DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Decizie neconstitutionalitate

Decizia nr. 16 din 10 ianuarie 2007 referitoare la constitutionalitatea Legii privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Turism, in subordinea Guvernului Romaniei

Decizie neconstitutionalitate din 10-01-2007
Curtea Constitutionala
Anul 2016 [4 decizii]
Anul 2015 [17 decizii]
Anul 2014 [23 decizii]
Anul 2013 [10 decizii]
Anul 2012 [25 decizii]
Anul 2011 [17 decizii]
Anul 2010 [30 decizii]
Anul 2009 [36 decizii]
Anul 2008 [3 decizii]
Anul 2007 [36 decizii]
Anul 2006 [15 decizii]
Anul 2005 [11 decizii]
Anul 2004 [8 decizii]
Anul 2003 [14 decizii]
TOATE [249 decizii]
Recursuri in interesul Legii, recursuri ICCJ
Anul 2015 [2 decizii]
Anul 2014 [13 decizii]
Anul 2013 [16 decizii]
Anul 2012 [16 decizii]
Anul 2011 [23 decizii]
Anul 2010 [8 decizii]
Anul 2009 [28 decizii]
Anul 2008 [46 decizii]
Anul 2007 [71 decizii]
Anul 2006 [31 decizii]
Anul 2005 [18 decizii]
Anul 2004 [1 decizii]
Anul 2003 [3 decizii]
TOATE [276 decizii]
Cautare decizii:    



Decizie neconstitutionalitate
Decizia nr. 16 din 10 ianuarie 2007 referitoare la constitutionalitatea Legii privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Turism, in subordinea Guvernului Romaniei


Publicata in Monitorul Oficial nr. 66/2007 - M. Of. nr. 66 / 29 ian. 2007

Cu adresa nr.51/4792 din 4 decembrie 2006, secretarul general al Camerei Deputatilor a transmis Curtii Constitutionale sesizarea privind declansarea controlului de constitutionalitate asupra Legii privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Turism, in subordinea Guvernului Romaniei. Sesizarea a fost formulata, in temeiul art.146 lit.a) din Constitutie si al art.15 alin.(4) din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, de catre un numar de 50 de deputati apartinand Grupului parlamentar al Partidului Democrat, si anume: Cristian I. Radulescu, Petru P. Movila, Gratiela Denisa M. Iordache, Iulian–Gabriel P.Birsan, Traian Constantin A. Igas, Cornel Stefan C. Bardan, Radu V. D. Lambrino, Monica Maria C. Iacob Ridzi, Laurentiu C. Mironescu, Daniel I. Buda, Ionesie P. Ghiorghioni, Radu–Catalin Dragus, Liviu Alexandru H. Miroseanu, Ioan C. Oltean, Nicolae N. Bara, Dan N. Grigore, Cosmin Gabriel C. Popp, Alexandru A. Ciocalteu, Alaxandru E. Mocanu, Mircea Man, Costica N. Canacheu, Marius I. Rogin, Cezar Florin Gh. Preda, Ioan Dumitru I. Puchianu, Stelian N. Dutu, William Gabriel S. Branza, Aurel A. Olarean, Ion I. Gontea, Horia C. Vasioiu, Bogdan C. Cantaragiu, Dumitru Gh. Puzdrea, Constantin M. Petrea, Valeriu I. Tabara, Anca M. Constantinescu, Romeo Marius Gh. Raicu, Ionela I. Bruchental–Pop, Dorin-Liviu D. Nistoran, Danut E. Liga, Gheorghe I. Albu, Valentin Adrian M. Iliescu, Petre Strachinaru, Mugurel Liviu S. Sarbu, Roberta Alma C. Anastase, Mihai Stanisoara, Anca–Daniela C. Boagiu, Gheorghe G. Barbu, Marian– Jean J. G. Marinescu, Marcel Laurentiu M. Romanescu, Gheorghe G. Sarb, Augustin A. Zegrean.

Sesizarea a fost inregistrata la Curtea Constitutionala sub nr.11232 din 5 decembrie 2006 si formeaza obiectul Dosarului nr.2374A/2006.

Autorii sesizarii solicita Curtii Constitutionale sa constate neconstitutionalitatea Legii privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Turism, in subordinea Guvernului Romaniei, care, in opinia acestora, „prezinta un viciu de constitutionalitate sub aspectul solutiei legislative propuse*, astfel:

1. Prin obiectul de reglementare, legea incalca art.117 alin.(2) din Constitutie, potrivit caruia „Guvernul si ministerele, cu avizul Curtii de Conturi, pot infiinta organe de specialitate, in subordinea lor, numai daca legea le recunoaste aceasta competenta*, precum si art.1 alin.(4) din aceasta, conform cu care „Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor – legislativa, executiva si judecatoreasca – in cadrul democratiei constitutionale.* Or, in cauza, „suntem in prezenta unei propuneri legislative privind infiintarea unui organ de specialitate in subordinea Guvernului, nu a unei Hotarari a Guvernului sau a unei ordonante de urgenta si, totodata, in absenta avizului Curtii de Conturi*;

2. Legea nu a fost adoptata cu respectarea „cerintelor de majoritate specifice unei legi organice*, ceea ce contravine dispozitiilor constitutionale ale art.76 alin.(1), care prevede ca „Legile organice si hotararile privind regulamentele Camerelor se adopta cu votul majoritatii membrilor fiecarei Camere*, si ale art.117 alin.(3), potrivit carora „Autoritati administrative autonome se pot infiinta prin lege organica.* In acest sens, se arata ca o „propunere legislativa initiata de 6 deputati* a fost adoptata „cu 134 de voturi pentru, 72 de voturi impotriva si 4 abtineri*, la lucrarile Plenului fiind prezenti 215 deputati, asadar cu indeplinirea conditiilor cerute pentru adoptarea unei legi ordinare, desi, in conformitate cu art.117 alin.(3) din Constitutie, suntem „in fapt, in prezenta unei legi organice*. Se mai arata ca „incadrarea Proiectului in categoria legilor ordinare nu a fost motivata nici prin Expunerea de motive si nici printr-o nota insotitoare.*

In conformitate cu dispozitiile art.16 alin.(2) din Legea nr.47/ 1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, sesizarea a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a prezenta punctele lor de vedere.

Guvernul, in punctul de vedere transmis in legatura cu sesizarea de neconstitutionalitate a Legii privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Turism, in subordinea Guvernului Romaniei, apreciaza ca aceasta este neintemeiata, intrucat: legea nu contine prevederi de natura sa aduca atingere principiului separatiei si echilibrului puterilor Statului consacrat de art.1 alin.(4) din Constitutie, precum si ca este o lege ordinara, adoptata in conformitate cu art.61 si art.73 alin.(1) din Legea fundamentala, potrivit carora Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a tarii, cu competenta generala de a adopta legi constitutionale, organice si ordinare; dispozitiile art.117 alin.(2) din Constitutie, care prevad posibilitatea ca Guvernul si ministerele sa infiinteze organe de specialitate in subordinea lor, daca legea le recunoaste aceasta competenta, nu au incidenta in aceasta cauza in care „nu ne aflam in situatia adoptarii unei hotarari a Guvernului ori a unui ordin al ministrului* prin care s-a infiintat un organ de specialitate in lipsa unei legi, ci suntem in situatia infiintarii organului de specialitate „in subordinea Guvernului, prin lege, act normativ adoptat de catre unica putere legiuitoare, cu competenta generala, respectiv, de catre Parlament*; nici art.76 alin.(1) din Constitutie, care dispune cu privire la cvorumul necesar adoptarii legilor organice „nu are incidenta in prezenta cauza*, deoarece «dispozitiile art.117 alin.(3) din Legea fundamentala impun infiintarea, „prin lege organica*, numai pentru autoritatile administrative autonome, nu si pentru organele de specialitate din subordinea Guvernului». Se mentioneaza ca, de altfel, si „actuala A.N.T. a fost infiintata, ca organ de specialitate al administratiei publice centrale in subordinea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.11/2004, aprobata de catre Parlament tot printr-o lege ordinara, respectiv prin Legea nr.228/2004, nefiind necesara o lege organica pentru aceleasi considerente.*

Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

In vederea solutionarii sesizarii, cu adresa nr.11397 din 7 decembrie 2006, Curtea Constitutionala a solicitat secretarului general al Camerei Deputatilor transmiterea urmatoarelor documente: proiectul Propunerii legislative privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Turism, in subordinea Guvernului, insotita de expunerea de motive; punctul de vedere al Guvernului asupra initiativei legislative, in conditiile art.111 alin.(1) din Constitutie; avizul Consiliului Legislativ; avizul Curtii de Conturi, in conditiile art.117 alin.(2) din Constitutie; proiectul de lege in forma adoptata de Senat, ca prima Camera sesizata; stenograma sedintei Camerei Deputatilor in care s-a exprimat votul final asupra proiectului de lege, in calitate de Camera decizionala; lista privind componenta Grupului parlamentar al Partidului Democrat din Camera Deputatilor.

Cu adresa nr.51/4866 din 9 decembrie 2006, secretarul general al Camerei Deputatilor a transmis, in copie, documentele solicitate, mai putin avizul Curtii de Conturi, care nu a fost cerut de catre initiatori, si proiectul de lege in forma adoptata de Senat, ca prima Camera sesizata, intrucat aceasta Camera a respins proiectul. In esenta, potrivit documentelor transmise, proiectul de „Lege privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Turism, in subordinea Guvernului, ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, avand ca obiect elaborarea si punerea in aplicare a politicilor in domeniul turismului, in concordanta cu politica generala a Guvernului Romaniei*, a fost initiat, asa cum reiese din expunerea de motive, „in scopul imprimarii unui dinamism mult sporit pentru: valorificarea potentialului national turistic, orientarea si integrarea in tendintele regionale si mondiale privind dinamica si structura ofertei turistice, cresterea circulatiei turistice pe teritoriul Romaniei, diversificarea ofertei si cresterea calitatii serviciilor turistice*; in punctul de vedere intocmit in conformitate cu art.111 alin.(1) din Constitutie, Guvernul Romaniei „nu sustine adoptarea acestei initiative legislative*, intrucat considera ca „pentru absorbtia fondurilor structurale si derularea proiectelor pentru perioada 2007 – 2113* se impune asigurarea unui cadru institutional stabil (prin specialisti si conditii de derulare a politicilor turistice si de implementare a strategiilor) si adaptat etapei de dezvoltare a turismului din Romania si obiectivelor de atins, precum si sustinerea, consolidarea si crearea institutiilor complementare similare celor din statele membre ale Uniunii Europene; Consiliul Legislativ avizeaza favorabil propunerea legislativa, cu observatii si propuneri privind titlul si obiectul reglementarii, categoria de legi din care aceasta face parte, reorganizarea actualei Autoritati din subordinea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, precum si stabilirea organizarii si functionarii ei prin hotarare a Guvernului; din cuprinsul stenogramei sedintei Camerei Deputatilor din data de 29 noiembrie 2006 reiese ca propunerea legislativa a fost adoptata ca lege ordinara si din cei 215 deputati prezenti au votat pentru 134, impotriva 72, iar 4 s-au abtinut. Ultimul document transmis este „Lista privind componenta Grupului parlamentar al partidului Democrat din Camera Deputatilor (la data de 7.12.2006)*, care cuprinde un numar de 50 de deputati si circumscriptiile din care acestia fac parte.


CURTEA,



examinand sesizarea de neconstitutionalitate, punctul de vedere al Guvernului, documentele transmise de secretarul general al Camerei Deputatilor, raportul judecatorului-raportor, Legea privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Turism, in subordinea Guvernului Romaniei, raportata la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, retine urmatoarele:

Curtea a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art.146 lit.a) din Constitutie, precum si celor ale art.1, art.10, art.15 si art.18 din Legea nr.47/1992, sa se pronunte asupra constitutionalitatii prevederilor legale criticate.

Obiectul controlului de constitutionalitate il constituie Legea privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Turism, in subordinea Guvernului Romaniei, in legatura cu care se sustine ca incalca, in ordinea invocarii lor, prevederile constitutionale ale art.117 alin.(2), art.1 alin.(4), art.76 alin.(1) si art.117 alin.(3), care prevad:

- Art.117 alin.(2) si (3): „(2) Guvernul si ministerele, cu avizul Curtii de Conturi, pot infiinta organe de specialitate, in subordinea lor, numai daca legea le recunoaste aceasta competenta.

(3) Autoritati administrative autonome se pot infiinta prin lege organica.*

- Art.1 alin.(4): „Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor – legislativa, executiva si judecatoreasca – in cadrul democratiei constitutionale.*

- Art.76 alin.(1): „Legile organice si hotararile privind regulamentele Camerelor se adopta cu votul majoritatii membrilor fiecarei Camere.*

Examinand obiectiile de neconstitutionalitate formulate, prevederile legii criticate si documentele ce au stat la baza adoptarii ei, prin raportare la dispozitiile constitutionale incidente, Curtea Constitutionala constata ca sesizarea de neconstitutionalitate este intemeiata si urmeaza a fi admisa, pentru urmatoarele considerente:

In cadrul administratiei publice centrale de specialitate, alaturi de ministere, se pot infiinta si alte organe de specialitate, care functioneaza in subordinea Guvernului. Daca art.116 din Constitutie consacra principiile de organizare ale autoritatilor administratiei publice centrale de specialitate, regulile dupa care ele se constituie sunt stabilite de prevederile constitutionale ale art.117. Astfel, alin.(1) si (3) ale art.117, prevazand ca ministerele se infiinteaza, se organizeaza si functioneaza potrivit legii si ca autoritatile administrative autonome se pot infiinta prin lege organica, consacra principiul potrivit caruia acest domeniu este de competenta exclusiva a Parlamentului. In ceea ce priveste infiintarea altor organe de specialitate decat ministerele si autoritatile autonome, dar ca autoritati guvernamentale, art.117 alin.(2) din Constitutie stabileste dreptul Guvernului de a le infiinta, dar numai in cazul in care acest drept ii este recunoscut prin lege si cu avizul Curtii de Conturi. In sensul acestor dispozitii constitutionale, art.11 lit.o) din Legea nr.90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor prevede ca „In realizarea functiilor sale Guvernul indeplineste urmatoarele atributii principale: [...] o) ) infiinteaza, cu avizul Curtii de Conturi, organe de specialitate in subordinea sa*.

Asadar, normele cuprinse in alin.(2) si (3) ale art.117 din Constitutie, referitoare la competenta Parlamentului si a Guvernului, care sunt de stricta interpretare constitutionala, fac o distinctie, fara echivoc, cu privire la modalitatile de infiintare a celor doua categorii de autoritati mentionate. Or, Autoritatea Nationala pentru Turism este una dintre autoritatile a carei infiintare intra, potrivit art.117 alin.(2) din Constitutie, in competenta exclusiva a Guvernului, astfel ca adoptarea de catre Parlament a legii ce face obiectul prezentei sesizari este neconstitutionala. Asa fiind, Curtea constata ca Legea privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Turism, in subordinea Guvernului Romaniei, incalca si prevederile art.1 alin.(5) din Legea fundamentala, potrivit carora, „In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie.*

Curtea constata ca, neconstitutionalitatea legii, astfel cum a fost retinuta, in ansamblul sau, face inutila examinarea si a celorlalte critici formulate de autorii obiectiei.


DECIZIE


In temeiul dispozitiilor art.146 lit.a) si al art.147 alin.(2) si (4) din Constitutie, precum si al prevederilor art.11 alin.(1) lit.A.a), al art.15 si al art.18 din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,


Curtea Constitutionala
In numele legii

DECIDE



Constata ca Legea privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Turism, in subordinea Guvernului Romaniei este neconstitutionala.

Definitiva si general obligatorie.

Decizia se comunica Presedintelui Romaniei, presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si primului-ministru, si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Dezbaterea a avut loc la data de 10 ianuarie 2007 si la aceasta au participat: Ioan Vida, presedinte, Nicolae Cochinescu, Aspazia Cojocaru, Acsinte Gaspar, Kozsokár Gábor, Petre Ninosu, Ion Predescu si Tudorel Toader, judecatori.






Sectiune Decizii neconstitutionalitate (NC) si Recursuri admise in interesul legii (RIL)





Termeni juridici, grupare tematica




Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
119 useri online

Useri autentificati: