Ordin nr. 5755/2012 privind aprobarea planurilor-cadru pentru invatamantul primar, ciclul achizitiilor fundamentale – clasa pregatitoare, invatamant special
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 708 din 17 octombrie 2012
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI
In baza prevederilor art. 22 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 536/2011 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul art. 65 alin. (4) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului emite prezentul ordin.
Art. 1 Se aproba Planul-cadru pentru invatamantul prima, ciclul achizitiilor fundamentale – clasa pregatitoare, invatamant special – Dizabilitati intelectuale – usoare si moderate. Planul-cadru este prevazut in anexa nr. I, care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2 Se aproba Planul-cadru pentru invatamantul primar, ciclul achizitiilor fundamentale – clasa pregatitoare, invatamant special – Dizabilitati intelectuale – severe, profunde si/sau asociate. Planul-cadru este prevazut in anexa nr. II, care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 3 Plan urile-cadru prevazute la art. 1 si 2 se aplica, incepand cu anul scolar 2012-2013, la clasele/grupele din unitatile de invatamant special care scolarizeaza elevi cu dizabilitati intelectuale usoare, moderate, respectiv severe, profunde si/sau asociate.
Art. 4 Directia generala educatie si invatare pe tot parcursul vietii, Directia generala invatamant in limbile minoritatilor, relatia cu Parlamentul si partenerii sociali, Directia generala management, resurse umane si retea scolara, inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti, unitatile de invatamant preuniversitae duc la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 5 Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
ANEXA Nr. I - PLAN-CADRU pentru invatamantul primar, ciclul achizitiilor fundamentale – clasa pregatitoare – invatamant special
Dizabilitati intelectuale – usoare si moderate*
----------------------
* In unitatile de invatamant/sectiile cu predare in limba unei minoritati nationale se vor aplica prevederile art. 45 alin. (1) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare
Aria curriculara/disciplina Clasa pregatitoare
I. Limba si comunicare 4-5
Formarea abilitatilor de comunicare 4-5
Optionale 0-1
II. Om si societate 2-3
Educatie pentru societate 1
Religie 1
Optionale 0-1
III. Matematica si stiinte ale naturii 4-5
Matematica si explorarea mediului 4-5
Optionale 0-1
IV. Arte si tehnologii 3-4
Arte vizuale si lucru manual 2-3
Muzica si miscare 1-2
Optionale 0-1
V. Sanatate si motricitate 2-3
Educatie fizica si activitati sportive 2-3
Optionale 0-1
VI. Consiliere si orientare 1-2
Dezvoltare personala - Consiliere 1
Optionale 0-1
Total ore trunchi comun 16
Curriculum la decizia scolii 1-4
Numar minim ore pe saptamana 17
Numar maxim ore pe saptamana 20
VII. Terapii specifice si de compensare 10
Terapii si activitati specifice* 7-8
Kinetoterapie 1-2
Psihodiagnoza, terapie si programe de interventie 1
VIII. Terapie educationala complexa si integrata O norma de invatator/
institutor/profesor-educator
pentru fiecare clasa
Nota 1: Disciplina Terapii si activitati specifice va cuprinde, in functie de tipul si gradul deficientei elevilor, una sau mai multe dintre activitatile urmatoare: terapia tulburarilor de limbaj, activitate de independenta sociala, stimulare-compensare integrare, orientare spatiala si mobilitate, educatia vazului, activitati de audiologie educationala, educatie psihomotrica. Aceste tipuri de terapii se realizeaza prin programe de interventie personalizata. Pentru elevii cu deficiente senzoriale se aplica curriculumul scolii de masa, adaptat in functie de specificul deficientei, iar pentru terapiile specifice se pastreaza numarul de ore prevazut in prezentul plan-cadru, la punctele VII si VIII.
Nota 2: Aria curriculara Terapie educationala complexa si integrata cuprinde urmatoarele activitati: formarea autonomiei personale, socializarea, terapia ocupationala, stimularea cognitiva, ludoterapia. Activitatile propuse sunt realizate de catre invatator/institutor/profesorul-educator, cu toti elevii din clasa, in completarea programului de predare-invatare-evaluare realizat de profesorul psihopedagog.
ANEXA Nr II - PLAN-CADRU pentru invatamantul primar, ciclul achizitiilor fundamentale – clasa pregatitoare – invatamant special
Dizabilitati intelectuale – severe, profunde si/sau asociate*
------------
* In unitatile de invatamant/sectiile cu predare in limba unei minoritati nationale se vor aplica prevederile art. 45 alin. (1) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare
Aria curriculara/disciplina Clasa pregatitoare
I. Limba si comunicare 3-4
Formarea abilitatilor de comunicare 3-4
Optionale 0-1
II. Om si societate 2-3
Educatie pentru societate 1
Religie 1
Optionale 0-1
III. Matematica si stiinte ale naturii 3-4
Educatie senzoriala, motorie si psihomotorie 2-3
Elemente de matematica aplicata si explorarea mediului 1
IV. Arte si tehnologii 3-4
Arte vizuale si lucru manual 2-3
Muzica si miscare 1-2
Optionale 0-1
V. Sanatate si motricitate 2-3
Educatie fizica si activitati sportive 2
Optionale 0-1
VI. Consiliere si orientare 1-2
Dezvoltare personala - Consiliere 1
Optionale 0-1
Total ore trunchi comun 14
Curriculum la decizia scolii 2-4
Numar minim ore pe saptamana 16
Numar maxim ore pe saptamana 18
VII. Terapii specifice si de compensare 10
Terapii si activitati specifice* 7-8
Kinetoterapie 1-2
Psihodiagnoza, terapie si programe de interventie 1
VIII. Terapie educationala complexa si integrata O norma de invatator/
institutor/profesor-educator
pentru fiecare clasa
Nota 1: Disciplina Terapii si activitati specifice va cuprinde, in functie de tipul si gradul deficientei elevilor, una sau mai multe dintre activitatile urmatoare: terapia tulburarilor de limbaj, activitate de independenta sociala, stimulare-compensare integrare, orientare spatiala si mobilitate, educatia vazului, activitati de audiologie educationala, educatie psihomotrica. Aceste tipuri de terapii se realizeaza prin programe de interventie personalizata. Pentru elevii cu deficiente senzoriale se aplica curriculumul scolii de masa, adaptat in functie de specificul deficientei, iar pentru terapiile specifice se pastreaza numarul de ore prevazut in prezentul plan-cadru, la punctele VII si VIII.
Nota 2: Aria curriculara Terapie educationala complexa si integrata cuprinde urmatoarele activitati: formarea autonomiei personale, socializarea, terapia ocupationala, stimularea cognitiva, ludoterapia. Activitatile propuse sunt realizate de catre invatator/institutor/profesorul-educator, cu toti elevii din clasa, in completarea programului de predare-invatare-evaluare realizat de profesorul psihopedagog.
|