Cartea se dorea o culegere de jurispruden#355#259, care s#259 reflecte aplicarea dreptului Uniunii Europene in materia litigiilor de contencios administrativ. Ghinionul sau norocul a fost ca persoana c#259reia i a fost incredin#355at#259 in cele din urm#259 aceast#259 misiune s#259 nu fie un jurist specializat in contencios administrativ. Specializarea noastr#259 in dreptul Uniunii Europene ne-a impins la selectarea hot#259rârilor in func#355ie de relevan#355a lor pentru aplicarea dreptului Uniunii, la gruparea hot#259rârilor in func#355ie de principalele probleme de drept european #351i la comentarii privind modul in care dreptul Uniunii a fost aplicat. Prin urmare, lucrarea prezint#259 un interes general pentru aplicarea dreptului european de c#259tre judec#259torul na#355ional. Respectarea principiului suprema#355iei dreptului Uniunii #351i garantarea efectului s#259u util nu sunt sarcini u#351oare atunci când contrarietatea cu dreptul intern nu este evident#259 iar semnifica#355ia sa se g#259se#351te in zeci sau sute de hot#259râri ale Cur#355ii de Justi#355ie Capitolul I). Una dintre cele mai complexe probleme cu care judec#259torul se confrunt#259 este aplicarea directivelor. Lipsite de efect direct orizontal, directivele pot avea, in anumite imprejur#259ri, efect direct vertical. Aplicarea lor necesit#259 opera#355iuni suplimentare de interpretare a normelor juridice interne #351i cunoa#351terea jurispruden#355ei in evolu#355ie a Cur#355ii de Justi#355ie a Uniunii Europene Capitolul II). Un alt domeniu care necesit#259 preciz#259ri este cel al trimiterilor preliminare. Admisibilitatea trimiterilor #351i in#355elegerea corect#259 a partajului de competen#355e intre instan#355ele na#355ionale #351i Curtea European#259 de Justi#355ie par a fi, in prezent, cele dou#259 aspecte care intereseaz#259 cel mai mult Capitolul III). incheiem aceste gânduri cu o observa#355ie pe care am g#259sit o intr-o tez#259 de drept comparat veche de 20 de ani, dar care este de actualitate nu doar pentru c#259 instan#355ele de judecat#259 din România au devenit de relativ pu#355in timp #351i instan#355e ale Uniunii Europene, ci pentru c#259 ea reflect#259 o misiune permanent#259 a judec#259torilor din statele membre: „judec#259torii na#355ionali se afl#259 la intersec#355ia a dou#259 ordini juridice. Ei trebuie simultan s#259 aplice dreptul comunitar [in prezent, dreptul Uniunii Europene – n.n.] #351i s#259 respecte datele esen#355iale ale dreptului na#355ional” . Scopul acestei c#259r#355i este s#259 sprijine aplicarea dreptului Uniunii de c#259tre instan#355ele de judecat#259, dar #351i s#259 determine reflec#355ii, dezbateri #351i idei noi. ... [Mai multe detalii]
Despre lucrare In plus fata de editiile anterioare, culegerea include Declaratia Schuman adoptata la 9 mai 1950, precum si Comunicatul CJUE privind avizul negativ dat proiectului de aderare a Uniunii Europene la Conventia europeana pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Culegerea se adreseaza tuturor celor care se gasesc la inceput de drum, precum si acelora care au preocupari in domeniul practicii europene sau in alte materii interferente: specialisti implicati direct in procesul de integrare a tarii noastre in UE, cadre didactice, doctoranzi, masteranzi, studenti sau alte categorii socio-profesionale preocupate de acest subiect, un loc aparte ocupându-l jurnalistii care indeplinesc un rol deosebit de important in diseminarea informatiei. Din cuprins • Declaratia Schuman • Versiunea consolidata a Tratatului privind Uniunea Europeana si a Tratatului privind functionarea Uniunii Europene • Protocoale, Anexe, Declaratii • Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene • Avizul negativ al CJUE privind aderarea Uniunii Europene la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale... [Mai multe detalii]
Procedura trimiterii preliminare reprezinta o coordonata esentiala in dialogul dintre instantele nationale si Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE).