DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Decizie neconstitutionalitate

Decizia nr. 277 din 21 martie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.1 alin.(2) si art.5 alin.(1) din Legea nr.61/1993 privind alocatia de stat pentru copii

Decizie neconstitutionalitate din 21-03-2006
Curtea Constitutionala
Anul 2016 [4 decizii]
Anul 2015 [17 decizii]
Anul 2014 [23 decizii]
Anul 2013 [10 decizii]
Anul 2012 [25 decizii]
Anul 2011 [17 decizii]
Anul 2010 [30 decizii]
Anul 2009 [36 decizii]
Anul 2008 [3 decizii]
Anul 2007 [36 decizii]
Anul 2006 [15 decizii]
Anul 2005 [11 decizii]
Anul 2004 [8 decizii]
Anul 2003 [14 decizii]
TOATE [249 decizii]
Recursuri in interesul Legii, recursuri ICCJ
Anul 2015 [2 decizii]
Anul 2014 [13 decizii]
Anul 2013 [16 decizii]
Anul 2012 [16 decizii]
Anul 2011 [23 decizii]
Anul 2010 [8 decizii]
Anul 2009 [28 decizii]
Anul 2008 [46 decizii]
Anul 2007 [71 decizii]
Anul 2006 [31 decizii]
Anul 2005 [18 decizii]
Anul 2004 [1 decizii]
Anul 2003 [3 decizii]
TOATE [276 decizii]
Cautare decizii:    



Decizie neconstitutionalitate
Decizia nr. 277 din 21 martie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.1 alin.(2) si art.5 alin.(1) din Legea nr.61/1993 privind alocatia de stat pentru copii


Publicata in Monitorul Oficial nr. 348/2006 - M. Of. nr. 348 / 18 apr. 2006

Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art.1 alin.(2) si art.5 alin.(1) din Legea nr.61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, exceptie ridicata de Victor Tatoiu, in calitate de reprezentant legal al minorului Victor Alexandru Tatoiu, in Dosarul nr.1.987/2005 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal.

Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 9 martie 2006, fiind consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea a amanat pronuntarea la data de 16 martie 2006 si apoi la data de 21 martie 2006.


CURTEA,



avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:

Prin Incheierea din 8 noiembrie 2005, pronuntata in Dosarul nr.1.987/2005, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.1 alin.(2) si art.5 alin.(1) din Legea nr.61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, exceptie ridicata de Victor Tatoiu, in calitate de reprezentant legal al minorului Victor Alexandru Tatoiu.

In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul exceptiei sustine, in esenta, ca textele criticate contravin dispozitiilor art.16 alin.(1), art.32 alin.(1) si ale art.49 alin.(1) si (2) din Constitutie. In argumentarea criticii sale acesta arata ca art.49 alin.(2) din Constitutie garanteaza copiilor dreptul la alocatie, indiferent de inscrierea lor intr-o forma de invatamant. Textele de lege criticate contravin acestor prevederi constitutionale, deoarece exclud de la plata alocatiei de stat copiii care nu urmeaza o forma de invatamant obligatoriu. In speta, minorul Victor Alexandru Tatoiu urmeaza cursurile scolii *The American International School of Bucharest*, iar la solicitarea adresata Ministerului Educatiei si Cercetarii de a i se recunoaste dreptul la plata alocatiei de stat pentru copii, aceasta autoritate i-a comunicat ca minorul Victor Alexandru Tatoiu nu beneficiaza de aceasta, intrucat unitatea scolara ale carei cursuri le frecventeaza nu este inclusa in evidenta Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar. Prevederile de lege criticate contravin si art.16 alin.(1) din Constitutie, intrucat, potrivit acestora, numai o anumita categorie de copii beneficiaza de plata alocatiei de stat pentru copii. Dispozitiile legale criticate contravin si art.32 alin.(1) din Constitutie privind dreptul la invatatura, prin conditionarea recunoasterii dreptului copiilor la plata alocatiei de stat de urmarea unei forme de invatamant general obligatoriu.

Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal apreciaza ca exceptia este intemeiata. In opinia sa textele legale criticate contravin dispozitiilor art.16 alin.(1) si ale art.49 alin.(2) din Constitutie, deoarece conditioneaza dreptul copilului de a beneficia de alocatia de stat de scolarizarea in cadrul invatamantului general obligatoriu. In acest sens arata ca alocatia de stat pentru copii reprezinta o masura de protectie de care trebuie sa beneficieze toti copiii.

Potrivit art.30 alin.(1) din Legea nr.47/1992, incheierea de sesizare a fost transmisa presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si comunica punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

Avocatul Poporului considera ca prevederile art.1 alin.(2) si art.5 alin.(1) din Legea nr.61/1993 sunt constitutionale. Arata ca aceste prevederi nu contravin dispozitiilor art.16 alin.(1) din Constitutie, intrucat ele se aplica in mod egal tuturor copiilor care urmeaza una dintre formele de invatamant prevazute de lege. De asemenea, considera ca aceste prevederi nu contravin nici art.49 alin.(2) din Constitutie, intrucat acestea reprezinta consacrarea la nivelul legii a regulii constitutionale potrivit careia statul acorda alocatii de stat pentru copii, ajutoare pentru ingrijirea copilului bolnav ori cu handicap, precum si alte forme de protectie sociala.

Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.


CURTEA,



examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispozitiile Constitutiei, precum si Legea nr.47/1992, retine urmatoarele:

Obiectul exceptiei il constituie prevederile art.1 alin.(2) si art.5 alin.(1) din Legea nr.61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.56 din 8 februarie 1999.

Textele de lege criticate au urmatorul continut:

- Art.1 alin.(2): *Copiii care urmeaza una dintre formele de invatamant prevazute de lege beneficiaza de alocatie de stat pentru copii pana la implinirea varstei de 18 ani.*;

- Art.5 alin.(1): *Copiii in varsta de peste 7 ani care nu urmeaza, potrivit regulamentelor scolare, invatamantul general obligatoriu nu beneficiaza de plata alocatiei de stat pentru copii, cu exceptia celor care nu sunt scolarizati din motive de sanatate, dovedite prin certificat medical.*

Textele constitutionale considerate a fi incalcate sunt cele ale art.16 alin.(1) privind egalitatea in drepturi, art.32 alin.(1) privind dreptul la invatatura si ale art.49 alin.(1) si (2) privind protectia tinerilor si a copiilor.

Prevederile legale criticate conditioneaza acordarea alocatiei de stat pentru copii de frecventarea uneia dintre formele de invatamant prevazute de lege.

In speta, minorul frecventeaza cursurile unei scoli particulare, iar Ministerul Educatiei si Cercetarii nu i-a aprobat plata alocatiei de stat, intrucat unitatea de invatamant respectiva nu este inclusa in evidenta Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar.

Curtea constata ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata, in sensul celor ce se vor arata in continuare.

Dreptul la alocatia de stat pentru copii a fost reglementat prin Legea nr.61/1993, in aplicarea dispozitiilor art.49 alin.(2) din Constitutia Romaniei, conform carora *statul acorda alocatii pentru copii si ajutoare pentru ingrijirea copilului bolnav ori cu handicap*.

Norma constitutionala inscrisa in cap. II privind drepturile si libertatile fundamentale nu prevede si nu permite, in definirea subiectilor dreptului la alocatiile acordate de stat, nici o alta conditie in afara aceleia ca beneficiarii sa fie copii.

Aceasta consacrare a dreptului copiilor la ocrotire speciala, sub forma alocatiilor acordate de stat fara nici o discriminare, corespunde principiilor generale care stau la baza statului roman, prevazute in art.1 alin.(2) din Constitutia Romaniei, si prevederilor privind ocrotirea copiilor, cuprinse in Declaratia Universala a Drepturilor Omului, in Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si in alte pacte si tratate la care Romania este parte.

Este evident ca, prin textele de lege analizate, legiuitorul a urmarit sa descurajeze sustragerea copiilor de la pregatirea scolara, iar pe de alta parte, sa impiedice dezvoltarea unor forme de invatamant neagreate de stat, dar aceste obiective sunt independente in raport cu scopul de ocrotire speciala a copiilor avut in vedere de Constitutie prin consacrarea dreptului la alocatii acordate de stat. Curtea Constitutionala retine in acest sens ca atingerea de catre stat a unor obiective, chiar si atunci cand acestea sunt de interes general si necesare, nu se poate face cu incalcarea Constitutiei, a carei respectare este, potrivit art.1 alin.(5), obligatorie.

In consecinta, Curtea Constitutionala constata ca prin textele de lege care formeaza obiectul exceptiei se conditioneaza acordarea alocatiei pentru copii de urmarea invatamantului general obligatoriu si de incadrarea acestora in una dintre formele de invatamant prevazute de lege, limitari vadit contrare atat art.49 alin.(2) din Constitutie, mai sus citat, cat si prevederilor art.16 alin.(1) din Legea fundamentala, conform carora *cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari*.


DECIZIE


Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art.146 lit.d) si al art.147 alin.(4) din Constitutie, precum si al art.1-3, al art.11 alin.(1) lit.A.d) si al art.29 din Legea nr.47/1992, cu majoritate de voturi,


Curtea Constitutionala
In numele legii

DECIDE



Admite exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.1 alin.(2) si art.5 alin.(1) din Legea nr.61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, exceptie ridicata de Victor Tatoiu, in calitate de reprezentant legal al minorului Victor Alexandru Tatoiu, in Dosarul nr.1.987/2005 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal si constata ca aceste prevederi sunt neconstitutionale in masura in care conditioneaza acordarea alocatiei de stat pentru copii de urmarea invatamantului general obligatoriu si de incadrarea in una dintre formele de invatamant prevazute de lege.

Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.

Definitiva si general obligatorie.

Pronuntata in sedinta din data de 21 martie 2006.






Sectiune Decizii neconstitutionalitate (NC) si Recursuri admise in interesul legii (RIL)





Termeni juridici, grupare tematica




Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
96 useri online

Useri autentificati: