DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ

Decizia nr. LIV (54) din 4 iunie 2007 cu privire la aplicarea dispozitiilor art. 92 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000, referitor la posibilitatea consilierilor locali de a cumula pensia anticipata, respectiv pensia anticipata partiala, cu indemnizatia prevazuta in art. 34 din Legea nr. 393/2004

RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ din 04-06-2007
Curtea Constitutionala
Anul 2016 [4 decizii]
Anul 2015 [17 decizii]
Anul 2014 [23 decizii]
Anul 2013 [10 decizii]
Anul 2012 [25 decizii]
Anul 2011 [17 decizii]
Anul 2010 [30 decizii]
Anul 2009 [36 decizii]
Anul 2008 [3 decizii]
Anul 2007 [36 decizii]
Anul 2006 [15 decizii]
Anul 2005 [11 decizii]
Anul 2004 [8 decizii]
Anul 2003 [14 decizii]
TOATE [249 decizii]
Recursuri in interesul Legii, recursuri ICCJ
Anul 2015 [2 decizii]
Anul 2014 [13 decizii]
Anul 2013 [16 decizii]
Anul 2012 [16 decizii]
Anul 2011 [23 decizii]
Anul 2010 [8 decizii]
Anul 2009 [28 decizii]
Anul 2008 [46 decizii]
Anul 2007 [71 decizii]
Anul 2006 [31 decizii]
Anul 2005 [18 decizii]
Anul 2004 [1 decizii]
Anul 2003 [3 decizii]
TOATE [276 decizii]
Cautare decizii:    



RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ
Decizia nr. LIV (54) din 4 iunie 2007 cu privire la aplicarea dispozitiilor art. 92 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000, referitor la posibilitatea consilierilor locali de a cumula pensia anticipata, respectiv pensia anticipata partiala, cu indemnizatia prevazuta in art. 34 din Legea nr. 393/2004


Publicata in Monitorul Oficial nr. 138/2008 - M. Of. nr. 138 / 22 feb. 2008



Dosar nr. 19/2007

Sub presedintia domnului profesor univ. dr. Nicolae Popa, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie,

Inalta Curte de Casatie si Justitie, constituita in Sectii Unite, in conformitate cu dispozitiile art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, s-a intrunit in vederea examinarii recursului in interesul legii, formulat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, in legatura cu aplicarea dispozitiilor art. 92 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, referitor la posibilitatea consilierilor locali de a cumula pensia anticipata, respectiv pensia anticipata partiala, cu indemnizatia reglementata prin art. 34 din Legea nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali.

Sectiile Unite au fost constituite cu respectarea dispozitiilor art. 34 din Legea nr. 304/2004, republicata, fiind prezenti 90 de judecatori din totalul de 115 aflati in functie.

Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a fost reprezentat de procurorul Antoaneta Florea.

Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a sustinut recursul in interesul legii in sensul in care a fost formulat, cerand sa se decida ca nu este posibila cumularea de catre consilierii locali a pensiei anticipate, respectiv a pensiei anticipate partiale, cu indemnizatia reglementata prin dispozitiile art. 34 din Legea nr. 393/2004.


SECTIILE UNITE,



deliberand asupra recursului in interesul legii, constata urmatoarele:

In practica instantelor judecatoresti s-a ivit o diversitate de solutii in legatura cu aplicarea dispozitiilor art. 92 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, cu privire la posibilitatea cumularii de catre consilierii locali a pensiei anticipate, respectiv a pensiei anticipate partiale, cu indemnizatia reglementata prin dispozitiile art. 34 din Legea nr. 393/2004.

Astfel, unele instante au considerat ca alesii locali nu pot cumula pensia anticipata, respectiv pensia anticipata partiala, cu indemnizatia reglementata prin dispozitiile art. 34 din Legea nr. 393/2004, deoarece acestia nu fac parte din niciuna dintre categoriile sociale mentionate in art. 94 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 care pot cumula pensia cu veniturile realizate dintr-o activitate profesionala.

S-a motivat ca adoptarea acestui punct de vedere se impune si pentru ca prin art. 92 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000 se prevede ca, in cazul in care beneficiarul pensiei anticipate sau al pensiei anticipate partiale se regaseste in vreuna dintre situatiile specificate in art. 5 alin. (1) pct. I si II din acea lege, plata pensiei se suspenda incepand cu luna urmatoare celei in care s-a creat situatia respectiva. Or, s-a relevat ca, din moment ce in art. 5 alin. (1) pct. II din Legea nr. 19/2000 se face referire expresa si la *persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective*, considerandu-le asigurate obligatoriu in sistemul public, prin efectul legii, rezulta evident ca si consilierii locali, care sunt alesi in aceasta calitate, sunt exceptati de la posibilitatea de a li se acorda indemnizatia prevazuta in art. 34 din Legea nr. 393/2004, daca beneficiaza de pensie anticipata sau de pensie anticipata partiala.

Alte instante, dimpotriva, s-au pronuntat in sensul ca si consilierii locali beneficiari ai pensiei anticipate sau ai pensiei anticipate partiale pot cumula aceasta pensie cu indemnizatia reglementata prin art. 34 din Legea nr. 393/2004.

In motivarea acestei solutii s-a relevat ca exercitarea de catre consilierii locali a atributiilor ce le revin din aceasta calitate nu reprezinta o activitate profesionala in sensul prevederilor art. 94 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, deoarece nu consta in prestarea unei munci cu regim continuu intr-o anumita profesie sau meserie, ci in indeplinirea de insarcinari cu caracter nepermanent, avand la baza exercitarea unui mandat in interes public, iar nu personal.

S-a mai subliniat ca, de altfel, datorita caracterului nepermanent al veniturilor pe care consilierii locali le pot obtine sub forma indemnizatiei de sedinta, nici nu ar fi posibila suspendarea pensiei anticipate, respectiv a pensiei anticipate partial, in temeiul dispozitiilor art. 92 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000.

Aceste din urma instante au interpretat si aplicat corect dispozitiile legii.

Intr-adevar, potrivit art. 92 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000, astfel cum a fost modificata prin art. I pct. 20 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2003, plata pensiei se suspenda incepand cu luna urmatoare celei in care, intre altele, *beneficiarul unei pensii anticipate sau al unei pensii anticipate partiale se regaseste in una dintre situatiile prevazute la art. 5 alin. (1) pct. I si II*.

Pe de alta parte, in art. 5 alin. (1) pct. I si II din aceeasi lege, astfel cum a fost modificat prin art. I pct. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2003, se prevede ca *in sistemul public sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii:

I. persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca si functionarii publici;

II. persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, in conditiile prezentei legi, cu ale persoanelor prevazute la pct. I*.

Coroborarea acestor dispozitii din legea mentionata nu poate justifica insa excluderea automata de la beneficiul cumulului pensiei anticipate sau al pensiei anticipate partiale cu indemnizatia de sedinta pentru alesii locali, reglementata prin art. 34 din Legea nr. 393/2004, cata vreme natura juridica a unei atari indemnizatii nu justifica incadrarea ei intr-o remuneratie sau alt venit cu caracter permanent, susceptibil a se constitui in cumul impreuna cu pensia anticipata sau cu pensia anticipata partiala.

In aceasta privinta este de observat ca indemnizatia de sedinta, in intelesul firesc ce poate fi dat dispozitiilor din textul de lege mentionat, nu poate avea alta semnificatie decat aceea a unei remuneratii ocazionale, nepermanenta, lipsita de importanta care sa ii confere o valoare de natura a-i atribui consistenta unei entitati susceptibile de a fi luata in considerare drept componenta a unui cumul cu pensia anticipata sau cu pensia anticipata partiala.

O atare interpretare se impune cata vreme in art. 34 alin. (2) din Legea nr. 393/2004 s-a revazut ca *indemnizatia de sedinta pentru membrii consiliului care participa la sedintele ordinare ale consiliului si ale comisiilor de specialitate va fi in cuantum de pana la 5% din indemnizatia lunara a primarului, presedintelui consiliului judetean sau primarului general al municipiului Bucuresti, dupa caz*, iar prin alin. (3) al aceluiasi articol s-a limitat numarul maxim de sedinte pentru care se poate acorda indemnizatia, la o sedinta de consiliu si 1-2 sedinte de comisii de specialitate pe luna, reglementare care, evident, nu ar permite alesilor locali sa realizeze din astfel de activitati sume de bani asimilabile, prin cuantumul lor, unui venit avand o semnificatie de natura a determina suspendarea platii pensiei in temeiul art. 52 din Legea nr. 19/2000.

Ca urmare, se impune sa se considere ca obtinerea in mod ocazional de catre alesii locali a 2-3 indemnizatii lunare, reprezentand fiecare pana la 5% din indemnizatia lunara, dupa caz, a primarului, presedintelui consiliului judetean sau primarului general al municipiului Bucuresti, nu poate fi asimilata cu realizarea unui venit susceptibil a determina suspendarea platii pensiei in sensul prevederilor art. 92 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000.

In consecinta, in temeiul dispozitiilor art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004, republicata, precum si ale art. 329 din Codul de procedura civila, urmeaza a se admite recursul in interesul legii si a se stabili ca dispozitiile art. 92 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, se interpreteaza in sensul ca persoanele alese in functii de consilieri locali pot cumula pensia anticipata, respectiv pensia anticipata partiala, cu indemnizatia prevazuta de dispozitiile art. 34 din Legea nr. 393/2004.
DECIZIE





PENTRU ACESTE MOTIVE
In numele legii

DECID



Admit recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.

Dispozitiile art. 92 alin. 1 lit. b) din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, se interpreteaza in sensul ca:

Persoanele alese in functii de consilieri locali pot cumula pensia anticipata, respectiv pensia anticipata partiala, cu indemnizatia prevazuta de dispozitiile art. 34 din Legea nr. 393/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

Obligatorie, pentru instante, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de procedura civila.

Pronuntata in sedinta publica din data de 4 iunie 2007.






Sectiune Decizii neconstitutionalitate (NC) si Recursuri admise in interesul legii (RIL)





Termeni juridici, grupare tematica




Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
115 useri online

Useri autentificati: