DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  


Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Decizie neconstitutionalitate

Decizia nr. 970 din 31 octombrie 2007 referitoare la sesizarea asupra neconstitutionalitatii Legii privind atribuirea unei locuinte generalului in retragere Marin Lungu

Decizie neconstitutionalitate din 31-10-2007
Curtea Constitutionala
Anul 2016 [4 decizii]
Anul 2015 [17 decizii]
Anul 2014 [23 decizii]
Anul 2013 [10 decizii]
Anul 2012 [25 decizii]
Anul 2011 [17 decizii]
Anul 2010 [30 decizii]
Anul 2009 [36 decizii]
Anul 2008 [3 decizii]
Anul 2007 [36 decizii]
Anul 2006 [15 decizii]
Anul 2005 [11 decizii]
Anul 2004 [8 decizii]
Anul 2003 [14 decizii]
TOATE [249 decizii]
Recursuri in interesul Legii, recursuri ICCJ
Anul 2015 [2 decizii]
Anul 2014 [13 decizii]
Anul 2013 [16 decizii]
Anul 2012 [16 decizii]
Anul 2011 [23 decizii]
Anul 2010 [8 decizii]
Anul 2009 [28 decizii]
Anul 2008 [46 decizii]
Anul 2007 [71 decizii]
Anul 2006 [31 decizii]
Anul 2005 [18 decizii]
Anul 2004 [1 decizii]
Anul 2003 [3 decizii]
TOATE [276 decizii]
Cautare decizii:    



Decizie neconstitutionalitate
Decizia nr. 970 din 31 octombrie 2007 referitoare la sesizarea asupra neconstitutionalitatii Legii privind atribuirea unei locuinte generalului in retragere Marin Lungu


Publicata in Monitorul Oficial nr. 796/2007 - M. Of. nr. 796 / 22 noi. 2007

Cu Adresa nr.CA/781 din 27 iunie 2007, Presedintele Romaniei a transmis Curtii Constitutionale sesizarea de neconstitutionalitate asupra Legii privind atribuirea unei locuinte generalului in retragere Marin Lungu. Sesizarea, formulata in temeiul art.146 lit.a) din Constitutie si al art.15 din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, a fost inregistrata la Curtea Constitutionala sub nr.6.664 din 27 iunie 2007 si formeaza obiectul Dosarului nr.1.071A/2007.

In motivarea sesizarii de neconstitutionalitate se arata ca legea contravine prevederilor constitutionale ale art.4 alin.(2) si ale art.16 alin.(1), intrucat legifereaza o situatie cu caracter personal, precum si celor ale art.1 alin.(4), art.124 alin.(3) si ale art.126 alin.(1), deoarece incalca principiile separatiei puterilor in stat si independentei justitiei. In acest sens, invoca Decizia Curtii Constitutionale nr.600 din 9 noiembrie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.1.060 din 26 noiembrie 2005, prin care, de principiu, s-a statuat, pentru considerentele acolo retinute, ca o lege cu caracter individual este neconstitutionala. Mai arata ca, „prin adoptarea legii si in lipsa unei pozitii contrare explicite, Parlamentul si-a insusit motivele prezentate de initiatori in expunerea de motive*, incalcand astfel Constitutia „sub motivatia corectarii efectelor unei hotarari judecatoresti pe care o considera nedreapta si in urma careia domnul general Lungu a pierdut spatiul locativ pe care il detinea.* Or, considera in continuare, „nicio dispozitie constitutionala nu permite Parlamentului sa faca aprecieri asupra hotararilor judecatoresti si, mai ales, sa foloseasca puterea sa de unica autoritate legiuitoare pornind de la premisa nedreptatii unei hotarari judecatoresti*, fiind „de datoria altor autoritati decat Parlamentul, in special de cea a autoritatilor publice locale, sa solutioneze o problema locativa.*

In conformitate cu dispozitiile art.16 alin.(3) din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.643 din 16 iulie 2004, sesizarea a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Avocatului Poporului pentru a prezenta punctele lor de vedere.

Presedintele Senatului a transmis, cu Adresa nr.XVI/356 din 6 septembrie 2007, prin reprezentantul desemnat in acest sens de Biroul permanent al Senatului, punctul de vedere potrivit caruia Legea privind atribuirea unei locuinte generalului in retragere Marin Lungu a fost aprobata de Senatul Romaniei, cu respectarea prevederilor Constitutiei.

Guvernul a transmis punctul sau de vedere cu Adresa nr.5/3.494/C.T.P. din 20 august 2007, in care se arata urmatoarele: reglementarea cu caracter individual adoptata de Parlament este un „act de recunoastere si de rasplata pentru faptele deosebite de eroism ale domnului Marin Lungu, in prezent, general in retragere*; Decizia Curtii Constitutionale nr.600/2005, invocata in sustinerea criticilor de neconstitutionalitate, are in vedere „o alta reglementare* cu „o serie de particularitati care i-au conferit o fizionomie proprie, diferita de aceea a actelor juridice de putere de rang egal*, „or, in speta, masura dispusa – de atribuire a unei locuinte generalului in retragere - nu constituie numai o masura de protectie sociala, in acord cu art.47 alin.(1) din Legea fundamentala, ci, in principal, un act de recunoastere si de rasplata pentru faptele deosebite* ale domnului general in retragere Marin Lungu; Parlamentul, care, potrivit art.61 alin.(1) din Constitutie, este organul reprezentativ al poporului roman si unica autoritate legiuitoare, nu a adoptat legea criticata „pe criterii discriminatorii vizand rasa, nationalitatea, originea etnica, limba, religia, sexul, opinia, apartenenta politica ori averea persoanei respective, ci faptele sale deosebite, in folosul patriei*, si nici ca un privilegiu in favoarea acestuia in raport cu alti cetateni, astfel ca nu se poate retine incalcarea art.4 alin.(2) si art.16 alin.(1) din Constitutie; legea nu cuprinde nicio prevedere care ar putea aduce atingere actului de justitie, neexistand, asa cum sustine autorul sesizarii, „niciun fel de imixtiune din partea legiuitorului asupra activitatii instantelor judecatoresti*. Art.1 al legii criticate dispune ca atribuirea in proprietate, cu titlu gratuit, a locuintei are in vedere calitatea domnului Marin Lungu de „cel mai tanar veteran de razboi, erou al Armatei Romane, decorat cu 4 medalii militare de razboi si supravietuitor al unui lagar nazist*. Asa fiind, considera ca nu se poate retine incalcarea prevederilor constitutionale ale art.1 alin.(4), art.124 alin.(3) si art.126 alin.(1).

In sfarsit, exprima opinia ca *era necesar ca, inainte de adoptare, in textul final al expunerii de motive sa se fi efectuat rectificarile cuvenite, in raport cu intentia de reglementare si cu textele legii criticate – care nu vizeaza un act reparatoriu – in cazul unei eventuale sentinte apreciate ca «nedreapta» persoana in cauza putand parcurge, fara nici un impediment, toate caile de atac prevazute de lege, la instantele judecatoresti competente [art.126 alin.(1) si (2) din Constitutie], pentru apararea/realizarea tuturor drepturilor sale, in conditiile respectarii principiilor separatiei si echilibrului puterilor in stat [art.1 alin.(4) din Constitutie] si accesului liber la justitie [art.21 din Constitutie]*.

Presedintele Camerei Deputatilor nu a transmis punctul sau de vedere. Prin Petitia inregistrata cu nr.6.928 din 6 iulie 2007, depusa la dosar, domnul general in rezerva Marin Lungu expune, pe larg, situatia sa locativa, din care, in esenta, rezulta ca, desi restituirea apartamentului sau a facut obiectul a 16 dosare civile, in prezent nu are locuinta. De asemenea, cu Petitia nr.7.278 din 17 iulie 2007, solicita ca, in temeiul art.52 din Legea nr.47/1992, sa fie invitat la termenul de judecata pentru a prezenta Plenului Curtii sau „unui cadru restrans* al acestuia situatia sa locativa judecata abuziv de Tribunalul Bucuresti si de Curtea de Apel Bucuresti.


CURTEA,



examinand sesizarea de neconstitutionalitate, punctele de vedere ale Presedintelui Senatului si Guvernului, raportul judecatorului-raportor, Legea privind atribuirea unei locuinte generalului in retragere Marin Lungu, raportata la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, retine urmatoarele:

Curtea a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art.146 lit.a) din Constitutie, precum si celor ale art.1, 10, 15 si 18 din Legea nr.47/1992, sa se pronunte asupra constitutionalitatii prevederilor legale criticate.

Obiectul controlului de constitutionalitate il constituie Legea privind atribuirea unei locuinte generalului in retragere Marin Lungu, potrivit careia:

„Art.1. - Se atribuie in proprietate, cu titlu gratuit, in municipiul Bucuresti, o locuinta, o casa sau apartament cu 3 camere, pentru generalul in retragere Marin Lungu, cel mai tanar veteran de razboi, erou al Armatei Romane, decorat cu 4 medalii militare de razboi si supravietuitor al unui lagar nazist.

Art.2. - „Atribuirea locuintei se face de catre Regia Autonoma «Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat», in termen de cel mult 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.*

In opinia autorului sesizarii, legea criticata incalca, in ordinea invocarii lor, prevederile constitutionale ale art.4 alin.(2), art.16 alin.(1), art.1 alin.(4), art.124 alin.(3) si ale art.126 alin.(1), potrivit carora:
  • Art.4 alin.(2): „Romania este patria comuna si indivizibila a tuturor cetatenilor sai, fara deosebire de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine sociala.*;
  • Art.16 alin.(1): „Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.*;
  • Art.1 alin.(4): „Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor – legislativa, executiva si judecatoreasca – in cadrul democratiei constitutionale.*;
  • Art.124 alin.(3): „Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii.*;
  • Art.126 alin.(1): „Justitia se realizeaza prin Inalta Curte de Casatie si Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.*

    Examinand obiectia de neconstitutionalitate formulata, prevederile legii criticate, prin raportare la dispozitiile din Constitutie incidente, Curtea Constitutionala constata ca sesizarea de neconstitutionalitate este intemeiata si urmeaza a fi admisa, pentru urmatoarele considerente:

    Asupra unor aspecte constand in reglementarea prin lege a unei situatii cu caracter personal, precum si invocarea incalcarii prevederilor constitutionale ale art.4 alin.(2) si ale art.16 alin.(1), Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 600 din 9 noiembrie 2005. Cu acel prilej, in esenta, s-a statuat ca, si *in absenta unei prevederi prohibitive exprese, este de principiu ca legea are, de regula, caracter normativ, natura primara a reglementarilor pe care le contine fiind dificil de conciliat cu aplicarea acestora la un caz sau la cazuri individuale*, ca „este dreptul legiuitorului de a reglementa anumite domenii particulare intr-un mod diferit de cel utilizat in cadrul reglementarii cu caracter general sau, altfel spus, de a deroga de la dreptul comun, procedeu la care, de altfel, s-a mai apelat in aceasta materie*, precum si ca, in ipoteza in care „reglementarea speciala, diferita de cea constitutiva de drept comun, are caracter individual, fiind adoptata intuitu personae, ea inceteaza de a mai avea legitimitate, dobandind caracter discriminatoriu si, prin aceasta, neconstitutional*. Asa fiind, urmeaza sa se constate ca si prezenta lege, care instituie un regim juridic intuitu personae, contravine, pentru considerentele retinute in decizia mentionata, dispozitiilor constitutionale ale art.4 alin.(2) si ale art.16 alin.(1) si, in consecinta, este neconstitutionala.

    De altfel, Curtea constata ca, prin obiectul sau – atribuirea unei locuinte -, legea supusa controlului de constitutionalitate dispune intr-un domeniu ce intra in competenta de reglementare a organelor administratiei publice, iar nu a Parlamentului, care nu legifereaza cu privire la drepturi cu caracter individual.

    Fata de argumentele infatisate, din care rezulta neconstitutionalitatea Legii privind atribuirea unei locuinte generalului in retragere Marin Lungu, analizarea sustinerilor privind incalcarea art.124 alin.(3) si ale art.126 alin.(1) din Constitutie, precum si aspectele de fapt privind situatia locativa a domnului general in retragere Marin Lungu sunt irelevante.

    Fata de cele aratate, Curtea constata ca Legea privind atribuirea unei locuinte generalului in retragere Marin Lungu este neconstitutionala.


    DECIZIE


    In temeiul dispozitiilor art.146 lit.a) si ale art.147 alin.(2) si (4) din Constitutie, precum si al prevederilor art.11 alin.(1) lit.A.a), al art.15 alin.(1) si al art.18 alin.(2) din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, cu majoritate de voturi,


    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii

    DECIDE



    Constata ca Legea privind atribuirea unei locuinte generalului in retragere Marin Lungu este neconstitutionala.

    Definitiva si general obligatorie.

    Decizia se comunica Presedintelui Romaniei, presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si primului-ministru si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.






  • Sectiune Decizii neconstitutionalitate (NC) si Recursuri admise in interesul legii (RIL)





    Termeni juridici, grupare tematica




    Coordonator
    Magdalena Popeanga

    Website administrat de
    Alioth Software
    Politica de securitate
    Termeni si conditii
     RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
    14 useri online

    Useri autentificati: