DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ

Decizia nr. XXXII din 16 aprilie 2007 cu privire la termenul in care poate fi contestata la instanta de contencios administrativ hotararea Comisiei pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 105/1999

RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ din 16-04-2007
Curtea Constitutionala
Anul 2016 [4 decizii]
Anul 2015 [17 decizii]
Anul 2014 [23 decizii]
Anul 2013 [10 decizii]
Anul 2012 [25 decizii]
Anul 2011 [17 decizii]
Anul 2010 [30 decizii]
Anul 2009 [36 decizii]
Anul 2008 [3 decizii]
Anul 2007 [36 decizii]
Anul 2006 [15 decizii]
Anul 2005 [11 decizii]
Anul 2004 [8 decizii]
Anul 2003 [14 decizii]
TOATE [249 decizii]
Recursuri in interesul Legii, recursuri ICCJ
Anul 2015 [2 decizii]
Anul 2014 [13 decizii]
Anul 2013 [16 decizii]
Anul 2012 [16 decizii]
Anul 2011 [23 decizii]
Anul 2010 [8 decizii]
Anul 2009 [28 decizii]
Anul 2008 [46 decizii]
Anul 2007 [71 decizii]
Anul 2006 [31 decizii]
Anul 2005 [18 decizii]
Anul 2004 [1 decizii]
Anul 2003 [3 decizii]
TOATE [276 decizii]
Cautare decizii:    



RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ
Decizia nr. XXXII din 16 aprilie 2007 cu privire la termenul in care poate fi contestata la instanta de contencios administrativ hotararea Comisiei pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 105/1999


Publicata in Monitorul Oficial nr. 772/2007 - M. Of. nr. 772 / 14 noi. 2007



Dosar nr. 2/2007

Sub presedintia domnului profesor univ. dr. Nicolae Popa, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie,

Inalta Curte de Casatie si Justitie, constituita in Sectii Unite, in conformitate cu dispozitiile art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, s-a intrunit pentru a examina recursul in interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, cu privire la termenul in care poate fi contestata la instanta de contencios administrativ hotararea Comisiei pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 105/1999, astfel cum a fost modificata si completata prin Legea nr. 189/2000.

Sectiile Unite au fost constituite cu respectarea dispozitiilor art. 34 din Legea nr. 304/2004, republicata, fiind prezenti 88 de judecatori din totalul de 116 in functie.

Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a fost reprezentat de procurorul Antoaneta Florea.

Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a sustinut recursul in interesul legii, punand concluzii pentru admiterea acestuia, in sensul de a stabili ca impotriva hotararii Comisiei pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 105/1999, astfel cum a fost modificata si completata prin Legea nr. 189/2000, poate fi formulata contestatie in termenul de 30 de zile prevazut in cuprinsul reglementarii speciale date prin acest act normativ, iar nu in termenul de 6 luni specific dreptului comun in materia contenciosului administrativ, prevazut in Legea nr. 554/2004.


SECTIILE UNITE,



deliberand asupra recursului in interesul legii, constata urmatoarele:

In aplicarea dispozitiilor art. 7 alin. 4 teza I din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, astfel cum a fost aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 189/2000, instantele judecatoresti nu au punct de vedere unitar referitor la termenul in care poate fi formulata contestatie la instanta de contencios administrativ impotriva hotararii Comisiei instituite pentru aplicarea prevederilor acestui act normativ.

Astfel, unele instante s-au pronuntat in sensul ca hotararea Comisiei pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 105/1999, astfel cum a fost aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 189/2000, poate fi contestata de persoanele interesate la instanta de contencios administrativ, in termen de 6 luni de la comunicare, potrivit dispozitiilor art. 11 alin. 1 din Legea nr. 554/2000, iar nu in termenul de 30 de zile reglementat de dispozitiile art. 7 alin. 4 teza I din acest act normativ.

In motivarea acestui punct de vedere, au fost invocate dispozitiile art. 29 din Legea nr. 554/2004, potrivit carora *ori de cate ori intr-o lege speciala anterioara prezentei legi se face trimitere la Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 sau generic la instanta de contencios administrativ, trimiterea se va socoti facuta la dispozitiile corespunzatoare din prezenta lege*.

Relevandu-se ca, in raport cu o atare reglementare, ori de cate ori o lege speciala face trimitere la Legea contenciosului administrativ, sunt aplicabile dispozitiile acelei legi, s-a subliniat ca termenul de contestare a hotararii emise de comisia mentionata nu poate fi decat acela de 6 luni, prevazut in art. 11 alin. 1 din Legea nr. 554/2004.

Alte instante, dimpotriva, au considerat ca termenul in care poate fi formulata contestatie impotriva hotararii comisiei prevazute la art. 7 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, modificata si completata, este de 30 de zile, potrivit dispozitiei alin. 4 al aceluiasi act normativ.

Aceste din urma instante au interpretat si aplicat corect dispozitiile legii.

In adevar, in cuprinsul Ordonantei Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, s-a reglementat la art. 7 alin. 1, introdus prin Legea nr. 189/2000 si modificat prin Legea nr. 323/2004, ca pentru stabilirea situatiilor din care decurg drepturile la care se refera ordonanta, se infiinteaza, in cadrul fiecarei case judetene de pensii sau, dupa caz, a municipiului Bucuresti, o comisie care, in luarea hotararilor referitoare la drepturile prevazute de lege, solicita avizul organizatiilor minoritatilor nationale legal constituite.

Pe de alta parte, tot in cadrul articolului mentionat, s-a prevazut la teza I din alin. 4, modificat prin articolul unic pct. 2^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 242/2000, introdus prin Legea de aprobare nr. 367/2001, ca *impotriva hotararii persoana interesata poate face contestatie la Curtea de apel in termen de 30 de zile de la data comunicarii hotararii, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990*.

La momentul acelei modificari legislative, durata de 30 de zile a termenului, prevazuta in dispozitiile acestei legi speciale, era identica celei prevazute in art. 5 alin. 2 din Legea nr. 29/1990, cu caracter general in materia contenciosului administrativ.

La data de 6 ianuarie 2005 a intrat in vigoare noua lege-cadru in materia contenciosului administrativ, Legea nr. 554/2004, stabilindu-se in cuprinsul acesteia, la art. 11 alin. 1, ca, in raport cu anumite momente reglementate restrictiv, *cererile prin care se solicita anularea unui act administrativ individual sau recunoasterea dreptului pretins si repararea pagubei cauzate se pot introduce in termen de 6 luni* de la acel moment, iar la alin. 2, ca *pentru motive temeinice, in cazul actului administrativ unilateral, cererea poate fi introdusa si peste termenul prevazut la alin. 1, dar nu mai tarziu de un an de la data emiterii actului*.

Este adevarat ca prin art. 31 alin. 2 din Legea nr. 554/2004, continand dispozitii de abrogare expresa a Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, se fac si precizari referitoare la abrogarea oricaror alte dispozitii contrare.

Dar, este de observat ca Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, este un act normativ cu caracter de lege speciala, care cuprinde norme derogatorii de la dreptul comun in materia contenciosului administrativ reglementat prin Legea nr. 554/2004.

Asa fiind, dispozitiile de drept comun in materia contenciosului administrativ, cuprinse in Legea nr. 554/2004, sunt aplicabile in domeniul la care se refera Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, modificata si completata prin Legea nr. 189/2000, numai in masura in care prevede aspecte nereglementate de aceasta lege speciala.

Altfel ar insemna sa fie incalcat principiul potrivit caruia legile speciale, cuprinzand norme derogatorii de la dreptul comun, aplicabile numai intr-o anumita materie pe care o reglementeaza, sunt de stricta interpretare.

De aceea, cata vreme conflictul de legi determinat de coexistenta normei generale si a celei speciale se solutioneaza intotdeauna conform regulii specialia generalibus derogant, este evident ca, in cazul concomitentei de reglementari in art. 11 alin. 1 din Legea nr. 554/2004 si in art. 7 alin. 4 teza I din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, introdus prin Legea nr. 189/2000, nu poate fi gasita o alta cale de interpretare rationala a legii decat in sensul aplicarii acestor din urma dispozitii, al caror caracter special in raport cu cele ale Legii nr. 554/2004 este vadit.

Ca urmare, nici nu se poate considera ca dispozitiile art. 31 alin. 2 din Legea nr. 554/2004, referitoare la abrogarea dispozitiilor contrare acestei legi, ar opera si abrogarea implicita a prevederilor art. 7 alin. 4 teza I din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, introdus prin Legea nr. 189/2000 si modificat prin articolul unic pct. 2^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 242/2000, introdus prin Legea de aprobare nr. 367/2001, intrucat norma speciala anterioara nu poate fi modificata sau abrogata decat in mod expres de o norma generala ulterioara.

De altfel, este de retinut ca prin art. 65 alin. 3 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, s-a instituit regula cu caracter imperativ ca *evenimentele legislative implicite nu sunt recunoscute in cazul actelor normative speciale ale caror dispozitii nu pot fi socotite modificate, completate sau abrogate nici prin reglementarea generala a materiei, decat daca acest lucru este exprimat expres*, ceea ce nu s-a intamplat in legatura cu textul de lege in discutie.

Nici dispozitia explicita de la art. 31 alin. 2 din Legea nr. 554/2004, de abrogare expresa a Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, nu poate influenta modul de interpretare a reglementarii cuprinse in art. 7 alin. 4 teza I din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, chiar daca ea contine sublinierea ca termenul de 30 de zile in care se poate face contestatie se socoteste *de la data comunicarii hotararii, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990*, deoarece trimiterea la aceasta lege-cadru vizeaza doar competenta instantei de contencios administrativ si procedura in fata acelei instante.

Norma speciala de la art. 7 alin. 4 teza I din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, introdusa prin Legea nr. 189/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, nu poate fi considerata abrogata implicit, deoarece prin aceasta s-ar obstacula realizarea scopului legislativ urmarit de legiuitor, la instituirea ei, de a supune hotararile comisiilor constituite, in temeiul alin. 1 din acelasi articol, controlului judiciar al instantei de contencios administrativ intr-un termen cat mai rezonabil cu putinta.
DECIZIE




In consecinta, in temeiul dispozitiilor art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, precum si ale art. 329 din Codul de procedura civila, urmeaza a se admite recursul in interesul legii si a se stabili ca hotararea Comisiei pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 105/1999, aprobata prin Legea nr. 189/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, poate fi contestata la instanta de contencios administrativ competenta, in termen de 30 de zile de la comunicare, conform art. 7 alin. 4 teza I din aceasta ordonanta.


PENTRU ACESTE MOTIVE
In numele legii

DECID



Admit recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.

In aplicarea dispozitiilor art. 7 alin. 4 teza I din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 189/2000, stabilesc:

Hotararea Comisiei pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 105/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 189/2000, poate fi contestata la instanta de contencios administrativ competenta, in termen de 30 de zile de la comunicare, conform textului de lege mai sus mentionat.

Obligatorie, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de procedura civila.

Pronuntata in sedinta publica, astazi 16 aprilie 2007.






Sectiune Decizii neconstitutionalitate (NC) si Recursuri admise in interesul legii (RIL)





Termeni juridici, grupare tematica




Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
77 useri online

Useri autentificati: