RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ Decizia nr. 4 din 4 aprilie 2011 cu privire la modalitatea de stabilire a varstei standard de pensionare si a stagiului complet de cotizare utilizate pentru determinarea punctajului mediu anual in operatiunile de calculare a pensiilor din sistemul public, pentru persoane ale caror drepturi s-au deschis incepand cu data de 1 aprilie 2001 si care beneficiaza de reducerea varstei de pensionare potrivit legii
Publicata in Monitorul Oficial nr. 349/2011 - M. Of. 349 / 19 mai 2011
|
| INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE
— COMPLETUL COMPETENT SA JUDECE RECURSUL IN INTERESUL LEGII —
Decizia nr. 4 din 4 aprilie 2011 cu privire la modalitatea de stabilire a varstei standard de pensionare si a stagiului complet de cotizare utilizate pentru determinarea punctajului mediu anual in operatiunile de calculare a pensiilor din sistemul public, pentru persoane ale caror drepturi s-au deschis incepand cu data de 1 aprilie 2001 si care beneficiaza de reducerea varstei de pensionare potrivit legii
Dosar nr. 3/2011
Completul competent sa judece recursul in interesul legii ce formeaza obiectul Dosarului nr. 4/2011 este legal constituit
conform dispozitiilor art. 330^6 alin. 2 din Codul de procedura civila, modificat si completat prin Legea nr. 202/2010, si ale art. 27^2 alin. (2) lit. b) din Regulamentul privind organizarea si functionarea administrativa a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, republicat,
modificat si completat prin Hotararea Colegiului de conducere al Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 24/2010.
Sedinta completului este prezidata de doamna judecator Rodica Aida Popa, vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si
Justitie.
Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie este reprezentat de doamna procuror-sef
adjunct Antonia Eleonora Constantin.
La sedinta de judecata participa prim-magistratul-asistent al Inaltei Curti de Casatie si Justitie, doamna Aneta Ionescu,
desemnata in conformitate cu dispozitiile art. 27^3 din Regulamentul privind organizarea si functionarea administrativa a Inaltei
Curti de Casatie si Justitie, republicat, modificat si completat prin Hotararea Colegiului de conducere al Inaltei Curti de Casatie si
Justitie nr. 24/2010.
Inalta Curte de Casatie si Justitie — completul competent sa judece recursul in interesul legii a luat in examinare recursul
in interesul legii formulat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie privind modalitatea
de stabilire a varstei standard de pensionare si a stagiului complet de cotizare utilizate pentru determinarea punctajului mediu
anual in operatiunile de calculare a pensiilor din sistemul public, pentru persoane ale caror drepturi s-au deschis incepand cu data
de 1 aprilie 2001 si care beneficiaza de reducerea varstei de pensionare potrivit legii.
Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a sustinut recursul in
interesul legii, punand concluzii pentru admiterea acestuia si pronuntarea unei decizii prin care sa se asigure interpretarea si
aplicarea unitara a legii.
INALTA CURTE,
deliberand asupra recursului in interesul legii, constata
urmatoarele:
1. Problema de drept ce a generat practica neunitara
Prin recursul in interesul legii formulat de procurorul general
al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie
s-a aratat ca in practica judiciara nu exista un punct de vedere
unitar cu privire la modalitatea de stabilire a varstei standard de
pensionare si a stagiului complet de cotizare utilizate pentru
determinarea punctajului mediu anual in operatiunile de
calculare a pensiilor din sistemul public, pentru persoane ale
caror drepturi s-au deschis incepand cu data de 1 aprilie 2001
si care beneficiaza de reducerea varstei de pensionare potrivit
legii, prin raportare fie la dispozitiile anexei nr. 3 la Legea
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, fie la dispozitiile anexei nr. 9 la Ordinul
ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 340/2001.
2. Examenul jurisprudential
In urma verificarilor jurisprudentei la nivelul intregii tari s-a
constatat ca in solutionarea cauzelor avand ca obiect contestatii la deciziile de pensionare si stabilirea drepturilor de pensie dupa
data de 1 aprilie 2001, pentru persoanele care beneficiaza de
reducerea varstei standard de pensionare, ca urmare a
desfasurarii de activitati incadrate in conditii deosebite sau
speciale de munca ori intr-un grad de invaliditate, practica
judiciara este neunitara.
3. Solutiile pronuntate de instantele judecatoresti
3.1. Unele instante, investite cu solutionarea acestui tip de
contestatie, au apreciat ca pentru aceste categorii de persoane
verificarea indeplinirii conditiilor privind varsta standard de
pensionare si stagiul complet de cotizare se face prin raportare
la data formularii cererii de pensionare, conform dispozitiilor
cuprinse in anexa nr. 3 la Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, si nu raportat
la prevederile din anexa nr. 9 la Ordinul ministrului muncii si
solidaritatii sociale nr. 340/2001 pentru aprobarea Normelor de
aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si
completarile ulterioare, intrucat acesta deroga si modifica
dispozitiile legale. Aceasta orientare a avut in vedere ca cele
doua norme au aceeasi sfera de reglementare, insa contin
dispozitii contradictorii, situatie in care s-au aplicat dispozitiile
normei cu forta juridica superioara, respectiv ale Legii
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale si ale anexei nr. 3 la lege.
3.2. Alte instante, in situatia expusa, au considerat,
dimpotriva, ca varsta standard de pensionare si stagiul complet
de cotizare pentru aceste categorii de persoane se stabilesc in
functie de data nasterii persoanei asigurate, conform esalonarii
indicate in anexa nr. 9 la Ordinul ministrului muncii si solidaritatii
sociale nr. 340/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
Aceasta orientare a avut in vedere dispozitiile pct. 3 din
sectiunea a II-a din cap. B din Normele de aplicare a
prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si
alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile
ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii si solidaritatii
sociale nr. 340/2001, cu modificarile si completarile ulterioare,
conform carora „Varstele standard de pensionare si stagiile
minime sau complete de cotizare pentru femei si barbati sunt
prevazute in anexa nr. 3 la lege, detaliata in functie de data
nasterii in anexa nr. 9 la prezentele norme*.
4. Opinia procurorului general
Procurorul general a opinat pentru prima orientare
jurisprudentiala, prin argumentele expuse sustinand ca aceasta
este in acord cu litera si spiritul legii.
5. Raportul asupra recursului in interesul legii
Proiectul de solutie propus prin cele doua rapoarte intocmite
in cauza a vizat, de asemenea, prima solutie identificata de
examenul jurisprudential, respectiv aceea ca verificarea
indeplinirii conditiilor privind varsta standard de pensionare si
stagiul complet de cotizare, pentru categoriile de persoane care
beneficiaza de reducerea varstei standard de pensionare, se
face prin raportare la data formularii cererii de pensionare,
conform dispozitiilor cuprinse in anexa nr. 3 la Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale.
6. Inalta Curte
Cu titlu prealabil, Inalta Curte subliniaza ca Legea
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale a fost abrogata in mod expres prin art. 196
lit. a) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii
publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 852 din 20 decembrie 2010.
Cu toate acestea, problema de drept ce a generat practica
neunitara subzista, pe rolul instantelor judecatoresti
solutionandu-se in continuare cauzele asiguratilor care s-au
pensionat sub imperiul Legii nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, si se impune a fi
dezlegata avand in vedere dispozitiile tranzitorii continute in
art. 174 si 178 din noua lege, conform carora „Litigiile care se
refera la drepturile ce fac obiectul prezentei legi, aflate pe rolul
instantelor la data intrarii in vigoare a acesteia, se vor judeca
potrivi legii in baza careia a fost stabilit dreptul*, iar „cererile
inregistrate si nesolutionate pana la data intrarii in vigoare a
prezentei legi se vor solutiona conform normelor legale existente
la data deschiderii drepturilor de pensii*.
Revenind asupra problemei de drept, Inalta Curte retine
urmatoarele:
In sistemul public de pensii generat de Legea nr. 19/2000,
pensia pentru limita de varsta se acorda asiguratilor care
indeplinesc cumulativ la data pensionarii conditiile privind varsta
standard de pensionare si stagiul minim de cotizare realizat in
sistemul public [art. 41 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale].
In raport cu reglementarea cuprinsa in art. 41 alin. (1) din
lege, rezulta ca stagiul complet de cotizare nu este o conditie
ce trebuie indeplinita pentru a putea solicita inscrierea la pensie,
ci este relevant doar la calcularea punctajului mediu anual pe
baza caruia sa se stabileasca pensia calculata.
Varsta de pensionare si stagiul de cotizare — doua elemente
obiective care trebuie sa se aplice tuturor asiguratilor — au
cunoscut modificari periodice, prin vointa legiuitorului, care a
dorit sa creasca treptat varstele standard la care asiguratii pot
solicita pensionarea, precum si stagiile minime si complete de
cotizare.
Aceasta esalonare in timp a varstelor standard de
pensionare si a stagiilor minime si complete de cotizare a
devenit necesara, deoarece trecerea la varsta standard de
pensionare si la stagiul de cotizare reglementate in art. 41 din
Legea nr. 19/2000 nu se putea realiza de indata, ci treptat.
Din interpretarea prevederilor art. 41 din lege, coroborat cu
anexa nr. 3 la lege, rezulta ca vointa legiuitorului a fost aceea de
a porni in stabilirea varstei de pensionare si a stagiului de
cotizare de la data la care a fost depusa cererea de pensionare,
iar nu de la data nasterii asiguratului, aceasta fiind si ordinea
logica, atat timp cat valorile varstei de pensionare si ale stagiului
de cotizare sunt diferite in raport cu perioada de timp, iar nu fixe.
Aceasta crestere treptata a valorilor s-a realizat conform unui
grafic de esalonare prevazut in anexa nr. 3 la Legea nr. 19/2000.
Prima coloana din tabel cuprinde intervalele de timp in care
se face esalonarea (aprilie 2001—martie 2015).
Prin urmare, semnificatia intregului tabel este aceea ca, in
perioada indicata in prima coloana, varsta standard de
pensionare, stagiul minim de cotizare si stagiul complet de
cotizare sunt cele indicate in coloanele 2—4.
La data de 10 mai 2001 a intrat in vigoare Ordinul ministrului
muncii si solidaritatii sociale nr. 340/2001 pentru aprobarea
Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Anexa nr. 3 la Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si
completarile ulterioare, si anexa nr. 9 la Ordinul ministrului
muncii si solidaritatii sociale nr. 340/2001 sunt perfect
convergente si se suprapun doar cu privire la persoanele care
solicita inscrierea la pensie pentru limita de varsta, ca urmare a
desfasurarii activitatii in conditii normale (grupa a III-a de munca
sau grupa obisnuita), dar nu si pentru cei care beneficiaza de
reducerea varstelor standard de pensionare potrivit legii.
Ori de cate ori se solicita inscrierea la pensie anticipata sau
anticipata partiala ori asiguratul beneficiaza de vreo reducere a
varstei standard de pensionare, calculele efectuate in baza celor
doua anexe conduc la rezultate diferite.
In argumentarea opiniei impartasite in jurisprudenta
minoritara au fost avute in vedere dispozitiile pct. 3 din sectiunea
a II-a cap. B din Normele de aplicare a prevederilor Legii
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare,
aprobate prin Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale
nr. 340/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, conform
carora „Varstele standard de pensionare si stagiile minime sau
complete de cotizare pentru femei si barbati sunt prevazute in
anexa nr. 3 la lege, detaliata in functie de data nasterii in anexa
nr. 9 la prezentele norme*.
Astfel, in anexa nr. 9, fiecarei persoane asigurate i s-au
prestabilit, in functie de data nasterii, un anumit stagiu de
cotizare si o anumita varsta standard de pensionare, ceea ce
contravine spiritului Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si
completarile ulterioare, care prevede ca in orice moment dat toti
asiguratii au dreptul sa beneficieze de acelasi stagiu de cotizare
si de aceeasi varsta standard de pensionare.
Prin stabilirea unor varste standard diferite si a unor stagii
complete de cotizare diferite pentru persoane nascute la date
diferite, dar care solicita inscrierea la pensie in acelasi interval,
se ajunge la crearea unei discriminari nejustificate pe criteriu de
varsta.
Varsta standard de pensionare si stagiul complet de cotizare
sunt elemente obiective, care se aplica in mod egal tuturor
persoanelor care solicita inscrierea la pensie la un moment dat
(in acelasi interval) indiferent de varsta lor biologica.
Intr-adevar, anexa nr. 9 din Normele de aplicare a
prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si
alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile
ulterioare, detaliaza anexa nr. 3 la lege, dar in niciun caz nu o
modifica.
Din aceasta perspectiva, se poate spune ca anexa nr. 9 la
Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 340/2001 a
fost conceputa intr-o maniera care nu respecta spiritul legii in
aplicarea caruia a fost edictat acesta.
Mai mult decat atat, anexa nr. 9 la Ordinul ministrului muncii
si solidaritatii sociale nr. 340/2001 a avut ca scop
implementarea unui program informatic, avand la baza data
nasterii persoanelor care solicita pensionarea, care sa vina in
sprijinul caselor teritoriale de pensii si a pensionarilor, insa
aceasta a dus la stabilirea unei alte modalitati de raportare la
varsta standard de pensionare, comparativ cu anexa nr. 3 la
Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile
ulterioare. De aceea, pentru ratiuni de ordin informatic, aceasta
modalitate de calcul este larg utilizata de casele de pensii.
Aplicarea cu prioritate a dispozitiilor anexei nr. 3 la Legea
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, se
impune si din alte considerente.
Unul, de ordin general, priveste posibilitatea instantelor
investite cu solutionarea oricarei cauze sa faca aplicarea
principiului ierarhiei fortei juridice a actelor normative.
Altul priveste aspecte de ordin practic, deoarece diferentiaza
situatia asiguratilor care au desfasurat activitati incadrate in
conditii speciale de munca sau in conditii de handicap.
Inalta Curte considera ca trebuie sa se tina cont de actul
normativ cu forta juridica superioara, respectiv Legea
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, si nu
ordinul emis in aplicarea legii. Prin urmare, Ordinul ministrului
muncii si solidaritatii sociale nr. 340/2001 are natura juridica a
unui act normativ adoptat in executarea prevederilor Legii
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel
incat trebuia aplicat numai in limitele actului normativ cu forta
juridica superioara.
Aceasta solutie decurge si din interpretarea dispozitiilor art. 4
alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica
legislativa pentru elaborarea actelor normative, conform carora
„Actele normative date in executarea legilor, ordonantelor sau a
hotararilor Guvernului se emit in limitele si potrivit normelor care
le ordona*.
In consecinta, urmeaza a se admite recursul in interesul legii
in sensul ca modalitatea de stabilire a varstei standard de
pensionare si a stagiului complet de cotizare utilizate pentru
determinarea punctajului mediu anual in operatiunile de
calculare a pensiilor din sistemul public, pentru persoane ale
caror drepturi s-au deschis incepand cu data de 1 aprilie 2001
si care beneficiaza de reducerea varstei de pensionare potrivit
legii, se realizeaza prin raportare la dispozitiile anexei nr. 3 la
Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, in sensul ca beneficiaza de
reducerea varstelor standard de pensionare care se determina
in functie de data formularii cererii de pensionare.
DECIZIE
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 330^7 cu referire la art. 329 din Codul de procedura civila, astfel cum a fost
modificat si completat prin Legea nr. 202/2010,
INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE
In numele legii
DECIDE:
Admite recursul in interesul legii formulat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie, in sensul ca:
Modalitatea de stabilire a varstei standard de pensionare si a stagiului complet de cotizare utilizate pentru determinarea
punctajului mediu anual in operatiunile de calculare a pensiilor din sistemul public, pentru persoane ale caror drepturi s-au deschis
incepand cu data de 1 aprilie 2001 si care beneficiaza de reducerea varstei de pensionare potrivit legii, se realizeaza prin raportare
la dispozitiile anexei nr. 3 la Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, in sensul ca
beneficiaza de reducerea varstelor standard de pensionare care se determina in functie de data formularii cererii de pensionare.
Obligatorie, potrivit art. 330^7 alin. 4 din Codul de procedura civila.
Pronuntata in sedinta publica astazi, 4 aprilie 2011.
|
|