 8 decembrie 2011, inregistrata la Curtea Constitutionala sub nr. 6.874 din 9 decembrie 2011, prin care apreciaza ca sesizarea de neconstitutionalitate este intemeiata. In acest sens apreciaza in esenta ca, deoarece art. 77 alin. (2) din Constitutie nu stabileste in mod expres o limita de natura sa aduca vreo restrangere a competentei Parlamentului, ambele Camere ale Parlamentului, in cadrul procedurii de reexaminare a legii la solicitarea Presedintelui Romaniei, trebuie sa isi exprime votul asupra proiectului de lege si nu asupra cererii de reexaminare sau asupra rapoartelor comisiilor parlamentare.

Considera ca o interpretare contrara a acestui text constitutional ar avea semnificatia unui act de revizuire a Constitutiei, ceea ce este inadmisibil. De asemenea, apreciaza, avand in vedere calificarea legii ca organica, ca nu a fost respectata majoritatea absoluta necesara pentru adoptarea legilor organice, ceruta de art. 76 alin. (1) din Constitutie.

Presedintele Camerei Deputatilor nu a transmis punctul sau de vedere privind obiectia de neconstitutionalitate.


CURTEA,


examinand obiectia de neconstitutionalitate, punctele de vedere ale presedintelui Senatului si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile legii criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:

Curtea a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. a) din Constitutie si ale art. 1, 10, 15, 16 si 18 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, sa solutioneze sesizarea de neconstitutionalitate formulata de Presedintele Romaniei.

Obiectul sesizarii de neconstitutionalitate il constituie Legea pentru completarea art. 7 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii. Prevederile constitutionale considerate ca fiind incalcate prin legea criticata sunt urmatoarele:
  • Art. 76 alin. (1): *Legile organice si hotararile privind regulamentele Camerelor se adopta cu votul majoritatii membrilor fiecarei Camere.*;
  • Art. 77 alin. (3): *Daca Presedintele a cerut reexaminarea legii ori daca s-a cerut verificarea constitutionalitatii ei, promulgarea legii se face in cel mult 10 zile de la primirea legii adoptate dupa reexaminare sau de la primirea deciziei Curtii Constitutionale, prin care i s-a confirmat constitutionalitatea.*

    In esenta, in opinia autorului sesizarii, neconstitutionalitatea legii consta in aceea ca a fost adoptata de cele doua Camere ale Parlamentului fara a tine seama de dispozitiile art. 77 alin. (3) din Constitutie, deoarece Camera Deputatilor nu s-a exprimat prin vot expres asupra legii aflate in reexaminare, ci s-a supus la vot raportul comisiei de adoptare partiala a cererii de reexaminare.

    Examinand obiectia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca proiectul de Lege pentru completarea art. 7 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii a fost depus la Senat ca initiativa legislativa a Guvernului la data de 19 mai 2009.

    Senatul, ca prima Camera sesizata, a respins Legea pentru completarea art. 7 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii la data de 16 septembrie 2009, iar Camera Deputatilor, in calitate de Camera decizionala, a adoptat Legea pentru completarea art. 7 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii la data de 3 noiembrie 2009.

    In conformitate cu prevederile art. 77 alin. (2) din Constitutie, Presedintele Romaniei a cerut Parlamentului, la data de 24 noiembrie 2009, reexaminarea legii, deoarece Legea pentru completarea art. 7 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii dispune aprobarea tacita a autorizatiei de construire pentru executarea lucrarilor de baza si a celor aferente organizarii executarii lucrarilor, daca nu a fost emisa de autoritatile competente in termen de 30 de zile de la data depunerii documentatiei complete, procedura aprobarii tacite a autorizatiilor de constructie putand da nastere unor practici periculoase prin care se contravine prevederilor legale si normelor de urbanism, de disciplina in constructii ori de demolare a unor imobile cu valoare istorica si arhitecturala.

    Senatul a respins cererea de reexaminare formulata de Presedintele Romaniei si a adoptat Legea pentru completarea art. 7 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii la data de 25 mai 2010.

    Pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputatilor din 9 februarie 2011 a fost inscris Raportul Comisiei pentru administratie publica, amenajarea teritoriului si echilibru ecologic privind cererea de reexaminare formulata de Presedintele Romaniei, iar in sedinta din 21 februarie 2011, astfel cum rezulta din stenograma acesteia, s-a votat retrimiterea cererii de reexaminare la aceasta comisie.

    In Sedinta din 8 noiembrie 2011 s-a dezbatut Raportul de inlocuire al Comisiei pentru administratie publica, amenajarea teritoriului si echilibru ecologic prin care s-a propus admiterea cererii de reexaminare formulata de Presedintele Romaniei si respingerea legii. In Sedinta din 15 noiembrie 2011, la pozitia 26.6 din ordinea de zi, Raportul comisiei a fost supus la votul final, iar astfel cum rezulta din stenograma acestei sedinte, *raportul comisiei nu a trecut.*

    In legatura cu procedura parlamentara in cazul unei cereri de reexaminare a Presedintelui Romaniei, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 991/2008, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 682 din 6 octombrie 2008, statuand ca, din analiza art. 77 alin. (2) din Constitutie, *rezulta ca trebuie reexaminate textele cuprinse in cererea Presedintelui Romaniei, precum si cele care au legatura cu acestea, fiind necesara corelarea tehnico-legislativa a tuturor dispozitiilor din lege. In acest context pot fi modificate chiar si unele dispozitii ale legii care nu au fost in mod expres cuprinse in cererea de reexaminare. Parlamentul delibereaza numai in limitele cererii de reexaminare, dar are obligatia sa se exprime cu privire la toate textele din lege care se refera la o problema ridicata de Presedintele Romaniei, chiar in absenta unei mentiuni exprese in solicitarea acestuia. Parlamentul fiind unica autoritate legiuitoare a tarii, conform prevederilor art. 61 alin. (1) din Constitutie, in raport cu solicitarile cuprinse in cererea de reexaminare a Presedintelui Romaniei, poate adopta orice fel de solutie pe care o va considera necesara. Astfel, poate admite in intregime sau partial solicitarea, poate sa o respinga ori poate sa modifice in totalitate sau partial anumite texte care au legatura cu cererea de reexaminare, inclusiv prin recorelarea dispozitiilor legii*.

    Avand in vedere ca, in speta, cererea de reexaminare viza anumite aspecte concrete, s-a intocmit un raport asupra acesteia care a fost supus votului final. Or, dispozitiile art. 77 alin. (3) din Constitutie fac mentiune expresa despre *legea adoptata dupa reexaminare*. In acest context, Curtea constata ca aceste norme constitutionale impun supunerea la votul final a legii, iar nu a raportului privind cererea de reexaminare a Presedintelui Romaniei.

    In concluzie, Curtea constata ca Legea pentru completarea art. 7 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii este neconstitutionala.
    DECIZIE




    In temeiul art. 146 lit. a) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 11 alin. (1) lit. A.a), al art. 15 alin. (1) si al art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,


    CURTEA CONSTITUTIONALA

    In numele legii

    DECIDE:

    Constata ca Legea pentru completarea art. 7 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii este neconstitutionala.

    Definitiva si general obligatorie.

    Decizia se comunica presedintelui Romaniei, presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si primului-ministru si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

    Dezbaterea a avut loc la data de 14 decembrie 2011 si la aceasta au participat: Augustin Zegrean, presedinte, Aspazia Cojocaru, Acsinte Gaspar, Mircea Stefan Minea, Ion Predescu, Puskás Valentin Zoltán si Tudorel Toader, judecatori.






  • Sectiune Decizii neconstitutionalitate (NC) si Recursuri admise in interesul legii (RIL)





    Termeni juridici, grupare tematica




    Coordonator
    Magdalena Popeanga

    Website administrat de
    Alioth Software
    Politica de securitate
    Termeni si conditii
     RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
    34 useri online

    Useri autentificati: