DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Cursuri mediatori

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente
Curs mediatori

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English




(P)Scoala de Muzica PianoForte, cursuri de canto, pian si vioara pentru copii si adulti

(P)Cursuri de Limbi Straine
(P)Traduceri si Interpretariat

Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ

Decizia nr. III din 31 martie 2003 referitoare la aplicarea dispozitiilor art. 20^1 alin. 3 din Legea nr. 83/1998 privind procedura falimentului bancilor

RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ din 31-03-2003
Curtea Constitutionala
Anul 2014 [20 decizii]
Anul 2013 [10 decizii]
Anul 2012 [25 decizii]
Anul 2011 [17 decizii]
Anul 2010 [30 decizii]
Anul 2009 [36 decizii]
Anul 2008 [3 decizii]
Anul 2007 [36 decizii]
Anul 2006 [15 decizii]
Anul 2005 [11 decizii]
Anul 2004 [8 decizii]
Anul 2003 [14 decizii]
TOATE [225 decizii]
Recursuri in interesul Legii, recursuri ICCJ
Anul 2014 [12 decizii]
Anul 2013 [16 decizii]
Anul 2012 [16 decizii]
Anul 2011 [23 decizii]
Anul 2010 [8 decizii]
Anul 2009 [28 decizii]
Anul 2008 [46 decizii]
Anul 2007 [71 decizii]
Anul 2006 [31 decizii]
Anul 2005 [18 decizii]
Anul 2004 [1 decizii]
Anul 2003 [3 decizii]
TOATE [273 decizii]
Cautare decizii:    



RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ
Decizia nr. III din 31 martie 2003 referitoare la aplicarea dispozitiilor art. 20^1 alin. 3 din Legea nr. 83/1998 privind procedura falimentului bancilor


Publicata in Monitorul Oficial nr. 455/2003 - M. Of. 455 / 26 iunie 2010



Sub presedintia presedintelui Curtii Supreme de Justitie, Paul Florea, s-a luat in examinare recursul in interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, referitor la aplicarea dispozitiilor art. 20^1 alin. 3 din Legea nr. 83/1998 privind procedura falimentului bancilor.

Ministerul Public a fost reprezentat de Gabriela Ghita, procuror general adjunct in cadrul Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, care a sustinut recursul in interesul legii astfel cum a fost formulat.


SECTIILE UNITE,



deliberand asupra recursului in interesul legii, constata urmatoarele:

In aplicarea dispozitiilor art. 20^1 alin. 3 din Legea nr. 83/1998 privind procedura falimentului bancilor, introdus in aceasta lege prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 186/1999 si mentinut prin Legea nr. 597/2002, instantele judecatoresti s-au pronuntat diferit.

Astfel, unele instante, fiind sesizate de executorii bancari ai bancilor aflate in lichidare cu cereri de incuviintare a executarii silite, intemeiate pe dispozitiile art. 373^1 alin. 1 si 2 din Codul de procedura civila, au considerat ca aceste cereri sunt supuse taxei de timbru in conditiile prevazute de Legea nr. 146/1997.

Pentru a se ajunge la aceasta concluzie s-a apreciat ca dispozitiile de scutire de taxe de timbru din art. 20^1 alin. 3 din Legea nr. 83/1998, astfel cum a fost modificata si completata initial prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 186/1999 si apoi prin Legea nr. 597/2002, s-ar referi numai la actiunile introduse de lichidatori, iar nu si la cererile executorilor bancari de investire a hotararilor cu formula executorie sau pentru incuviintarea executarii silite.

Alte instante, dimpotriva, au considerat ca sunt scutite de taxe de timbru, in conditiile prevazute de textul de lege mentionat, si cererile de executare silita sau de investire cu formula executorie a hotararilor, formulate de executorii bancari ai bancilor aflate in lichidare.

Aceste din urma instante au procedat corect.

Anterior introducerii art. 20^1 in Legea nr. 83/1998, aceasta lege nu continea nici o dispozitie referitoare la taxele de timbru aplicabile in cazul actiunilor si cererilor formulate in cadrul procedurii falimentului bancilor.

Pentru astfel de situatii erau deci aplicabile dispozitiile cu caracter general prevazute in art. 6 lit. c) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, astfel cum a fost completata prin Ordonanta Guvernului nr. 30/1999 si cum se prevede si prin Hotararea Guvernului nr. 752 din 16 septembrie 1999, care se refera la *actiuni, cereri si contestatii introduse in temeiul Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului [...]*.

Prin art. 20^1 alin. 3 din Legea nr. 83/1998, introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 186/1999 si mentinut prin Legea nr. 597 din 29 octombrie 2002, se prevede insa ca *Actiunile introduse de lichidator in aplicarea dispozitiilor prezentei legi sunt scutite de taxe de timbru*.

Pentru justa delimitare a sferei de aplicabilitate a acestei dispozitii, se impune a fi avute in vedere prevederile art. 10 lit. f) din Legea nr. 83/1998, in continutul ce li s-a dat prin Legea nr. 597/2002, potrivit carora *mentinerea, rezilierea sau denuntarea unor contracte incheiate de institutia de credit debitoare, precum si incheierea de noi contracte in interesul procedurii falimentului* sunt incluse intre atributiile principale ale lichidatorului.

Este de observat, de asemenea, ca prin art. 10 lit. o) si p) din Legea nr. 83/1998, astfel cum a fost modificata si completata prin Legea nr. 597/2002, se prevede ca lichidatorului ii mai revin urmatoarele atributii: *incheierea oricarui document in numele institutiei de credit debitoare, initierea si coordonarea, in numele acesteia, a oricarei actiuni sau proceduri legale*, precum si *efectuarea oricaror acte de procedura cerute de prezenta lege*.

Tot astfel este de retinut ca legea mentionata a mai stabilit, in cadrul art. 10 lit. d), ca lichidatorul are si atributia de a angaja personalul necesar in vederea lichidarii, precum si de a conduce activitatea acestuia.

Or, cat timp personalul mentionat, din care fac parte si executorii bancari ai bancilor aflate in faliment, lucreaza la cererea si in numele lichidatorului, ca reprezentanti ai sai, pentru realizarea scopului de a incasa creantele din averea bancii debitoare, rezultate din transferul de bunuri sau de sume de bani, actiunile pe care ei le introduc in aplicarea dispozitiilor Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului bancilor trebuie sa se bucure de acelasi regim de favoare ca si cele exercitate de catre lichidatorul insusi si sa fie scutite de taxe de timbru in conformitate cu art. 20^1 alin. 3 din aceeasi lege.

A considera altfel ar insemna sa se creeze o discriminare artificiala in ceea ce priveste regimul taxelor de timbru aplicabile actiunilor introduse in temeiul Legii privind procedura falimentului bancilor, dupa cum acestea sunt exercitate de catre lichidator sau de catre persoanele imputernicite de acesta, ceea ce ar fi inadmisibil.

De altfel, din insasi formularea actualului articol 20^1 alin. 3 din Legea nr. 83/1998 rezulta ca dispozitia de scutire de taxe de timbru priveste toate actiunile susceptibile a fi introduse de lichidator, deci si cele care, eventual, s-ar exercita in numele sau de catre persoanele imputernicite de acesta, cum sunt executorii bancari din cadrul bancilor aflate in faliment, evident in masura in care prin ele se urmareste realizarea finalitatii acelei legi.

De acelasi tratament favorabil, de scutire de taxe de timbru, se impune a beneficia si cererile ulterioare ale persoanelor imputernicite de lichidator, care sunt intemeiate pe dispozitiile art. 373^1 alin. 1 si 2 din Codul de procedura civila, cum sunt cele privind investirea cu formula executorie sau incuviintarea executarii silite, precum si cele referitoare la aplicarea art. 22, 24 si 25 din Legea nr. 83/1998, astfel cum au fost modificate si completate prin Legea nr. 597/2002.

O atare interpretare a dispozitiilor legale la care s-a facut referire ar fi in spiritul prevederilor Legii nr. 83/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, prin care nu este reglementat nici un caz de exceptare de la beneficiul de scutire de taxe a actiunilor introduse de lichidator. Mai mult, lipsirea persoanelor ce ar actiona in numele lichidatorului, care le-a imputernicit sa lucreze in numele sau, de aceleasi scutiri de taxe de timbru ca si el ar lipsi de continut actul de imputernicire dat in exercitarea atributiilor conferite prin art. 10 din Legea nr. 83/1998 si ar contraveni finalitatii acestei legi.

In consecinta, in temeiul art. 26 lit. b) din Legea Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993, republicata, si al art. 329 din Codul de procedura civila, urmeaza a se admite recursul in interesul legii si a se stabili ca actiunile si cererile adresate instantei de lichidator sau de persoanele imputernicite de acesta in exercitarea atributiilor conferite prin art. 10 din Legea nr. 83/1998, inclusiv cererile ulterioare formulate in conformitate cu prevederile art. 373^1 alin. 1 din Codul de procedura civila, in cadrul activitatii de executare silita si in aplicarea art. 22, 24 si 25 din aceeasi lege, sunt scutite de taxe de timbru.
DECIZIE





PENTRU ACESTE MOTIVE
In numele legii

DECIDE



Admite recursul in interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie.

In aplicarea dispozitiilor art. 20^1 alin. 3 din Legea nr. 83/1998 privind procedura falimentului bancilor, stabileste:

Actiunile si cererile adresate instantei de lichidator sau de persoanele imputernicite de acesta in exercitarea atributiilor conferite prin art. 10 din Legea nr. 83/1998, inclusiv cererile ulterioare formulate in conformitate cu prevederile art. 373^1 alin. 1 din Codul de procedura civila, in cadrul activitatii de executare silita si in aplicarea art. 22, 24 si 25 din aceeasi lege, sunt scutite de taxe de timbru.

Pronuntata in sedinta publica azi, 31 martie 2003.






Sectiune Decizii neconstitutionalitate (NC) si Recursuri admise in interesul legii (RIL)





Termeni juridici, grupare tematica


Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
35 useri online

Useri autentificati: