DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  


Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ

Decizia nr. XLI (41) din 7 mai 2007 cu privire la persoanele care beneficiaza de masurile reparatorii prevazute in art. 1 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999

RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ din 07-05-2007
Curtea Constitutionala
Anul 2016 [4 decizii]
Anul 2015 [17 decizii]
Anul 2014 [23 decizii]
Anul 2013 [10 decizii]
Anul 2012 [25 decizii]
Anul 2011 [17 decizii]
Anul 2010 [30 decizii]
Anul 2009 [36 decizii]
Anul 2008 [3 decizii]
Anul 2007 [36 decizii]
Anul 2006 [15 decizii]
Anul 2005 [11 decizii]
Anul 2004 [8 decizii]
Anul 2003 [14 decizii]
TOATE [249 decizii]
Recursuri in interesul Legii, recursuri ICCJ
Anul 2015 [2 decizii]
Anul 2014 [13 decizii]
Anul 2013 [16 decizii]
Anul 2012 [16 decizii]
Anul 2011 [23 decizii]
Anul 2010 [8 decizii]
Anul 2009 [28 decizii]
Anul 2008 [46 decizii]
Anul 2007 [71 decizii]
Anul 2006 [31 decizii]
Anul 2005 [18 decizii]
Anul 2004 [1 decizii]
Anul 2003 [3 decizii]
TOATE [276 decizii]
Cautare decizii:    



RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ
Decizia nr. XLI (41) din 7 mai 2007 cu privire la persoanele care beneficiaza de masurile reparatorii prevazute in art. 1 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999


Publicata in Monitorul Oficial nr. 833/2007 - M. Of. nr. 833/5 decembrie 2007



Dosar nr. 11/2007

Sub presedintia domnului prof. univ. dr. Nicolae Popa, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie,

Inalta Curte de Casatie si Justitie, constituita in Sectii Unite, in conformitate cu dispozitiile art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, s-a intrunit in vederea examinarii recursului in interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, cu privire la persoanele care beneficiaza de masurile reparatorii prevazute in art. 1 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 189/2000.

Sectiile Unite au fost constituite cu respectarea dispozitiilor art. 34 din Legea nr. 304/2004, republicata, fiind prezenti 90 de judecatori din totalul de 116 aflati in functie.

Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a fost reprezentat de procurorul Antoaneta Florea.

Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a sustinut recursul in interesul legii, astfel cum este formulat, cerand sa se decida ca dispozitiile art. 1 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, astfel cum a fost aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 189/2000, se interpreteaza in sensul ca de masurile reparatorii prevazute in acest text de lege beneficiaza cetatenii romani, indiferent de nationalitate, care au fost persecutati din motive etnice de regimurile instaurate in perioada 6 septembrie 1940 - 6 martie 1945, indiferent daca la data refugiului sau stramutarii aveau domiciliul pe teritoriul statului roman sau pe teritoriile romanesti aflate sub ocupatia altor state si indiferent daca localitatea in care au fost stramutati ori s-au refugiat se afla sub jurisdictia romaneasca ori sub administratia unui alt stat.


SECTIILE UNITE,



deliberand asupra recursului in interesul legii, constata urmatoarele:

In practica instantelor judecatoresti s-a constatat ca nu exista un punct de vedere unitar in legatura cu aplicarea dispozitiilor art. 1 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 189/2000.

Astfel, unele instante au considerat ca beneficiaza de masurile reparatorii prevazute in art. 1 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 189/2000, numai cetatenii romani care, in perioada 6 septembrie 1940 - 6 martie 1945, s-au refugiat, au fost stramutati sau expulzati pe teritoriile aflate sub jurisdictia statului roman, argumentandu-se ca de aceste masuri nu pot beneficia si cetatenii romani care si-au schimbat domiciliul din teritoriile aflate sub administratie romaneasca in teritoriile ocupate vremelnic de Ungaria horthysta, in conditiile in care statul roman nu si-a persecutat cetatenii pe motiv de apartenenta etnica.

Alte instante, dimpotriva, s-au pronuntat in sensul ca beneficiaza de masurile reparatorii reglementate in Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 189/2000, orice cetatean roman, indiferent de nationalitate, care in perioada regimurilor instaurate cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945, suferind persecutii din motive etnice, a fost refugiat, expulzat sau stramutat in alta localitate, indiferent daca la data stramutarii avea domiciliul pe teritoriul statului roman sau pe teritoriile romanesti aflate sub ocupatia altor state si daca localitatea in care s-a refugiat ori in care a fost expulzat sau stramutat se afla sub administratia unui stat strain.

In justificarea acestui punct de vedere s-a motivat ca dispozitiile art. 1 lit. c) din ordonanta mentionata nu conditioneaza existenta persecutiei din motive etnice in raport cu nationalitatea romana, ci de cetatenia romana, astfel ca masurile reparatorii ii privesc, in egala masura, pe toti cetatenii romani care au suferit persecutii in acea perioada, ca urmare a refugiului, expulzarii sau stramutarii in alta localitate, fara a se face distinctie daca a avut loc pe teritoriul statului roman sau in afara lui.

S-a subliniat totodata ca motivul refugiului nu poate fi apreciat decat in raport cu realitatile momentului, cand erau notorii persecutiile exercitate pe considerente etnice in urma modificarii hotarelor Romaniei prin cedarea unei parti a Ardealului Ungariei.

Aceste din urma instante au interpretat si au aplicat corect dispozitiile legii.

Intr-adevar, potrivit art. 1 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, astfel cum a fost aprobata prin Legea nr. 189/2000 si modificata prin art. I din Legea nr. 586/2002, intre cetatenii romani ce beneficiaza de drepturile instituite de aceasta ordonanta, din cauza persecutiilor din motive etnice suferite in acea perioada, este mentionata si persoana care *a fost refugiata, expulzata sau stramutata in alta localitate*.

In explicarea semnificatiei expresiei stramutata, in Normele pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 127/2002, se precizeaza, la art. 2, ca *prin persoana care a fost stramutata in alta localitate... se intelege persoana care a fost mutata sau care a fost obligata sa isi schimbe domiciliul in alta localitate din motive etnice*, adaugandu-se ca *in aceasta categorie se includ si persoanele care au fost expulzate, s-au refugiat, precum si cele care au facut obiectul unui schimb de populatie ca urmare a unui tratat bilateral*.

Din coroborarea acestor dispozitii reiese astfel vointa neindoielnica a legiuitorului de a acorda masuri reparatorii oricarui cetatean roman care in perioada 6 septembrie 1940 - 6 martie 1945 a avut de suferit persecutii din motive etnice, pentru a nu se crea vreo situatie de inegalitate sau discriminare in drepturi, indiferent daca refugiul, expulzarea sau stramutarea a avut loc din teritoriile ocupate de un stat strain in teritoriile romanesti ori din cele aflate sub jurisdictia statului roman in cele care s-au aflat vremelnic in administratia altor state, in scopul asigurarii deplinei realizari a principiului protectiei tuturor cetatenilor.

Sub acest aspect este de observat ca actele normative mentionate impun ca dispozitiile pe care le cuprind sa fie interpretate in sensul ca legiuitorul, tinand seama de situatiile grele create prin presiunile exercitate in perioada la care s-a facut referire de unele state vecine Romaniei, care au determinat importante cedari de teritorii in favoarea acelor state, urmate de inevitabile miscari de populatii, nevoite sa se refugieze, ori expulzari sau stramutari de persoane in alte localitati, a inteles sa acorde anumite drepturi celor persecutati, fara sa faca distinctie daca refugiul, expulzarea sau stramutarea a avut loc pe teritoriul statului roman sau in afara acestuia.

Asadar, interpretarea corecta si completa a dispozitiilor art. 1 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, astfel cum a fost aprobata prin Legea nr. 189/2000 si modificata ulterior prin art. I din Legea nr. 586/2002, duce la concluzia ca, independent de nationalitate, cetatenii romani persecutati din motive etnice de regimurile instaurate in perioada de 6 septembrie 1940 - 6 martie 1945, daca la data stramutarii aveau domiciliul pe teritoriul statului roman sau pe teritoriile romanesti aflate sub ocupatia altor state, indiferent daca localitatea in care au fost stramutati ori s-au refugiat se afla sub jurisdictie romaneasca sau sub dominatia altui stat, beneficiaza de masurile reparatorii prevazute in art. 1 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, astfel cum a fost aprobata prin Legea nr. 189/2000 si modificata ulterior prin art. I din Legea nr. 586/2002.

In consecinta, in temeiul dispozitiilor art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, precum si al art. 329 din Codul de procedura civila, urmeaza a se admite recursul in interesul legii si a se decide in sensul aratat mai sus.
DECIZIE





PENTRU ACESTE MOTIVE
In numele legii

DECID



Admit recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.

In aplicarea dispozitiilor art. 1 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 189/2000, stabileste:

Cetatenii romani, indiferent de nationalitate, care au fost persecutati din motive etnice de regimurile instaurate in perioada 6 septembrie 1940 - 6 martie 1945, indiferent daca la data stramutarii aveau domiciliul pe teritoriul statului roman sau pe teritoriile romanesti aflate sub ocupatia altor state si indiferent daca localitatea in care au fost stramutati ori s-au refugiat se afla sub jurisdictie romaneasca ori sub administratia unui alt stat, beneficiaza de masurile reparatorii prevazute de textul de lege mai sus mentionat.

Obligatorie, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de procedura civila.

Pronuntata in sedinta publica, astazi, 7 mai 2007.






Sectiune Decizii neconstitutionalitate (NC) si Recursuri admise in interesul legii (RIL)





Termeni juridici, grupare tematica




Vezi reducerile de azi la televizoare 4k.

Aici gasesti cele mai noi si ieftine telefoane mobile



Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
Scriptul s-a intrerupt din cauza unei erori: Table './dreptonl_dr/useronline' is marked as crashed and should be repaired