HG 682/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2011 privind aprobarea Programului Mihail Kogalniceanu pentru intreprinderi mici si mijlocii
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 489 din 8 iulie 2011
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art.15 alin. (2)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2011 privind aprobarea Programului
Mihail Kogalniceanu pentru intreprinderi mici si mijlocii,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Articol unic Se aproba Normele metodologice de aplicare a Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 60/2011 privind aprobarea Programului Mihail
Kogalniceanu pentru intreprinderi mici si mijlocii, prevazute in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
ANEXA - Norme metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2011 privind aprobarea Programului Mihail Kogalniceanu pentru intreprinderi mici si mijlocii
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 (1) Prezentele norme metodologice reglementeaza
modul de acordare a facilitatilor aferente unei linii de credit, in
valoare maxima de 125.000 lei/I.M.M./an, cu dobanda partial
subventionata si, dupa caz, cu garantarea creditului de catre
stat, ce vizeaza sprijinirea accesului intreprinderilor mici si
mijlocii (I.M.M.-uri) la obtinerea de finantari pentru a suplini
nevoile de lichiditate pe termen de un an in vederea desfasurarii
activitatii, cu posibilitatea prelungirii in conditiile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 60/2011 privind aprobarea Programului
Mihail Kogalniceanu pentru intreprinderi mici si mijlocii.
(2) Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri,
denumit in continuare M.E.C.M.A., prin Agentia pentru
Implementarea Proiectelor si Programelor pentru Intreprinderi
Mici si Mijlocii, denumita in continuare A.I.P.P.I.M.M., si
Ministerul Finantelor Publice, denumit in continuare M.F.P., in
parteneriat cu Fondul National de Garantare a Creditelor pentru
Intreprinderile Mici si Mijlocii S.A. — IFN, denumit in continuare
F.N.G.C.I.M.M., si institutiile de credit finantatoare vor
implementa prezentele norme metodologice pe baza unei
conventii de colaborare.
Capitolul II - Bugetul si durata programului
Art. 2 (1) In aplicarea prevederilor art. 4 alin. (4) si
art. 5 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 60/2011, se aproba plafonul total al facilitatilor, dupa cum
urmeaza:
a) bugetul total maxim al subventiei pe perioada de
implementare a programului 2011—2013 este de 165.000 mii
lei, repartizat pe ani astfel:
2011 2012 2013
Bugetul total maxim al subventiei — mii lei 24.000 70.000 71.000
Numar estimat de beneficiari — I.M.M. 4.000 12.000 12.000
b) plafonul garantiilor ce pot fi acordate in anul 2011 este de
400.000 mii lei.
(2) Subventiile se acorda in limita bugetului anual alocat. De
la data epuizarii bugetului anual alocat nu se mai acorda facilitati
in cadrul Programului Mihail Kogalniceanu pentru intreprinderi
mici si mijlocii, denumit in continuare program, pentru noi
beneficiari.
Capitolul III - Descrierea liniei de credit si a garantiei
Art. 3 (1) Tragerile din linia de credit se pot efectua
integral sau in mod fractionat, in functie de necesitatile de
finantare a activitatii beneficiarului programului, la solicitarea
scrisa a acestuia transmisa institutiei de credit. Sumele trase din
linia de credit se utilizeaza pentru cheltuielile prevazute la art. 3
alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2011.
(2) Daca beneficiarul programului inregistreaza restante la
plata impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate
bugetului de stat si bugetului asigurarilor sociale de stat, prima
tragere va fi efectuata pentru stingerea integrala a acestor
datorii.
Art. 4 (1) Valoarea liniei de credit va fi stabilita de institutia
de credit finantatoare in conformitate cu normele si procedurile
sale interne de creditare, cu incadrarea in conditiile programului.
(2) Valoarea liniei de credit nu trebuie sa depaseasca 30%
din cifra de afaceri pe ultimele 12 luni, in situatia in care
beneficiarul programului are in derulare si alte facilitati de credit
pe termen scurt.
(3) Daca beneficiarul programului nu are in derulare alte
facilitati de credit pe termen scurt, valoarea maxima a liniei de
credit acordate poate ajunge la 50% din cifra de afaceri pe
ultimele 12 luni.
Capitolul IV - Criterii de eligibilitate
Art. 5 (1) I.M.M. este eligibila in cadrul programului daca,
la data aprobarii creditului, indeplineste cumulativ criteriile
prevazute la art. 3 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 60/2011.
(2) Se considera indeplinita conditia prevazuta la art. 3
alin. (1) lit. e) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2011
si in cazul in care din verificarea in baza de date a Centralei
Riscurilor Bancare (C.R.B.) rezulta existenta unui credit restant,
iar beneficiarul programului prezinta documente din care sa
reiasa ca a achitat restanta.
(3) Se considera indeplinita conditia prevazuta la art. 3
alin. (1) lit. f) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2011
si in cazul in care solicitantul figureaza cu incidente de plata
accidentale, care nu denota un comportament financiar
defectuos, cu justificarea corespunzatoare, acceptata de
institutia de credit finantatoare.
Art. 6 Nu sunt eligibile pentru a fi selectate in cadrul
programului I.M.M.-urile care au desfasurat si/sau vor desfasura
activitati din sectorul/domeniul:
a) intermedieri financiare si asigurari:
1. 641 — Intermediere monetara;
2. 642 — Activitati ale holdingurilor;
3. 643 — Fonduri mutuale si alte entitati financiare similare;
4. 649 — Alte activitati de intermedieri financiare, exclusiv
activitati de asigurari si fonduri de pensii;
5. 651 — Activitati de asigurari;
6. 652 — Activitati de reasigurare;
7. 653 — Activitati ale fondurilor de pensii (cu exceptia celor
din sistemul public de asigurari sociale);
8. 661 — Activitati auxiliare intermedierilor financiare, cu
exceptia activitatilor de asigurari si fonduri de pensii;
9. 662 — Activitati auxiliare de asigurari si fonduri de pensii;
10. 663 — Activitati de administrare a fondurilor;
b) tranzactii imobiliare:
1. 681 — Cumpararea si vanzarea de bunuri imobiliare
proprii;
2. 682 — Inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare
proprii sau inchiriate;
3. 683 — Activitati imobiliare pe baza de comision sau
contract;
c) 920 — Activitati de jocuri de noroc si pariuri;
d) productie sau comercializare de armament, munitii,
explozibili, tutun, alcool, substante aflate sub control national,
plante, substante si preparate stupefiante si psihotrope:
1. 110 — Fabricarea bauturilor (cu exceptia clasei 1107 —
Productia de bauturi racoritoare nealcoolice; productia de ape
minerale si alte ape imbuteliate);
2. 1200 — Fabricarea produselor din tutun;
3. 2540 — Fabricarea armamentului si munitiei;
4. 2051 — Fabricarea explozivilor;
5. 4635 — Comert cu ridicata al produselor din tutun;
6. 4639 — Comert cu ridicata nespecializat de produse
alimentare, bauturi si tutun;
7. 4725 — Comert cu amanuntul al bauturilor, in magazine
specializate;
8. 4726 — Comert cu amanuntul al produselor din tutun, in
magazine specializat;
e) excluse de normele europene, pentru care nu se poate
acorda ajutor de minimis in conformitate cu prevederile
Regulamentului (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei din
15 decembrie 2006 privind aplicarea art. 87 si 88 din Tratat
ajutoarelor de minimis, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene, seria L, nr. 379 din 28 decembrie 2006, respectiv:
I. activitati de pescuit si acvacultura, prevazute de
Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie
1999 privind organizarea comuna a pietelor in sectorul
produselor pescaresti si de acvacultura;
II. activitati legate de productia primara a produselor agricole,
asa cum sunt enumerate in anexa I la Tratatul privind
functionarea Uniunii Europene;
III. activitati de procesare si marketing al produselor agricole,
asa cum sunt enumerate in anexa I la Tratatul privind
functionarea Uniunii Europene, in urmatoarele cazuri:
1. cand cuantumul ajutorului este stabilit pe baza pretului sau
a cantitatii produselor de acest tip cumparate de la producatorii
primari sau puse pe piata de operatorii economici respectivi;
2. cand ajutorul este conditionat de a fi partial sau integral
cedat producatorilor primari (fermieri);
IV. activitati legate de export catre state terte sau state
membre, si anume ajutoarele legate direct de cantitatile
exportate, de crearea si functionarea unei retele de distributie
sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
V. ajutoarele destinate utilizarii produselor nationale in
detrimentul celor importate;
VI. ajutoarele destinate operatorilor economici care activeaza
in sectorul carbonifer, asa cum sunt definite in Decizia
Consiliului din 10 decembrie 2010 privind ajutorul de stat pentru
facilitarea inchiderii minelor de carbune necompetitive
(2010/787/UE);
VII. ajutoarele pentru achizitionarea vehiculelor de transport
rutier de marfa acordate operatorilor economici care au ca
obiect de activitate prestarea de servicii de transport rutier de
marfa contra cost.
Capitolul V - Regula de cumul
Art. 7 (1) Ajutorul de minimis nu se cumuleaza cu ajutorul
de stat acordat in legatura cu aceleasi costuri eligibile, in cazul
in care o astfel de cumulare ar avea drept rezultat o intensitate
a ajutorului care depaseste intensitatea ajutorului stabilita pentru
conditiile speciale ale fiecarui caz de un regulament de
exceptare pe categorii sau de o decizie adoptata de Comisia
Europeana.
(2) Ajutorul de minimis va fi acordat numai dupa ce
A.I.P.P.I.M.M. a verificat respectarea regulii cumulului, pe baza
declaratiei pe propria raspundere a I.M.M.
Capitolul VI - Etapele implementarii programului
Etapa I. Etapa inscrierii in program
Art. 8 (1) Inscrierea in program si solicitarea acordului de
principiu pentru subventionarea dobanzii se fac on-line pe site-ul
www.aippimm.ro
(2) Solicitarile pentru inscrierea in program vor fi analizate si
selectate in limita bugetului alocat programului, in ordinea
inscrierii in acesta.
(3) Demararea implementarii programului se va face in
termen de 10 zile lucratoare de la data comunicarii pe site-ul
www.aippimm.ro a inceperii procesului de inregistrare on-line in
program, timp in care se vor desfasura campanii de informare cu
privire la facilitatile acordate in cadrul programului.
(4) Inscrierea on-line se desfasoara in sesiune continua pana
la epuizarea bugetului alocat programului.
(5) Solicitantul trebuie sa completeze on-line formularul de
inscriere in program.
(6) Aplicatia software va genera automat solicitantului un
mesaj de confirmare a efectuarii inregistrarii, cu numarul de
inregistrare obtinut si cu datele corespunzatoare, completate de
catre acesta.
(7) A.I.P.P.I.M.M. verifica formularul de inscriere in program
si indeplinirea criteriilor de eligibilitate prevazute la art. 3 alin. (1)
lit. a)—d), i) si j), precum si la art. 3 alin. (3) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 60/2011.
(8) In urma verificarilor, A.I.P.P.I.M.M. poate lua decizia de
acceptare in program, caz in care transmite solicitantului
notificarea privind acordul de principiu pentru subventionarea
dobanzii. Daca, prin verificarile efectuate, A.I.P.P.I.M.M. constata
neindeplinirea conditiilor prevazute prin dispozitiile Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 60/2011 si ale prezentelor norme
metodologice, A.I.P.P.I.M.M. decide respingerea solicitarii I.M.M.
pentru subventionarea dobanzii in cadrul programului. Decizia
de respingere cuprinde motivarea pentru care solicitantul este
considerat neeligibil, precum si caile de atac prevazute de lege.
In toate cazurile, decizia se comunica solicitantului in cel mult
30 de zile de la data mesajului de confirmare a efectuarii
inregistrarii, prevazut la alin. (6).
(9) A.I.P.P.I.M.M. va intocmi listele cu I.M.M.-urile eligibile in
program si le va transmite institutiei de credit finantatoare.
(10) Transmiterea listelor cu I.M.M.-urile eligibile in program
la institutia de credit se va face continuu pana la epuizarea
bugetului programului.
Etapa II. Contractarea si garantarea liniei de credit in cadrul programului
Art. 9 (1) Lista cu institutiile de credit partenere care au
fost selectate de catre A.I.P.P.I.M.M., conform legii, in vederea
acordarii liniilor de credit pentru beneficiarii eligibili, in conditiile
programului, se publica pe pagina de web a A.I.P.P.I.M.M. si a
F.N.G.C.I.M.M. A.I.P.P.I.M.M. incheie conventii de colaborare
pentru implementarea programului cu institutiile de credit
selectate potrivit prevederilor prezentului alineat.
(2) In vederea obtinerii linei de credit cu dobanda partial
subventionata si, dupa caz, garantata de stat, solicitantii
declarati eligibili de catre A.I.P.P.I.M.M. se pot prezenta la oricare
institutie de credit din lista prevazuta la alin. (1), cu formularul de
inscriere in program semnat si stampilat de catre beneficiar si cu
notificarea privind acordul de principiu pentru subventionarea
dobanzii in cadrul programului.
Etapa III. Etapa acordarii garantiei de stat, dupa caz
Art. 10 Garantia emisa de F.N.G.C.I.M.M. in numele si in
contul statului are urmatoarele caracteristici principale:
a) este irevocabila — furnizorul protectiei nu isi poate rezerva
prin contract dreptul de a revoca unilateral garantia sau de a
creste costul efectiv al garantiei, cu exceptia cazului in care
cumparatorul protectiei nu plateste la scadenta costul protectiei;
b) este neconditionata — contractul prin care este furnizata
protectia nu contine nicio clauza asupra careia beneficiarul
protectiei nu detine controlul, clauza care sa poata scuti garantul
de obligatia de a plati in termen de maximum 15 zile
calendaristice de la data primirii de catre F.N.G.C.I.M.M. a cererii
de plata, fara insa a depasi 90 de zile calendaristice de la data
inregistrarii restantei, in cazul in care obligatul principal nu
achita la termen plata scadenta/platile scadente;
c) este expresa — protectia furnizata de garantie este legata
in mod clar de expuneri ce pot fi identificate cu exactitate sau de
un portofoliu de expuneri clar delimitat, astfel incat gradul de
acoperire a protectiei este clar definit si nu poate fi pus la
indoiala;
d) este directa;
e) este platibila la prima cerere scrisa a institutiei de credit
finantatoare, realizata in termenii si conditiile prevazute in
contractul de garantare;
f) acopera maximum 80% din principal, exclusiv dobanzile si
comisioanele bancare si alte sume datorate de beneficiarul
programului in baza contractului de credit;
g) valoarea se reduce cu principalul rambursat de catre
beneficiar, proportional cu procentul de garantare.
Art. 11 (1) Dupa aprobarea liniei de credit de catre
structurile sale competente, institutia de credit finantatoare,
direct sau prin unitatile sale teritoriale, se va adresa, dupa caz,
F.N.G.C.I.M.M. in vederea obtinerii unei garantii in conditiile
prevazute in conventiile de lucru incheiate de F.N.G.C.I.M.M. cu
institutiile de credit finantatoare prevazute la art. 9 alin. (1).
(2) In vederea acordarii garantiei, pe baza informatiilor
furnizate de institutia de credit finantatoare, F.N.G.C.I.M.M.
verifica indeplinirea criteriilor de eligibilitate prevazute prin
dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2011 si
ale prezentelor norme metodologice si efectueaza analiza
situatiei economico-financiare a solicitantului in conformitate cu
normele proprii.
Art. 12 (1) In cazul in care se constata ca sunt indeplinite
conditiile de acordare, F.N.G.C.I.M.M. semneaza si transmite
institutiei de credit finantatoare contractul de garantare,
contractul/contractele de fideiusiune si contractul de garantie
reala mobiliara privind constituirea gajului prevazut la art. 9
alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2011.
(2) Contractul de garantare va cuprinde, fara a se limita la
acestea, identitatea partilor, obiectul si durata contractului,
termenii si conditiile de acordare si plata a garantiei, obligatiile
partilor, valoarea maxima a garantiei acordate in moneda
nationala, modalitatea de calcul si termenele de plata ale
comisionului de risc si ale comisionului de administrare, precum
si celelalte drepturi si obligatii ale partilor.
(3) In aplicarea prevederilor art. 10 alin. (1) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 60/2011, F.N.G.C.I.M.M., in calitate
de mandatar al statului roman, incheie contracte de fideiusiune
cu cel putin o persoana fizica sau juridica, ce are calitatea de
asociat/actionar/administrator al beneficiarului, respectiv, cu cel
putin o persoana fizica ce organizeaza activitatea economica a
beneficiarului in conditiile legii.
Art. 13 (1) Beneficiarii programului care obtin aprobarea
garantarii creditului de catre F.N.G.C.I.M.M., in numele si contul
statului, datoreaza o prima de garantare.
(2) Conditiile de acordare a garantiilor in cadrul
mecanismului trebuie sa se bazeze pe evaluarea riscurilor
generate de operatiune si pe autofinantarea mecanismului de
garantare.
(3) Prima de garantare platita de solicitant trebuie sa acopere
atat riscurile obisnuite ce rezulta din acordarea garantiilor,
costurile administrative ale schemei, cat si finantarea anuala a
capitalului.
Art. 14 In aplicarea prevederilor art. 9 alin. (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2011, se acorda
reprezentantilor legali ai institutiei de credit finantatoare un
mandat special, in vederea efectuarii formalitatilor de inscriere
a garantiei reale mobiliare in Arhiva Electronica de Garantii
Reale Mobiliare.
Art.15 Garantia de stat intra in vigoare la data semnarii
contractului de garantare, sub conditia platii comisionului de risc,
si este valabila pe durata finantarii, plus inca 75 de zile
calendaristice, calculate de la data scadentei principalului liniei
de credit acordate in cadrul programului.
Etapa IV. Etapa acordarii facilitatilor in cadrul programului
Art. 16 (1) Dupa ce beneficiarul face dovada
platii comisionului de risc in contul IBAN
RO24TREZ999650101XXXXXXX, deschis pe numele
Ministerului Finantelor Publice la Trezoreria Operativa Centrala,
cod de identificare fiscala 8609468, institutia de credit si
beneficiarul semneaza contractul de garantare transmis de catre
F.N.G.C.I.M.M. conform prevederilor art. 12 alin. (1).
(2) In vederea constituirii garantiei prevazute la art. 9 alin. (2)
si art. 10 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 60/2011, institutia de credit si beneficiarul semneaza
contractul de garantie reala mobiliara, iar fideiusorul
beneficiarului semneaza contractul/contractele de fideiusiune
transmis/transmise de F.N.G.C.I.M.M. in conformitate cu
prevederile art. 12 alin. (1).
(3) Dupa semnarea contractelor prevazute la alin. (1) si (2),
institutia de credit pune la dispozitia beneficiarului linia de credit
acordata in conditiile programului.
(4) Predarea/primirea unui exemplar original al contractelor
de garantare valabil, semnate potrivit prevederilor alin. (1),
respectiv a contractelor de fideiusiune, precum si a contractelor
de garantie reala mobiliara se efectueaza lunar, centralizat,
pana cel mai tarziu la data de 15 a fiecarei luni calendaristice
pentru luna precedenta, pe baza de proces-verbal de
predare/primire incheiat intre institutia de credit finantatoare si
F.N.G.C.I.M.M.
Art. 17 In cazul beneficiarilor programului care au primit
aprobarea creditului si care nu solicita garantii din partea
F.N.G.C.I.M.M., institutia de credit va semna cu acestia
contractul de creditare si contractele de garantie accesorii
creditului, cu respectarea normelor proprii de creditare, si le va
pune la dispozitie linia de credit acordata in conditiile
programului.
Art. 18 In cazul respingerii de catre institutia de credit a
solicitarii de acordare a unei linii de credit in cadrul programului,
solicitantul si A.I.P.P.I.M.M. vor fi informati asupra deciziei de
respingere, in termen de maximum 20 (douazeci) de zile de la
data primirii cererii de solicitare a creditului si a documentelor
solicitate de institutia de credit finantatoare.
Etapa V. Etapa implementarii, monitorizarii si recuperarii facilitatilor
Art. 19 Beneficiarii programului prevazuti la art. 16
alin. (1) si art. 17 vor deschide un cont curent la institutia de
credit finantatoare pentru derularea operatiunilor de incasari si
plati.
Art. 20 Beneficiarul creditului va efectua trageri din linia
de credit in urma unei solicitari scrise adresate institutiei de
credit finantatoare, fara sa depaseasca in niciun moment
plafonul maxim aprobat. Institutia de credit finantatoare
autorizeaza tragerile din plafon cu respectarea destinatiilor
prevazute la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 60/2011. Rambursarea sau, dupa caz,
reintregirea plafonului se va putea face pe parcursul perioadei
de derulare a contractului de credit. Toate sumele trase si
nerambursate devin scadente la data expirarii valabilitatii liniei
de credit.
Art. 21 F.N.G.C.I.M.M. monitorizeaza garantiile acordate.
Monitorizarea reprezinta ansamblul de actiuni intreprinse in
perioada cuprinsa intre acordarea garantiei si incetarea
valabilitatii acesteia, actiuni constand in urmarirea periodica a
stadiului derularii creditului garantat, pe baza situatiilor furnizate
de catre institutia de credit finantatoare, conform prevederilor
contractului de garantare.
Art. 22 In cazul in care beneficiarul programului nu isi
indeplineste obligatiile de plata care ii revin in baza contractului
de credit, institutia de credit poate solicita executarea garantiei
emise de F.N.G.C.I.M.M. Plata valorii de executare a garantiei
se efectueaza de M.F.P. din fondul de risc constituit conform
art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2011.
Recuperarea sumelor platite ca urmare a executarii garantiilor
acordate in cadrul programului se realizeaza de organele
competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in
conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2011.
Art. 23 (1) Cererea de plata se transmite de catre institutia
de credit finantatoare in perioada de valabilitate a garantiei,
ulterior trecerii la restanta a intregii finantari garantate, impreuna
cu urmatoarele documente:
a) documentul/documentele de identitate al/ale beneficiarului
si fideiusorilor; se vor transmite cele mai recente documente
aflate in posesia institutiei de credit finantatoare, in copie
certificata de institutia de credit finantatoare pentru conformitate
cu originalul;
b) contractul de credit, insotit de toate actele aditionale
incheiate la acesta, in copie certificata pentru conformitate cu
originalul;
c) un exemplar al contractului de garantare, in original;
d) copia procesului-verbal de predare/primire a contractului
de garantare, a contractului de fideiusiune si a contractului de
garantie reala mobiliara;
e) dovada platii comisionului de risc catre M.F.P. pe toata
perioada de valabilitate a garantiei, in copie certificata pentru
conformitate cu originalul;
f) dovada inscrierii avizului de garantie reala mobiliara in
Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare privind
constituirea gajului fara deposedare asupra soldurilor creditoare
ale tuturor conturilor curente deschise la institutia de credit
finantatoare, valabil pana la stingerea tuturor creantelor datorate
de beneficiar in baza contractului de garantare, in copie
certificata de institutia de credit finantatoare pentru conformitate
cu originalul;
g) extrasul contului curent si extrasul contului de credit ale
beneficiarului sau un document echivalent, aferent intregii
perioade de derulare a finantarii garantate, din care sa reiasa
fara echivoc intreaga valoare a finantarii garantate
nerambursate si data trecerii la restanta a acesteia, in copie
certificata de institutia de credit finantatoare pentru conformitate
cu originalul;
h) notificarea institutiei de credit finantatoare catre
beneficiarul finantarii garantate conform contractului de credit,
cu privire la declararea exigibilitatii anticipate a finantarii
garantate, insotita de dovada transmiterii, in copii certificate de
institutia de credit finantatoare pentru conformitate cu originalul;
din documentele anexate trebuie sa rezulte faptul ca notificarea
a fost transmisa beneficiarului cu cel putin 15 zile inainte de data
declararii exigibilitatii anticipate;
i) declaratia pe propria raspundere a beneficiarului finantarii
garantate, din care sa rezulte indeplinirea conditiilor de
eligibilitate prevazute la art. 3 alin (1) lit. b) si c) si alin. (3) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2011, in copii
certificate de institutia de credit finantatoare pentru conformitate
cu originalul;
j) certificatul constatator emis de oficiul registrului comertului,
din care sa rezulte indeplinirea conditiei de eligibilitate prevazute
la art. 3 alin. (1) lit. g) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 60/2011, la aprobarea creditului, in copie certificata de
institutia de credit finantatoare pentru conformitate cu originalul;
k) copia certificata de institutia de credit finantatoare a
rezultatului consultarii Centralei Incidentelor de Plati (C.I.P.), din
care sa rezulte indeplinirea conditiei de eligibilitate prevazute la
art. 3 alin. (1) lit. f) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 60/2011, la aprobarea creditului; in cazul in care beneficiarul
figureaza cu incidente de plata accidentale, care nu denota un
comportament financiar defectuos, va fi prezentata copia
documentului din care rezulta justificarea corespunzatoare,
acceptata de institutia de credit finantatoare;
l) copia certificata de institutia de credit finantatoare a
rezultatului consultarii C.R.B., insotita de documentele care
atesta achitarea restantelor, dupa caz, documente din care sa
rezulte indeplinirea conditiei de eligibilitate prevazute la art. 3
alin. (1) lit. e) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 60/2011, la aprobarea creditului.
(2) Documentatia care trebuie sa insoteasca cererea de
plata se depune la sediul social al F.N.G.C.I.M.M. intr-un singur
exemplar, indosariat, paginat si opisat.
Art. 24 (1) In termen de cel mult 15 zile calendaristice de
la primirea cererii de plata, F.N.G.C.I.M.M. aproba sau respinge
cererea de plata.
(2) F.N.G.C.I.M.M. aproba cererea de plata a garantiei, in
conditiile transmiterii de catre institutia de credit finantatoare a
tuturor documentelor care insotesc cererea de plata prevazuta
la art. 23 alin. (1) in perioada de valabilitate a garantiei, asumarii
de catre institutia de credit finantatoare a verificarii indeplinirii
obligatiilor prevazute la art. 3 alin. (1) lit. f), h), i) si j) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2011, respectarii de
catre beneficiar a obligatiilor prevazute la art. 3 alin. (1) lit. e) si
g) din aceeasi Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2011,
precum si in conditiile achitarii primei de garantare.
(3) F.N.G.C.I.M.M. respinge cererea de plata a garantiei, in
conditiile transmiterii incomplete a documentelor care insotesc
cererea de plata prevazuta la art. 23 sau in afara perioadei de
valabilitate a garantiei, neasumarii de catre institutia de credit
finantatoare a verificarii indeplinirii oricarora dintre obligatiile
prevazute la art. 3 alin. (1) lit. f), h), i) si j) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 60/2011, nerespectarii de catre
beneficiar a oricarora dintre obligatiile prevazute la art. 3 alin. (1)
lit. e) si g) din aceeasi Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 60/2011, precum si in conditiile neachitarii primei de
garantare.
(4) Decizia de aprobare sau, dupa caz, de respingere a
cererii de plata a garantiei se comunica institutiei de credit
finantatoare si M.F.P. cel mai tarziu in ziua lucratoare imediat
urmatoare adoptarii.
(5) F.N.G.C.I.M.M. restituie cererea de plata si documentele
care o insotesc, in cazul in care au fost transmise inainte ca
beneficiarul sa inregistreze cel putin 30 de zile de restanta la
plata principalului.
(6) Plata garantiei se face de catre M.F.P. intr-un cont unic al
institutiei de credit finantatoare, pe baza deciziei F.N.G.C.I.M.M.
de aprobare a cererii de plata, in termen de maximum 15 zile
calendaristice de la data primirii de catre F.N.G.C.I.M.M. a cererii
de plata, fara insa a se depasi 90 de zile calendaristice de
restanta a beneficiarului la plata principalului.
(7) Sumele garantate de F.N.G.C.I.M.M. se platesc institutiei
de credit finantatoare de catre M.F.P. de la fondul de risc si se
recupereaza de catre organele competente ale Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala de la beneficiarii finantarii
garantate, in conditiile legii.
Art. 25 (1) In termen de 5 zile lucratoare de la data platii
valorii de executare a garantiei, M.F.P. transmite F.N.G.C.I.M.M.
dovada efectuarii platii.
(2) F.N.G.C.I.M.M. intocmeste un inscris prin care se
individualizeaza creanta bugetara rezultata prin plata, precum
si data scadentei acesteia, care se transmite debitorului —
beneficiar al finantarii garantate, prin posta, cu scrisoare
recomandata cu confirmare de primire, in termen de 15 zile
calendaristice de la data primirii dovezii efectuarii platii
prevazute la alin. (1).
(3) Inscrisul prevazut la alin. (2) impreuna cu dovada
efectuarii procedurii de transmitere catre debitorul — beneficiar
al finantarii garantate, insotite de contractul de garantare in
original, contractul/contractele de fideiusiune in original, insotit
de copia documentului de identitate al fideiusorului, si contractul
de garantie reala mobiliara, insotit de copia avizului de inscriere
a contractului de garantie reala mobiliara in Arhiva Electronica
de Garantii Reale, se inainteaza, in termen de 5 zile lucratoare
de la data primirii dovezii privind efectuarea procedurii de
transmitere, organelor fiscale competente ale Agentiei Nationale
de Administrare Fiscala, in vederea recuperarii, in conditiile legii.
Art. 26 (1) Dobanda aferenta liniei de credit se calculeaza
de la data utilizarii si pana la rambursarea integrala a creditului
si se plateste lunar astfel:
a) maximum 70% din dobanda calculata, dar nu mai mult de
6,5% pe an din soldul sumelor utilizate din linia de credit
acordata, se achita institutiei de credit finantatoare de catre
M.E.C.M.A., prin A.I.P.P.I.M.M., in limita sumelor aprobate anual
cu aceasta destinatie;
b) minimum 30% din dobanda calculata de institutia de credit
finantatoare se achita lunar acesteia de catre beneficiarul
programului.
(2) Liniile de credit acordate de catre institutia de credit
finantatoare vor avea pentru plata lunara a dobanzii aceeasi
data scadenta stabilita prin contractele de credit incheiate cu
beneficiarii programului. In cazul in care beneficiarii programului
nu achita la scadenta partea de dobanda pe care o datoreaza,
subventia de dobanda datorata de stat, in conditiile programului,
pe luna respectiva nu se acorda.
(3) Data pana la care A.I.P.P.I.M.M. este instiintata de catre
institutia de credit finantatoare cu privire la situatia beneficiarilor
programului care si-au achitat partea de dobanda, valoarea
dobanzii subventionate ce urmeaza a fi virata de A.I.P.P.I.M.M.
institutiei de credit finantatoare, precum si data pana la care
A.I.P.P.I.M.M. va vira partea de dobanda subventionata se vor
stabili prin conventia de colaborare incheiata intre A.I.P.P.I.M.M.
si institutiile de credit finantatoare.
(4) In vederea virarii in contul institutiei de credit finantatoare
a subventiei de dobanda, institutia de credit va transmite la
A.I.P.P.I.M.M. urmatoarele documente:
a) situatia cu beneficiarii programului, care au indeplinit
obligatiile contractului de credit, sumele aferente subventiei de
dobanda ce urmeaza a fi virate de catre A.I.P.P.I.M.M. si soldul
sumelor utilizate din linia de credit;
b) sumarul contractului de credit care contine cheltuielile
efectuate de beneficiarul programului din linia de credit;
c) extrasul lunar de cont aferent liniei de credit.
(5) La prima solicitare de subventie de dobanda pentru
fiecare beneficiar al programului, institutia de credit va transmite
formularul de inscriere in program, semnat si stampilat de
beneficiarul programului, si o copie a contractului de credit.
Art. 27 (1) Subventia de dobanda reprezinta un ajutor de
minimis. Acordarea ajutoarelor de minimis in cadrul programului
se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de
minimis prevazute de Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006.
(2) Programul prin care se acorda ajutorul de minimis
prevazut la alin. (1) nu intra sub incidenta obligatiei de notificare
catre Comisia Europeana, in conformitate cu prevederile
Regulamentului (CE) nr. 1.998/2006.
(3) Raportarea si monitorizarea ajutoarelor acordate in baza
programului se fac in conformitate cu legislatia europeana si cu
prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare
a ajutoarelor de stat, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui
Consiliului Concurentei nr. 175/2007.
(4) Furnizorul de ajutor de stat, respectiv A.I.P.P.I.M.M.,
pastreaza evidenta detaliata a ajutoarelor acordate in baza
programului pe o durata de 10 ani de la data la care ultima
alocare specifica a fost acordata in baza acestuia. Aceasta
evidenta trebuie sa contina toate informatiile necesare pentru a
demonstra respectarea conditiilor impuse de legislatia
europeana in domeniul ajutorului de stat.
(5) A.I.P.P.I.M.M. are obligatia de a supraveghea permanent
ajutoarele acordate, aflate in derulare, si de a dispune masurile
care se impun in cazul incalcarii conditiilor impuse prin
prezentele norme metodologice sau prin legislatia nationala ori
europeana aplicabila la momentul respectiv.
(6) A.I.P.P.I.M.M. are obligatia de a transmite Consiliului
Concurentei, in formatul si in termenul prevazut de
Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor
de stat, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului
Concurentei nr. 175/2007, toate datele si informatiile necesare
pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel national.
(7) In cazul in care exista indoieli serioase cu privire la datele
transmise de catre A.I.P.P.I.M.M., Consiliul Concurentei poate
sa solicite date si informatii suplimentare si, dupa caz, sa ii
solicite acesteia sa faca verificari la fata locului.
(8) A.I.P.P.I.M.M. informeaza in scris, prin intermediul
notificarii de acord de principiu pentru subventionarea dobanzii,
operatorii economici beneficiari cu privire la pragul maxim al
ajutorului si la caracterul de minimis al acestuia, in conformitate
cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.998/2006.
(9) A.I.P.P.I.M.M. va acorda ajutorul de minimis dupa ce
verifica, pe baza declaratiei pe propria raspundere a operatorului
economic, ca este respectata regula cumulului, respectiv ca
ajutorul acordat in baza programului, impreuna cu suma totala
a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul ultimilor 2 ani fiscali
si in anul fiscal in curs, din surse ale statului, ale autoritatilor
locale sau din surse europene, nu depaseste plafonul echivalent
in lei al sumei de 200.000 euro, respectiv 100.000 euro in
sectorul transportului rutier.
(10) Operatorii economici beneficiari de ajutor in cadrul
programului vor tine o evidenta specifica a ajutoarelor primite
conform programului, a altor scheme de minimis si a altor
ajutoare de stat. Acestia sunt obligati sa arhiveze evidenta
specifica si sa o pastreze o perioada de 10 ani.
(11) Monitorizarea si controlul beneficiarilor programului se
va face de catre oficiile teritoriale pentru intreprinderi mici si
mijlocii si cooperatie, denumite in continuare O.T.I.M.M.C., aflate
in subordinea A.I.P.P.I.M.M., pe baza procedurii de monitorizare
si control a programului.
(12) In cazul in care, in urma controalelor efectuate sau la
sesizarea organelor de control abilitate ale statului, se constata
ca beneficiarii au facut declaratii incomplete si/sau neconforme
cu realitatea pentru a obtine credit si subventionarea dobanzii la
credit, se recupereaza total sau partial ajutorul de minimis
acordat.
( 13) Titlul executoriu prevazut la art. 12 alin. (4) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2011, impreuna cu
dovada comunicarii catre debitorul beneficiar, se inainteaza de
indata organelor fiscale competente ale Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala, in vederea recuperarii.
(14) Recuperarea ajutorului de minimis se realizeaza
conform prevederilor art. 12 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 60/2011.
(15) Beneficiarii ajutorului de minimis au obligatia de a
raporta efectele participarii la program catre O.T.I.M.M.C. de
care apartine judetul in care este inregistrata I.M.M. solicitanta,
pentru o perioada de 3 ani, incepand cu anul urmator acordarii
A.F.N.
(16) Pe baza datelor si informatiilor furnizate de
F.N.G.C.I.M.M. si institutiile de credit partenere, A.I.P.P.I.M.M., in
calitate de autoritate de implementare, in cuprinsul raportului
anual cu privire la desfasurarea si efectele programului,
evalueaza conditiile de acordare a facilitatilor in cadrul
programului pentru ultimele 12 luni de implementare anterioare.
Capitolul VII - Dispozitii finale
Art. 28 Valoarea maxima a subventiei care poate fi
acordata in cadrul programului se actualizeaza automat la
modificarea plafoanelor stabilite pentru valoarea totala a
ajutoarelor de minimis, prevazute in art. 2 alin. (2) din
Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006.
Art. 29 (1) In aplicarea prezentelor norme metodologice,
modelul conventiei prevazute la art. 9 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 60/2011, modelul conventiei de
colaborare prevazute la art. 7 alin. (4) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 60/2011, modelul conventiei de lucru prevazute
la art. 11 alin. (1) din prezentele norme metodologice, al
contractului de garantare, al contractului de fideiusiune, al
contractului de garantie reala mobiliara, precum si al inscrisului
prevazut la art. 12 alin. (7) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 60/2011 se aproba prin ordin comun al ministrului
finantelor publice si al ministrului economiei, comertului si
mediului de afaceri.
(2) In aplicarea prezentelor norme metodologice,
A.I.P.P.I.M.M., F.N.G.C.I.M.M. si institutiile de credit finantatoare
emit proceduri care se supun aprobarii conducerii institutiilor
respective.
|