OUG 84/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap. Ordonanta de urgenta 85/2010
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 654 din 22 septembrie 2010
Avand in vedere Strategia nationala pentru protectia, integrarea si incluziunea sociala a persoanelor cu handicap in
perioada 2006—2013 Sanse egale pentru persoanele cu handicap — catre o societate fara discriminari, aprobata prin Hotararea
Guvernului nr. 1.175/2005,
luand in considerare faptul ca, la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 68/2010 privind unele
masuri de reorganizare a Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale si a activitatii institutiilor aflate in subordinea, in
coordonarea sau sub autoritatea sa, a fost abrogata Ordonanta Guvernului nr. 14/2003 privind infiintarea, organizarea si
functionarea Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 239/2003,
cu modificarile si completarile ulterioare, care reglementa atat componenta comisiilor de evaluare a persoanelor adulte cu handicap
judetene sau ale sectoarelor municipiului Bucuresti, cat si componenta comisiei superioare de evaluare a persoanelor adulte cu
handicap,
avand in vedere faptul ca reglementarile mentionate vizeaza interesul public si constituie o situatie extraordinara deoarece,
in lipsa acestora, exista riscul afectarii majore a procesului de evaluare si de stabilire a drepturilor persoanelor cu handicap,
sunt necesare modificarea si completarea in regim de urgenta a actualului cadru legislativ reglementat de Legea
nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea
drepturilor persoanelor cu handicap, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 3 ianuarie 2008, cu
modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 2, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 2 (1) Persoanele cu handicap sunt acele persoane
carora mediul social, neadaptat deficientelor lor fizice,
senzoriale, psihice, mentale si/sau asociate, le impiedica total
sau le limiteaza accesul cu sanse egale la viata societatii,
necesitand masuri de protectie in sprijinul integrarii si incluziunii
sociale."
2. La articolul 37, alineatele (2) si (3) se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
"(2) Pe perioada concediului de odihna al asistentului
personal, angajatorul are obligatia de a asigura persoanei cu
handicap grav un inlocuitor al asistentului personal.
(3) In situatia in care angajatorul nu poate asigura un
inlocuitor al asistentului personal, persoanei cu handicap grav i
se acorda indemnizatia prevazuta la art. 43 alin. (1) sau
gazduirea intr-un centru de tip respiro."
3. La articolul 42, dupa alineatul (6) se introduce un nou
alineat, alineatul (7), cu urmatorul cuprins:
"(7) In situatia in care angajatorul nu poate asigura angajarea
asistentului personal, se acorda indemnizatia prevazuta la
alin. (4), indiferent de optiunea exprimata potrivit prevederilor
alin. (1) si (4)."
4. La articolul 44, partea introductiva si litera a) se
modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 44 Autoritatile administratiei publice locale prevazute
la art. 43 alin. (2) au obligatia:
a) de a angaja si salariza asistentul personal al persoanei cu
handicap grav, in conditiile prezentei legi;".
5. Articolul 59 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 59 Persoanele cu handicap au urmatoarele obligatii:
a) sa se prezinte din oficiu pentru evaluare/reevaluare la
structurile competente in domeniu;
b) sa se prezinte din oficiu pentru reevaluare la comisiile de
evaluare pentru incadrarea in grad si tip de handicap, cu cel
putin 30 de zile inainte de expirarea termenului de valabilitate al
certificatului de incadrare in grad si tip de handicap;
c) sa se prezinte pentru reevaluare, la solicitarea structurilor
competente in domeniu, indiferent de termenul de valabilitate al
certificatului de incadrare in grad si tip de handicap;
d) sa depuna diligentele necesare pentru a beneficia de
drepturile prevazute de lege;
e) sa urmeze activitatile si serviciile prevazute in planul de
recuperare pentru copilul cu handicap, respectiv in planul
individual de servicii al adultului cu handicap;
f) sa depuna diligente pentru incadrarea in munca, in
conditiile legii, in raport cu pregatirea, posibilitatile fizice si
psihice, pe baza recomandarilor comisiei cu competenta in
domeniu;
g) sa colaboreze cu asistentii sociali si echipele de specialisti,
in scopul recuperarii, reabilitarii, orientarii profesionale si
integrarii sociale;
h) sa aduca la cunostinta directiilor generale de asistenta
sociala si protectia copilului judetene, respectiv locale ale
sectoarelor municipiului Bucuresti, in termen de 48 de ore de la
luarea la cunostinta, orice modificare cu privire la gradul de
handicap, domiciliu sau resedinta, starea materiala si alte situatii
de natura sa modifice acordarea drepturilor prevazute de lege."
6. Articolul 85 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 85 (1) Persoanele cu handicap beneficiaza de
drepturile prevazute la art. 6 pe baza incadrarii in grad de
handicap, in raport cu gradul de handicap.
(2) Incadrarea in grad si tip de handicap a copiilor cu
handicap se face de comisia pentru protectia copilului.
(3) Incadrarea in grad si tip de handicap a adultilor cu
handicap se face de comisia de evaluare a persoanelor adulte
cu handicap, denumita in continuare comisie de evaluare.
(4) Comisia de evaluare este organ de specialitate al
consiliului judetean, dupa caz, al consiliului local al sectorului
municipiului Bucuresti, cu activitate decizionala in materia
incadrarii persoanelor adulte in grad si tip de handicap si are
urmatoarea componenta:
a) presedinte — un medic de specialitate expertiza medicala
a capacitatii de munca, medicina interna, medicina de familie
sau un medic de medicina generala, absolvent de cursuri de
management in domeniul sociomedical;
b) un medic de specialitate expertiza medicala a capacitatii
de munca, medicina de familie sau un medic de medicina
generala, propus de directia de sanatate publica judeteana,
respectiv a municipiului Bucuresti;
c) un reprezentant desemnat de organizatiile neguvernamentale
care desfasoara activitati in beneficiul persoanelor cu handicap;
d) un psiholog;
e) un asistent social.
(5) Componenta nominala a comisiei de evaluare se aproba
prin hotarare de consiliul judetean, dupa caz, local al sectorului
municipiului Bucuresti, cu avizul Ministerului Muncii, Familiei si
Protectiei Sociale.
(6) Presedintele comisiei de evaluare, fara a fi functionar
public, face parte din structura de personal a directiei generale
de asistenta sociala si protectia copilului judetene, respectiv a
sectorului municipiului Bucuresti.
(7) Membrii comisiilor de evaluare, cu exceptia presedintelui,
au dreptul la o indemnizatie lunara echivalenta cu 1% din
indemnizatia presedintelui consiliului judetean, respectiv a
primarilor sectoarelor municipiului Bucuresti. Plata indemnizatiei
se suporta din bugetele consiliilor judetene, respectiv locale ale
sectoarelor municipiului Bucuresti.
(8) Presedintele si membrii comisiei de evaluare nu fac parte
din Serviciul de evaluare complexa.
(9) Activitatea de secretariat a comisiilor de evaluare este
asigurata de 3 persoane care fac parte din structura de personal
a directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului din
subordinea consiliilor judetene, respectiv ale sectoarelor
municipiului Bucuresti.
(10) Criteriile medicopsihosociale pe baza carora se
stabileste incadrarea in grad si tip de handicap sunt aprobate
prin ordin comun al ministrului muncii, familiei si protectiei
sociale si al ministrului sanatatii."
7. La articolul 87, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 87 (1) Comisia de evaluare are urmatoarele atributii
principale:
a) stabileste incadrarea in grad si tip de handicap si, dupa
caz, orientarea profesionala a adultului cu handicap;
b) stabileste masurile de protectie a adultului cu handicap,
in conditiile legii;
c) reevalueaza periodic sau la sesizarea directiilor generale
de asistenta sociala si protectia copilului judetene, respectiv
locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti incadrarea in grad
si tip de handicap, orientarea profesionala, precum si celelalte
masuri de protectie a adultilor cu handicap;
d) revoca sau inlocuieste masura de protectie stabilita, in
conditiile legii, daca imprejurarile care au determinat stabilirea
acesteia s-au modificat;
e) solutioneaza cererile privind eliberarea atestatului de
asistent personal profesionist;
f) informeaza adultul cu handicap sau reprezentantul legal al
acestuia cu privire la masurile de protectie stabilite si obligatiile
ce le revin;
g) promoveaza drepturile persoanelor cu handicap in toate
activitatile pe care le intreprinde."
8. La articolul 87, dupa alineatul (3) se introduc trei noi
alineate, alineatele (4)—(6), cu urmatorul cuprins:
"(4) Incadrarea sau respingerea incadrarii in grad si tip de
handicap se atesta prin certificat emis de catre comisiile de
evaluare. Eliberarea certificatului este scutita de taxa de timbru.
(5) Certificatele emise potrivit prevederilor alin. (4) pot fi
contestate de titularii acestora, in termen de 30 de zile
calendaristice de la comunicare, la Comisia superioara de
evaluare a persoanelor adulte cu handicap, denumita in
continuare Comisia superioara.
(6) Activitatea comisiilor de evaluare este coordonata
metodologic de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale."
9. Articolul 90 se abroga.
10. Dupa articolul 90 se introduc cinci noi articole,
articolele 90^1—90^5, cu urmatorul cuprins:
"Art. 90^1 (1) In structura Ministerului Muncii, Familiei si
Protectiei Sociale functioneaza Comisia superioara, cu activitate
decizionala in solutionarea contestatiilor la certificatele de
incadrare in grad si tip de handicap, emise de comisiile de
evaluare judetene sau ale sectoarelor municipiului Bucuresti.
(2) Comisia superioara are urmatoarea componenta:
a) presedinte, medic de medicina generala sau medic de
specialitate expertiza medicala a capacitatii de munca,
absolvent de cursuri de management in domeniul sociomedical;
b) un membru, medic de specialitate expertiza medicala a
capacitatii de munca sau un medic de medicina generala;
c) un membru cu pregatire in asistenta sociala;
d) un membru cu pregatire in psihologie;
e) un membru cu pregatire in domeniul juridic.
(3) Componenta nominala a Comisiei superioare se aproba
prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale.
(4) La sedintele Comisiei superioare participa, cu statut de
observator, un reprezentant al Consiliului National al Dizabilitatii
din Romania.
(5) In functie de numarul contestatiilor, numarul membrilor
Comisiei superioare poate fi suplimentat, prin ordin al ministrului
muncii, familiei si protectiei sociale.
(6) Activitatea de secretariat a Comisiei superioare este
asigurata de 3 persoane din structura de personal a Ministerului
Muncii, Familiei si Protectiei Sociale.
Art. 90^2 (1) Principalele atributii ale Comisiei superioare
sunt:
a) solutioneaza contestatiile, formulate in conditiile prevazute
la art. 87 alin. (5), la certificatele de incadrare in grad si tip de
handicap, eliberate de comisiile de evaluare;
b) stabileste prin decizie reevaluarea persoanelor adulte cu
handicap, ca urmare a recomandarilor cuprinse in documentele
intocmite in urma unor actiuni de control dispuse prin ordin al
ministrului muncii, familiei si protectiei sociale sau in situatia in
care se sesizeaza din oficiu in cazul eliberarii unor certificate de
incadrare in grad de handicap fara respectarea prevederilor
legale;
c) desemneaza specialisti din domeniul medicinei, din
domeniul psihologiei si din domeniul asistentei sociale, in vederea
reevaluarii, conform procedurii aprobate prin ordin comun al
ministrului muncii, familiei si protectiei sociale si al ministrului
sanatatii.
(2) In exercitarea atributiilor prevazute la alin. (1), Comisia
superioara emite decizii dupa cum urmeaza:
a) de incadrare in grad de handicap in sensul mentinerii sau
modificarii gradului si tipului de handicap atestat prin certificatul
emis de catre comisiile de evaluare;
b) de anulare a incadrarii in grad si tip de handicap pentru
persoanele adulte cu handicap supuse reevaluarii.
(3) Modelul deciziilor prevazute la alin. (2) se aproba prin
regulamentul de organizare si functionare al Comisiei
superioare.
(4) Deciziile emise de Comisia superioara pot fi atacate
potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu
modificarile si completarile ulterioare, cererile adresate instantei
fiind scutite de taxa judiciara de timbru.
(5) Pe baza deciziei de reevaluare reglementate la alin. (1)
lit. b), emisa in 5 zile de la raportare, conducatorul directiei
generale de asistenta sociala si protectia copilului competente
din punct de vedere teritorial suspenda, prin act administrativ,
dreptul la asistenta sociala sub forma de prestatii sociale, pana
la incheierea procesului de reevaluare.
Art. 90^3 (1) Comisia superioara are obligatia de a indeplini
atributiile prevazute la art. 90^2 alin. (1) si (2) in termen de 45 de
zile lucratoare de la data inregistrarii contestatiei sau de la data
emiterii deciziei privind reevaluarea persoanelor adulte cu
handicap.
(2) Procedura reevaluarii persoanelor cu handicap, ca
urmare a recomandarilor cuprinse in documentele intocmite in
urma unor actiuni de control dispuse prin ordin al ministrului
muncii, familiei si protectiei sociale sau in situatia in care se
sesizeaza din oficiu in cazul eliberarii unor certificate de
incadrare in grad de handicap fara respectarea prevederilor
legale, se stabileste prin ordin al ministrului muncii, familiei si
protectiei sociale.
(3) Procedura prevazuta la alin. (2) se efectueaza de o
comisie de experti din domeniul medicinei, din domeniul
psihologiei si din domeniul asistentei sociale in interiorul
termenului prevazut la alin. (1), la solicitarea Comisiei
superioare, desemnati prin tragere la sorti din Lista nationala de
specialisti.
(4) Lista nationala de specialisti prevazuta la alin. (3) se
aproba prin ordin comun al ministrului muncii, familiei si
protectiei sociale si al ministrului sanatatii pe baza propunerii
Colegiului Medicilor din Romania, a Colegiului Psihologilor si a
Colegiului Asistentilor Sociali.
(5) Specialistilor prevazuti la alin. (4) li se asigura, din bugetul
Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, cheltuieli de
transport, diurna si cazare conform legii si indemnizatie zilnica
in cuantum de 150 lei, pentru intreaga perioada in care se
realizeaza reevaluarea.
(6) Modalitatea de plata a cheltuielilor in procesul de
reevaluare se stabileste prin ordin al ministrului muncii, familiei
si protectiei sociale.
Art. 90^4 (1) Comisia superioara desemneaza, prin tragere
la sorti, din Lista nationala de specialisti din domeniul medicinei,
din domeniul psihologiei, din domeniul asistentei sociale cate un
specialist sau un grup de specialisti, in functie de numarul
cazurilor, care va reevalua persoana/persoanele si va intocmi
un raport de reevaluare.
(2) Specialistii prevazuti la alin. (1) au acces la toate
documentele medicale si sociale aferente cazului.
(3) Reevaluarea se va desfasura la sediul spitalului
municipal/judetean din unitatea administrativ-teritoriala in care
are domiciliul persoana cu handicap, pe baza unui protocol
incheiat intre Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale cu
consiliul judetean/local al sectoarelor municipiului Bucuresti.
(4) Specialistii prevazuti la alin. (1) intocmesc, in termen de
5 zile, un raport de reevaluare a persoanei, pe care il inainteaza
Comisiei superioare.
(5) Fiecare parte interesata are dreptul sa primeasca o copie
a raportului de reevaluare si a documentelor care au stat la baza
acestuia.
Art. 90^5 (1) Daca in urma reevaluarii se mentine
incadrarea in grad de handicap, Comisia superioara dispune,
prin decizie, incetarea suspendarii dreptului la asistenta sociala
sub forma de prestatii sociale. In aceasta situatie, persoana cu
handicap va primi drepturile aferente perioadei suspendarii.
(2) Daca in urma reevaluarii nu se mentine incadrarea in
grad de handicap, Comisia superioara dispune, prin decizie,
anularea certificatului de incadrare in grad si tip de handicap.
(3) Daca in urma reevaluarii se schimba incadrarea in grad
de handicap, Comisia superioara dispune, prin decizie,
incadrarea in gradul de handicap corespunzator.
(4) Punerea in executare a deciziilor prevazute la alin. (1)—(3)
se face de catre directia generala asistenta sociala si protectia
copilului care a stabilit initial gradul si tipul de handicap si dreptul
la prestatiile sociale."
11. Articolul 100 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 100 (1) Urmatoarele fapte constituie contraventii si
se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) nerespectarea dispozitiilor art. 15 alin. (1), cu amenda de
la 6.000 lei la 12.000 lei;
b) nerespectarea dispozitiilor art. 18—20, art. 21 alin. (3) si
(4), art. 22, art. 23 alin. (1) si (2), art. 24, 30 si 31, art. 33 alin. (1),
art. 34 alin. (3), art. 51 alin. (4), art. 55 alin. (1), art. 61—64,
art. 65 alin. (1), (2) si (5), art. 66—68, art. 69 alin. (1), art. 70, 71
si art. 82, cu amenda de la 6.000 lei la 12.000 lei;
c) nerespectarea dispozitiilor art. 78, cu amenda de la
15.000 lei la 20.000 lei;
d) nerespectarea standardelor specifice de calitate, cu
amenda de la 6.000 lei la 12.000 lei si/sau suspendarea ori
retragerea avizului de functionare;
e) nerespectarea conditiilor de autorizare in timpul
functionarii ca unitate protejata autorizata, cu amenda de la
20.000 lei la 25.000 lei si retragerea autorizatiei de functionare;
f) parcarea altor mijloace de transport pe locurile de parcare
adaptate, rezervate si semnalizate prin semn international pentru
persoane cu handicap, cu amenda de la 200 lei la 1.000 lei si
ridicarea mijlocului de transport de pe locul de parcare respectiv;
g) eliberarea de certificate de incadrare in grad de handicap
cu incalcarea criteriilor prevazute la art. 85 alin. (10), cu amenda
de la 2.500 lei la 5.000 lei.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor
contraventionale prevazute la alin. (1) lit. a), b, d), e) si g) se fac
de catre personalul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei
Sociale, imputernicit in acest sens prin ordin al ministrului
muncii, familiei si protectiei sociale.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor
contraventionale prevazute la alin. (1) lit. c) se fac de catre
personalul Inspectiei Muncii.
(4) Constatarea contraventiei si aplicarea amenzii contraventionale
prevazute la alin. (1) lit. f) se fac de catre agentii de circulatie
sau de catre personalul de control cu atributii in acest sens.
(5) Sumele obtinute din aplicarea amenzilor se fac venit la
bugetul de stat.
(6) Prevederile prezentei legi referitoare la contraventii se
completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare."
Art. II Comisia superioara va solutiona contestatiile
ramase nesolutionate pana la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta, in termen de 3 luni de la data publicarii
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. III Comisia superioara are dreptul de a reevalua
dosarele rezultate in urma misiunilor de control efectuate in
temeiul ordinului ministrului muncii, familiei si protectiei sociale,
pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. IV (1) In termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare
a prezentei ordonante de urgenta se va aproba procedura de
suspendare a dreptului de asistenta sociala sub forma de
prestatii sociale, prin ordin al ministrului muncii, familiei si
protectiei sociale.
(2) Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei
superioare se aproba prin ordin al ministrului muncii, familiei si
protectiei sociale, in termen de 15 zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(3) Ordinul comun al ministrului muncii, familiei si protectiei
sociale si al ministrului sanatatii prevazut la art. 90^2 alin. (1) lit. c)
din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea
drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare, se aproba in termen de 15 zile de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
|