OG nr. 26/2011 privind infiintarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier. Ordonanta nr. 26/2011
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 625 din 2 septembrie 2011
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1 pct. III.6 din Legea nr. 131/2011 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1 (1) Se infiinteaza Inspectoratul de Stat pentru
Controlul in Transportul Rutier, denumit in continuare I.S.C.T.R.,
institutie publica cu personalitate juridica, in subordinea
Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.
(2) I.S.C.T.R. are sediul in municipiul Bucuresti, bd. Dinicu
Golescu nr. 38, sectorul 1. Sediul poate fi schimbat prin hotarare
a Guvernului.
Art. 2 (1) I.S.C.T.R. este organismul tehnic permanent
specializat al Ministerului Transporturilor si Infrastructurii
desemnat sa asigure inspectia si controlul respectarii
reglementarilor interne si internationale in domeniul
transporturilor rutiere, privind in principal:
a) conditiile de efectuare a activitatilor de transport rutier, a
activitatilor conexe transportului rutier si a activitatii de pregatire
a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere;
b) siguranta transporturilor rutiere si protectia mediului;
c) starea tehnica a vehiculelor rutiere;
d) masele si/sau dimensiunile maxime admise pe drumurile
publice si masele totale maxime autorizate;
e) tariful de utilizare si tariful de trecere pe reteaua de
drumuri nationale din Romania.
(2) In organizarea si luarea deciziilor, I.S.C.T.R. este
independent fata de orice organism de siguranta rutiera,
administrator de infrastructura rutiera, operator de transport
rutier, precum si fata de orice parte ale carei interese ar putea
intra in conflict cu sarcinile incredintate.
Art. 3 I.S.C.T.R. este finantat din venituri proprii, care se
constituie astfel:
a) prin virarea de catre Autoritatea Rutiera Romana — A.R.R.
(A.R.R.) si Regia Autonoma „Registrul Auto Roman” (R.A.R.) in
contul I.S.C.T.R. a unei sume echivalente cu media procentelor
alocate de catre fiecare dintre cele doua structuri pentru
activitatea de control in ultimii 2 ani, raportata la cuantumul total
al tarifelor incasate, in vederea acoperirii cheltuielilor necesare
infiintarii si organizarii I.S.C.T.R. Modalitatea de transfer al
acestor sume se stabileste pe baza de protocol incheiat intre
A.R.R. si R.A.R., pe de o parte, si I.S.C.T.R., pe de alta parte.
Sursele proprii de finantare nu au impact asupra bugetului de
stat si nu implica marirea tarifelor deja existente;
b) prin virarea de catre A.R.R., lunar, a unui procent de 60%
din cuantumul tarifelor incasate pentru serviciile specifice
prestate, respectiv prin virarea, lunar, de catre R.A.R. a unui
procent de 20% din cuantumul tarifelor incasate pentru serviciile
specifice prestate in contul I.S.C.T.R., in vederea functionarii
acestuia.
Art. 4 (1) Conducerea I.S.C.T.R. este asigurata de catre
un consiliu de conducere format din 5 persoane, al carui
presedinte este inspectorul de stat sef.
(2) Inspectorul de stat sef si ceilalti membri ai consiliului de
conducere sunt numiti si revocati prin ordin al ministrului
transporturilor si infrastructurii.
(3) Salarizarea inspectorului de stat sef si indemnizatiile
membrilor consiliului de conducere al I.S.C.T.R. se stabilesc prin
ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii, in conformitate
cu reglementarile in vigoare.
Art. 5 (1) I.S.C.T.R. are in structura sa organizatorica
8 inspectorate teritoriale, fara personalitate juridica, conduse de
cate un inspector sef teritorial, numit si revocat prin ordin al
ministrului transporturilor si infrastructurii, la propunerea
inspectorului de stat sef.
(2) Personalul I.S.C.T.R. este angajat cu contract individual
de munca pe durata nedeterminata, iar salarizarea acestuia se
face potrivit reglementarilor legale in vigoare.
(3) Personalul I.S.C.T.R. este alcatuit din inspectori si alte
categorii de personal.
(4) Incadrarea inspectorilor si a celorlalte categorii de
personal se face prin concurs, in raport cu pregatirea
profesionala si cu aptitudinile candidatilor, in conditiile legii.
(5) I.S.C.T.R. asigura pregatirea si perfectionarea
profesionala a personalului propriu.
Art. 6 (1) In exercitarea atributiilor de serviciu, inspectorii
trebuie sa manifeste impartialitate si independenta, fiind obligati
sa aiba o atitudine obiectiva, neutra fata de orice interes politic,
economic sau de alta natura.
(2) Inspectorii au obligatia de a purta uniforma de serviciu, de
a detine asupra lor legitimatia de control pe timpul efectuarii
actiunilor de control si de a respecta prevederile legale privind
oprirea vehiculelor in trafic.
(3) In exercitarea atributiilor de serviciu, inspectorii au dreptul
sa opreasca orice autovehicul, altele decat cele exceptate de
lege, care circula pe drumul public si este utilizat la efectuarea
transporturilor rutiere, precum si la activitatea de pregatire
practica a persoanelor in vederea obtinerii permisului de
conducere. Inspectorii pot opri vehiculele semnalizand
regulamentar din pozitia statica in acelasi mod ca si politistii
rutieri sau din autovehiculul din dotare aflat in mers.
(4) In exercitarea atributiilor de serviciu, inspectorii au dreptul
sa foloseasca autovehicule care vor fi dotate cu dispozitive de
semnalizare luminoasa cu mesaje variabile de culoare rosie, de
care acestia pot face uz numai pentru oprirea in trafic a
vehiculelor care efectueaza activitatile prevazute la alin. (3).
Art. 7 (1) In cazul unui control efectuat in trafic asupra
unui vehicul destinat transportului rutier de marfuri si/sau de
persoane, inspectorii au dreptul sa efectueze controlul atat in
spatiul din vehicul, destinat conducatorului auto, cat si in spatiul
din vehicul destinat transportului respectiv.
(2) In cazul transporturilor rutiere de marfuri inspectorii au
dreptul sa verifice concordanta dintre inscrisurile din
documentele de transport si marfurile transportate.
(3) In cazul transporturilor rutiere de marfuri suspectate a fi
marfuri periculoase, inspectorii au dreptul de a preleva mostre
care vor fi transmise spre analiza laboratoarelor autorizate.
(4) In cazul transporturilor rutiere de persoane, inspectorii au
dreptul sa verifice concordanta dintre inscrisurile din documentul
de transport si identitatea persoanelor transportate, precum si
legitimatiile de calatorie ale acestora, dupa caz.
Art. 8 (1) La efectuarea controlului la sediul
intreprinderilor/operatorilor de transport rutier in legatura cu
activitatile de transport rutier, activitatile conexe transportului
rutier si activitatile de pregatire a persoanelor in vederea
obtinerii permisului de conducere, inspectorii au dreptul sa
efectueze controlul in timpul programului de lucru atat in spatiile
de lucru, cat si in vehiculele detinute de acestia.
(2) La efectuarea controlului la sediu, intreprinderile/
operatorii de transport rutier au obligatia prezentarii tuturor
documentelor solicitate de inspectorii I.S.C.T.R.
Art. 9 La efectuarea controlului in trafic, inspectorii au
dreptul, in conditiile legii:
a) sa imobilizeze vehiculul rutier in conditii de siguranta si
securitate ale transportului si, daca este cazul, sa procedeze la
ridicarea placutelor de inmatriculare pana la indeplinirea
conditiilor legale pentru continuarea efectuarii transportului;
b) sa suspende dreptul de utilizare a vehiculului prin retinerea
placutelor de inmatriculare si a certificatului de inmatriculare;
c) sa retina urmatoarele documente: licenta de
transport/licenta comunitara, copia conforma a acesteia,
certificatul de transport in cont propriu, copia conforma a
acestuia, licenta de traseu, autorizatia speciala de transport,
autorizatia de transport international sau documentul de
transport de persoane prin servicii ocazionale, precum si orice
alte documente in legatura cu desfasurarea activitatii de
transport rutier ori a activitatii de pregatire a persoanelor in
vederea obtinerii permisului de conducere.
Art. 10 Reglementarile privind modul de efectuare a
inspectiilor si a controlului asupra transporturilor rutiere si
activitatilor conexe acestora, modelul si insemnele uniformei,
precum si dotarea si inscriptionarea autovehiculelor de control
se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor si
infrastructurii pana la intrarea in vigoare a legii de aprobare a
prezentei ordonante.
Art. 11 (1) Atributiile, regulamentul de organizare si
functionare si structura organizatorica ale I.S.C.T.R., precum si
atributiile si obligatiile inspectorilor se aproba prin hotarare a
Guvernului in termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei
ordonante.
(2) Regulamentul de organizare si functionare prevazut la
alin. (1) va cuprinde conditiile de numire, revocare si angajare,
dupa caz, a membrilor consiliului de conducere, inclusiv a
inspectorului de stat sef, inspectorilor sefi teritoriali, inspectorilor,
precum si a celorlalte categorii de personal contractual, in
conditiile legii.
(3) Patrimoniul se constituie in conditiile legii.
(4) I.S.C.T.R. va avea acces, in baza unor protocoale
incheiate cu A.R.R., C.N.A.D.N.R. - S.A. si R.A.R., la bazele de
date ale acestora, precum si la orice alte informatii necesare in
vederea indeplinirii atributiilor care ii revin.
(5) Prin protocoalele mentionate la alin. (4) se vor stabili
inclusiv conditiile privind furnizarea de date de catre A.R.R.,
C.N.A.D.N.R. - S.A. si R.A.R. in vederea crearii si actualizarii
permanente a propriei baze de date a I.S.C.T.R.
Art. 12 (1) Personalul I.S.C.T.R. va exercita atributiile de
inspectie si control care revin, potrivit actelor normative in
vigoare, personalului cu atributii de inspectie si control din cadrul
A.R.R., R.A.R. si C.N.A.D.N.R. - S.A., precum si personalului
imputernicit de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii in
acest scop, stabilite conform art. 11 alin. (1).
(2) Incepand cu data de 4 decembrie 2011, A.R.R., R.A.R. si
C.N.A.D.N.R. - S.A. nu mai exercita atributiile de inspectie si
control in trafic privind respectarea reglementarilor interne si
internationale in domeniul transporturilor rutiere, cu exceptia
controlului desfasurat de catre C.N.A.D.N.R. - S.A. in punctele
de trecere a frontierei de stat.
Art. 13 Prezenta ordonanta intra in vigoare la 3 zile de la
data publicarii, urmand ca I.S.C.T.R. sa isi desfasoare activitatea
incepand cu data de 4 decembrie 2011.
Art. 14 (1) In termen de 60 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante, Ministerul Transporturilor si
Infrastructurii va elabora si va propune spre aprobare, in
conditiile legii, actele normative de modificare a actelor
normative de infiintare, organizare si functionare a unitatilor
prevazute la art. 12, corespunzator prevederilor prezentei
ordonante, sub aspectul atributiilor si al obiectului de activitate.
(2) Actele normative de modificare prevazute la alin. (1) vor
intra in vigoare incepand cu data de 4 decembrie 2011.
|