DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ

Decizia nr. LXXVII (77) din 5 noiembrie 2007 cu privire la aplicabilitatea dispozitiilor art. 34 alin. (2),devenit art. 35 alin. 2, din Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici

RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ din 05-11-2007
Curtea Constitutionala
Anul 2016 [4 decizii]
Anul 2015 [17 decizii]
Anul 2014 [23 decizii]
Anul 2013 [10 decizii]
Anul 2012 [25 decizii]
Anul 2011 [17 decizii]
Anul 2010 [30 decizii]
Anul 2009 [36 decizii]
Anul 2008 [3 decizii]
Anul 2007 [36 decizii]
Anul 2006 [15 decizii]
Anul 2005 [11 decizii]
Anul 2004 [8 decizii]
Anul 2003 [14 decizii]
TOATE [249 decizii]
Recursuri in interesul Legii, recursuri ICCJ
Anul 2015 [2 decizii]
Anul 2014 [13 decizii]
Anul 2013 [16 decizii]
Anul 2012 [16 decizii]
Anul 2011 [23 decizii]
Anul 2010 [8 decizii]
Anul 2009 [28 decizii]
Anul 2008 [46 decizii]
Anul 2007 [71 decizii]
Anul 2006 [31 decizii]
Anul 2005 [18 decizii]
Anul 2004 [1 decizii]
Anul 2003 [3 decizii]
TOATE [276 decizii]
Cautare decizii:    



RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ
Decizia nr. LXXVII (77) din 5 noiembrie 2007 cu privire la aplicabilitatea dispozitiilor art. 34 alin. (2),devenit art. 35 alin. 2, din Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici


Publicata in Monitorul Oficial nr. 553/2008 - M. Of. nr. 553 / 22 iul. 2008



Dosar nr. 43/2007

Sub presedintia domnului profesor univ. dr. Nicolae Popa, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie,

Sectiile Unite ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie, in conformitate cu dispozitiile art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, s-au intrunit pentru a examina recursul in interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, cu privire la aplicabilitatea dispozitiilor art. 34 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la acordarea primei de concediu de odihna.

Sectiile Unite au fost constituite cu respectarea dispozitiilor art. 34 din Legea nr. 304/2004, republicata, fiind prezenti 75 de judecatori din totalul de 114 aflati in functie.

Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a fost reprezentat de procurorul Antoaneta Florea.

Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a sustinut recursul in interesul legii, punand concluzii de admitere a acestuia, in sensul de a se stabili ca dispozitiile art. 34 alin. (2) din Legea nr. 188/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, fiind suspendate, nu pot justifica acordarea sumelor solicitate cu titlu de prima de concediu, potrivit reglementarilor cuprinse in acele dispozitii.


SECTIILE UNITE,



deliberand asupra recursului in interesul legii, constata urmatoarele:

In practica instantelor judecatoresti s-a constatat ca nu exista un punct de vedere unitar in aplicarea dispozitiilor art. 34 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la acordarea primei de concediu de odihna.

Astfel, unele instante au respins cererile functionarilor publici privind plata primelor de concediu, considerand ca desi prin art. 34 alin. (2) din Legea nr. 188/1999, republicata, este reglementat dreptul acestora la prima de concediu, respectiv acordarea, pe langa indemnizatia de concediu, a unei sume egale cu salariul de baza din luna anterioara plecarii in concediu, un atare drept nu poate fi valorificat cat timp a fost suspendat succesiv, incepand cu anul 2001, prin art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 si, in continuare, pentru anii urmatori, prin legile de adoptare a bugetului de stat pe anii 2002-2006.

In argumentarea acestui punct de vedere s-a mai sustinut ca, in raport cu prevederile Legii nr. 24/2000, pe durata suspendarii, dispozitiile respective nu fac parte din ordinea de drept, astfel ca apare lipsita de temei legal obligarea angajatorului, pe cale judecatoreasca, sa plateasca prima de concediu pentru perioada 2001-2006 prin infrangerea vointei legiuitorului, pentru ca instanta s-ar substitui in atributiile sale, ceea ce ar constitui o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat.

Alte instante, dimpotriva, au admis cererile formulate de functionarii publici si au stabilit ca primele de concediu sa fie platite, retinand ca suspendarea succesiva a acordarii dreptului nu echivaleaza cu stingerea lui, ci are ca efect numai imposibilitatea realizarii sale in momentul suspendarii.

Aceste din urma instante au interpretat si aplicat corect dispozitiile legii.

In adevar, prin art. 34 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, s-a reglementat ca functionarii publici au dreptul la plecarea in concediu de odihna, pe langa indemnizatia de concediu, la o *prima egala cu salariul de baza din luna anterioara plecarii in concediu, care se impoziteaza separat*.

Ulterior, prin art. III alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 s-a prevazut ca *se suspenda pana la data de 31 decembrie 2001 aplicarea prevederilor art. 34 alin. (2) care cuprind dispozitii referitoare la acordarea primei pentru concediu de odihna*, iar prin art. 32 din Legea nr. 744/2001 s-a dispus mentinerea in continuare a suspendarii dreptului de prima de concediu de odihna pana la 31 decembrie 2002. De asemenea, prin art. 10 alin. (3) din Legea nr. 631/2002 s-a dispus din nou continuarea suspendarii dreptului la prima de concediu de odihna pana la 31 decembrie 2003, prin art. 9 alin. (7) din Legea nr. 507/2003 s-a mentinut suspendarea dreptului respectiv pana la data de 31 decembrie 2004, prin art. 8 alin. (7) din Legea nr. 511/2004 privind bugetul de stat pe anul 2005 s-a mentinut prelungirea suspendarii pana la 31 decembrie 2005, iar prin art. 5 alin. (5) din Legea nr. 379 privind bugetul de stat pe anul 2006 s-a prelungit perioada de suspendare pana la 31 decembrie 2006.

Succesiunea in timp a actelor normative la care s-a facut referire impune a se retine ca dreptul la prima pentru concediul de odihna al functionarilor publici, instituit prin art. 34 alin. (2) din Legea nr. 188/1999, republicata, si-a produs efectul incepand cu data mentionata, suspendarea exercitiului acestui drept neputand fi echivalata cu insasi inlaturarea lui.

In acest sens, prin art. 18 din Codul muncii se prevede, in mod imperativ, ca drepturile persoanelor incadrate in munca nu pot face obiectul vreunei tranzactii, renuntari sau limitari, ele fiind formulate si aparate de stat impotriva oricaror incalcari ale manifestarilor de subiectivism, abuz sau arbitrariu.

De aceea, fiind un drept castigat, derivat dintr-un raport de munca, prima de concediu nu poate fi considerata anulata prin actele normative mentionate.

Intr-o atare situatie, suspendarea exercitiului dreptului la prima de concediu nu echivaleaza cu insasi inlaturarea lui, cat timp prin nicio dispozitie legala nu i-a fost inlaturata existenta si nici nu s-a constatat neconstitutionalitatea textului de lege ce prevede acest drept.

Sub acest aspect, mai este de retinut ca, in prezent, sunt in vigoare si au fost chiar aplicate, pentru anul 2007, dispozitiile art. 35 alin. (2) din Legea nr. 188/1999, republicata, potrivit carora *functionarul public are dreptul pe langa indemnizatia de concediu, la o prima egala cu salariul de baza din luna anterioara plecarii in concediu, care se impoziteaza separat*.

De altfel, in ipoteza similara, Sectiile Unite ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie s-au pronutat in acest sens prin deciziile nr. XXIII din 12 decembrie 2005 si nr. XII din 5 februarie 2007.

In consecinta, in temeiul dispozitiilor art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, si ale art. 329 alin. 2 si 3 din Codul de procedura civila, urmeaza a se admite recursul in interesul legii si a se stabili ca prima de concediu, respectiv o suma egala cu salariul de baza din luna anterioara plecarii in concediu, se cuvenea functionarilor publici, astfel cum a fost reglementata prin dispozitiile art. 34 alin. (2) devenit art. 35 alin. (2) din Legea nr. 188/1999, republicata.
DECIZIE





PENTRU ACESTE MOTIVE
In numele legii

DECID



Admit recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.

Dispozitiile art. 34 alin. (2) [(devenit art. 35 alin. 2)] din Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici, republicata, se interpreteaza in sensul ca:

Prima de concediu, reprezentand o suma egala cu salariul de baza din luna anterioara plecarii in concediu, se cuvenea acestei categorii de personal.

Obligatorie, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de procedura civila.

Pronuntata in sedinta publica, astazi, 5 noiembrie 2007.






Sectiune Decizii neconstitutionalitate (NC) si Recursuri admise in interesul legii (RIL)





Termeni juridici, grupare tematica




Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
138 useri online

Useri autentificati: