DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente
Cursuri Lupu&Partners

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English





(P)Scoala de Muzica PianoForte, cursuri de canto, pian si vioara pentru copii si adulti

(P)Cursuri de Limbi Straine
(P)Traduceri si Interpretariat

Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Decizie neconstitutionalitate

Decizia nr. 544 din 28 iunie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.43/2006 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi

Decizie neconstitutionalitate din 28-06-2006
Curtea Constitutionala
Anul 2016 [4 decizii]
Anul 2015 [17 decizii]
Anul 2014 [23 decizii]
Anul 2013 [10 decizii]
Anul 2012 [25 decizii]
Anul 2011 [17 decizii]
Anul 2010 [30 decizii]
Anul 2009 [36 decizii]
Anul 2008 [3 decizii]
Anul 2007 [36 decizii]
Anul 2006 [15 decizii]
Anul 2005 [11 decizii]
Anul 2004 [8 decizii]
Anul 2003 [14 decizii]
TOATE [249 decizii]
Recursuri in interesul Legii, recursuri ICCJ
Anul 2015 [2 decizii]
Anul 2014 [13 decizii]
Anul 2013 [16 decizii]
Anul 2012 [16 decizii]
Anul 2011 [23 decizii]
Anul 2010 [8 decizii]
Anul 2009 [28 decizii]
Anul 2008 [46 decizii]
Anul 2007 [71 decizii]
Anul 2006 [31 decizii]
Anul 2005 [18 decizii]
Anul 2004 [1 decizii]
Anul 2003 [3 decizii]
TOATE [276 decizii]
Cautare decizii:    



Decizie neconstitutionalitate
Decizia nr. 544 din 28 iunie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.43/2006 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi


Publicata in Monitorul Oficial nr. 568/2006 - M. Of. nr. 568 / 30 iun. 2006

Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.43/2006 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, exceptie ridicata direct de Avocatul Poporului, in temeiul art.146 lit.d) teza a doua din Constitutie.

La apelul nominal raspunde, pentru Guvernul Romaniei, Ministerul Finantelor Publice, prin domnul consilier juridic Mihnea Trofimescu, in baza delegatiei depuse la dosar, constatandu-se lipsa autorului exceptiei.

Reprezentantul Guvernului solicita Curtii acordarea unui nou termen de judecata in vederea formularii unui punct de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata, in conditiile prevazute de Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale. Depune note scrise.

Reprezentantul Ministerului Public nu se opune acordarii termenului solicitat.

Curtea, deliberand, respinge cererea formulata, intrucat lipsa punctelor de vedere ale autoritatilor prevazute de Legea nr.47/1992, care nu sunt obligatorii pentru judecatori, nu impiedica Curtea sa solutioneze exceptia ridicata, iar reprezentantul Guvernului a depus note scrise la dosar.

Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul reprezentantului Guvernului, care mentioneaza ca sustine pozitia exprimata in notele scrise depuse la dosar.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, intrucat apreciaza ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.43/2006 nu incalca dispozitiile din Constitutie invocate de autorul acesteia.


CURTEA,



avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:

Cu adresa nr.6516 din 26 iunie 2006, Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.43/2006 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.525 din 19 iunie 2006. Exceptia a fost ridicata in temeiul art.146 lit.d) teza a doua din Constitutie.

In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca ordonanta de urgenta criticata a fost adoptata cu incalcarea prevederilor constitutionale ale art.115, referitoare la „Delegarea legislativa”, cu mentionarea expresa a alin.(4), (5) si (6). Se mai sustine ca natura juridica a Curtii de Conturi este de institutie fundamentala a statului, iar aceasta ordonanta de urgenta ii afecteaza regimul juridic, ceea ce contravine art.73 alin.(3) lit.l) din Constitutie, potrivit caruia organizarea si functionarea Curtii de Conturi se reglementeaza prin lege organica. Autorul exceptiei invoca, de asemenea, si incalcarea prevederilor constitutionale ale art.1 alin.(4) care consacra principiul separatiei si echilibrului puterilor in stat, in cadrul democratiei constitutionale, si ale alin.(5) privind obligativitatea respectarii Constitutiei si a legilor tarii, ale art.61 alin.(1) potrivit caruia „Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului roman si unica autoritate legiuitoare a tarii”, precum si ale art.140 intitulat „Curtea de Conturi”.


CURTEA,



examinand sesizarea Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile reprezentantului Ministerului Public si notele scrise depuse la dosar de Ministerul Finantelor Publice, in calitate de reprezentant al Guvernului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.47/1992, retine urmatoarele:

Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art.146 lit.d) din Constitutie, ale art.1 alin.(2), ale art.2, 3, 10 si 32 din Legea nr.47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.

Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.43/2006 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.525 din 19 iunie 2006.

Autorul exceptiei considera ca ordonanta criticata incalca, in ordinea invocarii lor, dispozitiile constitutionale ale art.115 alin.(4), (5) si (6), art.73 alin.(3) lit.l), art.1 alin.(4) si (5), art.61 alin.(1) si ale art.140 - „Curtea de Conturi”. Aceste texte din Constitutie prevad:

- Art.115 alin.(4), (5) si (6): „(4) Guvernul poate adopta ordonante de urgenta numai in situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a motiva urgenta in cuprinsul acestora.

(5) Ordonanta de urgenta intra in vigoare numai dupa depunerea sa spre dezbatere in procedura de urgenta la Camera competenta sa fie sesizata si dupa publicarea ei in Monitorul Oficial al Romaniei. Camerele, daca nu se afla in sesiune, se convoaca in mod obligatoriu in 5 zile de la depunere sau, dupa caz, de la trimitere. Daca in termen de cel mult 30 de zile de la depunere, Camera sesizata nu se pronunta asupra ordonantei, aceasta este considerata adoptata si se trimite celeilalte Camere care decide de asemenea in procedura de urgenta. Ordonanta de urgenta cuprinzand norme de natura legii organice se aproba cu majoritatea prevazuta la articolul 76 alineatul (1).

(6) Ordonantele de urgenta nu pot fi adoptate in domeniul legilor constitutionale, nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie, drepturile electorale si nu pot viza masuri de trecere silita a unor bunuri in proprietate publica.”;

- Art.73 alin.(3) lit.l): „(3) Prin lege organica se reglementeaza: [...]; l) organizarea si functionarea Consiliului Superior al Magistraturii, a instantelor judecatoresti, a Ministerului Public si a Curtii de Conturi.”;

- Art.1 alin.(4) si (5): „(4) Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrul puterilor – legislativa, executiva si judecatoreasca – in cadrul democratiei constitutionale.

(5) In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie”.

- Art.61 alin.(1): „Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului roman si unica autoritate legiuitoare a tarii”;

Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine urmatoarele:

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.43/2006 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi este neconstitutionala in sensul celor ce se vor arata in continuare.

Potrivit art.140 alin.(1) din Constitutie, Curtea de Conturi exercita controlul asupra modului de formare, de administrare si de intrebuintare a resurselor financiare ale statului si ale sectorului public. Acelasi articol al Constitutiei reglementeaza relatiile dintre Curtea de Conturi si Parlament, numirea si revocarea membrilor institutiei, durata mandatului si statutul acestora.

Prin rolul sau, Curtea de Conturi face parte din institutiile fundamentale ale statului, activitatea sa fiind indispensabila asigurarii suportului financiar al functionarii tuturor organelor statului. Natura Curtii de Conturi de institutie fundamentala a statului este deopotriva subliniata de statutul constitutional al acesteia, ca si de faptul ca organizarea si functionarea sa, adica regimul sau juridic, se reglementeaza, potrivit art.73 alin.(3) lit.(l) din Constitutie, prin lege organica.

Luand in considerare aceste elemente definitorii, Curtea Constitutionala constata ca reglementarea organizarii si functionarii Curtii de Conturi prin ordonanta de urgenta a Guvernului contravine prevederilor art.115 alin.(6) din Constitutie, conform carora ordonantele de urgenta „nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului”.

Pentru aceleasi considerente, Curtea Constitutionala constata ca adoptarea ordonantei de urgenta analizate incalca si dispozitiile art.61 alin.(1) din Constitutia Romaniei, conform carora „Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului roman si unica autoritate legiuitoare a tarii”, prevederile art.73 alin.(3) lit.(l), precum si principiul separatiei puterilor consacrat prin art.1 alin.(4) din Constitutie. In acest sens, Curtea Constitutionala retine ca reglementarea pe calea ordonantelor si a ordonantelor de urgenta constituie, asa cum se prevede expres in art.115 din Constitutie, o atributie exercitata de Guvern in temeiul delegarii legislative, iar depasirea limitelor acestei delegari, stabilite prin insusi textul Constitutiei, reprezinta o imixtiune nepermisa in competenta legislativa a Parlamentului, altfel spus, o violare a principiului separatiei puterilor in stat.
DECIZIE


Fata de cele de mai sus, in temeiul art.146 lit.d) si al art.147 alin.(4) din Constitutie, precum si al art.1-3, al art.11 alin.(1) lit.A.d), al art.31 alin.(4) si al art.32 si 33 din Legea nr.47/1992,


Curtea Constitutionala
In numele legii

DECIDE



Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata direct de Avocatul Poporului, in temeiul art.146 lit.d) teza a doua din Constitutie, si constata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.43/2006 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.525 din 19 iunie 2006, este neconstitutionala.

Definitiva si general obligatorie.

Decizia se comunica presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Pronuntata in sedinta publica din data de 28 iunie 2006.






Sectiune Decizii neconstitutionalitate (NC) si Recursuri admise in interesul legii (RIL)





Termeni juridici, grupare tematica



Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
101 useri online

Useri autentificati: