DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente
Cursuri Lupu&Partners

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English





(P)Scoala de Muzica PianoForte, cursuri de canto, pian si vioara pentru copii si adulti

(P)Cursuri de Limbi Straine
(P)Traduceri si Interpretariat

Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Cunoasterea companiilor si prevenirea fraudelor


Costin – Robert BADEA



Este de netagaduit faptul ca identificarea individului printr-un cod numeric personal, atribuit conform legii, reprezinta pentru organele cu atributii de aplicare a legii, un instrument de baza in cunoasterea populatiei, precum si in desfasurarea atributiilor de serviciu. De altfel, importanta codificarii unice este evidenta pentru toti participantii la viata social – economica.

Acelasi principiu se aplica si comerciantilor – persoane juridice, in expresia codului unic de identificare fiscala, insa elementele ce tin de esenta si existenta acestor entitati juridice sunt mai multe si au o sfera de aplicare mai larga decât in cazul persoanei fizice.

Pentru politistii cu atributii in domeniul prevenirii si combaterii criminalitatii economice, cunoasterea companiilor este un instument foarte eficace in constatarea si urmarirea faptelor de natura penala, insa, adeseori se constata ca legislatia in domeniul trebuie amendata pentru a tine pasul cu provocarile curente.

Un aspect punctual al acestei necesitati se refera la dreptul unei persoane fizice de a dispune in continuare de continutul contului bancar al unei societati comerciale, dupa ce aceasta a cedat parte sau toate din partile sociale ale entitatii economice si, mai ales dupa ce s-a revocat sau a fost inlocuit din functia de administrator al companiei.

In concret, jurisprudenta in materie releva asemenea situatii, in care o persoana fizica ce nu mai are functia de administrator, nu are calitate de asociat in cadrul companiei si nu este mandatat in niciul fel de catre noile organe de conducere ale societatii cedate, poate sa ramâna cu dreptul de a dispune de continutul si existenta contului sau conturilor bancare ale companiei.

Cu alte cuvinte, o persoana, aparent fara absolut nicio calitate sau mandat in cadrul companiei, un non-administrator, poate ramâne cu dreptul de dispozitie asupra unuia dintre cele mai importante elemente ale patrimoniului unei societati – contul ei bancar.

Este lesne de inteles ca atunci când cesiunea companiilor este pur formala, iar noile organe de conducere sunt persoane lipsite de experienta, instruire sau mijloace financiare, situatia descrisa mai sus este in legatura directa cu pregatirea si comiterea unor fapte de evaziune fiscala si spalare de bani, intr-o complicitate pasiva si o lipsa totala de interes sau responsabilitate sociala a cesionarilor fictivi ai societatilor in cauza.

O solutie de modificare a legislatiei asupra vulnerabilitatii ridicate ne-ar aduce cu siguranta mai aproape de o mai eficace aplicare a conceptelor de analiza de risc si conformare voluntara, instrumente antifrauda ce si-au dovedit valoarea in tarile membre UE.

Intensificarea comunicarii si cooperarii intre oficiul registrului comertului, organul fiscal competent si unitatile bancare nationale – prin aducerea la cunostinta continua a modificarilor aparute in cadrul unei companii si in paralel, cunoasterea existentei si a dreptului de semnatura asupra conturilor bancare - si-ar putea dovedi contributia pe termen mediu si lung la prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, mai ales cea comisa sub forma deducerii ilicite a taxelor si impozitelor legal datorate.

In orice caz, o mai buna cooperare si comunicare intre institutiile si autoritatile statului si actorii privati implicati in circuitul economic ar aduce beneficii de ordin general si o apropriere fata de standardul antifrauda consacrat in Vestul Europei.

Autor:

Costin – Robert BADEA
Inspector de politie in cadrul IPJ Arges
E-mail: badeacostin@yahoo.com

13-01-2016



Comentarii introduse



Introducere comentariu 21-11-2018  


Nu poti introduce un comentariu nou fara a fi inregistrat.
Pentru a te inregistra ca membru intra aici







Alte articole





Termeni juridici, grupare tematica



Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
166 useri online

Useri autentificati: